Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Grammatica en spelling

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 10 dec 2007 12:25


Oh, dit is leuk!
Wellicht kan ik mij hier eens flink uitleven. Als docent M.V.T. natuurlijk een kolfje naar mijn hand.
Buiten dat erger ik mij zeer regelmatig aan het taalgebruik, in de meest letterlijke zin van het woord, van sommigen.
Gang is alles...

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 10 dec 2007 16:20

@ Christoffel: "Wellicht kan ik mij hier eens flink uitleven":

Mooi, misschien wil je beginnen met uit te leggen wat je met "taalgebruik in de meest letterlijke zin van het woord" bedoelt.
Tenzij je agressief of beledigend taalgebruik bedoelt: waarom erger je je? Niet iedereen is even handig in zijn taalgebruik of zelfs maar geïnteresseerd in het correct hanteren van het Nederlands.

Specliffeddes is dat niveau allang ontstegen: die weet hoe hij een (Fiets-)Café in O(ude)V.T. moet toespreken: hulde aan die man.

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 10 dec 2007 16:50

Met uitleven doelde ik op mijn uitleg daarna.
"Taalgebruik in de meest letterlijke zin" is toch duidelijk? Het gebruik van de Nederlandse taal. Met name bij de spelling en grammatica gaat het bij velen regelmatig mis. (Dat is waar dit Topic om werd begonnen.)
Waarom ik mij erger? Omdat ik een beroepsmatige neuroot ben op dat gebied. ;)
Een kwalijk trekje soms, dat geef ik grif toe. Maar werkelijk, soms is het tenenkrommend wat je leest.
Gang is alles...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 10 dec 2007 16:56

@ Christoffel:
Leer zelf eerst eens leesbare zinnen formuleren. Het is tenenkrommend hoeveel tussenwerpsels jij in één zin kan verwerken. Met name spelling en grammatica gaan bij velen regelmatig mis. ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 10 dec 2007 17:04

Serieus, welke zin is niet leesbaar geformuleerd? Op dat gebied mag ik, zonder valse bescheidenheid, stellen het vrij goed te doen.

Tussenwerpsels? Welke dan? Hooguit enig cynisme tussen de regels door. :/

Jouw laatste zin is correct, evenals die van mij. ;)
Gang is alles...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 10 dec 2007 17:08

Serieus... ;)
Mocht je het nog niet doorhebben, de 'serieus' is gevolgd door ' ;) '
Groet,
Lieven :P
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 10 dec 2007 17:10

Jajajajajaja, O.K., maar die Smiley sloeg op je hele antwoord? Ikke effies niet snappies gedaan denet. :)
Gang is alles...

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 10 dec 2007 17:32

[quote="Christoffel"]Jajajajajaja, O.K., maar die Smiley sloeg op je hele antwoord? Ikke effies niet snappies gedaan denet. :)[/quote]

Kijk, hier hebben we wat aan: dit antwoord leent zich tenminste voor uitgebreide ontleding in het kader van dit topic.
Maar effe serieus: een voorbeeldje van verkeerd geplaatste leestekens. Zojuist viste ik uit het irritatie-topic:
"wat mij irriteert is het riempje van mijn helm, midden onder mijn kin, af en toe de binnenkant van mijn rechterlies etc"

Moeten wij, geachte de zwarten, hieruit opmaken, dat je een helmriem van twee meter lang hebt?

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 10 dec 2007 19:28

ik heb soms medelijden met de mieren in jullie buurt!
Funny the way it is

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 10 dec 2007 19:55

kool486 schreef:Spinoza, een begenadigd renner in zijn tijd, kon klimmen als geen ander op zijn fiets met zonder versnellingen. Rond 1860 was hij niet te verslaan.
Hij was de eerste die filosofeerde over het koersverloop en daarmee zijn slag sloeg. Na zijn active wielercarriere is hij met het fillosoferen goed doorgegaan!



En toen was hij al ver op leeftijd............gehard door al die jaren dat hij met zonder jas op de fiets naar school ging, niet vies van aktief om zich heenslaan , bouwde hij een fietsphilosophi op die pas ruim een eeuw later door de Kneet werd geevenaard; elk voordeel hep z'n nadeel.






ik heb soms medelijden met de mieren in jullie buurt!
Soms, wanneer wel en wanneer niet dan?

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 10 dec 2007 21:39

Ook mieren hebben weleens zin een verzetje.. (ik zal het antwoord ook maar gelijk posten: Ooooh, ik wist niet dat die ook fietsen en met welk verzet doen ze dat dan??)
nulla tenaci invia est via

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 11 dec 2007 00:57

Oh, jongens, dit is ECHT leuk! :p
Gang is alles...

Plaats reactie