Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

HAC4 Pro Plus

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 16 feb 2006 22:44

Hallo mensen,

Bij deze wil ik mijn 1e ervaringen met genoemde fietscomputer delen.

Na de, mild uitgedrukte, slechte ervaringen met de Polar CS200CAD heb ik mijn centjes geinvesteerd in de opvolger vd welbekende HAC4. Nu zal ik gelijk toegeven dat ik geen veteraan fietser ben, maar een opstapper die traint om in vorm te komen. Ok, een HAC4 zal voor sommigen als overkill klinken, maar ik heb het liever gelijk goed, plus dat weinig fietscomputers van goede kwaliteit een PC interface bieden.

De HAC4 Pro + wordt geleverd met een draadloze snelheid sensor en een cadans sensor met draad. De laatste is een dik aandachtspunt daar de aansluiting op de stuurhouder vd HAC4 Pro op zn zachtst gezegd fragiel is. De contact pennetjes bogen bij mij al om met de 2e keer aansluiten en tenzij je goed kijkt zou je niet eens zien dat deze in het stekkertje vd sensor schuiven ipv eronder/boven. Ook zet ik mijn vraagtekens bij de (spat)waterbestendigheid ervan.

Het plaatsen vd batterij voor de snelheid sensor is knudde. Linksom draaien doet het dekseltje niet lossen. Er moest een horlogemaker schroevendraaier aan te pas komen om het onding open te krijgen. Dit kan overigens plakken vh afdicht rubber zijn, maar erg bemoedigend is het niet.

Ik heb geen ervaringen met de HAC4, maar de Pro is een apparaat om te leren kennen. Er zit een zekere logica in de bediening vd knopjes (rechtsonder/-boven is menu, linksonder/-boven menu items), maar het aantal opties en de soms cryptische omschrijvingen zijn lastig.

De bijgeleverde software betreft HACtronic en Ciclotour. Ik begrijp eigenlijk niet wat Ciclosport bedoelt met de incompatibility vd HAC4 Pro met de HAC4 software, want voor zover ik weet is HACtronic ook de software voor de HAC4. Ik kan zonder problemen tours importeren, bekijken en manipuleren, afkomstig vd HAC4.

Zodra ik meer gebruikers ervaringen heb vd HAC4 Pro laat ik meer weten.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 16 feb 2006 23:33

Altijd mooi om ervaringen van gebruikers te horen! Maar zo te horen ben je nog niet onverdeeld enthousiast over de HAC4 pro+. Ik heb zelf geen ervaringen met de HAC4. Ik dacht eigenlijk dat de HAC5 de opvolger van de HAC4 was:Het klopt dat er in de eerste serie van de CS200 problemen waren. Ik heb daar zelf ook last van gehad. Maar Polar heeft een erg goede aftersale en als je een hartslagmeter naar ze opstuurt krijg je hem doorgaans binnen 3 dagen gerepareerd weer terug. Ik ben dan ook erg blij met mijn CS200cad. Ik zou hem iedereen ook zeker aanraden. Maar ja er zijn wat functies die de cilosport wel heeft en de polar niet. Er zit ook een behoorlijk prijsverschil tussen de twee.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 16 feb 2006 23:40

voor zover ik weet ook.. staat teminste ook letterlijk in de folder van cyclosport.. de opvolger van de befaamde hac4

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 17 feb 2006 07:49

@Jee-es:
Mijn polar deed helemaal niets behalve hartslag ontvangen en sporadisch snelheid ; cadans meting werkte helemaal niet. Ook kun je bij de CS200 de batterijen vd sensoren niet vervangen.

De HAC4 Pro komt mij meer solide over als de Polar en met laatstgenoemde had ik bv ruzie met de knopjes zonder handschoenen ; de HAC heeft duidelijk voelbare klikjes onder de knoppen.
Tegenvaller vd HAC: het "kleuren" display is een monochroom LCD en de "kleuren" voor de hartslag indicatie bestaan slechts uit een folie. Klaarblijkelijk zijn prijzen van kleuren LCD's nog niet aantrekkelijk genoeg voor de fietscomputer.

Idd, er is wel een prijsverschil hoewel ik slechts 235,- voor de Pro + heb betaald ipv de adviesprijs van 300,-.

Offtopic:
Een ding waar ik met beiden en veel fietscomputers in het algemeen niet over uit kan: waarom wordt er geen rekening gehouden met mensen die de snelheid sensor op hun achtervork zetten ivm indoor training? Ik ga dan ook sowieso mn oude Cateye achter monteren om toch mn Tacx km's te kunnen loggen.

Zodra ik mn eerste buiten km's heb afgelegd bericht ik nog even terug mbt het echte gebruik en de PC interface.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 17 feb 2006 09:03

Ik heb lang getwijffeld tussen Hac 4 en Polar 720/725 maar uit eindelijk toch voor de polar gekozen. Mede door de bediening van de hac en nog wat dingentjes. De prijs van de HAc (199) was de rede dat ik lang twijffelde, maar toen ik een aanbieding van polar tegenkwam (235) was ik verkocht, dik tevrede trouwens over functioneren van polar, wel wat problemen gehad met data overdracht naar pc. Maar dat komt door de gebrekkige omschrijving hoe je dit nu precies moet doen (houding horloge tov laptop/pc)

Nadeel van Polar is dat je geen cadans en (onbetrouwbare) power meting standaard erbij krijgt maar los moet kopen. Cadans meting had k trouwens al.

fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 17 feb 2006 09:33

Hee,
Ik heb sinds kort een HAC 4 PRO.
En je moet idd wel ff goed de handleiding lezen wil je 'm snappen, maar daar is naar mijn mening niemand te dom voor.
Ik heb geen cadansmeter, vind dat een beetje onzin eigenlijk. Op gevoel fietsen werkt veel beter.
Ik heb helemaal geen negatieve ervaringen ermee, de bediening en onderhoud (batterijen vervangen) gaat heel makkelijk, wel zo relaxed.

Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 17 feb 2006 09:53

- De Hac4 is de oude vertrouwde hartslagmeter/fietscomuter van Ciclosport. - De Hac5 is de opvolger en zou spoedig te verkrijgen moeten zijn. - De Hac4Pro is de 'opgepoetste' versie van de Hac4, deze heeft wat meer   functies dan de Hac4, een andere vormgeving en heeft een kleuren display
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 17 feb 2006 13:25

Belangrijkste vind ik dat ie snelheid en hartslag goed weer kan geven. Dat doet mij HAC 4. Ook ga ik van de zomer de alpen in en vind wel leuk om te kijken hoe dat ding daar reageert. Verder is het uitlezen op de computer ook erg interessant, ben dat gewend van mijn Polar 610i.
En ik heb die HAC 4 PRO voor 189 eu kunnen kopen, dus daar hoefde ik 'm niet voor te laten liggen.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 17 feb 2006 19:13

ik heb inmiddels nu 2jaar ervaring met de Hac 4 + doet het nogsteeds ,goed en ben er tevreden mee, aanrader dit systeem dus

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 19 feb 2006 17:56

Vandaag de HAC4 Pro voor het eerst gebruikt. Ik zal maar kort zijn: teleurgesteld!

De meter zelf lijkt prima te werken, maar de eerder genoemde aansluiting vd kadans sensor zorgde al gelijk voor problemen. Het stekkertje klikt niet vast zoals je dat zou verwachten en gaat wiebelen met een regelmatig onderbroken contact tot gevolg.

Na het fietsen natuurlijk gelijk geprobeerd de rit te bekijken in de PC. HACtronic download netjes de data, maar daarna begint het gedonder. Alle data is van fiets 2 (fiets 1 alles nul) zonder dat ik dat expliciet heb geselecteerd. Dubbelklik ik nu de tour krijg ik enkel een foutmelding over een "floating point" fout. Ciclotour vertikt het sowieso de data te tonen (direct vh horloge of de HACtronic file) en zegt dat de raw data "useless datas" bevat. Verders niks.

Ik baal hier stevig van, want vandaag met wat stijgen/dalen, wind mee/tegen had interessante gegevens kunnen laten zien.

Ik heb al contact opgenomen met Ciclosport en wacht op antwoord. Als iemand hier misschien een antwoord heeft op de software problemen hoor ik het graag! Ter info, HACtronic V1.60 en Ciclotour V2.01, dus de meest recente dacht ik.

groeten,

Lau
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 20 feb 2006 23:06

De software is open-source van HAC. Daar kan je dus zelf (of iemand die dat kan) wat aan de programmatuur laten klussen zodat het allemaal beter werkt.
Iemand die ik ken heeft het geschikt gemaakt om te draaien onder Linux, gaat echt prima zegt hij. En heb hem verder ook nooit horen klagen over de trapfrequentie meter.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 21 feb 2006 09:38

Quoten: Origineel geplaatst door Laulau op 19 Februari 2006

Vandaag de HAC4 Pro voor het eerst gebruikt. Ik zal maar kort zijn: teleurgesteld!De meter zelf lijkt prima te werken, maar de eerder genoemde aansluiting vd kadans sensor zorgde al gelijk voor problemen. Het stekkertje klikt niet vast zoals je dat zou verwachten en gaat wiebelen met een regelmatig onderbroken contact tot gevolg.Na het fietsen natuurlijk gelijk geprobeerd de rit te bekijken in de PC. HACtronic download netjes de data, maar daarna begint het gedonder. Alle data is van fiets 2 (fiets 1 alles nul) zonder dat ik dat expliciet heb geselecteerd. Dubbelklik ik nu de tour krijg ik enkel een foutmelding over een "floating point" fout. Ciclotour vertikt het sowieso de data te tonen (direct vh horloge of de HACtronic file) en zegt dat de raw data "useless datas" bevat. Verders niks.Ik baal hier stevig van, want vandaag met wat stijgen/dalen, wind mee/tegen had interessante gegevens kunnen laten zien.Ik heb al contact opgenomen met Ciclosport en wacht op antwoord. Als iemand hier misschien een antwoord heeft op de software problemen hoor ik het graag! Ter info, HACtronic V1.60 en Ciclotour V2.01, dus de meest recente dacht ik.groeten,Lau

Heb je de software die geschikt is voor de HAC4 PRO? Op div. websites staat nadrukkelijk dat de Pro versie van HAC4 niet met de reguliere software voor HAC4 werkt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie