Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Gebruik fietsbel

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 22 aug 2008 00:17

Ik liep een keer op een amerikaans fiets/wandelpad, en er kwamen steeds mensen op MTBs voorbij die in het voorbijgaan iets naar je riepen, van bellen hadden ze duidelijk nog nooit gehoord. Ik verstond alleen steeds niet wat ze zeiden, dus ik vroeg het aan een amerikaan in het gezelschap, die uitlegde dat ze 'on your right' of 'on your left' riepen (afhankelijk van aan welke kant je als voetganger loopt). Toen ik dat eenmaal wist vond ik het eigenlijk wel een prima methode. Het klinkt niet verwijtend, maar waarschuwend, en je weet (mits je links en rechts goed uit elkaar kunt houden ;)) meteen naar welke kant je NIET moet uitwijken. Maar ik heb nog geen mooi nederlands equivalent hiervan kunnen bedenken. Dus voorlopig hou ik het toch maar bij een vriendelijk belletje.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 22 aug 2008 02:44

LOL: Nordic walkers die "stok"doof zijn :-))

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 22 aug 2008 10:23

Mensen reageren soms een beetje schichtig als ze door racefietsters gepasseerd worden. Ze zitten dan een beetje zenuwachtig op hun fiets en je ziet aan hun bewegingen dat ze graag willen kijken hoeveel er nog komen na die eerste. Als ze dat dan doen staan ze dus bij mij voor het wiel dus om dat te voorkomen roep ik altijd: komt er nog eentje! en als ik voorbij ben, dankjewel!
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 22 aug 2008 11:09

[quote="spin"]Ik liep een keer op een amerikaans fiets/wandelpad, en er kwamen steeds mensen op MTBs voorbij die in het voorbijgaan iets naar je riepen, van bellen hadden ze duidelijk nog nooit gehoord. Ik verstond alleen steeds niet wat ze zeiden, dus ik vroeg het aan een amerikaan in het gezelschap, die uitlegde dat ze 'on your right' of 'on your left' riepen (afhankelijk van aan welke kant je als voetganger loopt). Toen ik dat eenmaal wist vond ik het eigenlijk wel een prima methode. Het klinkt niet verwijtend, maar waarschuwend, en je weet (mits je links en rechts goed uit elkaar kunt houden ;)) meteen naar welke kant je NIET moet uitwijken. Maar ik heb nog geen mooi nederlands equivalent hiervan kunnen bedenken. Dus voorlopig hou ik het toch maar bij een vriendelijk belletje. [/quote]

Dit hoor je tijdens veldtoertoertochten in NL/B ook: links/recht voorbij.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 aug 2008 13:16

[quote="chrissiewizzie"]Uit mijn tijd in het peloton (opa verteld) weet ik inderdaad dat er bij klassiekers "rechts" of "links" werd geroepen als er bijvoorbeeld auto's aan de kant stonden. Je roept dan inderdaad de kant waar het gevaar is, niet de kant waar je naar toe moet sturen. [/quote]


Ja, maar dan roep je naar je medefietsers, niet naar degenen die je passeert / inhaalt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 22 aug 2008 13:18

Roepen heeft ook alleen zin als de andere verkeersdeelnemers weten wat je bedoelt en dat is niet het geval.

Op de baan werkt dat bijvoorbeeld prima met commando's als 'blijf' maar dan weet iedereen precies wat je bedoelt. In het verkeer blijven mensen omkijken en/of slingeren. Daar moet je dus gewoon op rekenen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 22 aug 2008 13:43

In de VS gebruiken ze de ook relatief praktische term "On your left". Ondanks dat 'het fietsersprobleem' daar anders in elkaar steekt, lijkt dat daar zeer redelijk te werken.

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 28 aug 2008 14:33

Ga er altijd van uit dat medeweggebruikers levensgevaarlijk zijn en 't speciaal op mij gemunt hebben..
Heeft me al menig keer gered.

Probleem zit erin dat mensen met teveel andere dingen bezig zijn.
En wie bezondigt zich daar niet aan?
Meestal beseffen we 't pas als we erop gewezen worden.

Als ik veel moet afremmen dan beschouw ik 't maar als een intervaltraining.
Meestal gaan ze wel opzij als ze merken dat je achter ze blijft hangen.
Vaak verontschuldigen ze zich dan ook
Vooral als je cassette flink ratelt.

En nu on topic: Bellen wekt in zo'n situatie vaak ergernis.
Je stoort ze namelijk.
Ergernis is dan vaak de overheersende emotie.

Laat ze maar rustig wakker worden.:)

spec..joost
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 jun 2008 19:04

spec..joost 09 sep 2008 21:31

bellen of netjes vragen of je er langs mag maak naar mijn inzien niet uit. krijg meestal een grote bek. dus ik roep maar. ik hou me handen liever aan me stuur en vingers aan de rem. vandaag kreeg ik een nieuwtje van een man die ik vriendelijk verzocht om normaal rechts te gaan rijden in plaats van heen en weer te slingeren zodat ik er normaal langs kan, dat 99% van de fietsers een bel heeft. hoe dan ook bellen of netjes vragen......altijd boos.

io
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2008 21:51

io 09 dec 2008 21:20

Gewoon voor je laten bellen...;) Ik reed een keer zonder bel en wilde een aantal fietsers passeren. Kondigde het aan en ik kon passeren. Ik bedankte en verontschuldigde voor het feit dat ik geen bel had. Ik reed vervolgens achter op het volgende stel een stuk verderop en hoor achter mij vier fietsbellen tekeer gaan. Het werkte: ze gingen netjes opzij :D Maar da's een uitzondering...

Ik rij verder toch wel met bel, weet ik tenminste zeker dat ik gehoord word. M'n stembanden weigeren nog wel eens dienst. Maar wel op tijd bellen en snelheid minderen, vervolgens netjes bedanken. Ik schrik me ook kapot als iemand onaangekondigd met een noodgang voorbij komt. En dan zijn er ook nog de mensen bij wie zowel de bel als de stem niet werkt... Dus vooruitkijken en anticiperen, voor je eigen veiligheid en die van een ander!

thinair
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:37

thinair 15 dec 2008 22:01

Vaak wordt de frustatie van het (met veel hogere snelheid) ingehaald worden afgewenteld op het feit dat je geen bel hebt. Voor mij een vreemde reactie er zijn nog zoveel andere (vriendelijke) manieren waarop je kan waarschuwen dat je eraan komt.
Trappen maar!

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 16 dec 2008 10:44

Tijdens veldtoertochten roep ik meestal "links voorbij" of "rechts voorbij" . Op de weg gebruik ik soms wel soms niet een bel. Mijn ervaring is dat voor veel een bel gewoon duidelijk is. Voor igezinnen met kinderen en iedereen boven de 50 (zonder vervelend te willen doen, is gewoon mijn ervaring) op een " normale fiets" helpt een bel echter niets. Meestal geen enkel reactie en als er wel een reactie is dan eerst omkijken en naar de verkeerde kant zwiepen en dan op het dooie akkertje een heel klein beetje aan de kant gaan. Roepen ( Pardon) en merci achteraf werkt dan toch beter. Nogmaals mijn ervaring en ik rijdt half met bel en half zonder bel ca 15.000 kg/jaar.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

Plaats reactie