Voor al je afspraakjes

Per racefies naar Santiago de Compostella

Gebruikersavatar
hemanos
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jul 2011 21:40

Gebruikersavatar hemanos 27 nov 2011 12:36

Wie heeft ervaring met het afleggen van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella per racefiets. Hoe pak je dit aan? Hoe doe je de overnachtingen? Moet je je fiets aanpassen? Kosten? Kortom: graag reakties.
You have one life: live it !!

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 27 nov 2011 15:30

Mijn vader heeft dat gedaan, althans vanaf zuid frankrijk. Hij neemt altijd hotelletjes. Of je je fiets aan moet passen, hangt af van je huidige fiets uiteraard... Een geschikte fiets is wel een vereiste (voor- en achterdragers, iets bredere banden, race, recht of vlinderstuur is afhankelijk van eigen voorkeur). Maar het klinkt alsof je nog nooit met de fiets een trektocht hebt gedaan. Van NL naar Santiago is heul ver. Het beste is om een keer een korte tocht te maken van een paar dagen bijv. door NL en Belgie om te ervaren wat het is en waar je tegenaan loopt.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 27 nov 2011 16:13

In je eentje op de racefiets? Met alleen een rugzakje?
Dan kan het duur worden. Behalve als je geen bezwaar hebt tegen (illegaal) kamperen.
Vanaf Spanje is het goedkoper. Albergues en refugios hanteren heel vriendelijke prijzen.
Rugzakje alleen kan wel. Echter minder gerief. Maar ja, het is een pelgrimstocht dus lijden hoort erbij. ;)
Kosten zijn dus moeilijk aan te geven.
Ik heb vanuit Nederland met een trekking gefietst, 4 tassen en stuurtas. Goed te doen.
Tentje was ook wel geschikt voor een rugzak. Van Jack Wolfskin de Gossamer. Je moet wel geen claustrofobie hebben....
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 nov 2011 20:37

Je vraagt lijkt te gaan over hoe het is om naar Santiago te fietsen per RACEFIETS in plaats van met een ander soort fiets. De vervolgvragen gaan over heel andere zaken. Ben je wel in de goede volgorde bezig? Begin eens met de tocht, is alles over te vinden, dan volgt het type fiets vanzelf. Dit is bepaald niet het forum om ervaringsgegevens terzake te vinden.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 27 nov 2011 20:55

Hoi

Ik heb vorig jaar mijn eigen pelgrimstocht gefietst naar Alpe d'Huez.
in 9 dagen 1300 kilometer met enkel een rugtas op mijn rug. (eerste 5 dagen ruim 900km)
Duur? Nee helemaal niet.
Zou je het nog een keer doen? Ja, maar dan wel met een dragertje of karretje oid. Bagage op mijn rug is mij niet bevallen.
Het avontuur wel!
op http://www.paulhuez.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kun je wat meer lezen over mijn avontuur, want dat was het!
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 nov 2011 09:06

Ik heb goede ervaringen met oudere racefietsen (staal) + achterdrager. Voordragers vind ik overkill als je wat handig inpakt (en natuurlijk afhankelijk van seizoen, en of je zelf kookt en of je alleen bent (met 2 kan je nog wat kampeerspullen verdelen). Het kan, het hoeft niet duur te zijn. Als je wat kan fietsen en een beetje kan repareren/lekke banden vervangen kom je er vast wel... ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 28 nov 2011 09:19

Ook bij weinig bagage heb ik graag een voordrager op de bagagefiets. Niet om meer mee te nemen maar om het gewicht beter over de fiets te verdelen. Een frame is gebouwd met een bepaalde gewichtsverdeling op het oog (bij een raceframe veel gewicht van voren). Ook met bagage moet je bij die gewichtsverdeling in de buurt blijven, vandaar de voordrager.
In Frankrijk heb je veel goedkope hotels, hele ketens zelfs, Formule 1, Premier Classe etc. Via hun websites kun je prima opzoeken waar ze liggen langs je route.
Er zijn klassieke pelgrimsroutes naar Santiago, zelfs beginnend in Nederland. Die zijn meer gericht op rustigere fietsers. De Audax Club Parisien biedt voor Frankrijk mooie routes onder de noemer 'Flêche de France', te vinden op hun website. Zo kom je tot vlakbij de Frans/Spaanse grens.
Qua materiaal, het hangt ervanaf wat je onder racefiets verstaat. Een moderne carbon racefiets met 16 spaaks wielen is niet geschikt voor dit werk. Zoals de zwarten al schreef, een oudere stalen racefiets (of een nieuw model naar oude snit) kun je in principe prima geburiken voor een zo'n rit, zeker als je niet kampeert.

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 28 nov 2011 14:58

Ik ben nu twee keer op de racefiets naar Frankrijk gefietst (een keer 900 en een keer 1300 km). Naar Santiago is heel ver, maar daarom nog leuker. Ik ben gewoon op mijn alu racefiets gegaan, rugzakje met een setje 'burgerkleding' en een par slippers, en een zadelpentas met tube vloeibaar wasmiddel, paspoort, telefoon, toiletspullen. Ik heb wel geleerd dat je rugtas echt zo licht mogelijk moet zijn, maar dan gaat het echt prima (en na zo'n tocht is het echt fantastisch om zonder rugtas te fietsen!).

Onderweg heb ik bij mensen thuis geslapen, via http://www.couchsurfing.com" onclick="window.open(this.href);return false; Moet je willen, maar als je het leuk vindt, is het echt ideaal voor zo'n tocht. Je hoeft niks mee te nemen, en meestal is je gastheer/vrouw zo onder de indruk van je fietstocht dat ze je tot het bot verwennen met lekker eten en lekkere wijn. Op deze manier zal het de goedkoopste reis zijn die je ooit gemaakt hebt. Geen ticket/benzine kosten, en geen overnachtingskosten.

Gebruikersavatar
hemanos
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jul 2011 21:40

Gebruikersavatar hemanos 30 nov 2011 10:43

Bedankt voor alle reakties, mensen. Ik realiseer me terdege dat je eerst goed moet trainen, alvorens zo'n avontuur te beginnen. Het is 2500 km, dus dat doe je niet op een regenachtige namiddag! Misschien eerst eens een paar langere tochten, evt. op verschillende fietsen, om te kijken hoe dit bevalt.Bedankt voor jullie (ervarings-)gegevens en tips. Ik ga er mee aan de slag!
You have one life: live it !!

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 30 nov 2011 12:40

Mooi idee!

Op dit (actieve) forum http://www.wereldfietser.nl/phpbb/index.php zit veel ervaring met lange afstanden fietsen. Als je daar je vraag stelt zul je behoorlijk wat info kunnen krijgen.
Zelf ben ik aan het evolueren van vakantiefietser met 5 tassen naar minimalistische bike-packer (google tip: bikepacking). Dat laatse doe ik op mijn racefietsje. Als je zoiets gaat doen heb je inderdaad een beetje redelijk solide racefiets nodig.
Bagage op je rug is een slecht idee, het maakt het fietsen nodeloos zwaarder (zwaardere belasting polzen en kruis dan nodig). Koop een tubus fly oid en neem je bagage op de fiets mee. Wellicht andere wielen en zeker iets dikkere banden maken het iets comfortabeler. Een stuurtas is handig voor kaart en klein spul als paspoort, portemonnee etc.
Daarnaast is een tripple bijna een must!

Als je nu regelmatig in het zadel zit is trainen niet echt noodzakelijk, je traint wel onderweg. Wel uitproberen hoe je je bagage mee neemt en vooral wat je thuis laat...

De kunst van het trekken op een (race)fiets is de kunst van het thuislaten wat je niet nodig hebt...

Afbeelding

Zelf gebruik ik tot nu toe 2 voortassen (samen ongeveer 20 liter). Als ik niet kampeer heb ik daar genoeg aan. Ik moet nog een handige stuurtas vinden en gebruik tot nu toe een zadelpendrager maar zou in jouw geval kiezen voor een tubus fly.

Succes!
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 30 nov 2011 12:57

Ja, de klassieker: alles wat je thuislaat is meegenomen. :)
Verder is trainen in mijn ogen niet echt nodig. Ook als je niet zoveel fietst. Mits je een redelijke basisconditie hebt.
Je conditie groeit tijdens de rit. In Les Landes vlieg je over de lange rechte wegen.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 30 nov 2011 12:59

Toen ik 11 jaar was heb ik met mijn vader een gedeelte van deze route afgelegd; tot San Sebastiaan. Mijn eerste echte fietsvakantie.
Wij sliepen altijd in kleine hotels in dorpjes (logis de france keten), deze zijn niet zo duur en het eten is goed. Persoonlijk zou ik niet snel meer met een tentje gaan; het is wel zo relaxed om na een dag fietsen in een fatsoenlijk bed te slapen en lekker te eten i.p.v macaronie of ander meuk te moeten opwarmen boven een gasstelletje. Bovendien scheelt het weer bagage. Verder moet je er niet teveel tegenop zien wat betreft voorbereiding en reis: zorg dat je wel wat kilometers in de benen hebt en ga gewoon op pad met wat kaarten + hotel gids wat kleren voor onderweg en reserve materiaal.

Wij fietsten overigens op hybride fietsen, op de racefiets zou ik zeker een drager monteren wat zoals al is gezegd is een rugzak niet erg fijn.
Grt,
Ruben

Plaats reactie