Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsplan

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 25 okt 2009 16:38

Bij mij op kantoor moet je vooraf geld 'reserveren' uit je salaris of vakantieuren. Vervolgens kan je gedurende een bepaalde periode naar de FM en daar een fiets kopen. Het bonnetje kan je hierna declareren op de zaak waarna het betreffende bedrag, met een maximum van EUR 749, belastingvrij wordt uitbetaald.

Vraagje voor anderen: Kan ik ook alleen een groep (Campa Record) via het fietsplan declareren? Ik heb namelijk al genoeg fietsen en wil wel graag een nieuwe groep.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 25 okt 2009 17:21

[quote="EM"]
Vraagje voor anderen: Kan ik ook alleen een groep (Campa Record) via het fietsplan declareren? Ik heb namelijk al genoeg fietsen en wil wel graag een nieuwe groep. [/quote]

Formeel mag dit niet. Een van de fiscale voorwaarden is dat je in hoofdzaak op de aangeschafte fiets naar je werk reist. Je moet dus een complete fiets aanschaffen.
Je kunt je FM misschien zover krijgen dat ie ipv een Rekord groep iets anders (te weten een complete fiets) op de factuur zet. Maar dat is dus niet zoals het hoort. En bij controle (waarop de kans zeeeeer klein is) door de fiscus, kun je betrapt worden.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 25 okt 2009 17:32

OK, duidelijk! Maar welke gemiddelde accountant weet dat "een Campagnolo Record" geen complete fiets is? Als de bon duidelijk is afgegeven door een FM maak ik me niet zo druk...

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 25 okt 2009 19:03

Ik zou het risico niet nemen. Stel nou eens dat de accountant wel iets van fietsen weet... Verder moet je dan wel hele goede vrienden met je FM zijn, want volgens mij moet hij ook al 15% afdragen aan dat fietsplan. Maar als het je lukt, hoor ik het graag, over een jaar kan ik ook weer meedoen, en mijn huidige woon-werkfiets is nog niet versleten.
Eenvoud kenmerkt het ware.

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 25 okt 2009 20:43

Ik denk wij een ander fietsplan hebben op de zaak dan dat jij hebt. Ik kan geld van mijn brutosalaris reserveren (max. EUR 749), een fiets kopen bij een fietsenmaker naar mijn keuze en de bon vervolgens 'declareren' waardoor ik het betreffende bedrag (met een maximum van EUR 749) netto uitbetaald krijg.

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 25 okt 2009 20:48

Het fietsplan verschilt per werkgever. De ene werkgever heeft het fietsplan aan de Fietsbemiddelingsservice uitbesteed. Dit bureau verzorgt alle werkzaamheden voor de werkgever en brengt daarvoor 15% van aankoopprijs in rekening bij de FM. Je hoeft bij de FM dan ook geen korting te verwachten bij de de aankoop van een fiets.

Een andere mogelijkheid is dat je een fiets koopt en de rekening indient bij de werkgever. De werkgever betaalt de fiets en houdt die dan in op je brutosalaris waardoor je een leuk belastingvoordeel hebt. Deze regeling vervalt waarschijnlijk vanaf 2011.

Je zult dus bij je werkgever moeten navragen hoe hij het fietsplan geregeld heeft.

Gebruikersavatar
herera
Forum-lid
Berichten: 1789
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:17
Locatie: Huissen

Gebruikersavatar herera 25 okt 2009 21:18

[quote="jandoedel"] Deze regeling vervalt waarschijnlijk vanaf 2011.[/quote]

Ja, dit heb ik ook gehoord.. Jammer! Heb er 3 x dankbaar gebruik van gemaakt.
Na de inperking van de spaarloonregeling enkele jaren geleden en het vervallen van onze bedrijfsspaarregeling (50/50) wordt ons nu alles afgenomen, en kunnen we al die extraatjes die we aan onze speeltjes uit willen geven wel vergeten.

Het worden dus magere fietsjaren de komende tijd.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

baca
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2007 23:30
Locatie: Heerlen

baca 03 nov 2009 12:31

[quote="Herera"][quote="jandoedel"] Deze regeling vervalt waarschijnlijk vanaf 2011.[/quote]

Ja, dit heb ik ook gehoord.. Jammer! Heb er 3 x dankbaar gebruik van gemaakt.
Na de inperking van de spaarloonregeling enkele jaren geleden en het vervallen van onze bedrijfsspaarregeling (50/50) wordt ons nu alles afgenomen, en kunnen we al die extraatjes die we aan onze speeltjes uit willen geven wel vergeten.

Het worden dus magere fietsjaren de komende tijd.
[/quote]

Ik hoor juist dat het bedrag verhoogd zou worden naar 1350 euro, dit i.v.m. het aanschaffen van een electrische fiets, als volwaardig alternatief op een auto. Ik kan er weinig over vinden op internet, misschien iemand een contact bij de overheid?
VN Chinook - Canyon Ultimate CF - Specialized Langster

tijmen
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 19 okt 2009 17:22

tijmen 03 nov 2009 13:10

Mijn FM heeft het volgende gedaan toen ik mijn Cube Agree kocht.

Ik ging naar hem toe met dat formulier. Op dat formulier schreef hij dat de Cube Agree 749 euro zou kosten. Het resterende bedrag zou ik hem betalen (werd dus niet van mijn loon ingehouden). Dat formulier, waarop ik ook moest aangeven of ik een vermindering van eindejaarsbonus en vakantiegeld of een tijdelijke verlaging bruto loon wil, ging naar mijn werkgever die het vervolgens naar het NFP stuurt.

Vervolgens heb ik dmv de fietsbonnen (240 euro) een deel van dat resterende bedrag kunnen betalen, hierdoor heb ik maar 200 euro bij moeten leggen voor de Cube Agree (was ook een oud modelletje, laatste die er nog stond en er werd dus een leuk prijsje gemaakt).

Heel creatief met de regels omgesprongen dus.

Het ligt dus ook geheel aan de fietsenmaker.

Maar ook ik hoorde vorige week in het NOS journaal dat de regeling geheel komt te vervalen.
slow is smooth, smooth is fast

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 03 nov 2009 13:10

Ik kan weer geld reserveren voor een fiets maar bij ons is het voor komend jaar nog steeds 750 voor de fiets en 250 voor de verzekering.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 nov 2009 13:23

Ik ben met de formulieren van mijn werk naar de fm gegaan, in mijn geval Lohman in Amsterdam, daar wisten ze wat en hoe en we hebben alles ingevuld, de bedragen enzo, dat heb ik teruggeven aan mijn werk en toen kreeg ik een telefoontje dat ik mijn fiets kon komen halen. Ik heb het ook gedaan met vakantie dagen, en heb nog wel wat geld bij moeten leggen omdat ik een duurdere fiest nam.
Het is makkelijker dan het lijkt er zijn gewoon een aantal verschillende manieren, het helpt om een winkel te hebben die het vaker doet
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie