Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 23 sep 2016 09:31

Ik hoor het al. Voor mij geen stages. Als ik af en toe door de branding moet rijden kan ik beter een rotor inpower of p2max met crankstel nemen voor m'n beachracer.
Of ik moet er helemaal van af zien wellicht...

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 23 sep 2016 10:19

Power2max heeft geen enkel probleem met water, onder andere door een volledige afscheiding tussen batterijcompartiment en de rest van de elektronica.
Het zand en water zal meer schade toebrengen aan de rest van je fiets!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 sep 2016 11:12

Geen enkele vermogensmeter zou ik in de branding durven gebruiken. Zout water en elektronica combineren slecht. Maar misschien kan het wel. Geven fabrikanten IP ratings op van hun producten? Ik zou voor jouw gebruik minstens IP68 willen geloof i.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?


DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 sep 2016 11:33

Ik zou je niet weerhouden om een stages te kopen door ervaring van mij met een van mijn stages icm water.
Mijn andere stages (en ik vermoed de nieuwe ook) heeft echt 0,0 problemen met fietsen in de stromende regen/opspattend water.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 sep 2016 12:44

@Zorro: daar zou ik dus niet in de branding mee durven rijden. Een beetje vocht bij je electronica is niet fijn, maar dat overleeft de sensor wel, zout vocht daarentegen is killing.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 08 nov 2016 07:54

Ik denk aan pedaalmeters: het liefst de Powertap P1, maar sta open voor cranksystemen.

Ik rijd op een Canyon Ultimate met een volledige carbon Campagnolo Chorus klassieke groep uit 2013: BCD is dus 135mm. Als het goed is heeft mijn fiets een BSA bottom bracket.

De combi 135mm BCD, carbon drankarm en BSA maken de keuzes wat minder.

In ieder geval geen Stages, dus. Doet niets met carbon.

Quark vereist volgens mij een compleet nieuwe crankstel met nieuwe bladen etc, want er is niets van mijn Chorus groep wat kan worden hergebruikt. Power2max volgens mij hetzelfde verhaal.

Rotor hetzelfde als Quark, gok ik?

Havana's item over PM keuzes lijken de crank/spider opties als goedkoper aan te wijzen, maar volgens mij loop ik hierop leeg met mijn opzet. Minimaal €1200 kwijt.

Of mis ik iets en bezie ik crank opties onterecht als te duur/moeilijk/niet geschikt?


Ofwel pedaalsysteem blijft over in mijn beperkte visie. Makkelijk naar andere fietsen over te zetten. En ik kan alles zelf.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2016 08:37

1200€ is misschien wel overdreven. De nieuwe Quarq kost je 850€, paar kettingbladen moet voor 100 euro lukken, BB voor BSA kost je 25 euro (GXP). Zit je aan 975 euro.

Bijkomend voordeel: je kunt switchen naar 110 mm BCD waardoor je veel meer vrijheid hebt in kettingbladen. Daar past alles op, 34, 39, 50, 52, enz.

Een Quarq is net zo makkelijk wisselen als pedalen, mits de BB-systemen compatible zijn. Het is letterlijk één bout dus het stelt echt niks voor en is ook te doen voor de thuissleutelaar.

De P1 is op zich ook een goede keuze.

Voordelen Quarq boven P1
+ ziet er beter uit (P1's zijn toch wat lomp)
+ ruim 200 euro goedkoper
+ PM zit op plek die beter beschermd is
+ heeft weinig tot geen onderhoud nodig
+ batterij gaat veel langer mee

Voordelen P1 boven Quarq
+ nooit gezeik met BB-compatibiliteit
+ ideaal op huurfietsen
+ je kan je huidige crank houden
+ je hebt een L+R meting (=gimmick IMHO)

Met bijvoorbeeld een Rotor InPower kun je wel goedkoper uitkomen maar a) dan heb je een eenzijdige meting b) alu crank en dat wilde je niet. Kies je voor alu kun je trouwens de Quarq ook in alu krijgen wat de kosten ook weer ca. 135 euro lager brengt.
Laatst gewijzigd door havana op 08 nov 2016 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 nov 2016 08:43

Op site van Stages overigens fancy plaatjes van Campa armen. Maar volgens mij nog nergens verkrijgbaar. Andere carbon armen wel al op uitgebreide schaal.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2016 09:04

@havana: waarom is L-R meting een gimmick? Niemand is 50-50 maar kan mij bij blessures oid wel voordelen voorstellen toch?
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27575
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2016 09:06

Klopt maar hoe vaak komt dat voor....? Overigens zit het ook op de Quarq, maar dan wordt het berekend i.p.v. gemeten. Ik hoorde van @monsieurpinot dat het wel goed overeenkwam met de P1's overigens.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2016 09:25

daniel1975 schreef:@havana: waarom is L-R meting een gimmick? Niemand is 50-50 maar kan mij bij blessures oid wel voordelen voorstellen toch?
Omdat het er sterk op lijkt dat naar 50-50 toe trainen totaal geen zin heeft of zelfs eerder averechts werkt. Enige nuttige scenario wat ik mij voor kan stellen is als je bijvoorbeeld een been breekt en daarna weer moet herstellen, maar dan is het wel essentieel dat je voldoende meetdata hebt van voor de blessure.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie