Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830

Mike123
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2013 22:43

Mike123 27 aug 2019 00:41

Bikerdt schreef: 26 aug 2019 20:03 Wat betekent eigenlijk 'zet vast op de weg' te vinden onder navigatie?
Ik kan het verschil niet vinden/zien.
The Lock On Road1 setting under Routing preferences in found on many current outdoor handheld devices.

Enabling the setting locks the current location marker onto the nearest road. This will compensate for variances in the map position accuracy. Where normally the device may show you off to the side of the road in an area of low GPS accuracy the Lock On Road feature will keep your current position stuck to the road.

Als je dus met de mtb het bos in gaat moet je het dus uitzetten. Anders probeert hij de route langs wegen en bekende paden vast te houden. De bospaden die niet op de kaart staan staan dan dus niet op je gereden route als je "Lock on road" aan laat staan.

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 27 aug 2019 06:30

Das duidelijk, bedankt Mike123.

franswah
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2016 10:16
Locatie: Lisse

franswah 28 aug 2019 09:15

Om te beginnen: Sinds een paar maanden de 830 in gebruik, na een paar jaar de 810 te hebben gehad. Is voor mij een grote vooruitgang, de 830 is veel stabieler, batterij gaat langer mee, scherm is helderder, etc. Alleen maar voordelen als je het mij vraagt, en nog geen problemen ondervonden.

Maar: ik heb de garmin gekoppelt met een Giant ridesense cadans/speed magneet. Deze kan koppelen via bluetooth of ANT+. Tot nog toe nooit op gelet hoe hij met de garmin koppelde (kan namelijk allebei).
Echter: ik moet de batterij van de Ridesense nu iedere 1000km vervangen, wat ik nogal veel vind.. En wat blijkt: hij koppelt met mijn garmin via BTE.

Is er iemand die weet of:
1: dit ervoor zorgt dat de batterij van de ridesense sneller leeg gaat?
2: ik kan forceren dat hij via ANT+ met de garmin 830 koppelt?
Giant Propel advanced 1 2016

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 aug 2019 09:44

Ik heb inmiddels ook 15+ ritten met de 830 gereden en ben ook wel tevreden over de upgrades t.o.v. de 810. Bij mijn vorige 810 had ik eigenlijk al geen klachten over de accuduur (10u was geen probleem met Bluetooth en scherm brightness uit), maar de 830 is echt extreem. Zelfs na een rit van 240km met navigatie aan had ik nog bijna 47% batterij over.

Grootste pluspunten t.o.v. de 810:
+ Batterijduur
+ Climbpro is een leuke toevoeging (alleen niet uit te schakelen?)
+ Automatisch uploaden bij opslaan
+ Meerdere sensoren koppelen van verschillende fietsen, zonder bikeprofiles switchen
+ Navigatie/route opties zonder tussenkomst van pc

Het prijsverschil vs. een uitlopend model is wel fors, maar al met al zie je wel een paar goede doorontwikkelingen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5142
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 aug 2019 10:35

Nu bijna een week gereden met de edge 830.
Vanmorgen was batterij zo goed als leeg, 3% over dus aan de oplader gehangen.
23 uur rijtijd (en 740km) en denk zo'n 25 uur aangestaan in totaal.

2 ritjes even kort wat met navigatie getest.
Wat ik zo snel niet kan vinden, maar misschien kijk ik er overheen is om (snel) te kunnen zien hoeveel km de route nog duurt.
Iemand hint ?
En onhandig dat je tijdens een rit niet de iq app kan openen om een rit van strava te laden, is hier een andere manier voor ?

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 30 aug 2019 12:24

DDX schreef: 30 aug 2019 10:35 Wat ik zo snel niet kan vinden, maar misschien kijk ik er overheen is om (snel) te kunnen zien hoeveel km de route nog duurt.
Iemand hint ?
Volgens mij is daar een gegevensveld voor.
Settings > Activity Profiles > Kies degene die je gebruikt > Data Screens > Kies een screen > Select a Category > Courses > Dist. to Dest./Go.

O ja, dit is op basis van een 820, maar dat zal ook wel ongeveer zo werken op een 830, toch?

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 30 aug 2019 15:30

Staat als gegevensveld onder navigatie > afstand tot bestemming

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16026
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 aug 2019 15:36

Zwasja schreef: 30 aug 2019 15:30 Staat als gegevensveld onder navigatie > afstand tot bestemming
Gewoon ter info,
Je kan ook ETA (voorziene tijd tot bestemming) kiezen.
Als je een beetje gelijkmatig tempo rijdt klopt de tijd meestal wel.
Ik rij meestal ritten tussen 60 en 120 km en dan zie je de ETA zich onderweg aanpassen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5142
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 aug 2019 15:50

En dit is niet ergens terug te vinden in route menu ? (ik kon het niet vinden)
Om hier nou speciaal een dataveld voor op te offeren voor die paar keer dat ik dat wil zien.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 31 aug 2019 07:18

DDX schreef: 30 aug 2019 15:50 En dit is niet ergens terug te vinden in route menu ? (ik kon het niet vinden)
Om hier nou speciaal een dataveld voor op te offeren voor die paar keer dat ik dat wil zien.
Nee volgens mij niet via een route menu. Je kunt toch een extra pagina met datavelden aanmaken? Ik heb tijdens het rijden op de weg meestal alleen cadans, hartslag, hellings percentage en snelheid in beeld. Met als tweede scherm alle info over de route zoals afstand tot einde, gemiddelde, afgelegd, tijdsduur, tijd vd dag, gereden (of geleden) hoogte meters, etc.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5142
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 aug 2019 19:45

Heb al 2 pagina's met datavelden. Maar heb overzicht pagina nu uitgebreid naar 10 velden en afstanden nog af te leggen erbij gezet.
Vandaag lange rit getest met de edge 830.
308km, 9u20 minuten rijtijd en edge heeft 11u aangestaan.
Hele dag navigatie aangehad, werkte prima nog wel even wennen aan aanwijzingen en hoe ver dat kaartje in(/uit)gezoomed is. 2 keer afslag gemist daardoor.
Ook mooi dat als je bewust even aantal km van route afwijkt dat herberekening je weer netjes op route brengt.
Bij thuiskomst had ik nog 52% batterij over. Dat powerbank onderweg niet aan garmin kan hangen is dus niet zo heel erg voor echt lange ritten. Eventueel kan ik tijdens stops dus bijladen.

Ook nog even flinke regenbui gehad en touchscreen werkte totaal niet meer op dat moment, ik had ook opeens menu optie in beeld doordat scherm zelf dingen ging doen.
Kwam ook niet meer terug.
Snel screenlock aangezet maar. (is ook als het droog is handige optie, je kan nog wel schermen wisselen)

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 31 aug 2019 22:56

@DDX, misschien autozoom eens aanzetten, die zoomt bij een aanwijzing dan zelf naar 80mtr, werkt wel goed.

Zelf ook een vraag, gisteren een rit aangemaakt via Connect, vandaag gereden, maar ik zie constant twee driehoekes, ik denk die virtual assistent. Weet iemand hoe ik dat uitzet? soms bleef daardoor de navigatie hangen en was erg verwarrend.

Plaats reactie