Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 500 - ervaringen

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 12 dec 2009 23:07

Iemand deze nieuwe fietscomputer al in bezit? Zo ja, eerste ervaringen?
What makes the boat go faster?

_pino_
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 26 jan 2009 23:32

_pino_ 24 dec 2009 14:38

Zojuist de Garmin Edge 500 binnen gekregen, mijn eerste ervaringen :

- Gekocht bij een kerstactie van Wiggle voor 220 euro (bundel) met een Garminshirt erbij.

-De extra bevestiging die ik voor mijn winterfiets had gekocht bleek overbodig daar er al een tweede set in het pakket zat, nu alleen nog een TT fiets en een MTB kopen...

- De Garmin is iets groter dan mijn oude Sigma ROX 9.0 maar oogt toch vrij compact, de mount is meer solide dan ik verwacht had zeker daar er her en der nogal wat opmerkingen erover op het net staan.

- De Cadans/snelheidsmeter is aanzienlijk groter dan verwacht, op het plaatje leek hij een stuk kleiner, maar na over de eerste schrik te zijn gekomen, valt het eigenlijk wel mee.

- De magneet is niet geschikt voor platte spaken, en daar ik zojuist mijn oude magneet gesloopt heb bij het verwijderen laat een test van de cadans en snelheidsmeter voorlopig nog maar even op zich wachten. Daar de Garmin zou moeten functioneren zonder magneet de eerste ritjes maar gewoon met alleen de computer.

-De unit zit nu in de oplader, er staat vrij snel 100% in beeld, maar volgens de handleiding de eerste keer laden tenminste 3 uur en dat doe ik dan ook.

-De komende dagen stap ik zeker op de fiets voor wat km en om de Garmin te testen, je moet ergens het verschil maken, maar of ik vervolgens ook de tijd en ruimte neem om een uitgebreid verslag van mijn eerste ervaringen te plaatsen valt ten zeerste te betwijfelen, zodra de kerst voorbij is volgt er een vervolg van mijn review tot die tijd alvast de volgende links :

http://www.youtube.com/watch?v=gEK7s42yn5U
http://www.youtube.com/watch?v=VH6LlW3O4Lo
http://www.youtube.com/watch?v=m7mlmhkuhi4
http://www.youtube.com/watch?v=ARIA4yi7u0U[img=http://www.letsgomobile.org/images/news ... ge-500.jpg]
[img=http://www.mynewcheap.co.uk/res/user/80004.jpeg]

joren
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 jul 2005 14:16

joren 24 dec 2009 19:30

gaat de snelheidsmeting via gps of met een aparte sensor ?
dit is toch een zeer mooi aparaatje .
mischien toch eens leuk om aan te schaffen .

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 24 dec 2009 21:00

[quote="joren"]gaat de snelheidsmeting via gps of met een aparte sensor ?
dit is toch een zeer mooi aparaatje .
mischien toch eens leuk om aan te schaffen .
[/quote]
Volgens mij is het net als bij de Edge zo dat de snelheid in principe gemeten wordt via GPS, maar je kan ook een losse snelheid+cadans sensor monteren en dan pakt 'ie die gegevens. Voor de snelheid zou het niet nodig zijn, maar cadansdata kan nuttig zijn. Overigens fluctueert de snelheid minder spontaan met de extra sensor, zo is mijn beperkte ervaring...

_pino_
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 26 jan 2009 23:32

_pino_ 26 dec 2009 19:09

Vandaag de eerste veldtest met de Garmin, rondje D1 over de Amerongse Berg en terug over de Dijk naar Utrecht, om de test compleet te maken maar eens op de winterfiets op pad met zowel de ROX 9 als de Garmin op het stuur.

Eerste waarnemingen :

- De houder van de Garmin is solide, minstens zo goed als die van de ROX.

- De Garmin is in het begin lastig te bedienen met de knopjes aan de zijkant, gaanderweg kreeg ik er meer handigheid in, feit dat ik twee paar handschoenen aanhad en de gewenning aan de nieuwe locatie speelt hierin natuurlijk een rol, ik denk dat ik op termijn hier totaal geen moeite meer mee heb.

- De snelheid van de Garmin fluctueert inderdaad grilliger dan die van de Rox, ik rijd met de Garmin zonder magneet daar ik mijn oude magneet heb gesloopt bij het verwijderen uit het voorwiel omdat de bijgeleverde Garmin magneet ongeschikt is voor blade spaken en verplaatst moest worden omdat bij Garmin bij Garmin in het achterwiel dient te zitten, nieuwe magneet aanschaffen dus deze zal ik binnenkort installeren en testen, voor nu een prima gelegenheid om de kale basisversie te testen tegen mijn ROX 9.

- De snelheid van de Garmin ligt eigenlijk constant ongeveer een hele tot een halve km onder die van de ROX, kan een kwestie zijn van een verkeerd afgestelde ROX wellicht is de wielmaat onjuist ingesteld, de Garmin ligt ook soms iets langer achter bij een tempo versnelling of bij het afremmen.

- Halverwege de trip de Heuvelrug op en daar komt eigenlijk het eerste zwakke punt van de Garmin naar voren, onder de bomen en dan al onder de kale takken en nog niet eens erg dichte begroeiing blijft de Garmin duidelijk achter en geeft ongeveer zo'n 10 km p/u minder aan in vergelijking tot de ROX, ik weet zelf echt wel wanneer ik 33 of 23 rijd, De Garmin blijft hier dus achter.

- Voor een rit van zo'n 3,5 uur is de Garmin van een volle naar 80% gevulde batterij gegaan, ruimschoots voldoende dus voor langere etappe's.

Pluspunten :

Compact, Solide, ontelbaar aantal mogelijkheden tot het zelf samenstellen van : je voorkeurschermen, de daarop zelf gekozen waarden en de overzichtelijkheid van de Display, Gemak van Garmin Connect voor het aflezen van je gereden route en je gegevens. De Garmin is een bijzonder nuttig trainingshulpmiddel.

Nadelen :

Slechts in 1 kleur verkrijgbaar, onbetrouwbaar onder bladerdekken wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van magneet, magneet ongeschikt voor blade spaken.

Even vlug de gemeten waarden van de twee naast elkaar :

Garmin : trip 3:26:52, afstand : 89.00 km, gem. snelh.: 25.8, max. 48.3, HM 196.
ROX : trip : 3:21.46, afstand : 90.32, gem. snelheid : 26.9, max. 49.64, HM 221.

Gezien de waarden is het verschil in snelheid dat door de begroeiing veroorzaakt wordt niet terug te vinden in de totale waarden, te meer daar de teller de gehele ronde er al ongeveer een halve tot hele km onder zat, goed nieuws dus, maar ik zou natuurlijk liever ook onder de bomen de mogelijkheid hebben om de huidige snelheid correct af te lezen.

Het tijdsverschil kan komen omdat de Garmin zo is ingesteld dat hij gewoon doortelt bij stilstand, de ROX rit tijd staat dan stil.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Garmin er zitten inderdaad nog wat kleine imperfecties in, maar gezien de aard van het systeem, en het toekomstige functioneren met magneet en cadans zijn die problemen waarschijnlijk ook uit de lucht, en dan blijf je wel een behoorlijk betrouwbaar systeem houden dat je zonder moeite van de ene fiets naar de andere over kan zetten.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 26 dec 2009 22:49

Je moet je met de snelheidsverschillen onder dichte begroeing en toch een correcte totaalafstand het volgende voorstellen:

Stel je fiets in een rechte lijn, leg daar een liniaal langs. Op punt 3 5 7 9 is er geen sateliet te zien. Op die andere punten wel. Op basis van coordinaten komt 4 na 3 en 6 na 5. Zelfs als je alleen punt 1 en punt 10 hebt, heb je dus een correcte afstand want je kunt op een rechte lijn niets overslaan. Als je bij 1 vertrekt en bij 10 aankomt, moet je minstens ook die andere punten gepasseerd hebben. Van punt 2 - 9 zul je echter geen correcte snelheidsweergave hebben.

Het wordt een probleem als je van 1 naar 10 moet en het is geen rechte lijn. Dan klopt het niet meer maar op de racefiets valt dat wel mee.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

_pino_
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 26 jan 2009 23:32

_pino_ 27 dec 2009 16:43

Vandaag praktisch dezelfde rond gereden, en beduidend minder last van verminderd accuraat presteren onder de bomen, geen idee hoe dat komt, ik, qua weer was het gisteren voor wat betreft de wolken juist slechter, maar blij dat het beter is.

Vandaag voor het eerst met de auto scroll functie gereden, en dat is toch niet helemaal mijn kopje thee, als ik wat waarden wil aflezen wil ik gelijk de juiste hebben, leuke extra functie, maar niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 27 dec 2009 18:21

Kun je met de 500 ook navigeren en vooringegeven route's rijden zoals met de 705?
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

_pino_
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 26 jan 2009 23:32

_pino_ 27 dec 2009 20:01

Nee, de Edge 500 is meer een uitgeklede en compacte versie van de 705, de verkoop slogan is dat ze al het gemak van de 705 in de 500 hebben gedaan minus de navigatie en kaartmogelijkheid om een beter geschikt apparaat voor trainingsdoeleinden te maken.

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee, ik denk dat ik een kaartfunctie alleen op buitenlandse uitstapjes zou gebruiken daar ik op training hier de meeste wegen wel ken, wel kan je met de Edge op Garmin Connect je gereden route nazien hetgeen me wel interessant lijkt daar ik na de meeste cyclo's echt geen idee heb waar ik allemaal geweest ben en op deze manier de route nog eens na kan kijken.


Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 27 dec 2009 20:10

[quote="*Pino*"]Nee, de Edge 500 is meer een uitgeklede en compacte versie van de 705, de verkoop slogan is dat ze al het gemak van de 705 in de 500 hebben gedaan minus de navigatie en kaartmogelijkheid om een beter geschikt apparaat voor trainingsdoeleinden te maken.

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee, ik denk dat ik een kaartfunctie alleen op buitenlandse uitstapjes zou gebruiken daar ik op training hier de meeste wegen wel ken, wel kan je met de Edge op Garmin Connect je gereden route nazien hetgeen me wel interessant lijkt daar ik na de meeste cyclo's echt geen idee heb waar ik allemaal geweest ben en op deze manier de route nog eens na kan kijken.

[/quote]

*Pino* bedankt
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

brian
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 12 sep 2008 23:39

brian 29 dec 2009 23:25

Hierbij een link die ik gevonden heb van de Edge 500.

http://dcrainmaker.blogspot.com/2009/11 ... eview.html
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3

m_huizinga
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 mar 2006 17:22

m_huizinga 30 dec 2009 16:00

Als ik het youtube filmpje zie, valt het me toch weer op hoe gruwelijk langzaam het LCD display is bij de Edge 500. En dat is dan binnen in een warme kamer. Stel je voor dat je met 3 graden buiten gaat fietsen, dan wordt ie nog trager. Valt degenen die er 1 hebben dat ook op?

Plaats reactie