Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1381
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 sep 2021 16:06

Klopt, er is meer dan fietsen. Tegelijkertijd: mijn klasgenootjes en ik deden ook allemaal wel 1 of andere sport, dat hield ons toch niet tegen om met de fiets naar school/training/supermarkt/... te rijden.
Het gaat me er ook niet om dat jongeren niet zouden sporten, wel dat jongeren een "basisconditie"-activiteit veel sneller onder een echte inspanning schuiven. "Bewegen" wordt met andere woorden sneller gezien als "sport" of zelfs als een taak en veel minder als ontspanning. En eigenlijk zelfs niet enkel bij jongeren. Bij vrienden zie ik ook meer en meer de tendens dat een uurtje fietsen/wandelen toch ook eerder als inspanning, dan als ontspanning gezien wordt.
Of wat meer off topic: mijn grootvader onderhoudt een grote moestuin en woont op een groot perceel. Voor hem is dat onderhoud wel een inspanning, maar niet iets waar hij pauzes moet inplannen om een hele dag bezig te zijn. Onder vrienden zijn er meerderen die 30minuutjes grasmaaien als inspanning zien én daarna eventjes in de zetel gaan zitten.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 sep 2021 16:18

Als ik op de racefiets fluitend voorbij kom met 28/30kmh en u rijdt op de ebike, dan spant u zich niet echt in.
Maar er zijn er ook die op de ebike flink werken en aan die heb ik zwaar werk om er voorbij ye geraken.
Uw inzet telt

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 08 sep 2021 16:56

Sulla schreef: 08 sep 2021 14:10Het draait bij 'ons' in principe ook om zoveel mogelijk resultaat met zo weinig mogelijk inspanning.
Neen, bij wielrennen draait het om maximaal resultaat bij maximale inspanning. Het einddoel is vermeerderd resultaat bij gelijkblijvende inspanning. Bij e-brommers is het einddoel verminderde inspanning voor een gelijkblijvend resultaat.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 sep 2021 17:32

Ook mensen op de racefiets zijn lui geworden.
Te lui om de juiste versnelling te "zoeken" met niet geïndexeerde buiscommandeurs
Te lui om de schoenen vast te gespen op het pedaal.
Te kui om de veters van de schoen aan te trekken.
Te lui om de iets zwaardere stalen fiets bergop te rijden

Het moet nu allemaal elektronisch schakelen, klikpedalen en boa sluitingen en licht carbon zijn.

Om maar te zeggen, "lui zijn" is voor iedereen anders. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

i-mac

i-mac 08 sep 2021 17:52

Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 sep 2021 17:56

i-mac schreef: 08 sep 2021 17:52 Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik hoop dat je het ludieke in mijn post wel kon ontwaren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

i-mac

i-mac 08 sep 2021 18:09

Lcsmet schreef: 08 sep 2021 17:56
i-mac schreef: 08 sep 2021 17:52 Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Ik hoop dat je het ludieke in mijn post wel kon ontwaren.
Ik had het niet op jouw post 👍

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1381
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 09 sep 2021 09:02

i-mac schreef: 08 sep 2021 17:52 Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk sommige forumleden de rekening maken van ganse groepen mensen. Hoe is dat ook weer? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
In alles wat ik schreef zit inderdaad te weinig nuance. Ik heb bewust wat veralgemeend om geen ellenlange tekst te schrijven waar die verduidelijkingen wel in staan.
Wij zitten als mens gewoon wat gevangen in oude evolutionaire mechanismen die niet meer van toepassing zijn. "Luiheid" is iets wat algemeen aanwezig is in de natuur. Sterker nog, wij zijn zowat de enige diersoort die voor ons plezier op regelmatige basis energie gaan verspillen. Deels heeft dat ook wel te maken met dat wij nog veel minder energie nodig hebben om te overleven en er dus energie vrijgekomen is om (bijvoorbeeld) te gaan sporten. Anderzijds is onze voeding ook kwalitatiever geworden, wat ook bijdraagt aan dat er meer energie op overschot is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 sep 2021 09:06

Dit. Als je ziet hoe veel mijn kat slaapt... die heeft het begrepen hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 sep 2021 11:33

Ik ben ook meer dan 'lui' de afgelopen vier weken. Ik heb vakantie, dus ik werk niet. Ik heb ook geen idee meer hoe ik straks overal moet inloggen. Ik kook ook al vier weken niet meer. Ik eet alles uit. Ontbijt, lunch en diner. Ik fiets ook nog eens met een super licht tentje, matras en donzen slaapzak door Spanje. Want ik zou toch eens moe worden van iets teveel aan kilogrammen :roll: :roll: :roll:
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 sep 2021 11:50

senior schreef: 08 sep 2021 13:29
Je moet eens gaan fietsen wanneer de scholen beginnen langs een van de routes die de schoolgaande jeugd gebruikt. :?
Bij ons was het heel normaal om al vanaf de brugklas 15km naar school te fietsen: bruinisse-zierikzee v.v. Om 07.00 centraal verzamelen bij “het zwarte schuurtje”, 07.10 vertrek en daarna sloten er bij elk dorp wat we passeerden mensen aan.
Was voor een aanzienlijk deel van de groep een sport om zo min mogelijk de bus te pakken, dus door weer en wind trappen.
We wisten niet beter, was meestal erg gezellig en je had echt wel een serieuze basisconditie (150km/wk).
Als ik dan tegenwoordig alle jeugd in de bus of op de ebike zie fietsen (ook kortere afstanden) denk ik er ook het mijne van.
Less is bore

i-mac

i-mac 09 sep 2021 12:04

De vergelijking met Nederland (fietsland) gaat voor ons Belgen niet op. De infrastructuur van ons fietwegennet is vergeleken met Nederland een klein drama. De laatste jaren is men volop bezig de fiets een aparte plaats te geven in het verkeer, maar dat gaat op veel plaatsen moeizaam. Koning auto weet je wel ...

Maar ik zie stilaan wel dat veel jongeren opnieuw kiezen voor de fiets (ja, veel e-bikes). Maar als je weet dat velen daarvan voordien met de auto naar school (of naschoolse activiteiten) werden gebracht (of openbaar vervoer), is dat al een succes. Vele ouders geven echtyer het slechte voorbeeld. Het is nog steeds zo dat dat velen voor een korte verplaatsing nog altijd de wagen nemen. Op zondag naar de bakker, met de auto. Nochtans scheelt dat bijzonder weinig in tijd als je dat met de fiets doet.

Was het vroeger beter? Misschien, maar er was veel minder verkeer dan.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de e-bike voor velen dé reden is om de wagen te laten staan. En dat kan je alleen maar toejuichen.

Plaats reactie