Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De nederlandse berg

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 15 sep 2011 11:47

WdvB schreef:[
Het is niet alleen technisch onrealiseerbaar, het is ook onbetaalbaar, niet rendabel, niet wenselijk, niet functioneel, ontzettend lelijk, maar vooral volkomen overbodig.
En toch....en toch wordt jij op de een of andere manier geprikkeld om minstens net zo exibitionistisch als Zonneveld zelf hier hele epistels over dit onrealiseerbare, onbetaalbare, onredabele, onwenselijke etc etc project neer te pennen. Ik verdenk je er zelfs van dat je graag bij Knevel en vd Brink aan tafel zou hebben gezeten om die Zonneveld eens even tot de orde te roepen.

Maar misschien zou je met al je kennis en ervaring eens kunnen proberen een positieve bijdrage te leveren en het idee van amclassic verder uit te werken. Wat minder hoog maar misschien wel iets rendabeler, functioneler, minder overbodig. Dat lijkt me veel leuker dan hier je gal te spuwen. Jou ook, WdvB'tje?
It is not a lie if you believe it...

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 15 sep 2011 11:57

gandalf schreef:
WdvB schreef:[
Het is niet alleen technisch onrealiseerbaar, het is ook onbetaalbaar, niet rendabel, niet wenselijk, niet functioneel, ontzettend lelijk, maar vooral volkomen overbodig.
En toch....en toch wordt jij op de een of andere manier geprikkeld om minstens net zo exibitionistisch als Zonneveld zelf hier hele epistels over dit onrealiseerbare, onbetaalbare, onredabele, onwenselijke etc etc project neer te pennen. Ik verdenk je er zelfs van dat je graag bij Knevel en vd Brink aan tafel zou hebben gezeten om die Zonneveld eens even tot de orde te roepen.

Maar misschien zou je met al je kennis en ervaring eens kunnen proberen een positieve bijdrage te leveren en het idee van amclassic verder uit te werken. Wat minder hoog maar misschien wel iets rendabeler, functioneler, minder overbodig. Dat lijkt me veel leuker dan hier je gal te spuwen. Jou ook, WdvB'tje?
+1!
ik had hier wel wat meer enthousiasme en positieve ideeën verwacht ipv een lijstje met beren op de weg.

bovendien heeft thijs zonneveld nooit geclaimd dat het zijn idee is, hij is wel de eerste die het lukt om alle vakantiehersenspinsels die velen van ons wellicht gehad hebben nu laat uitwerken, puur op goodwill, enthousiasme en dadendrang, van iedereen die meehelpt en meedenkt overigens. en dat vind ik eigenlijk nog de grootste prestatie, plus het is een goeie testcase voor het binnenhalen van de olympische spelen.

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 15 sep 2011 13:48

gandalf schreef:
WdvB schreef:[
Het is niet alleen technisch onrealiseerbaar, het is ook onbetaalbaar, niet rendabel, niet wenselijk, niet functioneel, ontzettend lelijk, maar vooral volkomen overbodig.
En toch....en toch wordt jij op de een of andere manier geprikkeld om minstens net zo exibitionistisch als Zonneveld zelf hier hele epistels over dit onrealiseerbare, onbetaalbare, onredabele, onwenselijke etc etc project neer te pennen. Ik verdenk je er zelfs van dat je graag bij Knevel en vd Brink aan tafel zou hebben gezeten om die Zonneveld eens even tot de orde te roepen.

Maar misschien zou je met al je kennis en ervaring eens kunnen proberen een positieve bijdrage te leveren en het idee van amclassic verder uit te werken. Wat minder hoog maar misschien wel iets rendabeler, functioneler, minder overbodig. Dat lijkt me veel leuker dan hier je gal te spuwen. Jou ook, WdvB'tje?
Haha, jaaa graag, dan zou ik kneveltje en brinkje meteen even uitleggen dat de waarschijnlijkheid op een leven na de dood toch wel erg klein is. Wellicht nog kleiner dan de kans dat er een Hollandse Berg komt. En aangezien deze discussie bijna religieuze trekjes krijgt zie ik wel een leuke parallel..... Het lijkt hier wel een discussie tussen atheïsten, agnosten en gelovigen..... Alleen de Messias Zonneveld ontbreekt nog. En we weten toch dat het verschil tussen een profeet en een oplichter flinterdun is. Bovendien dacht ik me te herinneren dat Roemer het plan al met een pennestreek had neergesabeld, en terecht! Desalnietemin mooi dat Thijs zijn geld kan verdienen met onzin te verkondigen, past ie zo in het rijtje van Yomanda, Char, Harold Camping en Gerard Joling.

Een berg van 600m hoog? Tja, alweer een stuk realistischer dan 2000m hoog....., doet me een beetje aan buckminster fuller denken, ook totaal onrealistisch, maar hij was het photoshop-tijdperk ver vooruit. Projecteer je dit beeld naar Rotterdam dan kun je toch maar mooi droog winkelen, flaneren en varen. Alleen nog een hellingbaan (zoals in het Duitse Parlementsgebouw) er onderlangs en je kunt mooi overdekt je klimkilometers maken, inclusief mooi uitzicht, stormvrij, en zelfs in de winter strooivrij. Afdalen met de lift, want anders ongelukken.
Afbeelding

Over het verschil tussen Thijs Zonneveld en Wubbo Ockels.

Ockels begint met het oplossen van een probleem, namelijk een alternatief voor de zuiderzeelijn..... met de superbus op een speciale busbaan als eindbeeld.
Zonneveld begint met een eindbeeld, namelijk de Alp dHuez in Holland..... en gaat daarna nog even een reden bedenken om die berg hierheen te halen. Dat maakt mijn inziens het verschil tussen een visionair en een charlatan.

Wat was eigenlijk ook alweer de reden om hier een berg heen te halen? Was er ergens een probleemstelling? Om het toerisme in de Flevopolder te bevorderen? Om hoogtemeters te kunnen fietsen? Als dat laatste het probleem is, dan zou ik zou zeggen begin eens met een parcours van hellingbanen aan te leggen in hartje Rotterdam, mooi tussen de hoogbouw door een heel fietsparcours vol hellingbanen. Wellicht mooie extra vluchtroute voor al die kantoorwerkers mocht er ooit een gekaapt vliegtuig van boze Zwitserse terroristen tegen een kantoortoren aanvliegen (omdat die boze Zwitsers pisnijdig waren op die Hollanders die op nieuwjaarsdag een berg hadden gestolen en ergens in een schuur in Flevoland hadden verstopt). Zo'n route zal wel een duur entreekaartje opleveren, maar dat terzijde, je ziet dan wel Rotterdam vanuit een totaal ander perspectief.... topattractie, moneymaker.

Je zou ook een mooi fietsparcours voor wielrenners op de Posbank kunnen aanleggen, stukken goedkoper en leuker. Afgelopen weekend nog 1500hoogtemeters weten te maken in een rit van 4uur, voelde de beentjes best wel, was alleen een beetje druk met wandelaars, skateboarders en electrische pensionados. Dus kom maar op met die wielrensnelweg op de Veluwe, paar boompjes meer of minder maakt niet uit. Kan Zonneveld zich daar niet voor inzetten? Of levert dat te weinig publiciteit op?

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 sep 2011 14:22

skimons schreef: puur op goodwill, enthousiasme en dadendrang
Toe maar, waarom niet ineens op idealisme?
Jammer dat die dingen nooit voor ècht zinvolle doelen lijken te kunnen worden aangewend...
De discussie lijkt me inderdaad (Amerikaans) religieuze trekjes te krijgen, met een erg hoog "yes we can!"-gehalte.
Maar goed, als het daardoor des winters wat rustiger zal worden in de Oostenrijkse skihutten, dan heeft een en ander natuurlijk ook zijn voordelen!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 16 sep 2011 13:49

WdvB schreef: doet me een beetje aan buckminster fuller denken, ook totaal onrealistisch...
Ja, ha, goeie ouwe Bucky. Totaal onealistisch zo'n geodesic dome... Er staan intussen slechts 500.000+ op zijn ontwerp gebaseerde domes op deze aarde, maar voor de rest was het natuurlijk een onrealistisch idee die het verdiende om afgeserveerd te worden met 'hybris'. Goed voorbeeld.

En over 'nuttig' en 'waardevol' kunnen we heel lang twisten. Hoe 'nuttig' was het om mensen op de maan te zetten? Hoe 'nuttig' is het om op wintersport te gaan? Hoe 'nuttig' is het om in één dag de glandon, galibier en alpe d'huez op te fietsen? Helemaal niet nuttig. En hebben mensen er heel veel voor over om het wel te doen. Kun je nagaan hoe belangrijk het is om alleen die dingen te doen die nuttig zijn...

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 16 sep 2011 16:38

mda1 schreef:
WdvB schreef: doet me een beetje aan buckminster fuller denken, ook totaal onrealistisch...
Ja, ha, goeie ouwe Bucky. Totaal onealistisch zo'n geodesic dome... Er staan intussen slechts 500.000+ op zijn ontwerp gebaseerde domes op deze aarde, maar voor de rest was het natuurlijk een onrealistisch idee die het verdiende om afgeserveerd te worden met 'hybris'. Goed voorbeeld.

En over 'nuttig' en 'waardevol' kunnen we heel lang twisten. Hoe 'nuttig' was het om mensen op de maan te zetten? Hoe 'nuttig' is het om op wintersport te gaan? Hoe 'nuttig' is het om in één dag de glandon, galibier en alpe d'huez op te fietsen? Helemaal niet nuttig. En hebben mensen er heel veel voor over om het wel te doen. Kun je nagaan hoe belangrijk het is om alleen die dingen te doen die nuttig zijn...
Je slaat de hamer op zijn kop, het is goed om otie en negotie te verenigen. Aanvullend met een beetje humor zoals Buckminster Fuller gebruikte om zijn manhattan dome als prikkelend beeld te publiceren (net als Jakob Tigges met zijn berg in Berlijn). Een intrigerend beeld dat tot denken aanzet en als metafoor dus voor zijn energiezuinige domes of voor zijn US-paviljoen in Montreal. Je zou hem de voorloper kunnen noemen van het ecologisch denken..... een held dus in de architectuurgeschiedenis. Maar daarmee was zijn Dome in Manhattan nog niet letterlijk bedoeld, zoals Thijs wel doet met zijn berg.

Tenzij je natuurlijk wilt suggereren dat Thijs Zonnebloem met terugwerkende kracht een voorloper wil worden voor earthships en earth-dwellings (de teletubbie terpwoningen waar de hobbits in wonen). Of is zijn berg met terugwerkende kracht een ode aan het Holland Paviljoen (=gestapeld landschap) van MVRDV in Hannover?

Wellicht een leuke suggestie voor Thijs:
Als we nou eens 1 centraal punt in Nederland toewijzen als Nationale Afvalberg. Vervolgens alle vuilnisafhaaldiensten afschaffen en vervangen door afvalvervoer per bakfiets. Als elk huishouden nou een bakfiets van de overheid krijgt plus een vaste prijs per kg afval per kilometer reisafstand. Dan moeten alle Nederlanders wel meewerken aan die berg, krijgen ze een km-vergoeding voor hun afval in plaats van dat het hen geld kost en zo doen we ook nog eens iets aan het overgewicht van de gemiddelde nederlander. Die afval-kilometer-vergoeding kan dan mooi betaald worden door de Livestrong en alle zorgverzekeraars, want minder kankergevallen als gevolg van hart- en vaatziekten. Tel uit je winst. En dan wordt Nederland ook nog schoner, want alle zwervers zullen hun best doen om NL schoon te krijgen. Nog beter is het natuurlijk als elk huishouden gewoon thuis zijn eigen afval recycled en zijn auto de deur uit doet, maar ja, dan krijgen we 500.000+ mini-bergjes afval en dat kan nooit Thijs zijn bedoeling zijn. Zijn nationale berg moet natuurlijk tot in Engeland zichtbaar worden.

Overigens krijgt de berg van Tigges in Berlijn toch echt navolging zo te lezen:
http://www.bright.nl/nederlander-bouwt-berg-berlijn
Je zou ook nog een zonnetoren in het Westland kunnen bouwen…. Krijgen al die kassen ook nog eens een andere functie en het is weer eens wat anders dan een windmolen.
Afbeeldinghttp://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnetoren
Zo'n zonnetoren kan flink wat meters hoog worden (er zijn/waren plannen om een kilometer hoge toren in de australische woestijn te ontwikkelen).... Als je nou eens zo'n schoorsteen met kabels verankerd en er dan overheen fietst, maak je ook flink wat hoogtemeters.
Afbeelding

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 18 sep 2011 14:00

Een linkse hobby of ik verwacht dat je tolgeld gaat betalen de berg op te komen :lol:

Gebruikersavatar
Cees!
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 aug 2011 23:44

Gebruikersavatar Cees! 02 okt 2011 21:44

Die Berg is in NL nu een beetje uit de publiciteit geraakt,
in Belgie nu een soortgelijk project?
http://de.rechtzetting.be/2011/09/24/ou ... -van-muur/" onclick="window.open(this.href);return false;

plakker
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:14

plakker 03 nov 2011 16:30

net getwitterd door thijs zonneveld:

De verkoop van stukjes berg is NU gestart. Koop je eigen aandeel !

http://www.diebergkomter.nl/2011/11/koo ... stuk-berg/" onclick="window.open(this.href);return false;

wees er snel bij! ;-)

roy73
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:31

roy73 03 nov 2011 17:16

Ik ga denk ik ook maar plannen maken om een berg te bouwen en er certificaten voor te verkopen, ik heb nog wel een verlanglijstje qua onderdelen.... :mrgreen:
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 nov 2011 18:17

roy73 schreef:Ik ga denk ik ook maar plannen maken om een berg te bouwen en er certificaten voor te verkopen, ik heb nog wel een verlanglijstje qua onderdelen.... :mrgreen:
Dan ga ik een zeepbel bouwen en stukjes lucht verkopen. Iemand interesse?
Live fast; die young. mijn blog

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 03 nov 2011 21:05

rob74 schreef:
roy73 schreef:Ik ga denk ik ook maar plannen maken om een berg te bouwen en er certificaten voor te verkopen, ik heb nog wel een verlanglijstje qua onderdelen.... :mrgreen:
Dan ga ik een zeepbel bouwen en stukjes lucht verkopen. Iemand interesse?
Nee , ik heb al een perceeltje op de maan en overweeg eerder een volkstuintje op mars
Zij is ook tegen

Plaats reactie