Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830

BrEw
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 aug 2018 12:54
Locatie: Antwerpen

BrEw 21 jul 2019 14:05

Het navigeren met de 830 is toch nog niet om over naar huis te schrijven. Ik was vanmorgen even naar de vogelmarkt in Antwerpen geweest en wilde even bij vliegveld Deurne gaan kijken. Opgezocht in POI's, stond bovenaan in het lijstje met luchthavens op een afstand van een kleine vijf kilometer. Aanvankelijk stond de afstand te gaan op dertien kilometer, dat vond ik al een beetje vreemd. Na een tijdje stond de te gane afstand op 178 kilometer. Dan had ik zo ongeveer op Schiphol kunnen staan. Tijdens het rijden nog eens opnieuw ingesteld maar werd er niet beter op. Heb op den duur de navigatie maar uitgezet. Software versie 3.5 en kaart is up to date.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15997
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2019 19:42

@drbibber, heb je wel op "route rijden" gedrukt?
Normaal kom dan de vraag "naar begin navigeren", maar als je onderweg wil inpikken mag je dat niet doen.
Eens je op de route/track zit zal je toestel een keer piepen en verschijnt er "route gevonden" op je scherm.
Eens je op het einde van de track/route komt stopt de navigatie, je moet de route/track dan terug starten om je terug naar jouw start van je rit te brengen
I know myself like no one else
Nothing to defend

zoeff
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2010 15:49

zoeff 21 jul 2019 19:58

Beste,

Gisteren een Edge 830 bundel gekocht. Dacht slim te zijn omdat ik mijn Wahoo hartslagband terug mocht geven, plus nog een tegoed bon.

Helaas werkte de hartslagband niet. Op mijn andere fietscomputers en de Wahoo werkte probleemloos. Even de batterij getest en die bleek leeg te zijn. Nieuwe koopcel erin en na wat aarzelen even een connect en daarna weer disconnect. Bijna de hele middag besteed aan lezen en youtube filmpjes. Na een paar uur weer low de batterij. Dus ergens sluiting denk ik.

Verder met de 830 en alles verliep vlotjes. Echter toen ik via Garmin Express een update uitvoerde naar versie 3.50.0.0. en een kaart update enis de ellende begonnen.

Alle functies werken behalve de mapweergave.. Geen straatnamen meer en kan niet meer inzoomen. Dus alleen dunne lijntjes.

Paar keer een reset gedaan en twee tot drie maal de kaart via Garmin Express. Wat ik ook heb geprobeerd niets helpt om een normaal leesbaar kaart op te krijgen. Beging pas een paar lijnen te zien na flink de - te gebruiken.

Ben al vanaf gisteren middag bezig en zojuist de Beta versie eropgezet. Geen recultaat wat de kaar betreft.

Had de boel al weer ingepakt om terug te brengen.

Vreemde is dat als poi ingeef krijg ik alleen punten die minsten 100 km of verder weg liggen en niet in NL.

zoeff
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2010 15:49

zoeff 21 jul 2019 21:45

Ongelofelijk maar waar. Beneden gebruiken we een iMac, iPad, macbook en daar doen we alles mee. Dus ook Garmin Express hierop geïnstalleerd.

Gefrustreerd maar toch niet op willen geven kreeg ik een inval om boven op mijn game computer nog een poging te wagen. Deze comp doet alleen dienst voor game's met een vaste internet verbinding. De inval kwam omdat ik in de root van de Garmin toch veel win achtige structuren zag.

Opnieuw kaart Install gedaan in bingo! Zucht. Weer een beetje verliefd op Windows ;) Al vind ik het toch wat brak van Garmin.

Nu verder met andere settings en alleen de hartslagband retour.

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 21 jul 2019 22:25

Nou zoef, gelukkig lekker duidelijk verhaal.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 22 jul 2019 10:13

@DrBibber,
Misschien is dit ondertussen wel offtopic maar het zou toch moeten lukken met Basecamp om begin en eindpunt te veplaatsen door trackpunten te knippen/plakken. Laatste deel selecteren van de track, knippen, helemaal vooraan gaan staan en plakken. Daarna je track exporteren naar GPX en let er op dat je enkel je track exporteert want in principe kan een GPX ook routes en waypoints bevatten. Dan die GPX op je toestel zetten.

Wat je ook zou kunnen proberen is met een webbrowser aanloggen op Garmin connect en daar je GPX importeren en dan via Garmin connect doorsturen naar je toestel. Mocht je iets fout hebben gedaan in Basecamp dan wordt dit misschien wel al duidelijk als je je route importeert in connect.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8570
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jul 2019 11:02

krispie76 schreef: 22 jul 2019 10:13 @DrBibber,
Misschien is dit ondertussen wel offtopic maar het zou toch moeten lukken met Basecamp om begin en eindpunt te veplaatsen door trackpunten te knippen/plakken. Laatste deel selecteren van de track, knippen, helemaal vooraan gaan staan en plakken. Daarna je track exporteren naar GPX en let er op dat je enkel je track exporteert want in principe kan een GPX ook routes en waypoints bevatten. Dan die GPX op je toestel zetten.

Wat je ook zou kunnen proberen is met een webbrowser aanloggen op Garmin connect en daar je GPX importeren en dan via Garmin connect doorsturen naar je toestel. Mocht je iets fout hebben gedaan in Basecamp dan wordt dit misschien wel al duidelijk als je je route importeert in connect.
Route natekenen dan kan er niets fout gaan,en heb je geen erfenis.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 24 jul 2019 21:17

Vandaag de climbpro functie gebruikt bij de beklimming van de Passo Manghen. Het laatste stuk had een groene kleur en zou dus relatief gemakkelijk moeten zijn. Niets was minder waar met stijgingspercentages tot 15%.

Ook werden twee beklimmingen aangegeven die er niet waren.

Verder ben ik uitermate tevreden.

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 25 jul 2019 07:42

Gisteren m’n Garmin 830 opgehaald, ik kom van een Bolt. Moet erg wennen, eerst maar eens wat gaan rijden ermee, ik heb hem voornamelijk gekocht vanwege zijn navigatie.
Wel is het, zoals eerder hier al gemeld is, makkelijker om de Bolt in te stellen. Hopelijk bevalt hij.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27578
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jul 2019 07:59

Niets was minder waar met stijgingspercentages tot 15%.
Niet om flauw te doen, maar de Manghen is nergens 15%.

https://www.cyclingcols.com/col/Manghen

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 25 jul 2019 08:07

havana schreef: 25 jul 2019 07:59
Niets was minder waar met stijgingspercentages tot 15%.
Niet om flauw te doen, maar de Manghen is nergens 15%.

https://www.cyclingcols.com/col/Manghen
Daar zou ik mijn hand toch niet voor in het vuur steken. Ik denk wel dat ie kort de 15% toucheert.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 jul 2019 11:05

havana schreef: 25 jul 2019 07:59
Niets was minder waar met stijgingspercentages tot 15%.
Niet om flauw te doen, maar de Manghen is nergens 15%.

https://www.cyclingcols.com/col/Manghen
Het gaat me niet om het gelijk halen, maar onderstaande afbeelding suggereert iets anders. Dit bord staat aan beide kanten op de top. Analyse van het segment op strava geeft een maximaal stijgingspercentage van 15,6% aan.

Maar het ging me niet om die 15%. Belangrijkste was dat je niet blindelings kunt vertrouwen op climbpro.
manghen.jpg

Plaats reactie