Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 07 apr 2020 12:18

Ik heb in januari een nieuwe Stages ultegra L+R powermeter gekocht. Hij heeft goed gewerkt tot nu. Ik krijg hele rare waardes door qua Links/rechts etc. Vroeger was dit mooi verdeeld op Garmin Connect dus ik heb het idee dat hij enkel rechts meet? Ik heb gisteren geprobeerd een update te doen maar dit heeft ook niets geholpen. Batterijen leeg?
Ik kreeg vroeger de optie om ze te pairen in de Stages app maar dat lukt nu ook niet meer...

Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 apr 2020 13:48

Als je FTP 191 is zal hij wel totaal vermogen meten zeker? Geen idee verder wat er mis kan zijn...
Afbeelding

opendorp
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2009 23:24

opendorp 07 apr 2020 14:02

Lees je power ook eens uit op de stages app.
Ook kan het zijn dat je Garmin maar één van de 2 sensoren (ze worden nl gezien als 2 aparte powermeters) ziet. Komt soms voor na een Garmin software update. Nog een keer de Garmin uit/aanzetten en naar de sensoren laten zoeken werkt dan vaak wel.

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 07 apr 2020 19:49

Heb in de app gekeken, daar lijkt hij maar 1 vd 2 te vinden. Nog eens proberen met een nieuwe batterij. Anders vrees ik ervoor. Zou jammer zijn, nog maar 2 maanden oud...

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 08 apr 2020 20:46

Vizionary schreef: 07 apr 2020 19:49 Heb in de app gekeken, daar lijkt hij maar 1 vd 2 te vinden. Nog eens proberen met een nieuwe batterij. Anders vrees ik ervoor. Zou jammer zijn, nog maar 2 maanden oud...
Mocht een nieuwe batterij niet helpen dat is mijn advies om Ff rechtstreeks contact opnemen met Stages (Website -> Customer Support). Zij reageren heel snel. Ik heb nl hetzelfde probleem gehad. Totaal verkeerde waarden en veel te hoge wattages. Total reset gedaan etc. gaf geen resultaat. Daarna terug gestuurd en binnen 5 dagen zaakje volledig onder garantie de boel weer terug. Als ik dit via de winkel had gedaan had dat vele weken gekost.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 08 apr 2020 21:19

Ondertussen doet hij het weer met nieuwe batterij. Eerst werkte het niet, denk dat die o-ring wel echt perfect moet zitten want anders gaat het batterijklepje niet ver genoeg dicht. Misschien vandaar dat hij soms vals contact leek te geven.

pblom
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 apr 2019 09:51

pblom 10 apr 2020 14:38

Philippos schreef: 03 apr 2020 23:11 Ik bedenk mij net nog een optie, als je geen haast hebt en avontuurlijk ingesteld bent: wachten totdat IQ2 klaar is met hun pedaal vermogensmeter. Dan kun je je crankstel behouden.

Er loopt op het forum ook een topic hierover.
En als je wel iets meer haast hebt en pedalen ook prima vindt: favero assioma duo of uno. De duo kost ca. 700euro. Ik heb sinds aanschaf augustus vorig jaar nog maar 1x op moeten laden, altijd verbinding, accuraat, geen aparte cadans sensor meer nodig en geen gezeik. Absolute aanrader!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 apr 2020 14:42

Nu ik eindelijk een fatsoenlijke Tacx thuis heb staan (Neobike) kan ik mijn TSS en vorm wat bijhouden.

Afgelopen week heb ik alleen buiten getrained (750km, stuk meer dan normaal) en is dit de grafiek:

Afbeelding

Nu zou ik dinsdag graag beginnen met een Sufferfest trainingsplan, gaat dat al (ik voel me niet moe en vandaag trapte ik als in boter, nog nooit zo makkelijk de Muur en Bosberg opgereden) of moet ik de 'Vermoeidheid' curve eerst wat laten zakken?
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2020 19:53

Staat je FTP juist? Een PMC heeft enige tijd nodig voordat dat correct loopt. Een PMC houdt geen rekening met andere stress factoren (jonge kinderen, intensief werk, fysiek werk) en houdt ook geen rekening met individueel herstelvermogen. Je moet je eigen PMC een beetje leren kennen. Ik kijk er nu 4 jaar met een schuinoog naar en weet precies bij welke ATL en TSB ik vermoeid ben en welke ik weer klaar ben voor een nieuwe prikkel. Ik luister daarbij ook naar mijn lichaam en zorg ervoor dat ik regelmatig (in seizoen om de 6-8 weken) mijn FTP test.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 apr 2020 08:34

FTP staat juist.

Ik heb geen stress, geen jonge kinderen en geen fysiek werk (meestal)
Als ik het zo opschrijf, heb ik het best makkelijk :D

Ik ga vandaag nog wat rust nemen en morgen beginnen met het Speed demon plan, we zien wel wat eruit komt
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 apr 2020 08:55

TL@ schreef: 13 apr 2020 08:34 FTP staat juist.

Ik heb geen stress, geen jonge kinderen en geen fysiek werk (meestal)
Als ik het zo opschrijf, heb ik het best makkelijk :D

Ik ga vandaag nog wat rust nemen en morgen beginnen met het Speed demon plan, we zien wel wat eruit komt
Je zegt dat je afgelopen week buiten hebt getraind zonder (Ik neem aan) powermeter. PMC gedeeltelijk gebaseerd op hf is niet echt betrouwbaar.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 apr 2020 19:21

Uiteraard wel met powermeter, anders zou het echt wel nutteloos zijn natuurlijk (P2M)

Ik gebruik die vooral om niet te snel te gaan, wat soms zelfs met de vermogenmeter niet echt lukt :-)

Mijn hartslag ontkoppeld altijd heel erg snel (de ene keer blijft ie erg laag, de andere keer weer hoger dan zou moeten zijn, het is niet echt duidelijk of het de meting is of mijn hart zelf, verder geen last van), ik heb een afwijking die wel volledig onder controle is (ik ga jaarlijks naar de cardioloog, het is op haar aanraden dat ik op vermogen ben beginnen trainen)
Afbeelding

Plaats reactie