Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2011 17:35

De makkelijkste manier om routes te bewerken vind ik persoonlijk: inladen in Mapsource (meerdere routes/tracks inladen geen probleem) en vervolgens overtrekken met de routingtool. Zelfs bij een lange route maar weinig werk en geen gezeur met slepen met punten.

@ ron kinkel

Ik doe het precies zoals jij zegt. Dus tekenen met Mapsource (routing tool), vervolgens met WinGDB3 van GDB naar TCX converteren via optie 11. Ik maak er dus een track van. Aanwijzingen bak ik niet in, kan wel (optie 11 > preferences > rechtsonder).

Converteren gaat overigens net zo makkelijk met de convert-tool van GPsies.com. Bijkomend voordeel hiervan is dat je info over hoogte kunt inbakken, WinGDB3 kan dit niet. GPsies kan dan weer geen aanwijzingen inbakken, WinGDB3 wel. Een ander voordeel van converteren via GPsies is dat deze de rijrichting ook inbakt (WinGDB3 niet).

Tijdens het rijden zet ik beide (guidance en course warnings) aanwijzingen uit. De TCX-file zet ik handmatig in de map "newfiles", de Edge maakt er zelf een .fit file van, je hebt daar zelf geen invloed op. Je kunt trouwens ook direct vanuit WinGDB3 naar de Edge sturen.

Ik heb met verschillende opties geëxperimenteerd, dit werkt voor mij het best. Kans op storing is ook nihil, ook als je kaart een bepaalde weg niet kent.

Wat ik ook heb geprobeerd: tekenen via GPSies.com. Werkt heel makkelijk maar aangezien je niet op de OSM tekent (al kun je dat wel aanvinken) klopt de lijn niet 100% met mijn OSM kaart. Dat is op zich niet zo erg, maar ik merk dat het auto-zoomen op de Edge dan niet goed werkt. Als je tekent via Mapsource werkt het wel goed en dan zijn aanwijzingen IMHO ook direct overbodig; het is duidelijk zat.

Heb uiteraard routes (dus met aanwijzingen) ook geprobeerd. Nadeel: je krijgt niet altijd een aanwijzing dus je moet eigenlijk het navigatiescherm constant erop houden. De pop-ups met aanwijzingen en piepjes vind ik dan weinig (geen) meerwaarde hebben.

Ik raad iedereen aan vooral veel te experimenteren, liefst op rondjes waar je de weg al kent. Dat voorkomt een hoop frustratie en bovendien kom je er zo achter wat voor jou goed werkt.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 mei 2011 18:12

@Who cares / Havana
Alvast erg bedankt , ik ga eerst even met m,n buurman praten heeft namelijk een 705 en even luisteren hoe hij de zaken aan pakt, en daarna zelf op onderzoek.
Maar kom zeker nog het een en ander vragen, toch raar van Garmin om zo slecht met de after sale om te gaan met zo,n top produkt.

ronkinkel
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 aug 2010 01:49

ronkinkel 21 mei 2011 00:19

@havana

eerst bedankt voor je info.
Ik ben het met je eens dat je veel moet proberen.
Maar wat is dan de meerwaarde van in mapsource gpx maken en dan een tcx file te maken en niet meteen na je edge te sturen vanuit mapsouc?

En heb nog een vraag ik heb de topo kaart duitsland v3 maar als ik een route wil maken krijg krijg ik hele rare lijnen op me kaart maak een punt 2 cm verder volgende punt en dan trekt mapsource de lijn helemaal naar links en weer terug .
Weet jij hoe dat kan ?
Kan je anders wel een screenshot mailen als je wil.


Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mei 2011 01:44

TCX is een course, GPX kan ook een course zijn maar als je met de routing tool tekent dan is het een route. Rechtstreeks vanuit Mapsource sturen (met de routing tool) is resulteert ook in een route.

TCX kan bovendien info over hoogte weergeven, GPX niet.

silvanol.l
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 jun 2009 00:35

silvanol.l 22 mei 2011 11:36

Gisteren 21-05-11 een track gereden en die vervolgens overgehaald naar training center.
Tot mijn verbazing kon ik deze eerst niet zien (op datum) maar achteraf had ik in de edge zelf gekeken en ook daar leek deze niet te staan.Wat bleek nu , de gereden track was opgeslagen op datum 15-05-11.
Iemand dit al voorgehad?
Dacht dat ik de edge datum kon instellen maar vond dit niet terug (gaat dus niet)en op internet vond ik toch bij iemand anders hetzelfde probleem maar niemand kon hier op antwoorden.
Vraag edge route volgen: Iemand tips hoe de route begeleiding best in te stellen?
Dan bedoel ik zoom automatisch of niet of anders?
Heb eens bij canyon center op gps gereden en daar leek mij de weg zeer duidelijk , kort bij op scherm.Echter ken ik deze instellingen niet.
Alvast bedankt ,

ronkinkel
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 aug 2010 01:49

ronkinkel 23 mei 2011 13:30

Kan mij iemand uitleggen wat het verschil is tussen een course en een route en wat het voordeel en nadeel is van allebij

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2011 13:31


ronald83
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 apr 2008 10:33

ronald83 23 mei 2011 13:43

kun je ook ergens de frequentie instellen waarmee de gps je positie vastlegt? en in welk menu kan ik die dan vinden? Als ik nu namelijk achteraf op de kaart een route bekijk en inzoom blijkt dat er nogal al eens een bocht wordt afgesneden. dit is irritant, zeker bij haarspeldbochten.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 23 mei 2011 15:32

Ik weet niet of het gaat helpen, maar je kunt kiezen tussen slim opslaan en elke seconde. Ik zou in dit geval elke seconde gebruiken en dan denk ik dat hij elke seconde je positie opslaat.

Deze instelling is te vinden bij gegevensopslag.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 23 mei 2011 16:21

[quote="Silvano(L.L)"]Gisteren 21-05-11 een track gereden en die vervolgens overgehaald naar training center.
Tot mijn verbazing kon ik deze eerst niet zien (op datum) maar achteraf had ik in de edge zelf gekeken en ook daar leek deze niet te staan.Wat bleek nu , de gereden track was opgeslagen op datum 15-05-11.
Iemand dit al voorgehad?
Dacht dat ik de edge datum kon instellen maar vond dit niet terug (gaat dus niet)en op internet vond ik toch bij iemand anders hetzelfde probleem maar niemand kon hier op antwoorden.
Vraag edge route volgen: Iemand tips hoe de route begeleiding best in te stellen?
Dan bedoel ik zoom automatisch of niet of anders?
Heb eens bij canyon center op gps gereden en daar leek mij de weg zeer duidelijk , kort bij op scherm.Echter ken ik deze instellingen niet.
Alvast bedankt ,[/quote]

Volgens mij geeft trainingcenter in het overzicht de datum van de laatste dag van de week. klik je deze aan, dan zie je je activiteiten op de datum dat je ze daadwerkelijk hebt gefiets,lopen oid.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 23 mei 2011 19:35

@Ronald83: Met de standaard opname is weinig mis (je kunt hem wel instellen op 1x p/s in de nieuwste firmware), op de garmin connect site laten ze gewoon weinig punten zien.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 24 mei 2011 03:49

[quote="havana"]Zie FAQ op pagina 51 van dit topic.[/quote]

Ik heb je (uitgebreide) faq gelezen en moet opmerken dat je bij het uitleggen van de verschillen tussen Course en Route het hoogteprofiel bent vergeten.
Bij een Course (indien gemaakt met hoogte informatie) kun je tijdens een beklimming grafisch het toekomstige hoogteprofiel zien. Dat kan met een route niet (altans niet met Citynavigator, wellicht wel met Topo mappen maar dat heeft me nog nooit iemand bevestigd).
Tijdens een beklimming kun je dan bijvoorbeeld zien of het nog 500 Steil blijft en daarna afvlakt etc. etc.
Voorheen met de 205/305/605/705 kon je dan ook nog eens bij een zelfgemaakt waypoint (bijvoorbeeld Top van de helling) het aantal hoogte meters tot de top laten zien. Bij de 800 kan dit niet meer.
Als je een course of track in "on road" mode gebruikt dan zie je dit profiel niet, ik zie het alleen maar in "off road" mode.
Afbeelding

Gesloten