Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Nu weten we het wel

assen20
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 jun 2006 15:01

assen20 26 okt 2006 17:11

Dit is weer typisch, er zijn altijd een paar fietsers die vooroordelen vestigen voor het merendeel. Af en toe schaam ik me dood als ik in een groep fiets, schelden op iedereen die hun in de weg zit of iets verkeerd doet. Lijkt me nergens voor nodig.
Ik probeer altijd zelf te anticiperen op de situatie zelf, er zijn altijd situaties waarbij de auto sterker is. Auto's die op het fietspad zijn geparkeerd, in een onoverzichtelijke bocht zijn geparkeerd, auto's die je snelheid verkeerd inschatten e.d.
Er zijn ook heel veel situaties waarbij de auto de fietser voorlaat, of er wandelaars zijn (met of zonder honden/kinderen) die naar de zijkant gaan, daarvoor heb ik een bel,ik groet en bedank altijd even. Zonodig neem ik snelheid terug.
Kortom, het is belangrijk om rekening met elkaar te houden, want als racefietser trek je altijd aan het kortste eind. Ook al kom je van rechts, ook al heeft die auto je niet gezien, ook al wandelen er voetgangers, er is sprake van schade bij een aanrijding en dat wil je vermijden.

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 26 okt 2006 17:54

@ assen20:
Helemaal mee eens, we moeten rekening houden met elkaar.

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 26 okt 2006 21:54

Grappenmakers allemaal..... die automobilisten die zo goed weten wat fietsers verkeerd doen.
Ze vergeten voor het gemak dat ze:
1) Het fietspad blokkeren als ze de rijbaan op willen rijden terwijl dat blokkeren niet toegestaan is (ze flikken het ook gewoon als ze eigenlijk hadden moeten wachten voor de haaietanden)
2) Het fietspad en/of stoep blokkeren als ze hun stuk blik willen parkeren. Want waarom zou je in hemelsnaam een parkeerplek opzoeken en vervolgens een paar meter meer moeten lopen als je gewoon op het fietspad kan parkeren?
3) Fietsers van rechts ook gewoon voorrang moeten verlenen (uitgaande van gelijkwaardige kruising)
4) Op een rotonde fietsers voorrang hebben die op de rotonde blijven waar de auto van de rotonde af wil rijden en daarbij dus de fietsers bijna van de sokken rijden
5) Vaak veel te hard rijden waarbij de snelheidsverschillen tussen auto en fietser groter zijn dan nodig
6) De fiets behalve een recreatief- en sport-attribuut ook een serieus vervoersmiddel is
Als het gaat om die 'pipopakjes'; ik ben er zelf geen drager van maar moet je horen wie het zeggen. Hoeveel pafferige dikzakken zie je niet met hun luie reet in de auto zitten, dikke sigaar in de mond, mobieltje aan het oor en met hun andere worstachtige arm reikend naar het stuur welke ze maar amper kunnen bereiken omdat hun dikke pens in de weg zit; een pens die er niet had hoeven zitten als ze gewoon wat vaker met de fiets waren gegaan in plaats van met de auto.
Zoooooo..... ook even wat (voor)oordelen en stereotypes van automobilisten uit m'n mouw geschud.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2006 23:44

Tja en je kunt zo ook makkelijk 10 punten opschrijven over veel te veel groepen fieters.
Pas als je auto rijdt realiseer je je hoe vervelend sommige fietsers zijn en andersom. Als je 16 bent en lekker zonder licht in het donker fiets vind je dat je niets verkeerd doet want je ziet alles toch prima, de meeste komen er pas achter als ze gaan autorijden hoe vreselijk irritant en gevaarlijk zonder licht fietsen is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 27 okt 2006 00:22

was wel grappig dat stukje,
en ik kan de gevoelens van de autobestuurder best begrijpen, als er daar wat wielertoeristen voor je neus hangen kan dit misschien wel even op je heupen gaan werken.
Maar al bij al, 't is niet dat de weg bezaaid is met wielertoeristen.
En bv hier in belgie, zijn de gemeentebesturen ge van fietspaden gelegd in klinkertjes, dat ziet toch zo mooi , dan zeggen ze " kijk eens daar, hebben we daar geen mooi fietspad voor jullie neergelegd"  alleen spijtig dat het verre van aangenaam is om op die klinkertjes te rijden en dat de wagens naast u (wagens die al op 4 afgeveerde kussentjes rijden en de bestuurder in een zetel) mag op een mooi vlak spiegeltje asvalt gaan rijden .
Gevolg, fietser fietsen op de baan , en dan hoor de de automobilisten nogal, "er is een fietspad, gebruik het onozelaar, enz...." en ik moet eerlijkheidhalve toegeven dat ik dan ook in die situatie geregeld eens mij vinger opgestoken heb, en wat woorden heb gewisseld , dit misschien gewoon uit frustratie dat wij fietsers op onze keiharde en retestijve bolides op klinkers/betonstroken moeten rijden terwijl de automobilisten op het mooie asvalt mogen en dan nog van hun oren maken.

max8450
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 mei 2004 23:50

max8450 27 okt 2006 01:00

Quote: Origineel geplaatst door rombaft op 26 Oktober 2006
was wel grappig dat stukje, en ik kan de gevoelens van de autobestuurder best begrijpen, als er daar wat wielertoeristen voor je neus hangen kan dit misschien wel even op je heupen gaan werken.Maar al bij al, 't is niet dat de weg bezaaid is met wielertoeristen.En bv hier in belgie, zijn de gemeentebesturen ge van fietspaden gelegd in klinkertjes, dat ziet toch zo mooi , dan zeggen ze " kijk eens daar, hebben we daar geen mooi fietspad voor jullie neergelegd" alleen spijtig dat het verre van aangenaam is om op die klinkertjes te rijden en dat de wagens naast u (wagens die al op 4 afgeveerde kussentjes rijden en de bestuurder in een zetel) mag op een mooi vlak spiegeltje asvalt gaan rijden .Gevolg, fietser fietsen op de baan , en dan hoor de de automobilisten nogal, "er is een fietspad, gebruik het onozelaar, enz...." en ik moet eerlijkheidhalve toegeven dat ik dan ook in die situatie geregeld eens mij vinger opgestoken heb, en wat woorden heb gewisseld , dit misschien gewoon uit frustratie dat wij fietsers op onze keiharde en retestijve bolides op klinkers/betonstroken moeten rijden terwijl de automobilisten op het mooie asvalt mogen en dan nog van hun oren maken.


In België is het vaak ook veiliger om NIET op het fietspad te rijden.
Heel vaak zijn er parkeerstroken aan de linkerkant van het fietspad. Wanneer er dan een passagier het portier openzwaait, dan ben je d'er bij. Gegarandeerd hebben ze niet eerst achterom gekeken of er fietsers komen.
En zoals je al aangaf, heel veel slechte fietspaden. Nog slechter dan ons al slechte wegdek (voor auto's).

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 27 okt 2006 01:26

En vergeet ook absoluut niet dat automobilisten bij het oprijden van een weg compleet 'vergeten' om eerst het fietspad te bekijken of daar ook verkeer op rijdt. Nee, het fietspad stuiven ze gewoon over om vervolgens wél te wachten voor de haaietanden van de rijbaan.
Onlangs nog een leuk verhaaltje gehoord:
Veel mensen weten niet dat fietsen op 3 wielen die breder zijn dan 75 cm officiëel op de rijbaan mogen (Nederland). Ook agenten lijken deze regel wel eens te vergeten.
Op een gegeven moment reed zo'n 75+cm brede driewieler op de rijbaan (met niet een kinderachtige snelheid!). Agent ziet dat en zegt de fietser op het fietspad te gaan rijden. De fietser geeft aan dat met zijn snelheid de rijbaan veiliger is. Maar meneer agent wil het niet horen en legt de fietser op het fietspad te nemen. Tja, als het gezag dat verplicht, dan moet dat op dat moment gebeuren. De fietser doet dat dus. Niet zo gek veel verder komt er een auto uit een zijstraat. De auto kijkt niet of niet goed op het fietspad en ramt de eerder genoemde fietser. De auto die de aanrijding veroorzaakt is een agent. De eerder genoemde agent komt ter plaatse na de melding om proces verbaal op te maken.... Hoezo ironie?

speedrider
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:48

speedrider 27 okt 2006 01:55

Als het even kan fiets ik alles, maar helaas heb ik ook zo'n lelijk stuk blik.
Ik fiets dagelijks naar mijn werk op mijn gewone fiets en dan moet ik een stuk over zo'n weg buiten de bebouwde kom waar je 60 mag. Mijn stuur wordt regelmatig bijna uit mijn handen gereden en de auto's rijden met een rotvaart langs je heen. Veel automobilisten houden echt heeeeel weinig rekening met fietsers.
En bij deze: Als ik in de auto rij ben ik zeer coulant naar fietsers, maar dat komt waarschijnlijk dus omdat ik zelf veel fiets. Grtz...
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 27 okt 2006 14:06

@speedrider:
Helemaal mee eens, ben zelf één keer bijna door een inhaler geschept (voorkomen door in de berm te sturen) en één keer door een razende auto door rood licht (de automobilist stuurde net op tijd door het gras); dat waren ervaringen die simpelweg niet nodig zijn. Dat het druk kan zijn op de weg, oké, maar dat mensen dan de haast ter loop laten gaan, daarmee veroorzaken ze gevaarlijke situaties. Als fietser vertrek je optijd om naar je bestemming te fietsen, maar automobilisten hebben vaak de neiging om last-minute te vertrekken en dan is het een kwestie van plankgas naar plaats van bestemming..

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 28 okt 2006 01:44

Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 27 Oktober 2006


Te bedenken hoeveel er te lui zijn om letterlijk 500 mtr. te lopen of fietsen voor een kleine boodschap. Komen je toch de tranen, niet dan?


500 meter? Maak daar maar rustig minder dan 50 meter van.
Leuke voorbeelden zie ik dagelijks voor het huis. Basisschool waar pa en ma de kindertjes brengen met de auto. Hoewel er genoeg parkeervakken zijn plaatsen pa en ma de auto gewoon midden op de kruising pal voor de school . Bij 'droppen' van de kinderen niet zo'n punt want auto stopt, deurtje open, kind eruit, deurtje dicht, auto rijdt weg. Maar bij ophalen duurt het vaak een stuk langer. Maar pa en ma zijn te lui om te fietsen/lopen en zélfs te lui om de auto fatsoenlijk in een vrij parkeervak te zetten welke een paar auto's verder ligt, zeg 5 auto's verder dus zo'n 25 meter....
Die luie fl*kkers gaan vervolgens ook nog eens midden op het fietspad staan wachten en keuvelen met andere ouders. En wáág het eens als fietser om ze erop te wijzen dat er ook een brede stoep is waar ze kunnen staan en dat het fietspad niet bedoeld is voor theekransjes......

Plaats reactie