Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

Lion King
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 sep 2013 16:42

Lion King 01 aug 2017 16:26

Karl66 schreef: 01 aug 2017 15:38 De kans dat ze een fietspad aanleggen en daarna verbieden om er te fietsen is niet zo groot. En je kan niet alleen racefietsers verbieden, aangezien dat geen aparte categorie volgens de wet is. Nog los van de vraag hoe je racefietsers goed zou willen categoriseren. Dus de meest logische oplossing is een opheffen van de losloop mogelijkheid.

Maar of je daar als racefietser nou gelukkig van moet worden is ook weer de vraag, ik heb iets te vaak een baasje aan de ene kant van het fietspad meegemaakt met een hond aan de andere kant en een lijn ertussen. Als racefietser kan je in zo'n gebied alleen maar van het gas af.
Inderdaad herkenbare situatie, ook regelmatig meegemaakt dat de hond aan de ene kant van het pad loopt en de baas aan de andere kant. Dan knijp ik gelijk al in de remmen omdat de hond heel vaak plotseling toch naar zijn baasje gaat.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 01 aug 2017 16:47

Ik zou het proberen los te koppelen van 'wielrenners vs hondenbezitters'. Het maakt namelijk niet uit of je met een krom stuur en 30km/u voorbij komt, of met een plat stuur en gelzadel met 20 km/u. Een loslopende hond die plotseling kan oversteken is en blijft levensgevaarlijk, en gaat gewoon niet samen met welk verkeer dan ook. Van beide kanten is dan begrip en anticipatie nodig. De hondenbezitter houd zijn hond aan de lijn, de fietser is alert, past snelheid aan en houdt afstand.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8385
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2017 17:26

Heel bijzonder vind ik dat mensen snelheid gaan minderen. Ik ben echt bang van loslopende honden en jammer genoeg ervaringsdeskundige qua hondenbeet. Ik rijd echt zo hard mogelijk door. Dat deed ik die keer dat ik ernstig gebeten ben niet. Het resultaat staat als bewijs in mijn been.
Nu komen er vast allemaal opmerkingen wat je allemaal moet doen ingeval een hond je aanvalt. Het zou gewoon niet moeten gebeuren dat je gewoon tijdens het fietsen aangevallen wordt.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 01 aug 2017 17:34

Ik snap jans helemaal, zelf ben ik groot hondenliefhebber en kan heel redelijk inschatten wanneer een hond speels achter me aan rent en wanneer het minder vriendelijk is. Een losloop gebied op en langs een fietspad is idioot, naar de gemeente gaan en een oplossing vragen. Als hondenbezitter wil je gevaarlijke situaties zeker vermijden want de hond is meestal het grootste slachtoffer.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8385
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2017 17:38

bve schreef: 01 aug 2017 17:34 Ik snap jans helemaal, zelf ben ik groot hondenliefhebber en kan heel redelijk inschatten wanneer een hond speels achter me aan rent en wanneer het minder vriendelijk is. Een losloop gebied op en langs een fietspad is idioot, naar de gemeente gaan en een oplossing vragen. Als hondenbezitter wil je gevaarlijke situaties zeker vermijden want de hond is meestal het grootste slachtoffer.
Nou, in mijn geval dus echt niet.
Ik kan me ook niet echt voorstellen in welk geval de hond het grootste slachtoffer is. Die hond kan er trouwens volgens mij ook niets aan doen, het is altijd de eigenaar die schuldig is. Maar of je daar als slachtoffer iets aan hebt....

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5912
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 aug 2017 17:51

Welke beleidsmedewerker heeft hier zitten slapen? Een losloopgebied voor honden naatst een snel doorgaand fietspad aanleggen :? We leggen toch ook geen kinderspeeltuin net naast een drukke weg? :shock: Dat doen we onze kinderen niet aan. En waarom de honden dan wel? En een hondenliefhebber die zijn viervoeter dierbaar is, zal daar zijn hond niet uit laten. Veel te gevaarlijk. En degene die dat wel wel, willen kennelijk van dat beest af of zo. :o
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37812
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2017 18:02

Jans schreef: 01 aug 2017 17:38 Nou, in mijn geval dus echt niet.
Ik kan me ook niet echt voorstellen in welk geval de hond het grootste slachtoffer is. Die hond kan er trouwens volgens mij ook niets aan doen, het is altijd de eigenaar die schuldig is. Maar of je daar als slachtoffer iets aan hebt....
Je kunt moeilijk het baasje een spuitje geven..... ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8385
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2017 18:11

daniel1975 schreef: 01 aug 2017 18:02
Jans schreef: 01 aug 2017 17:38 Nou, in mijn geval dus echt niet.
Ik kan me ook niet echt voorstellen in welk geval de hond het grootste slachtoffer is. Die hond kan er trouwens volgens mij ook niets aan doen, het is altijd de eigenaar die schuldig is. Maar of je daar als slachtoffer iets aan hebt....
Je kunt moeilijk het baasje een spuitje geven..... ;-)
Maar de hond moet ook al flink wat aangericht hebben voordat die een spuitje krijgt. ;) Zomaar een flinke beet in een been is echt niet voldoende. Niet dat ik vind dat de hond dan een spuitje zo moeten krijgen, maar er zou wel voor gezorgd moeten worden dat het die hond geen tweede keer lukt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16005
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 aug 2017 18:51

Lion King schreef: 01 aug 2017 14:46 Ik zie net een facebook bericht over een hondenuitlaters die klagen over wielrenners.
............
En met deze post start hier een topic over "wielrenners" die klagen over "hondenuitlaters" :D :D
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 aug 2017 19:05

Een hond hoort fietsers geen overlast te bezorgen. Ook niet in een losloopgebied. Verwijs die mensen naar de gemeente, die zal het ze wel uitleggen als dat nodig is.
(We zijn met teveel mensen op te weinig ruimten en we willen Allemaal naar buiten. Vanochtend las ik een stuk in de krant over onmin tussen mensen die voor de brug moeten wachten en plezierschippers die er van de brugwachter door mogen varen.

Happy Life, lui.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 aug 2017 19:34

Lion King schreef: 01 aug 2017 16:26 Inderdaad herkenbare situatie, ook regelmatig meegemaakt dat de hond aan de ene kant van het pad loopt en de baas aan de andere kant. Dan knijp ik gelijk al in de remmen omdat de hond heel vaak plotseling toch naar zijn baasje gaat.
Of nog erger dat er zo'n dun zwart koord tussen zit. :evil:

Als dierenliefhebber boeit me eigenlijk niet zoveel wat een hond doet. Het is de baas die zijn hon in moet kunnen schatten en onder controle hebben.

Het gaat er me meer om dat sommige baasjes simpelweg niet even de moeite nemen om mij als fietser min of meer gerust te stellen dat ze me gezien hebben en hun trouwe viervoeter even kort houden hetgeen in zowel mijn als hun belang is.

Als ze het laatste doen dan bedank ik ze hartelijk.

Soms 'moet' je hondenbezitters zelfs helpen hun honden te vinden.
Laatst op de Gooimeerdijk Oost was een vrouw haar honden kwijt. Doordat ik net over een verhoging ging en natuurlijk al wat hoger zat zag ik die rakkers struinend aan de waterkant en riet.

Ik wees richting honden en ze was dankbaar.

Het is allemaal echt niet zo moeilijk en gecompliceerd maar ik zie zowel wandelend als fietsend dat mensen gewoon niet kijken en anticiperen.
Gewoon een fietspad oversteken zonder maar links of rechts te kijken, afslaan zonder maar een keer achterom te kijken of richting aan te geven.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 01 aug 2017 20:05

En het enige juiste antwoord is door rob74 gegeven...

Het meest erge is dat er waarschijnlijk geen beleidsmedewerker heeft zitten slapen, maar dat dit bewust zo is opgezet. Nederland is wat dat betreft regeltjesland #1, maar vervolgens zijn we er ook een kei in om allerlei gedoogmaatregelen daar op toe te passen...

Zelf woon ik ook langs een voetpad langs het IJsselmeer, waar ook een stukje losloopgebied van toepassing is. Rijkswaterstaat is zo slim geweest om op dit pad fietsers te gedogen.

Ik ben zelf al 28 jaar wielrenner en sinds 5 jaar hondenbezitter. Ik ben zelf zelfs een keer over de kop gevlogen door een hond die losliep op een plek waar dit niet mocht.

Maar sorry hoor, ik erger mij echt kapot aan de meeste wielrenners. Als wielrenner ben je uiteindelijk een verkeersdeelnemer en de verkeersregels zijn zo ingericht dat je je dient aan te passen aan de langzaamste/zwakste in het verkeer.

Dus... op zo'n gedoogpad..., dan ben je A) al dom dat je daar gaat fietsen als wielrenner...., B) als je er toch al gaat fietsen, je je snelheid niet aanpast aan de omgeving waar je fietst, is het niet alleen voor de veiligheid van de wandelaars en hond, dan is het zeker wel voor je eigen veiligheid.

Sorry hoor, ik heb deze situaties nu al zo vaak mee gemaakt op dit pad, dat ligt echt niet aan de hondenbezitters. En ik bekijk het echt vaak neutraal als beide wielrenner en hondenbezitter.

Maar blijft een feit dat de gemeente moet stoppen met dit soort gedoogpraktijken.

Plaats reactie