Voor al je afspraakjes

Onnoficiële fiets verenigingen

paulino
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 jul 2005 14:18

paulino 07 aug 2012 13:01

In bijna heel Nederland zijn er volgens mij wel rondjes waarbij iedereen zich kan aansluiten. Op deze rondjes, zoals De Bever (Achelse Kluis), Rondje Laar (Geldrop), De Wedrenners (Nijmegen kan iedereen zich aansluiten om lekker te trainen met een soort van snelheidsdrang.

Ik ben nu bezig om deze rondjes te gaan verzamelen en te plaatsen op een site, zodat e.e.a. inzichtelijk wordt waar en wanneer deze groepen starten en op welke punten men kan aansluiten. Ook hebben deze rondjes een bepaalde onstaansgeschiedenis en zijn er bepaalde punten waar men apenrots kan spelen (sprintjes, beklimmingen, punten waar altijd wordt gedemarreerd, enzo.)

Wie kan mij helpen aan deze info zodat ik e.e.a kan plaatsen op een toekomstige site met bijbehorende kaartjes, gps files enzo.

Alvast bedankt voor de moeite.
Kotsen op je fiets is goed, als je het maar niet op jezelf doet

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 aug 2012 13:19

Liever niet, koersen op de openbare weg mag not steeds niet. Het benoemen en in kaart brengen is dus niet al te slim. Wordt waarschijnlijk door de (onofficiele organisatoren) vaste deelnemers niet erg op prijs gesteld. Je noemt zelf al de Bever een rondje wat iedere paar jaar een keer door de politie " geschoond" wordt juist omdat het uit de hand loopt. Voor mij zijn het prachtige rondjes, maar laat ze maar lekker hun huidige status behouden, zodat ze nog lang kunnen bestaan sommige rondjes zijn nu al gevaarlijk genoeg, moet er niet aan denken dat nog een 20 andere op het idee komen mee te gaan rijden.
Ach, ik zeg ook maar wat

justeltjo
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 18 aug 2008 15:35
Locatie: Heenvliet

justeltjo 07 aug 2012 13:31

@Ophetkantje ik vind je reactie ietwat overdreven. Mits goed opgezet denk ik dat het een goede aanvulling zou kunnen zijn op het "Afspraken en Meetings" topic hier.

Dus nee, niet gaat promoten dat je "apenrots" kan spelen, maar wel aangeven welk rondje vaak wordt gereden en wellicht vertrekplaatsen, -tijden en datums. Op deze manier kan iedereen die wil aansluiten. (Superpro zou natuurlijk ook nog een gemiddelde snelheid indicatie zijn dat je als supersnelle racer niet in een 25 km/u groep terecht komt en viceversa natuurlijk!)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 aug 2012 13:42

De rondjes die genoemd worden zijn rondjes die niets minder zijn dan koersen op de opbenbare weg. De genoemde rondjes zijn van begin tot eind apenrots spelen. Ofwel " hoe meer gelosten, hoe meer vreugde". Denk dat juist deze rondjes niet op exposure zitten te wachten, maar misschien vergis ik me.
Ach, ik zeg ook maar wat

paulino
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 jul 2005 14:18

paulino 07 aug 2012 13:43

@ophetkantje thanks voor je inzicht, maar ik ben van mening dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen acties op de weg en ik denk dat er een groot genoeg zelfregulerend vermogen in die groepen zitten om mensen die uit de ban springen hier op een normale manier aan te spreken. Kortom is fietsen met een gezond verstand iid belangrijker dan apenrotsje spelen. Maar daar staat wel tegenover dat er lekker mag worden afgezien ;)

@justeltjo, onderwerpen die je aangaf neem ik zeker mee, hierbij zijn de verschillende snelheidsgroepen zeker van belang...
Kotsen op je fiets is goed, als je het maar niet op jezelf doet

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 09 aug 2012 18:52

justeltjo schreef:@Ophetkantje ik vind je reactie ietwat overdreven. Mits goed opgezet denk ik dat het een goede aanvulling zou kunnen zijn op het "Afspraken en Meetings" topic hier.

Dus nee, niet gaat promoten dat je "apenrots" kan spelen, maar wel aangeven welk rondje vaak wordt gereden en wellicht vertrekplaatsen, -tijden en datums. Op deze manier kan iedereen die wil aansluiten. (Superpro zou natuurlijk ook nog een gemiddelde snelheid indicatie zijn dat je als supersnelle racer niet in een 25 km/u groep terecht komt en viceversa natuurlijk!)

Ik vind de reaktie van @Ophetkantje niet overdreven. Heb je wel eens met zo'n groep "gekken" gereden? Waarom ga je niet bij een wielervereniging op een afgesloten wedstrijdparcours rijden? Toerfietsers hebben al een slechte naam en met dit soort initatieven, hoe goed bedoeld misschien ook, gaat dat er niet beter op worden denk ik.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 09 aug 2012 18:57

paulino schreef:@ophetkantje thanks voor je inzicht, maar ik ben van mening dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen acties op de weg en ik denk dat er een groot genoeg zelfregulerend vermogen in die groepen zitten om mensen die uit de ban springen hier op een normale manier aan te spreken. Kortom is fietsen met een gezond verstand iid belangrijker dan apenrotsje spelen. Maar daar staat wel tegenover dat er lekker mag worden afgezien ;)
En dat is juist wel het probleem.
Ja, we zijn zelf verantwoordelijk maar de praktijk is dat de meeste "renners" oogkleppen op krijgen als ze in een groep rijden om het "echie".

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 09 aug 2012 20:43

pinarello schreef:
justeltjo schreef:@Ophetkantje ik vind je reactie ietwat overdreven. Mits goed opgezet denk ik dat het een goede aanvulling zou kunnen zijn op het "Afspraken en Meetings" topic hier.

Dus nee, niet gaat promoten dat je "apenrots" kan spelen, maar wel aangeven welk rondje vaak wordt gereden en wellicht vertrekplaatsen, -tijden en datums. Op deze manier kan iedereen die wil aansluiten. (Superpro zou natuurlijk ook nog een gemiddelde snelheid indicatie zijn dat je als supersnelle racer niet in een 25 km/u groep terecht komt en viceversa natuurlijk!)

Ik vind de reaktie van @Ophetkantje niet overdreven. Heb je wel eens met zo'n groep "gekken" gereden? Waarom ga je niet bij een wielervereniging op een afgesloten wedstrijdparcours rijden? Toerfietsers hebben al een slechte naam en met dit soort initatieven, hoe goed bedoeld misschien ook, gaat dat er niet beter op worden denk ik.
+1

Ga lekker op een parcours rijden in de donderdagavondcompetitie...
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

eelcoz

eelcoz 09 aug 2012 21:36

edit
Laatst gewijzigd door eelcoz op 06 sep 2012 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 09 aug 2012 21:49

Wat zijn onnoficiële fiets verenigingen eigenlijk?

justeltjo
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 18 aug 2008 15:35
Locatie: Heenvliet

justeltjo 10 aug 2012 09:52

justeltjo schreef:@Ophetkantje ik vind je reactie ietwat overdreven. Mits goed opgezet denk ik dat het een goede aanvulling zou kunnen zijn op het "Afspraken en Meetings" topic hier.

Dus nee, niet gaat promoten dat je "apenrots" kan spelen, maar wel aangeven welk rondje vaak wordt gereden en wellicht vertrekplaatsen, -tijden en datums. Op deze manier kan iedereen die wil aansluiten. (Superpro zou natuurlijk ook nog een gemiddelde snelheid indicatie zijn dat je als supersnelle racer niet in een 25 km/u groep terecht komt en viceversa natuurlijk!)
Misschien is de opmerking van TS betreffende de "apenrots" verkeerd gekozen, maar wat zou er mis zijn met een website (Afspraken en Meetings topic plus variant) waarin bovengenoemd wordt geregeld? Het is toch leuk om een keer een rondje te kunnen fietsen met anderen. En dat men zich aan een bepaalde gedragscode dient te houden, tja dat lijkt mij duidelijk (maar ik ben dan ook geen alpha aap ;) )

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 aug 2012 10:28

@justeljo, wat jij stelt klopt helemaal, maar de voorbeelden in de openingspost zijn echt voorbeelden van apenrots spelen en zonder enig rekening houden met andere weggebruikers koersen op de openbare weg. Natuurlijk zijn er ook talloze groepjes die samen fietsen en waar je kunt aansluiten, waar gewoon op een verantwoorde manier aan het verkeer wordt deelgenomen, volgens mij voldoet hier het huidige topic prima. Juist de genoemde groepjes met zoals TS het omschrijft " snelheidsdrang" werken toch wat anders. Ten eerste denk ik dat de " opperapen" van deze rondjes niet zomaar willen dat iedereen meerijdt, er is hier toch een beetje het idee dat iemand geintroduceerdt moet worden door een ander. Ook zijn dit soort clubjes vaak idd niet de beste reclame voor toerfietsers. Toevallig (of minder toevallig) ken ik de genoemde voorbeelden en ken ik ook andere clubjes die gewoon buiten een vereniging om afspreken om een rondje te fietsen. Ik denk dat de TS de genoemde voorbeelden niet toevallig heeft gekozen en juist deze vorm van fietsen zou ik niet " promoten" via een website (hoe leuk ik het ook vind om af en toe mee te fiesten en mee te doen op de apenrots).
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie