Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 okt 2019 08:24

ypuh schreef: 16 jun 2019 19:27 Nu dat iQ2 project op de lange baan beland is en Futurum de 4iii voor €275 aanbiedt begint het toch wel te knagen. Eigenlijk wil ik gewoon een dual sided Quarq, maar de carbon versie met een setje kettingbladen en C-Bear GXP lager gaat al met al zo'n €1.000 kosten en dat is me net iets te gortig.
De lagers van mijn nieuwe fiets waren na 2.000km al gaar dus heb het BB maar vervangen voor een Hambini. Toen mijn 4iiii ook nog defect was (cadanssensor) deze maar geretourneerd en een Quarq BB30 gekocht. Daarnaast had mijn gravel/winterfiets nieuwe kettingbladen nodig (a €150) en kwam ik via MP een nieuwe Dzero GXP met 50/34 bladen tegen voor een spotprijsje.

Long story short is er op de finance afdeling iets helemaal mis gegaan en rij ik nu met 2 Quarq's. Na enkele weken en met een (deels) defecte 4iiii kan ik weinig conclusies trekken, maar de Quarq lijkt wel stabieler in z'n metingen en is qua afwerking/app wel een niveautje hoger (al komt dat natuurlijk ook door de spider placement).

Al met al erg tevreden met mijn aankoop en zag de nieuwe 12s AXS met DUB BB nog niet zo zitten. Dat betekend wel dat ik de komende 5+ jaar op 11s blijf rijden tenzij ze met 110mm BCD 12s kettingbladen komen. De komende winter zal het vooral binnen trainen worden op TR en wennen aan het rijden op vermogen. Volgend jaar hoop ik er ook buiten mijn voordeel mee te doen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 okt 2019 09:05

raven14 schreef: 01 okt 2019 08:13 Ik vind 10s te lang om effectief te kunnen bijsturen, maar zo zal eenieder zijn voorkeur wel hebben zeker? In ieder geval zijn die schommelingen normaal. Als ik blokjes rijd van bvb 300w, dan probeer ik mijn 3s vermogen tussen 290 en 310w te houden.
Ja dat vind ik ook. Daarom heb ik op mijn interval pagina zowel 3s en 10s staan. Met de 3s stuur ik de 10s bij als ware. Mijn Quarq Riken powermeter is qua 3s wel veel stabieler dan mijn 4iiii left only

nverhelst
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2019 13:55

nverhelst 01 okt 2019 09:33

idd, lijkt me een goeie trade-off - geeft een egaler wattage maar blijft toch voldoende responsief.

tnx, bij deze weet ik dat ik me over die schommelingen niet al te veel zorgen hoef te maken

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2019 09:53

Ik heb op mijn gravelbike met quarq sinds kort last dan ik iedere rit 55/45 links/rechts trap. (gemiddeld over
hele rit)
Terwijl ik met beide fietsen die 4iiii heb meer rond de 50/50 zit. (soms iets meer links, dan weer iets meer rechts)

Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Zal de crank er iig binnenkort eens vanaf halen/schoonmaken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 okt 2019 09:58

DDX schreef: 01 okt 2019 09:53 Ik heb op mijn gravelbike met quarq sinds kort last dan ik iedere rit 55/45 links/rechts trap. (gemiddeld over
hele rit)
Terwijl ik met beide fietsen die 4iiii heb meer rond de 50/50 zit. (soms iets meer links, dan weer iets meer rechts)

Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Zal de crank er iig binnenkort eens vanaf halen/schoonmaken.
Zit je op de gravelbike precies zoals op je andere fietsen? Qua hoogte zadel en afstand zadel stuur en drop? Kan zijn dat een andere houding dit verschil maakt. Dit zou je kunnen uitvinden door je 4iiii crankstel over te zetten naar je gravelbike.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 okt 2019 10:36

ypuh schreef: 01 okt 2019 08:24
ypuh schreef: 16 jun 2019 19:27 Nu dat iQ2 project op de lange baan beland is en Futurum de 4iii voor €275 aanbiedt begint het toch wel te knagen. Eigenlijk wil ik gewoon een dual sided Quarq, maar de carbon versie met een setje kettingbladen en C-Bear GXP lager gaat al met al zo'n €1.000 kosten en dat is me net iets te gortig.
De lagers van mijn nieuwe fiets waren na 2.000km al gaar dus heb het BB maar vervangen voor een Hambini. Toen mijn 4iiii ook nog defect was (cadanssensor) deze maar geretourneerd en een Quarq BB30 gekocht. Daarnaast had mijn gravel/winterfiets nieuwe kettingbladen nodig (a €150) en kwam ik via MP een nieuwe Dzero GXP met 50/34 bladen tegen voor een spotprijsje.

Long story short is er op de finance afdeling iets helemaal mis gegaan en rij ik nu met 2 Quarq's. Na enkele weken en met een (deels) defecte 4iiii kan ik weinig conclusies trekken, maar de Quarq lijkt wel stabieler in z'n metingen en is qua afwerking/app wel een niveautje hoger (al komt dat natuurlijk ook door de spider placement).

Al met al erg tevreden met mijn aankoop en zag de nieuwe 12s AXS met DUB BB nog niet zo zitten. Dat betekend wel dat ik de komende 5+ jaar op 11s blijf rijden tenzij ze met 110mm BCD 12s kettingbladen komen. De komende winter zal het vooral binnen trainen worden op TR en wennen aan het rijden op vermogen. Volgend jaar hoop ik er ook buiten mijn voordeel mee te doen.
Tevreden van die Hambini? Voegt het echt wat toe?
Ik ben er nog niet helemaal uit of die kerel nu echt zoveel weet als ie zelf denkt of niet :mrgreen:
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2019 11:36

NuitKor schreef: 01 okt 2019 09:58 Zit je op de gravelbike precies zoals op je andere fietsen? Qua hoogte zadel en afstand zadel stuur en drop? Kan zijn dat een andere houding dit verschil maakt. Dit zou je kunnen uitvinden door je 4iiii crankstel over te zetten naar je gravelbike.
Ik zit zo ongeveer hetzelfde ja.
En voorheen (aantal maanden geleden) had ik dit probleem niet.

En crankstel overzetten gaat hem niet worden, gravelbike is sram gxp en andere fietsen shimano.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 01 okt 2019 11:59

DDX schreef: 01 okt 2019 09:53 Ik heb op mijn gravelbike met quarq sinds kort last dan ik iedere rit 55/45 links/rechts trap. (gemiddeld over
hele rit)
Terwijl ik met beide fietsen die 4iiii heb meer rond de 50/50 zit. (soms iets meer links, dan weer iets meer rechts)

Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Zal de crank er iig binnenkort eens vanaf halen/schoonmaken.
Andere meting? 4iiii meet beide kanten los, een Quarq of andere spidermeter meet het niet echt, maar schat het, op basis van waar in de rotatie kracht wordt geleverd, waardoor bijvoorbeeld optrekken van pedaal met links al snel als naar beneden drukken rechts wordt gezien..

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 okt 2019 12:11

TL@ schreef: 01 okt 2019 10:36 Tevreden van die Hambini? Voegt het echt wat toe?
Ik ben er nog niet helemaal uit of die kerel nu echt zoveel weet als ie zelf denkt of niet :mrgreen:
Die gast weet wel waar hij over praat en op z'n videos is het een mafklapper (in positieve zin), maar via de mail biedt hij super service.

Wat betreft de BB zelf, één van mijn lagers was na 2.000km al bijna klaar. Ik ging op zoek naar een structurele oplossing en kwam zodoende bij Hambini uit. Eenmaal aan de slag met de montage kwam ik er achter dat mijn brackethuis ongeveer net zo ovaal was als in de video die Hambini onlangs aan Cervelo gewijt heeft.

Inmiddels draait alles naar behoren (en lopen de lagers na 2.000km nog als nieuw) en merk je ook wel een verschil met de lagers/cups die er eerst inzaten. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar je voelt dat er minder weerstand is, iets wat je merkt als je even geen volledige druk op de pedalen hebt en weer aanzet.

Als je nu geen BB problemen hebt of een frame wat daarom bekend staat (snel slijtende of krakende lagers) dan zou ik de investering niet maken. Voor mij geldt dat ik bij een nieuw frame vanaf dag 1 weer een Hambini BB erin zet of gewoon voor BSA kies.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 01 okt 2019 12:13

nverhelst schreef: 01 okt 2019 09:33 idd, lijkt me een goeie trade-off - geeft een egaler wattage maar blijft toch voldoende responsief.

tnx, bij deze weet ik dat ik me over die schommelingen niet al te veel zorgen hoef te maken
Vaak is het makkelijk om de lap-functie te gebruiken voor intervallen, dan kan je average lap power gebruiken als doel, en daarnaast 1 of 3s vermogen gebruiken om het aan te passen.
Bijvoorbeeld je wilt 4 minuten 300W, dan maak je daar een lap van, en is je average power > 300W zorg je dat je 3s vermogen iets minder is, en omgekeerd, en dat continu aanpassen. Zo kan je meestal precies het juiste vermogen leveren gedurende je interval. Met ervaring worden je uitschieters steeds wat kleiner, en wordt het nog beter...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 okt 2019 12:17

athhretjt schreef: 01 okt 2019 12:13
nverhelst schreef: 01 okt 2019 09:33 idd, lijkt me een goeie trade-off - geeft een egaler wattage maar blijft toch voldoende responsief.

tnx, bij deze weet ik dat ik me over die schommelingen niet al te veel zorgen hoef te maken
Vaak is het makkelijk om de lap-functie te gebruiken voor intervallen, dan kan je average lap power gebruiken als doel, en daarnaast 1 of 3s vermogen gebruiken om het aan te passen.
Bijvoorbeeld je wilt 4 minuten 300W, dan maak je daar een lap van, en is je average power > 300W zorg je dat je 3s vermogen iets minder is, en omgekeerd, en dat continu aanpassen. Zo kan je meestal precies het juiste vermogen leveren gedurende je interval. Met ervaring worden je uitschieters steeds wat kleiner, en wordt het nog beter...
Yep goede tip. Werk hier ook met laps voor de interval

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2019 12:42

athhretjt schreef: 01 okt 2019 11:59 Andere meting? 4iiii meet beide kanten los, een Quarq of andere spidermeter meet het niet echt, maar schat het, op basis van waar in de rotatie kracht wordt geleverd, waardoor bijvoorbeeld optrekken van pedaal met links al snel als naar beneden drukken rechts wordt gezien..
Wat ik net al post, voorheen had ik het niet.
Quarq zat toen veel vaker op 50/50 terwijl 4iii regelmatig ritjes 52/48 ed had.
Maar sinds kort heb ik met quarq eigenlijk iedere rit 55/45 (vanmorgen zelfs 56/44)
Maar kwa totaal vermogen heb ik niet het idee dat het afwijkt. (al is dat lastig te vergelijken, want quarq zit op gravelbike met bredere banden)

Plaats reactie