Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Mentaliteit forumleden

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 jan 2011 19:32

Kan aan mij liggen maar het begint me steeds meer op te vallen dat een groeiend aantal forumleden (in dit geval specifiek in het koop/verkoop deel) marktplaats gedrag beginnen te vertonen.
Voor mij persoonlijk geldt nog steeds (zeker op het forum) dat ik doe wat ik zeg/beloof (ook als me dat bij nader inzien minder goed uitkomt).
Wat mij betreft wil ik forumleden Marcello (toegezegd een fiets te kopen maar vervolgens na een aantal weken rustig afzeggen) en Tinman (Frame verkocht maar vervolgens vrolijk verkopen aan de volgende hogere bieder). Er zijn er meer maar dit waren twee hele duidelijke voorbeelden.
Afgezien van het feit dat een schriftelijk akkoord over te leveren waar en prijs gewoon een rechtsgeldige overeenkomst tot stand brengt (zou ik wettelijk gewoon gestand kunnen laten doen) ben ik persoonlijk van mening dat als deze personen met mentaliteit door het leven gaan kunnen ze wat mij betreft ..... (vul zelf maar in).

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 12 jan 2011 19:44

Ik ben zelf niet heel actief op de te koop of gevraagd topics.
Zelf ben ik hier natuurlijk ook nog niet erg lang actief.
Iets wat ik er wel over zeggen wil is dat als je iets toezegt je het ook waar moet maken. Het mooie van het forum vind ik dat je elkaar meer kunt 'vertrouwen' dan bijvoorbeeld op marktplaats. Producten versturen zonder dat je het geld al daadwerkelijk hebt of andersom, producten ontvangen die je bijvoorbeeld een dag later betaald. Dit heeft allemaal met vertrouwen te maken. Je bent hier immers om iets wijzer te worden van fietsen en hier en daar wat handel te doen om een ander te helpen, niet om hier beter van te worden.

Als ik Sharkman zijn reactie zo lees dan moeten we op dit forum ons dus daar ook al druk over maken en zijn er dus mensen waarbij je het boven genoemde niet meer kunt doen.
Jammer dat het deze kant op zou gaan.

Overigens is bij mij tot nu toe alles wat ik gekocht netjes afgehandeld. Dingen die ik gekocht heb altijd ontvangen volgens verwachting en zelf nog een keer(2x eigenlijk) gematst door forum leden.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 jan 2011 19:50

Klopt, het forum is om daar waar nodig elkaar te helpen. Dit soort figuren kunnen wat mij betreft hun heil beter elders zoeken..... (overigens overweeg ik wel om Tinman aan zijn deal te gaan houden, kost weinig tijd en is voor mij kosteloos, hij heeft letterlijk zijn akkoord, adres en afhaaltijdstip op papier gezet, kan het nog knulliger....)

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 12 jan 2011 19:58

[quote="Sharkman 1"]Kan aan mij liggen maar het begint me steeds meer op te vallen dat een groeiend aantal forumleden (in dit geval specifiek in het koop/verkoop deel) marktplaats gedrag beginnen te vertonen.[/quote]

Helemaal mee eens Sharkman.

Maar dan moet mij dit toch even van het hart:
In mijn inbox staat nog een bod van jou op een Easton zadelpen van mij (5-11-10). Ik heb daar 2 x op gereageerd maar nooit meer iets van je vernomen. Lijkt me in hetzelfde rijtje te passen.
Leef! Fiets!

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 12 jan 2011 20:02

Idd, gewoon achteraan gaan en laat hem zijn woorden nakomen.
Ik begrijp Tinman ook niet, als je dat idd allemaal zwart op wit hebt gezet dan weet je dat je je aan het kortste eind trekt. Ik zou mijzelf naar voelen als ik mij niet aan mijn woord zou houden.
Maar wat doe je tegen zulke mensen? Spam is duidelijk traceren maar dit soort gebeurtenissen een stuk minder.
Je zou iets moeten maken(regel) waardoor mensen die zich niet aan hun woorden houden wat betreft het te koop of gezocht topic 'aangepakt' kunne worden.
Je hebt nu wel het topic: ervaringen met forum-leden, maar die ga ik eerst niet helemaal door lezen als ik iets van iemand koop of verkoop.
Het gaat inderdaad om de mentaliteit van forum-leden.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 jan 2011 20:04

Geen reactie gezien Tinn, maar krijg per dag ca. 30 berichtjes dus zie nog weleens iets over het hoofd (overigens zoek ik er nog steeds eentje voor mijn nieuwe Cannondale.... dus.....)

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 12 jan 2011 20:09

ik heb een soort gelijk iets gehad, met eastwestaudio.
ik had heel erg interesse in zijn polar, maar uiteindelijk mocht ik het niet kopen van mijn ouders, heel jammer, zowel voor mezelf als voor hem, maar daar kon ik veder ook niets aan doen.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 jan 2011 20:19

Da's wel te begrijpen ik heb ooit eens een drumstel gekocht en daar konden mijn ouders weinig begrip voor opbrengen. Spul ging mooi weer terug naar de winkel....

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 12 jan 2011 20:31

[quote="thomwittendorp"]ik had heel erg interesse in zijn polar[/quote]
Kenbaar maken dat je ergens interesse in hebt verplicht je tot niets lijkt me. Ik heb ook wel eens iets te koop aangeboden waarop iemand aangaf zeer geinteresseerd te zijn. Toen een ander zich meldde die direct aangaf te willen kopen heb ik daar direct zaken mee gedaan. Jammer dan voor de eerst geinteresseerde, wellicht zal hij er anders over denken.
Afbeelding

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 12 jan 2011 20:35

[quote="apexrider"][quote="thomwittendorp"]ik had heel erg interesse in zijn polar[/quote]
Kenbaar maken dat je ergens interesse in hebt verplicht je tot niets lijkt me. Ik heb ook wel eens iets te koop aangeboden waarop iemand aangaf zeer geinteresseerd te zijn. Toen een ander zich meldde die direct aangaf te willen kopen heb ik daar direct zaken mee gedaan. Jammer dan voor de eerst geinteresseerde, wellicht zal hij er anders over denken.[/quote]

Opzich wel logisch dat hij er anders over denk.
Hij meldt zich als eerste en dan mag je toch hopen dat je het eerst met hem afhandelt en dan verder gaat met een ander mocht dat nog nodig zijn. Dat de ander wat directer is in zijn manier van mailen dat komt door het verschil in mensen.
Wat jij zegt vind ik Marktplaats gedrag waar Sharkman het over heeft.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 12 jan 2011 20:40

- Een colnago (frame?) wat hier te koop staat en een dag later aanzienlijk duurder is omdat er veel interesse is.

- Een order verzamelen om mensen "te helpen", waar een winst oogmerk vanaf straalt.


Zullen we er gewoon een lijstje van maken?
Liefst sticky!

Leuke bezigheid :p
FacebookS3RSSite

eelcoz

eelcoz 12 jan 2011 20:41

[quote="apexrider"][quote="thomwittendorp"]ik had heel erg interesse in zijn polar[/quote]
Kenbaar maken dat je ergens interesse in hebt verplicht je tot niets lijkt me. Ik heb ook wel eens iets te koop aangeboden waarop iemand aangaf zeer geinteresseerd te zijn. Toen een ander zich meldde die direct aangaf te willen kopen heb ik daar direct zaken mee gedaan. Jammer dan voor de eerst geinteresseerde, wellicht zal hij er anders over denken.[/quote]

Zo zou je inderdaad op Marktplaats handelen. Het idee hier is echter dat forumleden elkaar 'kennen van het forum' en daarom op een wat 'persoonlijkere en beschaafdere' manier met elkaar omgaan.

Dat is ook het idee achter de verkoopregels. Waarom zou je anders nog een 25-posts en 1 maand-lid regel moeten hanteren?

Plaats reactie