Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Stadsfietsen, de teloorgang van Gazelle.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 28 jan 2015 10:47

Ik moet dit kwijt, ook al is dit verworden tot een MTB/Racefiets forum :evil: Nuance mist een beetje, maar ik ben nogal geirriteerd geraakt.

We weten allemaal dat de Nederlandse fietsenbranche is opgegeten door Derby en Accel. Ik ben geen chauvinist, maar de Nederlandse fiets kent geen alternatief in het buitenland. Gesloten kettingakst e.d. zijn onbekend bij de (prima)Duitse fietsenboeren. Het is dus spannend hoe dat verder ontwikkeld.

Ik ben op zoek naar een dagelijkse fiets die ik in (Amsterdamse) fietsenrekken moet plaatsen, de kinderen moeten achterop, boodschappen, ritjes van 40-80km. Toen ik opgroeide was Gazelle het antwoord. Veel rustiger in stuurgedrag dan Batavus, betere onderdelen. Koga was voor de echte bling :)

Nou heb ik "mazzel" mijn fietsenmaker heeft zowel Batavus als Gazelle. En wat blijkt na proefritjes? De Batavus heeft een behoorlijke geo en minder gimmicky (stuurpen die ook echt omlaag kan). De Gazelle? Drama.... nerveus, zwabberende achterkant, stuurpen die niet omlaag kan behalve een klein stukje verstelling. Je kan kiezen tussen chopper en superchopper *argh*. En het remgedrag... niks mis met de remmen, maar het gedrag van de fiets bij een noodstop was shockerend. Dat ik rechtuit op een droge weg met een noodstop van 20km bijna ten val kwam door een wegzwikkend voorwiel is bizar.

De Batavus was het net niet, maar wat was die Gazelle een onding. Ik maar weer naar huis en wat rondgebabbeld in kennisenkring en internet. Wat blijkt, heel veel ellende met Gazelle, geintegreerde koplampen die brak zijn, spatborden die klapperen, vorken die kapot gaan, fietsen die veel nerveuzer zijn dan vroeger. Over Batavus en Sparta is iedereen eigenlijk wel tevreden. Ik ben helaas kritisch (ik wil nog stabieler), maar die Batavus was geen straf om op te rijden.

Uit ellende dan maar een Koga bekeken. Verrek... geometrie plaatjes op de website. Geometrie die nog steeds riekt naar Koga. Onderdelen die ook echt gespecificeerd zijn. Ik ga er maar eentje proberen. Ik vermoed dat het gaat lukken, want gebruikerservaringen en testen zijn unaniem over het rijgedrag van Koga.

En dan ga je toch kijken naar het verschil met Derby en Accell. Accell heeft Koga blijkbaar redelijk met rust gelaten. Sparta en Batavus zijn zeker niet van marktpositie gedaald, sterker nog, ik heb het gevoel dat ze in het marktsegment een tikje omhoog zijn gegaan.

Maar Gazelle en Derby? :? Ik zal een zeurpiet zijn, maar ik vind het zonde. In plaats van die "chique" geintegreerde oplossingen hadden ze wat mij betreft gewoon lelijke tanks moeten blijven bouwen met een super stabiele geometrie. Op een stadsfiets moet ik gewoon 10 kilo bagage achterop kunnen nemen zonder dat dat ding gaat kwispelen. Als ik vol de remmen in druk (noodstop) moet ik netjes stilstaan in plaats van een stuiterende voorkant waarbij de voorband wegschiet op droog asfalt,(zelfde remsysteem als de Batavus, hoe kan je stuurgedrag verknallen!).

Ja, ik ben teleurgesteld en geirriteerd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jan 2015 10:55

Ik/wij bezitten een Gazelle Bloom "mamafiets" en die bevalt uitstekend moet ik zeggen. Ding is stijf zat, ook met 2 kids er boodschappen erop. Hij is natuurlijk wel loeizwaar, maar dat zijn inherent aan het model. 40 km moet je er niet op fietsen, maar daar is ie dan ook niet voor bedoeld. Zeer mooi spuitwerk dat ook goed blijft (onze fietsen staan buiten).

Mijn grootste probleem met Gazelle is de prijs. Zelfs voor de meest simpele fietsen vragen ze zo 600 euro of meer.

Daarom ben ik zelf voor een Cortina gegaan. Een uitstekende, hufterproof fiets voor een goede prijs. En het spuitwerk is van uitstekende kwaliteit. Ze gebruiken gewoon A-merk onderdelen, dus geen Chinese zooi zoals HEMA fietsen.

Sparta is inmiddels een B-merk geworden met dito spuitwerk. Ik heb ze bij de rijwielhandel al gezien met roest in de showroom.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 jan 2015 11:22

Wij hebben thuis 3 gazelles van hetzelfde type. 2 heren en 1 dames fiets. Hier zijn de meningen ook bijzonder verdeeld. Ik heb nog nooit zo'n fijne fiets gehad. Mijn moeder vindt dit ook van de hare. Mijn vader en broertje zijn dan echter weer totaal niet lovend over de fietsen en vinden het 3 keer niks. Ik vermoed dat dit dan toch voor een groot aan de eigen voorkeur is te wijten dan aan de fietsen zelf. (Of ze moeten de laatste 5 jaar enorm verslechterd zijn)

Ik heb op mijn herenfiets 60 km/uur gehaald naast de scooter en dat gaat prima en dan stuur hij nogsteeds precies zoals ik wil. Persoonlijk kan ik het geen slechte fietsen noemen.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 jan 2015 11:56

Ach ja, bij veel fietsenfabrikanten werken ook veel mensen die de ballen verstand van fietsen en fietstechniek hebben en helaas vaak ook op beslis posities. Dan krijg je dus fietsen die er misschien leuk uitzien maar verder voor geen meter fietsen en vaak ook niet gemaakt zijn voor het werk waar ze voor ingezet worden.

Ben zelf ook aan het kijken naar een stadsfiets maar iets zoals de Raleigh die ik 30 jaar geleden kocht bestaat niet meer. Dus zoek ik maar op MP in plaats van dat ik bij een fietsenmaker ga kijken.
Lijkt er ook bijna op dat stadsfietsen volledig vervangen worden door fietsen voor minder validen (e-bikes) dus weinig variatie/aanbod.

havana schreef:Mijn grootste probleem met Gazelle is de prijs. Zelfs voor de meest simpele fietsen vragen ze zo 600 euro of meer.
In een of ander boek van een paar decennia terug kwam ik ooit eens de waarneming tegen dat een goede fiets al vanaf het begin van het ontwikkeling van de fiets een gemiddeld maandloon kost. Dat bedrag was vastgesteld op basis van onderzoek, dus geen slag in de lucht.

Het is jammer dat zoveel mensen liever troep kopen dat je binnen een jaar afjakkert dan dat mensen een kwaliteitsfiets kopen waar ze minstens 10 jaar plezier van kunnen hebben.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jan 2015 12:14

Mijn advies: kijk of je ergens een tweedehands gazelle op de kop kunt tikken. Die frames zijn onverwoestbaar. Het miijne (>20 jaar oud) zit onder de roestplekken en butsen (voordeel: ziet er niet diefstal aantrekkelijk uit) en fietst perfect. Vrijwel alle overige onderdelen zijn wel gewoon nog verkrijgbaar. Overigens fiets de veel jongere Gazelle van mevr 53x11 ook gewoon prima (zal max 6-7 jaar oud zijn)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 28 jan 2015 12:28

Ook hier geen problemen/ergenissen met een Gazelle.....

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jan 2015 12:36

53x11 schreef:Mijn advies: kijk of je ergens een tweedehands gazelle op de kop kunt tikken. Die frames zijn onverwoestbaar. ..........
Je zal maar bij Gazelle je boterham moeten verdienen :)
Mijn echtgenote heeft een Gazelle, ze rijdt er niet zo heel erg veel mee, in de lente- en zomerperiode wekelijks een ritje van een 25-40 km, maar is er toch heel tevreden over.

Het betreft een Gazelle Orange met oa naafdynamo, Nexus versnelling, automatische verlichting.
I know myself like no one else
Nothing to defend

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 28 jan 2015 14:09

Zoals ik al zei, ik mis de nuance (in mezelf^^). Ik vond het 2015 model echt beschamend slecht rijden (Orange C8). Overigens ga ik wel direct het volgende zeggen: Ik heb een damesfiets getest ivm meenemen van de kinderen. De herenfiets had duidelijk een veel lagere stack. Sowieso zal een herenfiets altijd stijver zijn, dus dat kan het verschil in ervaringen verklaren.

Op zich vind ik Havanna's suggestie wel aardig (in ieder geval superstabiel!), maar dat is ook gewoon een chopper en niet voor een wat langer ritje.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 jan 2015 14:14

Mijn moeder heeft ook al jaren een Gazelle damesfiets, zal nu een jaar of 10-15 zijn. Degelijk en onverwoestbaar.
Nicosch schreef: Het is jammer dat zoveel mensen liever troep kopen dat je binnen een jaar afjakkert dan dat mensen een kwaliteitsfiets kopen waar ze minstens 10 jaar plezier van kunnen hebben.
Voor mensen die in de stad wonen is de verklaring misschien dat een mooie fiets grote kans loopt gestolen te worden. Of gesloopt. Je kan ook niet overal je mooie fiets veilig neer zetten maar vaak aan een slotje ergens aan een lantaarnpaal. Niet alleen onveilig vanwege diefstal maar ook vanwege beschadiging. Mensen die zelf op roestige barrels rondrijden zijn over het algemeen ook niet heel erg voorzichtig met de fiets van iemand anders. Bij mijn werk voor de deur staat zo'n klassiek fietsenrek voor de klanten, als het hard waait liggen daar vaak genoeg fietsen met kromme voorwielen in, om maar een voorbeeld te noemen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 28 jan 2015 20:43

Ik heb snel gekeken of ze de Populair nog wel maken.
Afbeelding
Dat dan nog wel. Dit is mijn boodschappen- en korte ritjes fiets. Ik kan mij echter voorstellen dat dit ook niet is wat je zoekt. 80 kilometer zie ik mij er niet op maken.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 28 jan 2015 22:09

Weet iemand wat voor fietsen de ov fietsen zijn? Die vind ik persoonlijk wel goed rijden en ze lijken ook redelijk hufter proof..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jan 2015 22:15

De eerste series waren Sparta's.

Ik rijd zelf op de onderstaande Cortina u4 (alleen bakkersrek verwijderd omdat ik dit onhandig vind). Gaat perfect met twee kids en boodschappen. Ding is oersimpel met 3 versnellingen en terugtraprem. De onlineprijs van 475 euro is heel redelijk.

Afbeelding

Plaats reactie