Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Trend van het moment

Stein de Haan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 10:34

Stein de Haan 01 feb 2012 10:44

Hallo mede-fietsfanaten,

Als industrieel ontwerper ben ik altijd geïnteresseerd in het trend van het moment. Een interessante ontwikkeling in de fietsenbranche die mijn aandacht heeft gekregen is het integreren van fietsonderdelen op de fiets.

Waar eerst de tijdsrit- en baanfietsen van bijvoorbeeld TREK & Ridley zich bezighielden met het integreren van onderdelen zie je nu vaker de integratie terug op de gewone stadfiets. Zo heeft Gazelle bijvoorbeeld al jaren zijn voorlamp geïntegreerd in het voorspatbord.

Voor mijn onderzoek hoor ik graag van anderen wat hun van integratie van fietsonderdelen vinden. Heeft het voor u meerwaarde wanneer een stadfiets zo wordt vormgegeven dat verschillende fietsonderdelen “mooi” zijn weggewerkt in de fiets? Waarom wel/niet? Het kan me namelijk voorstellen dat een verbeterd uiterlijk altijd interessant is echter wil ik nog wel mijn remblokjes kunnen vervangen van mijn v-brake remmen, dus zelfs na integratie zal dat mogelijk moeten zijn. Maar wat vind u?

-Stein de Haan-

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 feb 2012 11:03

welkom Stein!

Ik vermoed echter dat je de vraag op het verkeerde forum stelt. Dit is een forum voor fanatieke wielrenners en ATB-ers. Stadfietsen worden hier zelden besproken. Maar ook in wielrenfietsen wordt tegenwoordig veel onderdelen geintegreerd ingebouwd. Geintegreerde trapassen is daar een mooi voorbeeld van. Ik ben hier geen voorstander van. Hoe meer dingen worden geintegreerd, hoe minder mogelijkheid je als klant hebt om naar de concurrent te stappen. Een fietsen fabrikant voorkomt op deze manier dat een onderdeel van een concurrent kan worden gebruikt. Vroeger was er een standaard voor trapassen, nu minstens 17. En alles is niet uitwisselbaar. Ik zie daar eigenlijk geen voordelen van in.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
avic
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 02 okt 2011 22:20

Gebruikersavatar avic 01 feb 2012 11:17

probeer het eens bij de fietsersbond.nl

succes BertV

Stein de Haan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 10:34

Stein de Haan 01 feb 2012 11:29

Hallo Rob,

Bedankt voor je berichtgeving. Ik had al gezien dat dit forum meer gericht is op wielrenners en ATB-ers. Toch lijkt mij jullie input zeer waardevol. Jullie hebben immers veel kijk op de sport-fietsenbranche en integratie komt ook zoals jij als zegt voor in deze tak van sport. Ik zou mij graag bezighouden met de vertaalslag van integratie in de wielrenfietsen en ATB-ers naar uiteindelijk stadfietsen mocht hier intresse in zijn. Om elk aspect in mijn onderzoek te behandelen is uw ervaring met integratie in elke vorm (ATB's, tijdritfietsen, etc) dus interresant.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 feb 2012 11:46

Voor stadfietsen is dit voor mij persoonlijk niet interessant. Een stadfiets wordt vroeg of laat gejat en mag dus niet veel kosten in aanschaf en onderhoud. Als je dagelijks een heel eind met je stadsfiets naar je werk rijdt en de fiets in een verwarmde garage stalt dan zijn dergelijke snufjes misschien leuk.

Voor sportieve fietsen zie ik inderdaad bezwaren zoals rob74 ze opmerkt, maar toch ook voordelen. Bijvoorbeeld bij dingen die de aerodynamica verbeteren (wegwerken remmen, kabels) maar vooral optische vooruitgang zoals het wegwerken batterijen e.d. bij de elektrische groepen. Er zijn ook veel mogelijkheden mbt het minimaliseren van accessoires. Bijna iedereen houdt van een 'cleane' fiets. Magneten integreren in wielen (Lightweight), sensoren integreren in vorken, computer integreren in stuurpen (3T). Verlichting in de zadelpen, stuurbuiseinden, misschien aan de afdekplaat van de stuurpen, een bel ergens in het balhoofd.. zulke dingen zou ik zeker interesse in hebben voor mijn fietsen.

doompjoe
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2011 13:57
Locatie: Twente

doompjoe 01 feb 2012 12:03

Ik heb - naast een racefiets en een mtb - ook een stadsfiets. :)
Ik vind integratie van onderdelen prima, wanneer het functioneel is. Bijvoorbeeld de naafdynamo is in mijn ogen ideaal: minder weerstand, geen slippende dynamo bij regen, minder kwetsbaar. Ook de koplamp is spatbord/voorvork is denk ik minder kwetsbaar dan een losse koplamp. Ik denk wel dat vervanging van losse onderdelen dan lastiger wordt: kan alleen een lamphuis vervangen worden of moet dan het hele spatbord, dat verder nog prima in orde is, vervangen worden?

Een mooier uiterlijk van de stadfiets vind ik zelf minder belangrijk. Maar toen er vorig jaar een andere fiets voor vrouwlief moest komen, bleek zij hier wel zeer gevoelig voor te zijn.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 feb 2012 12:08

Stein de Haan schreef: Voor mijn onderzoek hoor ik graag van anderen wat hun van integratie van fietsonderdelen vinden.
Bij stadfietsen vind ik het verschrikkelijk. Gazelle, Batavus etc verkopen al jaren geen fietsen meer maar verkoopargumentjes. Elastomeervork (wat moet je ermee op een stadsfiets) met koplamp geintegreerd in de brug (€€€€ als het stuk gaat), verstelbare stuurpen (loodzwaar), fancy hydroforming frame maar nog steeds weegt een complete stadsfiets / luxe hybride 18kg of meer en trapt loodzwaar.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Stein de Haan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 10:34

Stein de Haan 01 feb 2012 14:58

Ha, bedankt allemaal voor jullie feedback. Erg interresant om te zien hoe de meningen verschillen over integratie. Scepticus doet zijn naam goed eer aan en juist dit soort berichten zijn interresant voor mijn onderzoek. Ook mensen die compleet geloven in integratie hoor ik graag. In ieder geval wordt elk respond erg gewaardeerd.

-Stein de Haan-

Stein de Haan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 10:34

Stein de Haan 02 feb 2012 10:09

Het is interessant dat er een flinke tweestrijd bestaat tussen mensen die integratie van onderdelen een meerwaarde vinden en mensen die er juist compleet tegen zijn. Duidelijk mag zijn dat de fietsenmarkt zo divers is dat voor bijna iedere persoon een gewenste fiets te vinden is. Wat duidelijk wordt uit meerdere kritische mensen is dat integratie pas geaccepteerd wordt als er voldaan wordt aan de volgende twee eisen.

1. Het integreren van onderdelen mag de prijs van de fiets niet duurder maken. ofwel het geïntegreerde onderdeel mag niet meer kosten dan een standaard onderdeel
2. Het geïntegreerde onderdeel moet onderhoudsarm zijn maar vooral niet duurder in reparatie. Gewenst is ook om de reparatie zelf uit te kunnen voeren.

Daarnaast blijken er toch veel mensen te zijn die zeer kritisch te zijn over de gewicht van de hybride fietsen vs de sportieve uitstraling die ze moeten uitstralen.
Wellicht dat ik nu de plank compleet mis sla maar zelfs dan hoor ik dat graag.

-Stein de Haan-

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 feb 2012 11:58

+1 voor Scepticus. Welke 'innovatie' van de afgelopen 10 jaar heeft de stadsfiets nu beter gemaakt? Verende voorvorken die nergens aan bijdragen, behalve een hogere prijs en een hoger gewicht. Fancy vormgegeven wielen en frames, maar 't is nog steeds allemaal absurd zwaar. Dat 1200 gram voor een frame van een stadsfiets te licht is lijkt me duidelijk, maar een alu frame van 1500 gram kan toch heel wat hebben?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 feb 2012 12:05

Maak er anders 2000 gram van, het zijn volgens mij juist grappen zoals verstelbare stuurpennen, verende zadelpennen etc die de boel echt zwaar maken.

Ik ben trouwens niet per se tégen integratie, maar ik vind wel dat voor fietsen die door weer en wind gebruikt worden, in overvolle stallingen gestampt worden, reserveonderdelen algemeen beschikbaar moeten zijn en niet idioot duur.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 feb 2012 13:39

amclassic-fan schreef:+1 voor Scepticus. Welke 'innovatie' van de afgelopen 10 jaar heeft de stadsfiets nu beter gemaakt? Verende voorvorken die nergens aan bijdragen, behalve een hogere prijs en een hoger gewicht. Fancy vormgegeven wielen en frames, maar 't is nog steeds allemaal absurd zwaar. Dat 1200 gram voor een frame van een stadsfiets te licht is lijkt me duidelijk, maar een alu frame van 1500 gram kan toch heel wat hebben?
Klopt, de best lopende stadsfiets allertijden is wel die grijze gazelle van vroeger. Het enige nadeel was dat die draadjes van de lampen er steeds uitgingen in het fietsenhok en je dus met ene kapotte lamp naar huis moest rijden. gelukkig heeft de hema van die kleine lampjes tegenwoordig.
Al die lelijke moderne fietsen met vering en grote frames zijn onzin, want waarvoor heb je toch in vredesnaam shocks nodig in de stad?
Een lekker lichtlopende fiets, zonder poespas ... hoe moeilijk kan het zijn?
Met al die hippe fietsen word er ook geen rekening gehouden met kinderen die 20 km moeten fietsen naar school, ben blij dat ik dat niet hoefde te doen op zon gevaarte van tegenwoordig.
Shocks in de stad... ja voor het schelpenpaadje... zucht!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie