Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hij komt eraan: Garmin Edge 810

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 jan 2013 13:39

Bluetooth: Garmin made the virtually unforgivable selection of going with Bluetooth 2.1. In doing so, the unit will never be compatible with the host of new Bluetooth Smart sensors flooding onto the market – all of which require Bluetooth 4.0 (it’s a chipset thing, not a software thing). This means that there can’t be connectivity to any new Bluetooth Smart heart rate straps, speed/cadence sensors, power meters, or other items. Further, they couldn’t expand into areas such as connectivity to Bluetooth Smart trainers – like the Wahoo KICKR. How cool would it have been if you could control resistance on your trainer from the Edge? Simply can’t happen now. They could and should have placed a full Bluetooth 4.0 chip in there (not just Bluetooth Smart like in the Garmin Fenix watch), which would have still been compatible with legacy smart phones as well as new Bluetooth Smart sensors.

(Small Technology Sidebar: Bluetooth 4.0 allows one to connect to both legacy Bluetooth devices as well as newer Bluetooth 4.0 only devices, like Bluetooth Smart. Cell phones released in the last year or so have a full Bluetooth 4.0 chip that’s backwards compatible with any older devices. These chips are usually more battery dependent, but share the same battery drain as Bluetooth 2.1. Meanwhile, Bluetooth Smart is a subset of Bluetooth 4.0. It requires a Bluetooth 4.0 capable phone. The Garmin Fenix uses a Bluetooth Smart component, which means it must have a phone that supports Bluetooth 4.0. Whereas the Edge 510/810 use a standard non-smart Bluetooth 2.1 chip. This neither saves battery, nor provides access to Bluetooth Smart accessories.)

Some will speculate that perhaps Garmin went with a non-Bluetooth Smart compatible chip in order to slow adoption of Bluetooth Smart devices, in favor of ANT+ (which they own). The problem is, I think it’ll actually only serve to reduce their market share (Garmin’s) in this market. Garmin is facing a huge battle against cell phones as head units (including cycling), and by limiting itself, it only serves to isolate it further from the reality that consumers want both. It had a golden opportunity to bridge the gap and be the only device on the market that could do both…instead fell off the bridge.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 24 jan 2013 21:58

Eerste indruk van de 810 is prima!
Na 4 jaar zeer tevreden een 705 te hebben gebruikt, leek de 810 mij een mooie opvolger. Natuurlijk voldeed en voldoet de 705 prima. Navigeren lukte goed na wat oefenen en vooral veel speurwerk op het internet, want echt intuïtief was de 705 niet bepaald. Als 'trainingsmaatje' heeft ie me 1x in de steek gelaten, maar dat was te wijten aan een lege batterij van de hartslagband.
De eerste indruk is dat de 810 behoorlijk veel sneller werkt dan de 705. En de menu's lijken iets logischer in elkaar te zitten.
Heel even op de Tacx de live/connect functie geprobeerd. Pairen met de iPhone is een fluitje van een cent. Vervolgens een mail naar mezelf laten sturen en via een link in die mail de live gegevens bekeken. Ziet er leuk uit!
Nu bezig om de openfietsmap Benelux over te zetten, maar dat gaat nog wel even duren... Ruim 2,5 uur en counting...
Zaterdag maar eens buiten testen.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15996
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jan 2013 23:08

@PlanetX:
Open een nieuw topic: ervaringen met de garmin Edge 810.
Er moet iemand de eerste zijn. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2013 10:14

PlanetX schreef:Nu bezig om de openfietsmap Benelux over te zetten, maar dat gaat nog wel even duren... Ruim 2,5 uur en counting...
Zaterdag maar eens buiten testen.
Volgende keer even het SD kaartje in een kaartlezer stoppen, gaat heel veul sneller.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 25 jan 2013 19:45

@lcsmt Ik heb veel info uit het topic over de Garmin Edge 800 gehaald. De 810 is in basis redelijk hetzelfde. Denk dat een specifiek topic misschien wat overkill is. Dit topic voldoet volgens mij ook wel...

@amclassic-fan Geprobeerd, maar m'n Mac herkent het kaartje niet :-( Wel als die in de Edge zit.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 27 jan 2013 15:51

Gisteren de eerste keer m'n nieuwe Edge gebruikt. Ik heb nog wel het folie over het schermpje laten zitten. Ik mag aannemen dat het touchscreen beter bestand is tegen krassen dan het scherm van de Edge 705. Dat was echt drama. Daar had ik al snel een screenprotector van Zagg (invinsible shield) opzitten en die heeft het 4 jaar uitgehouden. Eenmaal thuis lag een nieuwe Zagg screenprotector bij de post.

Tijdens het fietsen was het scherm prima af te lezen en met m'n dikke winterhandschoenen was het touchscreen goed te bedienen. Tot zover de bekende zaken die waarschijnlijk ook al prima functioneerden bij de Edge 800. De nieuwigheid zit hem in de connect mogelijkheden. En dat ging ook prima. Enige wat het niet deed was de koppeling naar een automatisch bericht op twitter nadat ik livetrack op m'n iPhone had aangezet.
Na afloop van 2 rondjes mountainbiken door de Loonse en Drunense duinen was er zo'n 20% batterij verbruikt in iets meer dan 2,5 uur. Dat viel me best mee. De iPhone had iets minder batterij verbruikt.
Na op stop gedrukt te hebben verschijnt er meteen de vraag of je het bestand wilt weggooien of opslaan. Wanneer de Edge nog gekoppeld is met Garmin Connect op je iPhone, dan wordt de rit meteen opgeslagen.

's Avonds heb ik de Edge nog even aan de computer gehangen en ik wilden hem registreren op my.garmin.com. Daar zag ik een melding dat er updates waren voor mijn 810. Het was geen firmware update, maar achteraf bleek het om het updaten van tekstbestanden te gaan. Alleen klopt daar nu niets meer van :( Ik had Nederlands ingesteld, maar alle teksten zijn nu in het Engels ondanks dat Nederlands is geselecteerd.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

Gebruikersavatar
thebas
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2013 15:46
Locatie: emmeloord

Gebruikersavatar thebas 23 okt 2013 12:45

ik heb vanmorgen een nieuw speetje besteld voor op de fiets een Garmin edge 810

hoop dat ik hem morgen of overmorgen ken ophalen :D

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2294
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 23 okt 2013 12:47

Afbeelding

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 23 okt 2013 13:51

:D Dat is inderdaad een mooie accessoire, alleen lijkt een apart topic lichtelijk overdreven.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8568
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 okt 2013 14:22

Gefeliciteerd,veel speelplezier er mee.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 23 okt 2013 15:27

Handig zoon Garmin, moet je vlak voor je stuur monteren, wordt het stuur ook beter beschermd bij een valpartij.

PS , ben ook een tevreden gebruiker van de Garmin 810 , vergde wel enige tijd, en updates ..

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15996
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 okt 2013 23:13

Hier het "Garmin 810" topic
=> http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=53400

Hier het "Wat heb je laatst gekocht" topic:
=> http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=39517
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie