Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 09 mar 2019 14:32

Als ik kijk naar de foto in je openingspost, dan lijkt me eyeballend 7 cm er bij wel erg hoog (misschien zelfs onmogelijk om mee te fietsen). Misschien is het zadel gaandeweg gezakt?

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 11 mar 2019 12:09

Hoi,


Ik ga mij echt niet bezighouden met deze nare negatieve reacties, zonde van mijn energie!
Wel wil ik even laten weten dat ik het bijzonder ongepast vindt om mensen te veroordelen op al hun vakkennis door iets wat ze gezegd hebben wat slechts een over 1 deelonderwerp gaat.
Vervolgens meteen te zeggen dat iemand in zijn geheel niet deugd heeft een hoog voetbalsupporter gehalte en is een erg bekrompen manier van denken.

Ik wil verder de anderen danken voor het meedenken en met name de reacties van Rico en Flepper waardeer ik.
Dank dus! Het ging namelijk een beetje de verkeerde kant op ja.

Ik heb overigens de vraag neergelegd bij de bikefitter, het blijkt dat mijn crank 175mm was (het staat niet goed op het plaatje, dat vind ik persoonlijk dan wel wat slordig).
Het verschil zal dan 5mm zijn, het gaat verschil maken met name in deze setup is de beredenering.

Ik weet er zelf te weinig van, om dat te inderdaad te kunnen beoordelen als zijnde 'totaal zinloos', 'niet merkbaar' of 'wezenlijk verschil' voor mijn nieuwe setup.
Het is namelijk een onderdeel van het geheel.

In elk geval, dank voor het meedenken! Altijd goed.
Ook goed om kritisch te zijn. Ik houd er ook niet van als iets onzin blijkt en het mij meer geld kost daardoor.

Vicenza schreef: 09 mar 2019 14:32 Als ik kijk naar de foto in je openingspost, dan lijkt me eyeballend 7 cm er bij wel erg hoog (misschien zelfs onmogelijk om mee te fietsen). Misschien is het zadel gaandeweg gezakt?
Je let goed op! :)
Het gaat ook naar voren, en inderdaad. tussendoor ben ik toen bij een winkel geweest waar ze mijn zadel een stuk lager hadden gezet, omdat het zo op het oog
te hoog stond. Dat was misschien niet zo'n goed besluit. Dat was toen ik zo'n last van mijn knie had en ook de schoenplaatjes goed had laten zetten.


jwkeij schreef: 09 mar 2019 10:24 Maar, je hebt je racefiets af laten stellen in tijdrithouding? Nee, toch? Lijkt mij verschrikkelijk fietsen, maar dat ben ik. Als je je racer als zodanig hebt laten afstellen heb ik niks gezegd natuurlijk. Wel een aanslag op de bankrekening trouwens. Inclusief 'pokermeter'.Want heb je die nodig voor woon-werk? ;)

Neemt niet weg dat ik, net als hagi, alle blogposts van jou en flepper met veel plezier lees. :D
De tijdrithouding is wat mij juist bevalt. Ik zit zoals ik eerder ook beschreef, 'vanzelf' al vaak zo. Ik hang namelijk al op het stuur voor een groot deel van de rit, dus dan neig ik daar echt zelf al naar. Vandaar deze keuze om dit aan te gaan passen.

Vermogens meter nodig?
Nodig niet.
Net als de fietscomputer en hartslagmeter en de cadans meter. Het is alleen leuk en zeker als je sportief fiets, woon-werk, zoals ik doe.
Je ziet verbeteringen en probeer mijzelf te trainen.
Dus ja, het is voor mij een stukje sport, niet van A naar B fietsen omdat het moet.

Vandaar de pokermeter! :-)

Om die vraag te bantwoorden trouwens, het is een Ultegra crank met vermogensmeter.

waterkip schreef: 08 mar 2019 16:10 Kun je met een triathlon afstelling eigenlijk nog normaal fietsen (handen op de remgrepen ) of zit je dan te dicht op het stuur ?
Het idee is een compromis. Het blijft een racefiets en ik wil hem ook als zodanig kunnen blijven gebruiken. Ga ik bijvoorbeeld een keer een toerrit maken in de bergen, dan zal ik mijn stuur wat hoger kunnen zetten en het zadel naar achter, zodat je hem goed kan gebruiken voor de klim.

Voor in Nederland is het prima te gebruiken samen, het reguliere racestuur en dan wanneer je wilt de triathlon houding door op het stuur te liggen.
Wat ik al zei, is dat ik nog even moet zien of ik er lekker aan kan wennen, want nu is de druk op de hoods inderdaad groot.

In elk geval kan je er gewoon normaal op blijven fietsen hoor.


Het is voor mij ideaal, om te kijken hoe die houding bevalt en om het bij een racefiets te houden.
Wie weet blijkt later, dat het toch meer aan mij besteed is om ook echt een triathlon racer erbij te kopen maar dat vind ik voor nu onzin.
Laat ik eerst maar eens gewoon een jaartje volmaken met fietsen :-D
Ik kan voorlopig en misschien wel voor altijd prima uit met een iets aangepaste racefiets, waar ik op het stuur kan hangen.

hagi schreef: 08 mar 2019 19:22 Blurg zou wel heel voorzichtig beginnen want je spieren en pezen moeten echt wennen aan de hogere zadelhoogte.
Zou niet gelijk je werk afstand rijden.
Maar kan me voorstellen dat je pijn aan je knieen. Hebt als je zadel zoveel te laag staat.
Verwacht als je eenmaal gewend bent dat je ook sneller kumt fietsen omdat je beter je kracht kwijt kunt
Lees je fiets avonturen graag en wens jou en flepper veel fiets plezier
Dank je!
Ja klopt, dat zei hij ook. Ik mocht zelf maar een paar keer per week gaan fietsen en het zo gaan opbouwen.
Dat moet dus eerst gaan wennen, en hopelijk gaat het dan lekker zonder kniepijn inderdaad :)
Nog leuker als ik inderdaad ook weer sneller wordt!

Ik kijk er naar uit de fiets weer op te halen. Ik ben erg benieuwd!
Laatst gewijzigd door blurg op 11 mar 2019 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 11 mar 2019 15:30

Gigantisch veel langeafstandsrijders die een ligstuurtje op hun racefiets installeren. Gaat ook allemaal goed hoor. Vind het ook wel aangenaam voor de lange stukken tegenwind en de andere houding die je eens kan aannemen.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 mar 2019 20:54

blurg schreef: 11 mar 2019 12:09
Ik heb overigens de vraag neergelegd bij de bikefitter, het blijkt dat mijn crank 175mm was (het staat niet goed op het plaatje, dat vind ik persoonlijk dan wel wat slordig).
Het verschil zal dan 5mm zijn, het gaat verschil maken met name in deze setup is de beredenering.
Ik had er niks van gezegd en tot gisteren vond ik het ook onzin.

Ik heb toevallig vandaag een bikefit gehad, en de fitter liet even het verschil voelen van 2,5 mm, dat was echt bizar.

Een te kleine crank is niet zo'n probleem, maar bij 2,5 mm groter moest mijn stuur 2,5 cm!! omhoog.

Mijn crank lengte was in orde, en de fitter doet alleen fittingen dus heeft er geen commercieel belang bij om mij wat anders aan te smeren.



Naar mijn mening staat de fitter waar ik geweest ben in de top 3 van nederland, dus het was niet de eerste de beste pannekoek. Als je wilt weten wie het was, stuur maar een PM
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 mar 2019 21:41

Dan ben ik blijkbaar een ongevoelige lomperik (matched met mijn manier van reageren. Ik kop 'm zelf wel ff in..), maar ik fiets /heb gefietst met cranks van 165mm (baanfiets), 170mm (fixie), 172.5mm (racefiets #1), 175mm (racefiets #2 en MTB) en 180mm (oude MTB), en ik merkte echt helemaal niets van die verschillen. Op eventueel een klein beetje zadelhoogte tunen na kan ik ook niets verzinnen dat aan de afstelling veranderd zou moeten worden bij andere cranks.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 mar 2019 23:17

53x11 schreef: 11 mar 2019 21:41 Dan ben ik blijkbaar een ongevoelige lomperik (matched met mijn manier van reageren. Ik kop 'm zelf wel ff in..), maar ik fiets /heb gefietst met cranks van 165mm (baanfiets), 170mm (fixie), 172.5mm (racefiets #1), 175mm (racefiets #2 en MTB) en 180mm (oude MTB), en ik merkte echt helemaal niets van die verschillen. Op eventueel een klein beetje zadelhoogte tunen na kan ik ook niets verzinnen dat aan de afstelling veranderd zou moeten worden bij andere cranks.
Nee, maar ik heb de laatste 3 yoga lessen gemist. Als ik dan diep wil zitten met een racefiets, kan ik met te lange crank wat minder diep. Te kort maakt minder uit.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 12 mar 2019 07:14

mhr-zip schreef: 11 mar 2019 20:54
blurg schreef: 11 mar 2019 12:09
Ik heb overigens de vraag neergelegd bij de bikefitter, het blijkt dat mijn crank 175mm was (het staat niet goed op het plaatje, dat vind ik persoonlijk dan wel wat slordig).
Het verschil zal dan 5mm zijn, het gaat verschil maken met name in deze setup is de beredenering.
Ik had er niks van gezegd en tot gisteren vond ik het ook onzin.

Ik heb toevallig vandaag een bikefit gehad, en de fitter liet even het verschil voelen van 2,5 mm, dat was echt bizar.

Een te kleine crank is niet zo'n probleem, maar bij 2,5 mm groter moest mijn stuur 2,5 cm!! omhoog.

Mijn crank lengte was in orde, en de fitter doet alleen fittingen dus heeft er geen commercieel belang bij om mij wat anders aan te smeren.



Naar mijn mening staat de fitter waar ik geweest ben in de top 3 van nederland, dus het was niet de eerste de beste pannekoek. Als je wilt weten wie het was, stuur maar een PM
Als je cranks 2.5 mm langer zijn moet je stuur 2.5 cm omhoog. Had de beste man daar ook een uitleg voor? Ik heb er geen mening over maar ben wel nieuwsgierig naar de uitleg erbij.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 12 mar 2019 07:26

rikkert schreef: 12 mar 2019 07:14
mhr-zip schreef: 11 mar 2019 20:54
blurg schreef: 11 mar 2019 12:09
Ik heb overigens de vraag neergelegd bij de bikefitter, het blijkt dat mijn crank 175mm was (het staat niet goed op het plaatje, dat vind ik persoonlijk dan wel wat slordig).
Het verschil zal dan 5mm zijn, het gaat verschil maken met name in deze setup is de beredenering.
Ik had er niks van gezegd en tot gisteren vond ik het ook onzin.

Ik heb toevallig vandaag een bikefit gehad, en de fitter liet even het verschil voelen van 2,5 mm, dat was echt bizar.

Een te kleine crank is niet zo'n probleem, maar bij 2,5 mm groter moest mijn stuur 2,5 cm!! omhoog.

Mijn crank lengte was in orde, en de fitter doet alleen fittingen dus heeft er geen commercieel belang bij om mij wat anders aan te smeren.



Naar mijn mening staat de fitter waar ik geweest ben in de top 3 van nederland, dus het was niet de eerste de beste pannekoek. Als je wilt weten wie het was, stuur maar een PM
Als je cranks 2.5 mm langer zijn moet je stuur 2.5 cm omhoog. Had de beste man daar ook een uitleg voor? Ik heb er geen mening over maar ben wel nieuwsgierig naar de uitleg erbij.
Als mijn knie 2,5 mm hoger komt, wordt de hoek tussen mijn knie en buik kleiner.
Omdat ik niet lenig ben, kan ik dat niet lekker, Dus om de hoek hetzelfde te houden, moet mijn buik omhoog. Omdat je voor je armen ook '1 beste' hoek hebt, blijft de hoek in je armen hetzelfde. Gevolg is dat je die hoek veranderd door je hangen omhoog te doen. Afstand tussen je knie en je heup is kort, afstand tussen je handen en heup is langer. Dus je gaat meer met je hangen omhoog dan met je knieën.

Bij mij liet hij even zien dat voor mij weer lekker fietsen 2,5 cm omhoog was. Dit is dus niet altijd zo en bij iedereen zo. Lenigheid scheelt veel hierin.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 mar 2019 09:06

blurg schreef: 11 mar 2019 12:09 Hoi,


Ik ga mij echt niet bezighouden met deze nare negatieve reacties, zonde van mijn energie!
Wel wil ik even laten weten dat ik het bijzonder ongepast vindt om mensen te veroordelen op al hun vakkennis door iets wat ze gezegd hebben wat slechts een over 1 deelonderwerp gaat.
Vervolgens meteen te zeggen dat iemand in zijn geheel niet deugd heeft een hoog voetbalsupporter gehalte en is een erg bekrompen manier van denken.

Ik wil verder de anderen danken voor het meedenken en met name de reacties van Rico en Flepper waardeer ik.
Dank dus! Het ging namelijk een beetje de verkeerde kant op ja.

Ik heb overigens de vraag neergelegd bij de bikefitter, het blijkt dat mijn crank 175mm was (het staat niet goed op het plaatje, dat vind ik persoonlijk dan wel wat slordig).
Het verschil zal dan 5mm zijn, het gaat verschil maken met name in deze setup is de beredenering.

Ik weet er zelf te weinig van, om dat te inderdaad te kunnen beoordelen als zijnde 'totaal zinloos', 'niet merkbaar' of 'wezenlijk verschil' voor mijn nieuwe setup.
Het is namelijk een onderdeel van het geheel.

In elk geval, dank voor het meedenken! Altijd goed.
Ook goed om kritisch te zijn. Ik houd er ook niet van als iets onzin blijkt en het mij meer geld kost daardoor.

Vicenza schreef: 09 mar 2019 14:32 Als ik kijk naar de foto in je openingspost, dan lijkt me eyeballend 7 cm er bij wel erg hoog (misschien zelfs onmogelijk om mee te fietsen). Misschien is het zadel gaandeweg gezakt?
Je let goed op! :)
Het gaat ook naar voren, en inderdaad. tussendoor ben ik toen bij een winkel geweest waar ze mijn zadel een stuk lager hadden gezet, omdat het zo op het oog
te hoog stond. Dat was misschien niet zo'n goed besluit. Dat was toen ik zo'n last van mijn knie had en ook de schoenplaatjes goed had laten zetten.


jwkeij schreef: 09 mar 2019 10:24 Maar, je hebt je racefiets af laten stellen in tijdrithouding? Nee, toch? Lijkt mij verschrikkelijk fietsen, maar dat ben ik. Als je je racer als zodanig hebt laten afstellen heb ik niks gezegd natuurlijk. Wel een aanslag op de bankrekening trouwens. Inclusief 'pokermeter'.Want heb je die nodig voor woon-werk? ;)

Neemt niet weg dat ik, net als hagi, alle blogposts van jou en flepper met veel plezier lees. :D
De tijdrithouding is wat mij juist bevalt. Ik zit zoals ik eerder ook beschreef, 'vanzelf' al vaak zo. Ik hang namelijk al op het stuur voor een groot deel van de rit, dus dan neig ik daar echt zelf al naar. Vandaar deze keuze om dit aan te gaan passen.

Vermogens meter nodig?
Nodig niet.
Net als de fietscomputer en hartslagmeter en de cadans meter. Het is alleen leuk en zeker als je sportief fiets, woon-werk, zoals ik doe.
Je ziet verbeteringen en probeer mijzelf te trainen.
Dus ja, het is voor mij een stukje sport, niet van A naar B fietsen omdat het moet.

Vandaar de pokermeter! :-)

Om die vraag te bantwoorden trouwens, het is een Ultegra crank met vermogensmeter.

waterkip schreef: 08 mar 2019 16:10 Kun je met een triathlon afstelling eigenlijk nog normaal fietsen (handen op de remgrepen ) of zit je dan te dicht op het stuur ?
Het idee is een compromis. Het blijft een racefiets en ik wil hem ook als zodanig kunnen blijven gebruiken. Ga ik bijvoorbeeld een keer een toerrit maken in de bergen, dan zal ik mijn stuur wat hoger kunnen zetten en het zadel naar achter, zodat je hem goed kan gebruiken voor de klim.

Voor in Nederland is het prima te gebruiken samen, het reguliere racestuur en dan wanneer je wilt de triathlon houding door op het stuur te liggen.
Wat ik al zei, is dat ik nog even moet zien of ik er lekker aan kan wennen, want nu is de druk op de hoods inderdaad groot.

In elk geval kan je er gewoon normaal op blijven fietsen hoor.


Het is voor mij ideaal, om te kijken hoe die houding bevalt en om het bij een racefiets te houden.
Wie weet blijkt later, dat het toch meer aan mij besteed is om ook echt een triathlon racer erbij te kopen maar dat vind ik voor nu onzin.
Laat ik eerst maar eens gewoon een jaartje volmaken met fietsen :-D
Ik kan voorlopig en misschien wel voor altijd prima uit met een iets aangepaste racefiets, waar ik op het stuur kan hangen.

hagi schreef: 08 mar 2019 19:22 Blurg zou wel heel voorzichtig beginnen want je spieren en pezen moeten echt wennen aan de hogere zadelhoogte.
Zou niet gelijk je werk afstand rijden.
Maar kan me voorstellen dat je pijn aan je knieen. Hebt als je zadel zoveel te laag staat.
Verwacht als je eenmaal gewend bent dat je ook sneller kumt fietsen omdat je beter je kracht kwijt kunt
Lees je fiets avonturen graag en wens jou en flepper veel fiets plezier
Dank je!
Ja klopt, dat zei hij ook. Ik mocht zelf maar een paar keer per week gaan fietsen en het zo gaan opbouwen.
Dat moet dus eerst gaan wennen, en hopelijk gaat het dan lekker zonder kniepijn inderdaad :)
Nog leuker als ik inderdaad ook weer sneller wordt!

Ik kijk er naar uit de fiets weer op te halen. Ik ben erg benieuwd!
Ik ben benieuwd of je foto’s hebt van voor en na je meting van je positie.
Je knieën gaan het zekers voelen wanneer je serieus vermogen gaat leveren,ik voel mijn knieën al als het zadel 1cm te laag staat of 1cm te hoog.
Succes :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2441
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 mar 2019 12:48

Zolang Blurg een goed gevoel heeft bij de bikefit is toch alles ok?
Ik zou wel het zadel niet in één keer 7 cm hoger zetten, maar dat verdeeld over enkele weken in kleinere stapjes doen. Kwestie dat de "shock" voor je lichaam niet te groot wordt ;-)

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 12 mar 2019 22:16

Maar oor welke powermeter heb je nu gekozen? En waarom?

Ben nm. ook aan het twijfelen welke ik zal aanschaffen.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 12 mar 2019 22:51

De tijdrithouding is wat mij juist bevalt. Ik zit zoals ik eerder ook beschreef, 'vanzelf' al vaak zo. Ik hang namelijk al op het stuur voor een groot deel van de rit, dus dan neig ik daar echt zelf al naar. Vandaar deze keuze om dit aan te gaan passen.

Vermogens meter nodig?
Nodig niet.
Net als de fietscomputer en hartslagmeter en de cadans meter. Het is alleen leuk en zeker als je sportief fiets, woon-werk, zoals ik doe.
Je ziet verbeteringen en probeer mijzelf te trainen.
Dus ja, het is voor mij een stukje sport, niet van A naar B fietsen omdat het moet.
Duidelijk verhaal zo, toch? Als je er zo tegenaan kijkt fietst het een stuk relaxter.
Toch nog even mekkeren over de bikefit.... Das altijd een goede investering. Afstelling zal wel kloppen, maar 7 cm! Oef. :shock:
WiND 56 - 2020

Plaats reactie