Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 17 jul 2015 19:43

Alleen al op mijn afdeling heb ik twee collegae die net als ik die 28 to 30 km enkele reis fietsen. Ik doe dat op de racefiets maar zij doen dat elektrisch in plaats van het ov te nemen. Zonder ondersteuning en met rustig trappen halen zij de 20 gemiddeld niet op een niet-ondersteund exemplaar. Dus ja......enorm lui zijn ze dat ze het OV niet pakken? Ik zie het niet.

Gebruik maken van gemak is iets anders dan lui zijn. Terwijl je vaatwasser draait heb je juist tijd om iets anders actiefs te doen bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld buiten gaan fietsen.

We komen er niet uit, dat is duidelijk.
Wellicht bekijk ik het met een minder negatieve insteek. Is een half gevuld glas half vol of half leeg... ik bekijk het liever van positieve kant.
Laatst gewijzigd door flexodder op 17 jul 2015 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 17 jul 2015 19:43

Ja maar daar hebben we het dus niet over...jouw voorbeeld gaat over mensen die anders de auto zouden nemen en dus nu de elektro-fiets. Als ik naar mijn ouders ga (283 km) kan ik in principe ook met de fiets maar meestal neem ik de trein.

Om op de opmerking van Martin Swinkels verder te gaan; het gemak dient de mens. Gelukkig hoeven we niet meer met een krom speertje achter buffels aan te rennen maar kunnen we een pak hamburgers halen bij de supermarkt. Meer tijd om op de fiets zitten! Idem voor wasbordjes, bleekvelden, kookvuurtjes, trekschuiten en kolenkachels.
Maar we zijn nu inmiddels massaal naar een bestaan op de bank tussen de pizzadozen aan het graviteren, er zijn dingen die je, puur om gezond te blijven ook eens gewoon nog zelf kan doen. Zoals je verplaatsen. De angst voor zweet en inspanning neemt bij sommige mensen hysterische vormen aan, met name bij jongeren.

Misschien is het een generatie-ding maar ik vind e-bikes voor gezonde pubers een abominatie. Ze kunnen er meestal niet eens op rijden ook.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 17 jul 2015 19:49

TumTumTum schreef:Ja maar daar hebben we het dus niet over...jouw voorbeeld gaat over mensen die anders de auto zouden nemen.
Dat is dus nu net wel wat er gesteld wordt:
Ze zijn allemaal lui.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2015 19:54

Iig luier dan als ze een echte fiets zouden gebruiken. Daar moet je het toch mee eens zijn ;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 17 jul 2015 20:02

Er komt vast nog een zelfrijdende Google-Bike.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 17 jul 2015 23:15

Mijn dochter heeft een lichamelijke beperking en zij heeft ook een e-bike. Dat is voor haar een uitkomst op de langere afstanden. Een week geleden heb ik wat onderhoud gepleegd aan haar fiets en toen heb ik uit nieuwsgierigheid een stukje op de fiets gereden. Uit eigen ervaring weet ik nu dat e-biken erg weinig met fietsen te maken heeft. Je zet lichtjes aan en de fiets sleurt je zo naar de afgeregelde topsnelheid. Waar ik wel van schrok was het logge weggedrag van de e-bike (Gazelle) en de in mijn ogen ondermaatse remmen (in vergelijk met bijvoorbeeld een racefiets).

Een ander punt waar ik me zorgen over maak is de techniek van de e-bike. De fiets van mijn dochter is nu een jaar of 3 oud en de electronica begint hier en daar al op te spelen. Helaas kosten onderdelen als diplays, accu's en ander ongerief goud geld. Ik ben bang dat veel e-bikes uiteindelijk om die reden na verloop van tijd hetzelfde lot zal treffen als hun niet ondersteunde collega's.

Nogmaals: e-biken heeft naar mijn mening weinig te maken met fietsen. De discussie of e-bikers lui zijn laat ik echter graag aan anderen over.
Real men wear blûk!!! Marcel

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 jul 2015 07:18

Dat van die kwaliteit klopt de betaalbare exemplaren zijn gemaakt om zeer snel te verslijten, betrouwbare techniek zou simpelweg te duur worden en remmen helemaal zijn helemaal een sluitpost. Zie
Je overigens ook bij scooters. Bekend merk is boatian en die zijn na een jaartje al verregaand op.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jul 2015 08:51

Precies zoals marcelb zegt. Zijn dochter is een deel van de doelgroep, maar dan had je, zeker van Gazelle, wel een betere kwaliteit verwacht.
En alles wat wij hier over zeuren, zijn dochter, en haar ouders, zullen maar wat blij zijn met de uitvinding.

toerfietserftw
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05

toerfietserftw 18 jul 2015 13:25

Los van de e-bike discussie:
Ik heb een tijdje geleden een vrijgezellendag gehad en na afloop (rond een uurtje of vier 's nachts) ben ik op de fiets naar huis gegaan, is ongeveer 12 km en ik werd voor gek verklaard (door mensen van begin dertig). Nu heb ik doordat ik veel fiets, ook woon-werk, misschien een betere fietsconditie dan de gemiddelde Nederlander, maar het is toch dieptriest dat 12 km fietsen al als een loodzware inspanning wordt gezien.
Kijk mama, zonder handen :-)................. Kijk mama, zonder tanden :-(

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 18 jul 2015 13:39

Totaal off topic

@toerfietser
Dan krijg je dus dit
Waar sta jij als het gaat om 12 kilometer fietsen? :lol:
Afbeelding

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 18 jul 2015 18:53

toerfietserftw schreef:Los van de e-bike discussie:
Ik heb een tijdje geleden een vrijgezellendag gehad en na afloop (rond een uurtje of vier 's nachts) ben ik op de fiets naar huis gegaan, is ongeveer 12 km en ik werd voor gek verklaard (door mensen van begin dertig). Nu heb ik doordat ik veel fiets, ook woon-werk, misschien een betere fietsconditie dan de gemiddelde Nederlander, maar het is toch dieptriest dat 12 km fietsen al als een loodzware inspanning wordt gezien.
Nou, het zou natuurlijk kunnen dat ze meteen een sloot in zouden fietsen vanwege knetterlamheid.

Maar inderdaad, behoorlijk triest. (Overigens is 's nachts fietsen heerlijk, en 12 kilometer is natuurlijk zo gedaan :) )

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 18 jul 2015 18:58

En je bent weer min of meer nuchter als je weer thuis komt....

Plaats reactie