Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Argon007
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2017 13:46

Argon007 29 mei 2017 13:51

croix schreef: 29 mei 2017 09:51 Iemand ook deze ervaring?

Hoe langer je rit, hoe trager de bolt wordt in het wisselen tussen pagina's. Eens over de 100km duurde het zeker 15-20 seconden om te wisselen tussen kaart en data pagina. Eens in de buurt van de 200km was wisselen zelfs geen optie meer (~1 minuut of langer). Ook de turn-by-turn notifications kwamen dan steevast te laat.

Het kan ook zijn dat hij last had van de warmte :ugeek:
Ik heb het toestel nu nog maar 3 keer getest maar bij mijn laatste rit (95km) had ik ook het gevoel dat het langer en langer duurde als ik van pagina wisselede. Ik mag toch zeker zeggen dat ik soms tot 3 a 5 seconden moest wachten voordat de wissel effectief zichtbaar werd.

Dan denk je eerst dat je niet goed gedrukt had op de knop en druk je natuurlijk nog eens, maar dan ben je plots op de pagina die er nog eens achterkomt...

Vooral bij het switchen naar kaartweergave ging dit zeer langzaam

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3411
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 mei 2017 13:53

De overgang naar kaartweergave duurt altijd ietwat langer. Maar in mijn geval gaat dit steeds even snel (of traag, zo je wil), en niet progressief trager.
Afbeelding

croix
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 29 mei 2017 14:05

Argon007 schreef: 29 mei 2017 13:51
Ik heb het toestel nu nog maar 3 keer getest maar bij mijn laatste rit (95km) had ik ook het gevoel dat het langer en langer duurde als ik van pagina wisselede. Ik mag toch zeker zeggen dat ik soms tot 3 a 5 seconden moest wachten voordat de wissel effectief zichtbaar werd.

Dan denk je eerst dat je niet goed gedrukt had op de knop en druk je natuurlijk nog eens, maar dan ben je plots op de pagina die er nog eens achterkomt...

Vooral bij het switchen naar kaartweergave ging dit zeer langzaam
yep, dat klinkt als hetzelfde probleem. Redelijk frustrerend tot ik het doorhad :lol: - daarna ook nog, maar gelukkig hoefde ik dan niet echt meer te navigeren.

Verder prima toestel (kom van de edge 500). Hier geen problemen met pairen met telefoon (iphone 5s).

Argon007
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2017 13:46

Argon007 29 mei 2017 15:14

Een ander iets over de Bolt:
Ik heb nu 3 x gefietst sedert de aankoop. éénmaal met TBT (Turn By Turn), éénmaal zonder TBT en éénmaal gewoon meegefietst met anderen zonder dat ik een route ingeladen had.

Bij het rijden zonder TBT vind ik het wel jammer dat er geen beeps te horen zijn bij het naderen van een afslag. Je hoeft dan "continue" te kijken naar het toestel om te zien wanneer je een actie hoeft te ondernemen. Bij TBT krijg je effectief een beep signaal een 100/200m voor de afslag. Dit vind ik dan weer prettig. De straatnamen hoeven er voor mij niet op te staan, maar dat beep signaal vind ik wel super handig.

Helaas krijg ik veelal GPS bestanden van iemand die met een Garmin rijdt, of je download deze van gpsies, fietsnet,... waar TBT natuurlijk niet bij werkt.

Heeft iemand een idee hoe je makkelijk een GPX zonder TBT kan converteren naar ééntje met TBT? Ik heb al eens een GPX router in Komoot geïmporteerd, maar die neemt niet altijd perfect dezelfde router. Je kan in de kaartweergave dan rode lijnen zien waar Komoot afwijkt van de oorspronkelijke te nemen router die de GPX beschrijft ( zie printscreen: https://drive.google.com/open?id=0B8JKu ... 2FXcHF6aHc ). Je moet dus nog altijd wel een "manuele" actie ondernemen + controleren waar Komoot een afwijking maakt.

Iemand andere ideeën/suggesties? Of is dit de enige/makkelijkste manier?

Gebruikersavatar
Kneh
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2014 20:49

Gebruikersavatar Kneh 29 mei 2017 16:16

Argon007 schreef: 29 mei 2017 15:14 Heeft iemand een idee hoe je makkelijk een GPX zonder TBT kan converteren naar ééntje met TBT? Ik heb al eens een GPX router in Komoot geïmporteerd, maar die neemt niet altijd perfect dezelfde router. Je kan in de kaartweergave dan rode lijnen zien waar Komoot afwijkt van de oorspronkelijke te nemen router die de GPX beschrijft ( zie printscreen: https://drive.google.com/open?id=0B8JKu ... 2FXcHF6aHc ). Je moet dus nog altijd wel een "manuele" actie ondernemen + controleren waar Komoot een afwijking maakt.

Iemand andere ideeën/suggesties? Of is dit de enige/makkelijkste manier?

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Zelf corrigeer ik daar waar Komoot van de geïmporteerde route afwijkt en sla hem opnieuw op.
Maar als er een mogelijkheid is dat hij de route exact overneemt scheelt dat soms een hoop werk.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5143
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 mei 2017 16:45

Ik heb het idee dat die vertraging vooral in het weekend is als het wat drukker met wahoo gebruikers is / met tracking in kaartscherm.
Maar dat is meer een idee, heb er nml niet elke rit last van.
Vorige week in Frankrijk helemaal niet. (max rit 175km oid)

croix
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 29 mei 2017 17:17

DDX schreef: 29 mei 2017 16:45 Ik heb het idee dat die vertraging vooral in het weekend is als het wat drukker met wahoo gebruikers is / met tracking in kaartscherm.
Maar dat is meer een idee, heb er nml niet elke rit last van.
Vorige week in Frankrijk helemaal niet. (max rit 175km oid)
interessant idee! Ik had idd ook de live tracking aan. Maar ik denk niet dat je live tracking voor jezelf kan aanzetten, maar voor anderen uit? (Wat jullie doen interesseert me namelijk niet :lol: )

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5143
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 mei 2017 17:26

Je kan alleen uitzetten dat je zelf info verstuurd, maar je kan zover ik kan vinden nergens uitzetten dat je info van andere mensen toont.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 29 mei 2017 23:19

Argon007 schreef: 29 mei 2017 15:14 Een ander iets over de Bolt:
Ik heb nu 3 x gefietst sedert de aankoop. éénmaal met TBT (Turn By Turn), éénmaal zonder TBT en éénmaal gewoon meegefietst met anderen zonder dat ik een route ingeladen had.
Bij het rijden zonder TBT vind ik het wel jammer dat er geen beeps te horen zijn bij het naderen van een afslag. Je hoeft dan "continue" te kijken naar het toestel om te zien wanneer je een actie hoeft te ondernemen. Bij TBT krijg je effectief een beep signaal een 100/200m voor de afslag. Dit vind ik dan weer prettig. De straatnamen hoeven er voor mij niet op te staan, maar dat beep signaal vind ik wel super handig. [/ quote ]

ik hab altijd biepjes, soms iets te veel
Argon007 schreef: 29 mei 2017 15:14 Helaas krijg ik veelal GPS bestanden van iemand die met een Garmin rijdt, of je download deze van gpsies, fietsnet,... waar TBT natuurlijk niet bij werkt.

Heeft iemand een idee hoe je makkelijk een GPX zonder TBT kan converteren naar ééntje met TBT? Ik heb al eens een GPX router in Komoot geïmporteerd, maar die neemt niet altijd perfect dezelfde router. Je kan in de kaartweergave dan rode lijnen zien waar Komoot afwijkt van de oorspronkelijke te nemen router die de GPX beschrijft ( zie printscreen: https://drive.google.com/open?id=0B8JKu ... 2FXcHF6aHc ). Je moet dus nog altijd wel een "manuele" actie ondernemen + controleren waar Komoot een afwijking maakt.

Iemand andere ideeën/suggesties? Of is dit de enige/makkelijkste manier?
probeer eens via ride with gps, ik maar daar mijn routes mee en heb steevast tbt info ook van geïmporteerde routes
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Mark198
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2017 11:23

Mark198 30 mei 2017 11:36

Zaterdagmorgen ook op tijd een bolt besteld en nu op de bank een beetje dingen aan het uit proberen. Komende van een polar cs400 (helaas geen sensoren meer voor te koop en de harslagmeter valt bij koud weer om de haverklap uit), maar verder op gps na de ideale fietscomputer. Op de bolt mis ik nog wel een paar dingen. Verder heb ik een paar dingen heb ik nog niet goed kunnen vinden..
In de elemnt app kan ik bij workouts alleen kiezen tussen fietsen en spinning trainer. Kun je dit ook ergens wijzigen naar bijvoorbeeld race en mtb? En kun je ook totalen per fiets selecteren in die app of moet je voor dat soort dingen altijd Strava of Ride with gps gebruiken ?

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1273
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 30 mei 2017 12:26

In RideWithGPS is dat een fluitje van 'n cent.
Uit mijn Bryton tijd heb ik nog vele gpx routes die ik niet kwijt wilde en heb al een aantal ervan omgezet in RWG voor TBT informatie.
Werkt simpel. Je laadt het bestand in en onder EDIT vind je een tabje met Prepare for Tracing.
De route wordt dan grijs en vervolgens zet je met de cursor vanaf het startpunt op diverse plekken op de route een punt. Zodra je ziet dat je nieuwe route niet op het parcours zit Undo je dit en zet je het punt dichter bij de vorige. En zo voort. Je ziet dan dat zich aan de linkerkant de Cuesheet vult met de richting aanwijzigingen.
Is volgens mij niet in de gratis versie. Maar wat wil je, een goede ketting kost meer...
...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 30 mei 2017 12:47

TBT-informatie in tracks is fake. Zijn gewoon waypoints met afslaginformatie die in de track worden opgenomen, op basis van richtingsveranderingen in de track.

Kun je prima zelf, achteraf, aan elke track toevoegen. Met de hand, of met een daarvoor bestemd tooltje, zoals bijvoorbeeld Javawa RTWtool.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie