Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Column

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 10 okt 2006 17:43

Ik weet niet of het leuk is, maar aangezien een hoop mensen op het forum een site hebben, is het misschien ook leuk om je column op het forum te plaatsen, of evt een column die je tegenkomt op internet. laat ik de eerste zijn die er een plaatst, van mijn vaste columnist , voor mijn site:
Column oktober 2006
 
Het is druk, een hoop Nederlanders om me heen. Nederlanders zijn druk, net als ik trouwens, al ben ik vandaag angstvallig stil, een vreemd iets voor mij. Ik heb het schreeuwen zowat uit gevonden.
 
Dan opeens uit het niets zien we boven het Louvre de helikopter aankomen. De stem van de Spaanse ploegleider komt boven de helikopter uit, ¡VENGA! ¡VENGA! De ploegleider probeert zijn klimmer vooruit te schreeuwen, helaas de spaanse berggeit heeft pech, de Champs-élisée is nog steeds vlak, en de steentjes werken ook niet in het voordeel van het lichtgewicht.
 
Na jaren van sprintgeweld op de laatste dag, werd het weer is tijd voor een tijdrit op de laatste dag. Spannend is het zeker, de verschillen zijn kleiner dan in 1989, de top 3 staan allemaal binnen de minuut. De eerder genoemde berggeit staat op plaats drie, 58 tellen van het geel, maar ja die tijdrit van 56 kilometer……..
 
En weer een helikopter, al snel, de serene rust die de Deense tijdrijder uitstraalt doet het geluid van de ploegleider en de helikopter verstommen, ook de luidruchtige Nederlanders houden even hun adem in, het enige geluid is het goddelijke zoefffffffffff…… Deze Deen, nog geen 26 jaar, staat op 24 tellen van het zo gewilde geel.
 
1980, mijn herinneringen bestaan uit plaatjes van boeken en de herhalingen bij Mart Smeets, ik was 4 wat wil je, ik zal vast iets gezien hebben, maar de successen van de Nederlanders is langs me heen gegaan. Er stonden 100.000 mensen op de avenue in Parijs, 20 jaar later claimen er 3 miljoen Nederlanders aanwezig geweest te zijn. Zal dat nu weer zo zijn? Ook de premier is al gesignaleerd, en terecht, want “wij” hebben 6 etappes gewonnen, rijden in het geel en het groen. In ieder geval de vergelijkingen met 1980 terecht, want “we” domineren weer eens een complete
“grand boucle”!
 
En dan met een hoop kabaal van de in oranje gehulde fans, komt de laatste helikopter in beeld, 3 minuten en 8 seconden na de Deen, dan heeft de Hollander nog 16 seconden op de Deen, het zal toch niet dat er na 52 jaar weer een Nederlander de tour wint, nog 10 kilometer.
 
Zodra het circus gepasseerd is, duikt iedereen de etablissementen in om het spannende slot te zien, ik niet, ik haast me naar het podium 250 meter verderop. Waar ik opgevangen word door de tourdirectie,  een groot scherm laat me de laatste 6 kilometers zien. Nog steeds is er een voorsprong. Het zal toch niet dat Julian Kroes hier vandaag de tour wint.
 
Badend in het zweet word ik wakker, hij huilt, even denk ik dat hij de tijdrit verloren heeft, maar dan besef ik dat hij gewoon honger heeft ……… Als ik hem vervolgens weer in de wieg leg, kan ik zelf de slaap niet meer vatten.
 
De Klimmer X
 
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 12 okt 2006 11:35

Erg leuk, en herkenbaar als "jonge vader" 
Ik hoop alleen dat die van mij later nooit wedstrijden gaat rijden, lijkt me doodeng met al die valpartijen.
Ben benieuwd naar volgende columns !
Afbeelding | Afbeelding

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 10 nov 2006 14:21

November 2006
 
Krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,
 
Niks is beter dan na het avondeten even in slaap te vallen op de bank. Zo ook op een donderdagavond, om kwart over zeven krijg ik een por van moeders de vrouw. Huh, zeg ik. Kom op je moet gaan, anders ben je te laat. Shit denk je dan, laat me liggen. Maar ja je sleept je van de bank af, probeert met een grappig sms-je  een fietsmaat over te halen om mee te gaan, tevergeefs! Je moet alleen gaan spinnen.
 
Waarom ga je spinnen? Dat heeft meerdere oorzaken; ten eerste zodra de wintertijd begint, voer je op sportief gebied vrij weinig meer uit, en je begint dicht te groeien. Ten tweede, begin april moet er 260 km over winderige vlaamse wegen geknald worden, met kinderkopjes en een aantal flinke puisten aan het eind. Nu hoor ik u denken; “De Zweed” reed dit jaar Vlaandrens mooiste zonder enige vorm van training. Dat is anders “De Zweed” kent zowat alle stenen op de kapelmuur bij naam. Oftewel er moet deze winter doorgetraind worden.
 
Nadat ik de spinfiets op mijn maten heb aangepast, stromen de andere helden binnen, het zal de lezer niet verbazen dat ik de eerste was. In ieder geval de eerste zijn mannen van middelbare leeftijd, die aan hun omvang te zien een echte fiets voor het laatst in de jaren tachtig hebben gezien, het feit dat ze zichzelf continu in de spiegel kunnen zien doet de spiegel geen goed. De volgende groep zijn de huisvrouwen die naar de sportschool gaan voor een lekker bakkie thee, en achteraf een portje, wat ze er doen maakt ze niet uit, en bij spinnen kan je zitten,  niet waar! De laatste groep, tevens de interessantste, zijn de vrijgezelle dames van een jaar of 30, gelijk word me duidelijk waarom dit spinnen genoemd, deze dames zijn al zolang alleen dat ze spinnend binnenkomen, krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr is het geluid wat vanaf nu de sportzaal domineert. De vierde groep, is de groep waar groep drie op zoek naar is, namelijk de mannen waar deze “old spinsters” naar op zoek zijn. Alleen die zijn er niet.
 
Dan is het kwart voor acht en gaat het los, eerst gaat het licht uit, dan gaan de neon lichten aan, de ruimte ziet er nu uit als de eerste de beste parenclub. Muziek, heerlijk van happy-hardcore, tot songefestivalklassiekers, tot de mooiste ballads, het leukste is dat de spininstructeur zelf tussen de aanwijzingen door zelf een stukje meezingt. En ik moet bekennen daar word de muziek niet slechter van, kan ook niet trouwens.
 
Drie kwartier verder, een liter of 2 zweet kwijt, vergeet je snel de omstandigheden, en denk je aan de Berendries, de Taaienberg en de Bosberg. En valt ook allemaal best wel mee. Laat de rest maar op bank chips eten.
 
Gegroet,
 
Fred Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

Plaats reactie