Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 29 jul 2017 21:03

Rij ook met Schwalbe Marathon Plus. Gebruik deze al jaren en vervang ze pas wanneer het blauw van de anti leklaag al zichtbaar wordt.
Verder rijd ik op een trekkingfiets, mede vanwege de spatborden. Ook een aanrader, ik fiets nl praktisch elke dag woon-werk, weer of geen weer.
Ik zweet nogal, daarom fiets ook woon werk in wielerkleding, ook omdat ik het comfortabeler fietsen vind.
Verder een paar Ortlieb tassen op de bagagedrager om het nodige mee te kunnen nemen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 jul 2017 22:25

Voorheen ging ik heel af en toe op een oude 26" Cannondale mtb met Magura HS-33 remmen en tubeless gemonteerde Geax Tattoo Lights naar mijn werk. Degelijke fiets met weinig poespas... Verbouwd naar 1x10 versnellingen.

Maar sinds eind januari rijd ik bijna dagelijks naar mijn werk op mijn fixie. Inmiddels al weer bijna 3000km aan woon-werk km's ermee gereden. Nog onderhoudsvriendelijker en weinig slijtage. Brede ketting, geen versnellingen, tubeless banden en lekker licht. En toch 28mm Maxxis Padrone racebandjes... :winkthumb: Fiets is zo schoon als je rit een toch regenrit is geworden... Gearing aangepast van 48/15 naar 46/17, maar inmiddels overgestapt op 46/15.

Op mijn oude Cannondale had ik een bagagedrager voor het Topeak slide systeem. Maar op mijn fixie ben ik toch weer met rugtas gaan fietsen, omdat ik een bagagedrager erop er niet vind uitzien... :lol: Topeak heeft ze wel voor de zadelpen ook.

Al met al is het maar net wat je een fijne fiets vind op te fietsen. 22km is een afstand die goed te doen is op elke fiets. Maar wat ik het meeste tegenkom onderweg zijn racefietsen, ligfietsen, mountainbikes of e-bikes bij forenzen. Trekkingfietsen eigenlijk niet.

Ik ben fixed gear gaan rijden omdat ik dat gewoon leuk vind rijden en inmiddels ook ermee ben gaan koersen... 17km heen en 17km terug naar vind ik een fijne afstand voor woon-werk inmiddels. Enige obstakel is de Kiltunnel bij 's Gravendeel, maar daar vlieg ik tegenwoordig steeds makkelijker doorheen... :). Door op de fiets te gaan bespaar ik een hoop geld aan brandstofkosten en tolkosten voor de Kiltunnel... Dus die geef ik nu extra aan mijn fiets uit, aangezien ik wel reiskostenvergoeding krijg... :D

dekraan
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:02

dekraan 31 jul 2017 08:57

@suntoro e.a. dank je voor de reacties, als ze voor mij waren ;-)

Sinds ik op zoek ben gegaan naar een fiets voor woon-werkverkeer ben ik steeds meer gaan twijfelen over wat ik nou precies zoek...

Als ik alleen met mooi weer zou rijden, en voor m'n plezier en dus niet naar mijn werk, zou ik zeker voor een racefiets kiezen. Lekker sportief, snel. Maar ik hou nu ook rekening met:

- Het meenemen van bagage. Straks wordt dat toch een flinke tas, met een broek, trui, t-shirt, eventueel gewone schoenen. Wil ik die op mijn rug? Past dat in een zadelpentas? Moet ik gewoon een paar schoenen op 't werk laten staan, of alvast een setje kleren de dag van tevoren meenemen? (ik ga wsl niet iedere dag fietsen, maar 2 of 3 keer).
- slecht weer: Kan ik spatborden monteren? Klopt het dat je vaker lek rijdt als het regent of als het heeft geregend en de weg weer opdroogt? Zijn er antilekbanden?
- waar kan ik m'n fiets laten? wsl kan ik hem wel meenemen naar 't kantoor en daar ergens veilig neerzetten. Maar een slot op m'n racefiets lijkt me niet handig, terwijl dat bij andere fietsen makkelijker kan.

Daarom neig ik naar een hybride, waar bagagedrager, spatborden etc wat makkelijker zijn, en eventueel een slotje. Of een gravel racer. Aan de andere kant denk ik dat een racefiets lichter is, en praktischer, omdat ik daar ook thuis vaker mee weg zou gaan. Het voelt daarom een beetje als een compromis om voor een hybride fiets te gaan. En dat een racefiets misschien ook moet kunnen.

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 31 jul 2017 12:39

Ik rijd 2 á 3 x per week 40km heen en 40km terug naar werk, op de racefiets. Weer of geen weer. Ik kan mijn ervaringen met je delen wellicht heb je er wat aan.

- Het meenemen van bagage. Straks wordt dat toch een flinke tas, met een broek, trui, t-shirt, eventueel gewone schoenen. Wil ik die op mijn rug? Past dat in een zadelpentas? Moet ik gewoon een paar schoenen op 't werk laten staan, of alvast een setje kleren de dag van tevoren meenemen? (ik ga wsl niet iedere dag fietsen, maar 2 of 3 keer).
- Ik gebruik een Deuter Race 10L rugzak. Goede kwaliteit licht rugzakje, waterdicht met regenhoes, en je hebt er geen last van tijdens rijden. Hier past een dikke trui, spijkerbroek, riem en wat losse prut in. Overhemden krijg je niet netjes mee (die kreuken). Schoenen staan op mijn werk.

- slecht weer: Kan ik spatborden monteren? Klopt het dat je vaker lek rijdt als het regent of als het heeft geregend en de weg weer opdroogt? Zijn er antilekbanden?
- Voordeel van spatborden is vooral dat je zelf niet zo vies wordt. Ik rijd alleen met een ass-saver. Je wordt vies en nat bij slecht weer, maar ik kan douchen op mijn werk en mijn wielerkleden laten drogen. In de regen rijd je vaker lek dan bij droog weer, echter de banden van tegenwoordig zijn vrij goed en als je je materiaal goed verzorgt valt het lekrijden echt wel mee. Ik rijd de niet meest lekbestendige Schwalbe One's, heb in 2 jaar woon - werk ritjes 3x lekgereden. Zou me er niet al te druk om maken.

- waar kan ik m'n fiets laten? wsl kan ik hem wel meenemen naar 't kantoor en daar ergens veilig neerzetten. Maar een slot op m'n racefiets lijkt me niet handig, terwijl dat bij andere fietsen makkelijker kan
- Je zou een kettingslot achter kunnen laten op je werk, als je je fiets echt niet binnen veilig kwijt kunt.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 jul 2017 13:01

+1 voor wat Petik schrijft.

Ik rijd al 3 en een half jaar altijd met de fiets naar het werk. Ik kan niet anders, dus is echt iedere dag. Ik onderschrijf volledig wat Petilk schrijft. Rijd allen met een iets grotere Deuter. Wissel kleren (shirts, bloesjes, sokken, ondergoed handoek iedere 3/4 dagen gaat prima in een rugzak. Broek en schoenen wissel ik wat minder, broek gaat er nog prima bij, schoenen neem ik af en toe mee naar huis om te poetsen, Is iets meer passen en meten en iets zwaarder maar gaat goed. Boterhammen gaan dagelijks gewoon mee in de achterzak van mijn schirt. Spatborden voegen niet toe voor mij nat en vies wordt ik toch bij regen. En inderdaad zwaart ART goedgekeurd slot blijft vastliggen aan de fietstenstalling 's nachts. Overigens fiets ik minimaal 45 km per dag woon werk, soms wat meer.
Ach, ik zeg ook maar wat

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 31 jul 2017 13:47

Er zijn ook racefietsen waar spatborden op kunnen. Met name de endurance racers met schijfremmen. Gravel racers met nokjes zou ook een optie kunnen zijn.

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 31 jul 2017 20:08

Tip specialized seguoia gravel racer met spatbordjes en bagage drager

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 31 jul 2017 22:16

@dekraan

Was idd een reactie op jouw post...

Ik heb overigens ook een extra degelijk slot gekocht, die ik gewoon in de fietsenstalling op mijn werk heb hangen... Want dat slot vind ik het zwaarst in mijn rugtas... Op mijn werk vinden collega's (die hebben gewoon hun racefiets zonder slot daar staan) het onzin dat ik mijn fiets op slot zet, maar ik ben toch wel zuinig op mijn fiets(en)...

Een enkele keer ben ik ook weleens op mijn racefiets naar het werk gegaan, dus wel zo makkelijk dat ik gewoon een slot op mijn werk heb hangen...

dekraan
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:02

dekraan 01 aug 2017 13:58

Hi allemaal, bedankt voor de feedback en antwoorden! Heel leerzaam en geruststellend wat betreft racefietsen naar het werk. Ik ben erachter gekomen dat er hier een collega is die iedere dag op de racefiets gaat (dat soort dingen ontdek je als je vaak naar fietsen zoekt op je pc.. :)), en ze bevestigt eigenlijk jullie verhaal. Ze gebruikt ook een rugzak en zet haar fiets ergens veilig neer, waar die van mij ook zou kunnen staan.

Douchen kan ook, mocht dat een enkele keer nodig zijn als het hard regent. En omdat ik niet iedere dag ga fietsen - vooralsnog - lijkt het me misschien ook wel mogelijk om met de auto wat kleding mee te nemen en alvast klaar te leggen.

Qua racefiets heb ik een tweedehands exemplaar op het oog, mocht het dan toch niet bevallen, dan kan ik altijd weer vrij makkelijk overstappen zonder dat het me al te veel geld kost. Die Specialized ziet er super uit, dat is dan misschien een mooi doel om voor te sparen :)

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 16 aug 2017 16:40

Ik heb eigenlijk exact dezelfde ervaringen als hierboven. Mijn afstand is ook 22 km. en ga op de racefiets het hele jaar rond. Spatbordjes zijn wel erg fijn, die zitten er vanaf oktober standaard op en gaan er tegen mei pas weer af (het scheelt gewoon heel veel viezigheid). Rugzakje gaat prima, en ik heb een kluisje op het werk waar douchespulletjes en schoenen standaard bewaard kunnen worden.

Ik fiets woon-werk het nu bijna twee jaar, en de afgelopen maanden echt iedere dag (m'n vrouw heeft de auto nu nodig voor haar werk) en dat bevalt echt uitstekend. In al die tijd één keer lekgereden (en ja, toen was het nat en donker, en ja ik moest mijn zoontje van de crèche halen, en ja m'n vrouw was ook niet beschikbaar, en toch kwam het allemaal goed vanwege fijne buren).

Knaljaas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2017 13:37
Locatie: West-Vlaanderen

Knaljaas 17 aug 2017 16:43

Kan iemand mij goed ademende regenvesten aanbevelen? (bij voorkeur niet te warm)

Neburhop
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2014 16:04

Neburhop 23 aug 2017 10:10

Nieuw hier!
Even snel voorstellen. 3 jaar geleden begonnen met woon-werk fietsen, Castricum - IJmuiden enkeltje 16/17 km afhankelijk vd sluizen. Inmiddels de smaak goed te pakken en rij daarom vaak met een omweg terug naar huis.

Vanochtend de luxe gehad om op de fiets vanaf Castricum naar Den Helder te rijden, 56 km. Vanmiddag terug....zal mij benieuwen met het zonnetje op mijn hoofd!

Plaats reactie