Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 05 mar 2012 17:11

@UniMatrixOne Nee bij de nieuwe krijg je geen OSM dvd. Wel zou het zo moeten zijn dat als je nu een 50 koopt, en je krijgt het allerlaatste model, je de nieuwe kaarten, dus OSM +HD gecombineerd, erbij krijgt. Dit volgens de Benelux importeur.

@dreezz, het klopt helemaal wat je zegt, alleen zoals ik al zei zou er na de HD versie alweer een nieuwer model zijn met de gecombineerde kaarten. Bezitters van het HD model moeten wachten op de update die half april verwacht wordt, Bezitters van het oudste model hebben pech en zullen eerst een HD kaart moeten kopen, of moeten het geluk hebben gehad, net zo als ik als bezitter van het eerste model, om na het uitkomen van de HD kaarten vorig jaar, na een mailtje aan Bryton, gratis in het bezit zijn gekomen van een HD DVD.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 05 mar 2012 19:06

Behalve de kaarten wat is nu het "verschil" tussen het oude model en het nieuwe model ????

De modellen die nu verkocht worden door Conrad zijn toch de nieuwe modellen ???
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 05 mar 2012 21:56

Er is geen verschil tussen de oude en de nieuwe apparaten. Met de firmware updates wordt een 'oude' vanzelf een nieuwe. Het enige verschil blijft het kaart materiaal. Als je nu een oude versie koopt met OSM kaarten, krijg je na een firmware update de nieuwe versie, met de nodige vernieuwingen en bugfixes, maar zonder de HD kaarten (maar wel klaar voor HD kaarten). Ik heb zelf zoals gezegd beide kaarten. In de Benelux gebruik ik de HD kaarten en kan dus ook navigeren met de 50 (dus een adres invoeren en het apparaat de route laten berekenen). In het buitenland (vakanties) gebruik ik de OSM kaart (heel Europa), maar kan ik bijv. niet navigeren. HD kaarten zijn (nu nog) minder gedetailleerd.zo staan hier bijv, de fietspaden niet op en dus ook geen offroad paden. Kaarten geven alleen wegen weer waar ook auto's mogen rijden. Na de update naar de nieuwe kaarten, zou dit moeten veranderen en wordt het dus echt een fietsnavigatiecomputer. Het rijden van geplande routes is nu met de HD kaarten echter ook geen probleem omdat gewoon het lijntje gevolgd kan worden, ook al worden er geen wegen weergegeven, met daarbij wel de aantekening dat de 50 routes uitstippelt en daarbij ook wegen gebruikt waar je niet met de fiets mag komen.

Volgens de info die Conrad geeft is het de 50 met HD kaarten. Vanaf 8 maart weer te bestellen.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 05 mar 2012 22:27, 3 keer totaal gewijzigd.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 05 mar 2012 22:04

Ik had eerst de oude versie met de OSM kaarten. Feitelijk is deze kaart één grote foto waarop de GPS je aangeeft waar je bent. Maar navigeren doet de GPS net, hij toont de lijn met je route precies over deze grote afbeelding heen.

Ik had echter een defect aan mijn Cadans meter. Deze heb ik terug gestuurd maar de importeur wilde de hele GPS terug. Toen puntje bij paaltje kwam gaf de importeur dat men mij niet kon helpen aan een nieuwe Cadans meter en waren ze ook meteen mijn hele GPS kwijt. Gevolg: Geld terug, maar slechts €249.- terwijl een nieuwe versie €329 kost. Helaas viel er weinig te reclameren aangezien Bryton in de tussentijd een nieuwe importeur had. Rivosports, een aanzienlijke serieuzer bedrijf denk ik.

Vervolgens bij Conrad een nieuwe gekocht en een geluk bij een ongeluk is nu dat er een Navteq HD kaart bij zit. Het leuke hiervan is dat deze je gewoon van A naar B navigeert. De route wordt gewoon uitgerekend door een postcode in te geven. Dat is een hele verbetering.
Laatst gewijzigd door bepe op 05 mar 2012 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 05 mar 2012 22:06

alliance_0 schreef:Er is geen verschil tussen de oude en de nieuwe apparaten. Met de firmware updates wordt een 'oude' vanzelf een nieuwe. Het enige verschil blijft het kaart materiaal. Als je nu een oude versie koopt met OSM kaarten, krijg je na een firmware update de nieuwe versie, met de nodige vernieuwingen en bugfixes, maar zonder de HD kaarten (maar wel klaar voor HD kaarten). Ik heb zelf zoals gezegd beide kaarten. In de Benelux gebruik ik de HD kaarten en kan dus ook navigeren met de 50 (dus een adres invoeren en het apparaat de route laten berekenen). In het buitenland (vakanties) gebruik ik de OSM kaart (heel Europa), maar kan ik bijv. niet navigeren.

Volgens de info die Conrad geeft is het de 50 met HD kaarten. Vanaf 8 maart weer te bestellen.
Die 8 maart klopt niet echt. Ik heb besteld en het pakket is al onderweg. Het zou inderdaad de HD versie zijn.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 05 mar 2012 22:14

Het is zeker de HD versie zoals je in bovenstaand bericht kunt lezen

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 05 mar 2012 22:22

bepe schreef:
Vervolgens bij Conrad een nieuwe gekocht en een geluk bij een ongeluk is nu dat er een Navteq HD kaart bij zit. Het leuke hiervan is dat deze je gewoon van A naar B navigeert. De route wordt gewoon uitgerekend door een postcode in te geven. Dat is een hele verbetering.
Dat navigeren is betrekkelijk. De Rider 50 een route laten berekenen levert regelmatig het probleem op dat hij wegen opneemt in de route waar je niet met de fiets mag rijden. Als dit met de nieuwe kaarten niet meer gebeurd is dit weer een hele stap vooruit.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 06 mar 2012 08:10

door de aanbieding bij conrad is het verschil met de edge 800 wel erg groot geworden.
ik overweeg nu toch, ondanks zijn beperkingen, de rider 50 te kopen.

weer gemaild met bryton, en de combi HD kaart die ook fietspaden toont zal inderdaad begin april uitkomen. gratis update vanaf een HD kaart.

nog een paar vragen (die hopelijk alleen in de begintijd van de 50 speelden):

1 werkt autopauze inmiddels?
2 kan de houder op een stuurpen (cannondale) worden bevestigd
3 welke schermen kan ik instellen, hoeveel datavelden? (in de handleiding wordt daar helemaal niet over gerept, vreemd!)
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 06 mar 2012 09:24

De autopauze werkt
De houder kan zowel op de stuurpen als op het stuur
Je kunt pér scherm tussen de 1 en 6 datavelden kiezen en er zijn meerdere schermen mogelijk. In combinatie met de kaartweergave kan je 2 datavelden kiezen.

Ik heb voor de Bryton een Garmin Edge 705 gehad en ik vind de Bryton prettiger.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 mar 2012 10:25

Jongens ik heb even een vraag:

Ik heb een Polar wearlink hartslagband en cadans meter (voor de Polar CS400). Nu vraag ik mij af of deze ook werken met de Bryton Rider 50.

Alvast bedankt

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 06 mar 2012 10:38

Ik ga het allemaal beleven want als het goed is ligt hij er als ik thuis kom :D

@alliance_0 Bedankt voor de info. Ik ga de 50 100% racefiets gebruiken en met de focus op het buitenland (behalve een enkele toertocht elders in het land weet ik m'n rondjes hier in de buurt wel te vinden :D ) Mijn ervaring in Belgie, Duitsland, Frankrijk en Spanje is dat je daar op algemene wegen rijdt en niet op fietspaden dus daar zou de HD-kaart prima werken.

Als het om kaarten van b.v. Frankrijk en Spanje te krijgen de keus is om voor € 39,- een OSM DVD te kopen of voor € 69,- een Navteq kaart van Europa denk ik dat het laatste die 3 tientjes extra wel waard is.

En dan betaal je verkapt dus toch weer bijna de originele prijs van € 229,- maar dan met 'volwaardig' kaartmateriaal.

Kun je bij de Bryton niet bepalde wegcategorieen uitsluiten zoals bij Garmin? Of kiezen voor een vorm van routering? 'Bicycle' zorgt er bij Garmin voor dat je niet op snelwegen of andere wegen waar je met de fiets niet mag komen terecht komt.

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 06 mar 2012 10:43

NuitKor schreef:Jongens ik heb even een vraag:

Ik heb een Polar wearlink hartslagband en cadans meter (voor de Polar CS400). Nu vraag ik mij af of deze ook werken met de Bryton Rider 50.

Alvast bedankt
Dit is ook naar voren gekomen op het Tacx-forum (omdat de nieuwste trainers, zoals de Vortex die ik heb, ook met ANT+ werken) en WIND van Polar is apart gecodeerd en geen standaard ANT+, gaat dus niet werken. Ook analoge (ongecodeerde) en Polar 'coded' hartslagbanden werken niet.

Plaats reactie