Ketting keuze

Alles over single speed, fixies en baanfietsen.
m@rcel
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 mei 2014 17:50

m@rcel 22 feb 2017 21:49

Ik ben opzoek naar een sterke ketting voor op mijn singlespeed.
Aangezien ik er ook sprinttrainingen mee doet (vanuit stilstand) komen er best veel krachten op.

Iemand tips?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 6877
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 feb 2017 22:44

welke tandwielen heb je: 1/8" of 3/32". In het eerste geval: https://www.bike-components.de/en/KMC/Z ... in-p25022/
In het tweede geval: https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... in-p25394/

m@rcel
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 mei 2014 17:50

m@rcel 27 feb 2017 05:09

Ben voor de KMC Z510HX gegaan.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 20 sep 2017 19:24

Die KMC ketting model Z1X INOX, op elke schakel staat "INOX" geponst, maar de pinnen zijn geen inox. Ik had dat vermoeden al door ervaringen, vooral met strooizout.
Wilde het eindelijk is zeker weten, KMC (NL) gecontacteerd en "De pinnen zijn geen inox."
Op mijn extra vraag waarom niet, nog geen antwoord gehad.

En de "Rust Buster" modellen, coole naam voor verzinkt. 2 versies, verschil dikte zinklaag.
De dunste verzinking (de Z1RB) heb ik al getest, de zink is na enkele dagen al weggesleten van de rolletjes. Zelfs na de eerste rit zag je al dat dat zilvergrijs grotendeels weg was.
Een dikkere verzinking zal allicht de hechting niet beter maken, dus het zijn dan gewoon dikkere schilfers die loskomen. Zink is eigenlijk niks waard voor krachtoverbrengingen. Goed voor dakgoten enz wel. Ze zeggen "650 Hours Salt Spray" maar ze zouden dat beter eens "sprayen" op een ketting in bedrijf.
Zeg niet "verzinkt", zeg "Anti Roest Technologie". :P

En nog een onvermeld detail van de Z1RB: de binnenplaatjes zijn maar de helft zo dik als de Z1X INOX.
Ik heb de 2 naast elkaar gezien, viel direct op. Waarmee direct verklaard is waarom de Z1RB zoveel rapper uitrekte dan de Z1X INOX

De vraag waar ik nu nog een antwoord op zoek is waarom precies ze geen inox gebruikten voor de pinnetjes. Want, welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Inox is wat brosser dan gewoon staal, misschien zijn de mechanische eisen gesteld aan pinnen zodanig dat inox geen optie is.
Aan de andere kant, inox rollenkettingen, compatibel met fiets specificaties, compleet inox, ook pinnen, bestaan blijkbaar wel voor industriele toepassingen.
Of is het de bedoeling om zwakke punten erin te steken, om de kassa te doen (blijven) rinkelen? Dat is immers ook een denkpiste.
Ik ga eens kijken voor zo een industriele ketting. Zien wat prijs is, ik zou hem misschien via een bedrijf kunnen kopen. Misschien heb ik dan eindelijk wel eens iets waar geen zwakke punten in gemoffeld zijn. Mogelijk aan een lijvige prijs, weliswaar. Maar dat wil ik betalen, X keer miserie en vervangen, op termijn weegt dat dik door.

alien
Forum-lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 sep 2017 19:32

Nova schreef:
20 sep 2017 19:24
[…] uitrekte […]
Een ketting rekt niet (significant).
[…] welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Dat de pinnen van een ander materiaal zijn gefabriceerd, maakt ze niet per sé tot het zwakste onderdeel.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 21 sep 2017 14:28

alien schreef:
20 sep 2017 19:32
Nova schreef:
20 sep 2017 19:24
[…] uitrekte […]
Een ketting rekt niet (significant).
[…] welke zin heeft het om inox te gebruiken voor rollers en plaatjes, en niet voor de pinnen? Een ketting is een reeks verbindingen in serie, zo goed/sterk als het zwakste onderdeel.
Dat de pinnen van een ander materiaal zijn gefabriceerd, maakt ze niet per sé tot het zwakste onderdeel.
De rolletjes en plaatjes van de KMC Z1X INOX vertonen niet het minste spoor van roest/aantasting door eender wat inclusief zout, en de pinnen wel. Die zijn dan toch een door materiaalkeuze veroorzaakt zwak onderdeel in een geheel?
Moest het nog bvb een gebouw zijn met X pijlers, en 1 verzwikt, maar de X-1 andere houden de boel recht, dan is dat niet fataal.
Maar bij een ketting, tja, 1 zwak onderdeel is wel fataal.

alien
Forum-lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 sep 2017 18:54

Hm. Nee.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 7182
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 sep 2017 19:40

Austenitisch RVS kan niet gehard worden zoals ferritisch staal (bij behoefte licht ik dat nader toe) en is daarom minder geschikt om zwaarbelaste lagertjes van te maken (wat busjes en pennetjes van kettingen zijn)
Een 100% RVS ketting zal niet snel roesten , maar sneller langer worden (en dus onbruikbaar) dan een ketting gemaakt van materialen met de betere mechanische eigenschappen.
Wat is beter, een roestvrije ketting die na een paar maanden afgedankt moet worden of een ketting die kan roesten maar die qua slijtage veel langer meegaat?
Roest moet je van een fietsketting weren met een geschikt smeer- of onderhoudsmiddel.
Industriele kettingen zijn nimmer van RVS, maar lopen in een oliebad of zijn voorzien van een permanent smeersysteem...
Dit was Brandpunt, goedenavond.
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 25660
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 sep 2017 20:06

Keezx schreef:
22 sep 2017 19:40

Dit was Brandpunt, goedenavond.
:lol:
Ik word echt oud....
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 23 sep 2017 11:23

Keezx schreef:
22 sep 2017 19:40
Austenitisch RVS kan niet gehard worden zoals ferritisch staal (bij behoefte licht ik dat nader toe) en is daarom minder geschikt om zwaarbelaste lagertjes van te maken (wat busjes en pennetjes van kettingen zijn)
Een 100% RVS ketting zal niet snel roesten , maar sneller langer worden (en dus onbruikbaar) dan een ketting gemaakt van materialen met de betere mechanische eigenschappen.
Wat is beter, een roestvrije ketting die na een paar maanden afgedankt moet worden of een ketting die kan roesten maar die qua slijtage veel langer meegaat?
Roest moet je van een fietsketting weren met een geschikt smeer- of onderhoudsmiddel.
Industriele kettingen zijn nimmer van RVS, maar lopen in een oliebad of zijn voorzien van een permanent smeersysteem...
Dit was Brandpunt, goedenavond.
Een niet bestaande industriele RVS ketting: https://www.zamro.be/product/F7E53/roll ... s-3-05-mtr
Zijnde een RENOLDS merk. Breeklast is 10690 N.

Volgens https://www.parkersofbolton.co.uk/produ ... ed-chain-1 is de tensile strength van de KMC Z1X-INOX ketting (mijn model) 1050 kg. Dat is zo ongeveer hetzelfde als bovenstaande RENOLDS.

http://www.renold.com/products/industri ... lesssteel/
"All components made from austenitic rust-proof steel"

KMC daarentegen foefelde (zwijgt het dood in hun reklaam) er een gewoon staal onderdeel in.

De RENOLDS kost per meter wel 5 keer zoveel als de KMC.
Industriele prijzen zijn soms wel tussen haakjes te zetten, want ik weet uit ervaring dat gepubliceerde prijzen beduidend hoger kunnen zijn dan werkelijk betaalde. Ze doen dat om hun marges niet te gemakkelijk meetbaar te maken. Koop als particulier iets en je betaalt X keer de prijs als bedrijf.

Dit was Brandweer, goeiemiddag goeienavond en goeiennacht.

alien
Forum-lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 23 sep 2017 12:27

Ja, dit gaat alweer rap de goede kant op. 🍺🍿

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 23 sep 2017 19:48

Mijn ervaring met deze KMC ketting is daarbuiten wel goed, inox kettingen zijn opgegeven als 65% van de sterkte van stalen, en toch wordt hij opvallend "minder rap langer onder spanning" (puntjes op de i voor de technologische puristen hier die "rekken" niet tof vinden :) ).
Voor zover ik kan zien, zijn er 2 mogelijke verklaringen, die eventueel beide van toepassing zijn:
1) de ketting heeft binnenplaatjes en buitenplaatjes die dik (en beide even dik) zijn, terwijl "gewone" stalen kettingen dunnere plaatjes hebben, zoals bvb de KMC Z1RB waar de binnenschalmen maar half zo dik zijn als de buitenschalmen.
2) van de niet rvs kettingen worden het materiaal rapper afgesleten door een continue proces van ontstaan- afslijten van roest.
Beide factoren die dus mogelijk compenserend werken voor de "maar" 65% sterkte.

Maar dit is ietwat terzijde, en ook geen groot probleem, die pennetjes wel, die zo rap roesten door strooizout, 1 van een quasi nieuwe ketting, lag er maar enkele weken op, niet vuil, goed gesmeerd, voorwiel nochtans met brede spatlap om vuil naar ketting tegen te houden, maar opstuivend zout. Miserie, in de zin van in enkele uren tijd, zodanig aangetast dat een buitenplaatje er gewoon afvalt - ja, tijdens uitbollen over kasseien, niet bij hard duwen. De technische breeklast is zo hier niet eens relevant.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast