Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 aug 2017 20:46

Hier net de omgekeerde ervaring. Daar waar de Edge steeds volledig de mist in ging bij regen- en nevelachtig weer qua hoogtemeting, doet de Bolt het prima met, zelfs in hondenweer, een kleine foutenmarge tov de geafficheerde of werkelijke hoogtemeters. Bizar toch.

Trouwens, die hercalculatie door Strava is erg onbetrouwbaar. Je moet eens kijken hoe het hoogteprofiel van je rit eruit ziet na zo'n herberekening - veel micro-klimmetjes en micro-afdalinkjes die er helemaal niet zijn in realiteit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 aug 2017 20:53

Hier ook geen problemen met de hoogte. Reed afgelopen week de Col de Perty op, met steeds bordjes in de berm. Hoogtes waren steeds spot on.

Heb in Annecy twee ritten met @Rene gereden (hij rijdt met een 520) en de verschillen waren verwaarloosbaar.

Wel heb ik verschil in allerlei waarden tussen de companion app en TP, ook qua hoogtemeters.

Deze bug is inmiddels erkend door Wahoo en er schijnt aan gewerkt te worden. Schijnt te maken te hebben met de overstap naar FIT v2.

Matedeor
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 mei 2014 11:35

Matedeor 15 aug 2017 21:20

Net na lang twijfelen dan toch echt definitief besteld met actie bij Futurumshop. :) 200 euro voor de Bolt of minimaal 320 euro voor de 820, is toch wel heel groot verschil. Ook gelijk snelheids en cadanse sensoren erbij besteld. Ben niet zo gecharmeerd van de duidelijke Wahoo letters op die dingen, maar ze ondersteunen wel bluetooth in tegenstelling tot Garmin. Vooral benieuwd naar het navigeren (route volgen), wat ik nog nooit heb gehad op een fietscomputer.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 15 aug 2017 22:29

Ik heb 'm ook vandaag besteld bij Futurumshop, was toch wel een mooie prijs en had genoeg van de Edge 810. Morgen eerste ritje (commute)... ben benieuwd :)

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 15 aug 2017 23:37

De hele dag de pro's & de contra's tegen elkaar afgewogen en daarnet dan toch besteld voor €199 bij futurum. Zal er een gratis test premium bijzitten voor strava? Of zal ik niet twijfelen en meteen een jaarabonnement bij strava nemen - hier zal ik allicht geen spijt van krijgen?
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
johan d
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 22 apr 2017 21:10

Gebruikersavatar johan d 16 aug 2017 08:08

csteenbe schreef: 14 aug 2017 12:37 De Wahoo Bolt leek me een waardig opvolger van de Garmin maar dat is het niet, op navigatie vlak mist het domweg functionaliteit,
Ik heb me afgelopen weekend toch goed kunnen behelpen met de navigatie op de Bolt. Kwam van de B. kust zo naar centrum vh land en moest door Gent. Heb het voorgeprogrammeerde lijntje niet gevolgd, maar met uitzoomen en het lijntje in de gaten te houden, kon ik er na 4-5 km weer naartoe fietsen en mijn geplande weg verderzetten. OK het is niet zoals gewend op de Garmin Edge, maar die heeft me toch ook dikwijls in de steek gelaten in het verleden.

deblaauwesigaar
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2010 10:39

deblaauwesigaar 16 aug 2017 08:08

raven14 schreef: 15 aug 2017 20:46 Hier net de omgekeerde ervaring. Daar waar de Edge steeds volledig de mist in ging bij regen- en nevelachtig weer qua hoogtemeting, doet de Bolt het prima met, zelfs in hondenweer, een kleine foutenmarge tov de geafficheerde of werkelijke hoogtemeters. Bizar toch.

Trouwens, die hercalculatie door Strava is erg onbetrouwbaar. Je moet eens kijken hoe het hoogteprofiel van je rit eruit ziet na zo'n herberekening - veel micro-klimmetjes en micro-afdalinkjes die er helemaal niet zijn in realiteit.
Blijft toch raar dat er redelijk veel gebruikers zijn die wel problemen hebben met hellingspercentages en totaal aan hoogtemeters. Vraag me af hoe dat komt.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 16 aug 2017 08:59

Wiedse schreef: 15 aug 2017 23:37 Zal er een gratis test premium bijzitten voor strava? Of zal ik niet twijfelen en meteen een jaarabonnement bij strava nemen - hier zal ik allicht geen spijt van krijgen?
Je kunt kiezen voor een 60 dagen strava premium trial volgens het mailtje dat ik kreeg van Wahoo.

Zelf heb ik nog Strava premium tot februari, dan loopt 't voor mij af. Vond premium relatief duur voor de features waar ik wat aan had (maar goed, dit is 't Bolt topic). Die 60 dagen zijn dan wel leuk om het uit te proberen natuurlijk!

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 16 aug 2017 10:03

deblaauwesigaar schreef: 16 aug 2017 08:08
raven14 schreef: 15 aug 2017 20:46 Hier net de omgekeerde ervaring. Daar waar de Edge steeds volledig de mist in ging bij regen- en nevelachtig weer qua hoogtemeting, doet de Bolt het prima met, zelfs in hondenweer, een kleine foutenmarge tov de geafficheerde of werkelijke hoogtemeters. Bizar toch.

Trouwens, die hercalculatie door Strava is erg onbetrouwbaar. Je moet eens kijken hoe het hoogteprofiel van je rit eruit ziet na zo'n herberekening - veel micro-klimmetjes en micro-afdalinkjes die er helemaal niet zijn in realiteit.
Blijft toch raar dat er redelijk veel gebruikers zijn die wel problemen hebben met hellingspercentages en totaal aan hoogtemeters. Vraag me af hoe dat komt.
Ik moet zeggen dat na de update van juni ik geen problemen meer heb met hellingspercentages en hoogtemeters. Het is bij mij net zoals bij Havanna, de hoogte komt bijna overeen met de bordjes langs de weg.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 16 aug 2017 13:53

Werkt de elemnt bolt door middel van de 'gps-functie' ook als snelheidssensor? Of moet je hiervoor een aparte snelheidssensor aanschaffen?

Indien de snelheid bepaald wordt aan de hand van de gps-functie - is deze accuraat?
Laatst gewijzigd door Wiedse op 16 aug 2017 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
It's just a hill - Get over it

Argon007
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2017 13:46

Argon007 16 aug 2017 14:10

Ja de Bolt kan de snelheid uitlezen adhv de GPS functie

Speed sensor is echter accurater. Als je in een bebost gebied fiest, onder een tunnel, ... dan blijft de speed sensor altijd werken natuurlijk.

GPS snelheid komt ook altijd wat achter tegenover de data van de sensor.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 16 aug 2017 14:15

Argon007 schreef: 16 aug 2017 14:10 Ja de Bolt kan de snelheid uitlezen adhv de GPS functie

Speed sensor is echter accurater. Als je in een bebost gebied fiest, onder een tunnel, ... dan blijft de speed sensor altijd werken natuurlijk.

GPS snelheid komt ook altijd wat achter tegenover de data van de sensor.
Bedankt voor de feedback. Dan misschien toch maar een snelheidssensor aanschaffen. Kan ik dan ook nog een cadansmeter koppelen? want als ik bijvoorbeeld in strava een cadans & snelheidssensor wil koppelen leest hij enkel de gegevens van 1 van beide uit - HEEL vervelend & gekend probleem... Hoe dit te verhelpen?

& heb nog een vraagje...
Ik heb thuis nog dit fietscomputertje liggen: https://www.bol.com/nl/p/bbb-bcp-15w-da ... ifications
--> hier zat een sensortje bijgeleverd + magneet dat ik moest bevestigen in het wiel om de snelheid te weten. Kan ik deze sensor nog blijven gebruiken als snelheidssensor op mijn elemnt bolt? of is dit niet ant+? of gewoonweg niet bruikbaar behalve op het meegeleverde fietscomputertje van bbb zelf?
It's just a hill - Get over it

Plaats reactie