Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Goedkope nieuwe fixie kopen, en dan onderdelen vervangen.

Cornego
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 18:37

Cornego 08 jan 2017 18:53

Ik wil eens proberen hoe een SS/Fixie bevalt voor woon-werk (16 km enkele reis)

Nou heb ik op marktplaats zitten kijken, maar er is weinigs moois te koop in de regio.
Nu zag ik dat je bij het bedrijf matrabike voor minder dan 200 euro al een nieuwe fixie hebt.

Voor dat geld kan het nooit veel zijn, maar om eens te proberen is het nog wel geschikt lijkt me. Je kan er financieel geen buil aanvallen.
Als er onderdelen kapot gaan, zijn deze toch makkelijk te vervangen door kwalitatief betere onderdelen?

Wat denken jullie, is het slim om zo'n low budget fixie/SS fiets te kopen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 jan 2017 19:38

Matra bike biedt echte rotzooi aan. Dat heb je al gezien. Via mijn zoon heb ik wel zicht op fixie/SS. Vergelijk het eens met: https://www.bike-mailorder.de/singlespeed-fixie/
Denk ook eens aan je gezicht/gebit. Die offer je toch niet op voor wat centen? Waarom trouwens "in de regio"?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2107
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 jan 2017 20:07

Je kunt ook eens bij Singlespeedparts.nl kijken, die hebben o.a. 6KU voor weinig. Zullen geen topfietsen zijn, maar BrickLaneBikes voert ze ook en dat zijn grote jongens binnen de fixed wereld.

Edit: Even op de 6KU website gekeken en ze geven levenslange garantie op hun frames, dus zo beroerd zullen die niet zijn. Het merk komt uit Californië, dus het is ook niet een volledig onbekende Chinees. Reviews zijn ook behoorlijk lovend.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jan 2017 20:29

Als je geen haast hebt, is de tijd aan je zijde. Op een goeie dag komt de fiets die je zoekt voorbij. In de buurt, voor het geld dat jij er voor over hebt. MP biedt de mogelijkheid een permanente zoekopdracht in te voeren. Elke keer dat iemand iets te koop aanbiedt dat in jouw straatje past, krijg je een bericht. Je hoeft alleen maar te wachten.

Je kunt ook nog eens overwegen om wegwielen in een baanfiets te doen.

Cornego
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 18:37

Cornego 08 jan 2017 21:47

klimmer schreef: Denk ook eens aan je gezicht/gebit. Die offer je toch niet op voor wat centen? Waarom trouwens "in de regio"?
Misschien ben ik naïef maar ik verwachtte dat fietsen wel aan bepaalde minimum eisen zouden moeten voldoen. Is daar helemaal geen toezicht op? Ik ging ervan uit dat de onderdelen snel zullen slijten, maar niet dat het frame/vork/stuur zouden breken.

Op een ongeluk zit ik niet te wachten. Ik ben nogal aan de zware kant, ruim 100 kilogram dus het frame moet wel stevig genoeg zijn.
klimmer schreef:Matra bike biedt echte rotzooi aan. Dat heb je al gezien. Via mijn zoon heb ik wel zicht op fixie/SS. Vergelijk het eens met: https://www.bike-mailorder.de/singlespeed-fixie/
Je hebt daar een fixie vanaf 270 euro. Maar hoe beoordeel ik de kwaliteit? Ik heb daar werkelijk geen idee van. Qua hybride/racefietsen ben ik wel thuis in de groepen en andere onderdelen, waardoor ik een redelijke inschatting kan maken van de kwaliteit. Maar ik heb geen idee hoe je de kwaliteit van een singlespeed kan beoordelen...
Erik schreef:Je kunt ook eens bij Singlespeedparts.nl kijken, die hebben o.a. 6KU voor weinig. Zullen geen topfietsen zijn, maar BrickLaneBikes voert ze ook en dat zijn grote jongens binnen de fixed wereld.
Dank voor de tip, daar ga ik even kijken.
Nee_Nee schreef:Als je geen haast hebt, is de tijd aan je zijde. Op een goeie dag komt de fiets die je zoekt voorbij. In de buurt, voor het geld dat jij er voor over hebt. MP biedt de mogelijkheid een permanente zoekopdracht in te voeren. Elke keer dat iemand iets te koop aanbiedt dat in jouw straatje past, krijg je een bericht. Je hoeft alleen maar te wachten.
Dat is een goede, dat wist ik niet. Nuttige info, dank. Maar ook via marktplaats blijft het voor mij als leek heel lastig om in te schatten wat goede kwaliteit is, en wat niet.


Hoe kan ik bijvoorbeeld zijn dat die fietsen van Matra van slechte kwaliteit zijn? Ik kan het wel raden op basis van de prijs, maar zijn er nog meer indicatoren?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2107
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 08 jan 2017 21:57

Matra staat gewoon niet bekend om zijn kwaliteit en als ik een fixie zie van het merk Stokvis haak ik ook al af. Verder is het plaatje van de fiets ook al niet iets wat vertrouwen wekt - verschillende kleuren wielen, reflectoren voor en achter, heeeel ruim gesneden remkabels. Ik zou er nooit aan beginnen, dit is volgens mij vragen om ellende.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Cornego
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 18:37

Cornego 08 jan 2017 22:25

Erik schreef:Matra staat gewoon niet bekend om zijn kwaliteit en als ik een fixie zie van het merk Stokvis haak ik ook al af. Verder is het plaatje van de fiets ook al niet iets wat vertrouwen wekt - verschillende kleuren wielen, reflectoren voor en achter, heeeel ruim gesneden remkabels. Ik zou er nooit aan beginnen, dit is volgens mij vragen om ellende.
Via bikester kan je voor 300 euro een fixie kopen van het merk "fixie inc". Zijn deze fietsen naar jouw idee de 100 euro meerprijs waard?

(keep in mind, als er onderdelen sneller slijten, kan ik ze vervangen door betere onderdelen, maar het moet wel veilig zijn)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jan 2017 08:28

Slijtage bij een fixie: banden, vooral achter, die vervang je en dan nog de ketting: vervangen. Andere onderdelen verslijten niet, die breken!
Kwaliteit van wielen: het spaakwerk... is niet van een plaatje te beoordelen.
Advies: bouw zelf een fiets op met betrouwbare onderdelen. Dan weet je wat je hebt.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1749
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 jan 2017 14:55

Zelf bouwen is ook leuk. Fixie of singlespeed. Juist voor woonwerk en als je wat zwaarder bent is het fijn een degelijk
wielsetje te hebben. Daar was ik al meer voor kwijt dan de fiets bij matrabike. Zelf heb ik als basis het frame van een oude Raleigh crosshybride gebruikt, het lastigste is uitdokteren of je de kettinglijn recht krijgt. Inmiddels een jaar mee aan het woonwerken en dat bevalt me echt prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Cornego
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2017 18:37

Cornego 10 jan 2017 18:53

klimmer schreef:Slijtage bij een fixie: banden, vooral achter, die vervang je en dan nog de ketting: vervangen. Andere onderdelen verslijten niet, die breken!
Kwaliteit van wielen: het spaakwerk... is niet van een plaatje te beoordelen.
Advies: bouw zelf een fiets op met betrouwbare onderdelen. Dan weet je wat je hebt.
Kwaliteit van wielen vind ik sowieso lastig te beoordelen. Specifiek Fixie wielen zijn vaak van fabrikanten die ik niet ken.

Voor mijn vakantie-randonneur heb ik een prima wielset bij Rose gekocht, deze zijn echter met freewheel, dus niet geschikt.


Zelf opbouwen is leuk, maar dan moet je wel een beetje kennis hebben, en daar ontbreekt het aan. Cassete/bottom bracket/crank etc. vervangen lukt nog wel. Maar een fiets vanaf scratch opbouwen? Ik weet het niet.

Ik zou vooral bang zijn verkeerde (niet passende) onderdelen te kopen. :)
depoldertoerist schreef:Juist voor woonwerk en als je wat zwaarder bent is het fijn een degelijk
wielsetje te hebben. Daar was ik al meer voor kwijt dan de fiets bij matrabike.
Ja eens. Een nieuwe wielset had ik al een beetje ingecalculeerd, vooral ook omdat ik graag op iets bredere banden rijd, en vermoed dat dit niet op de velgen die vaak standaard meegeleverd worden zou passen.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 10 jan 2017 19:41

Veel fixies grijpen toch terug op de traditie van baanfietsen die op de weg gebruikt worden, er is dan vaak weinig ruimte om echt brede banden te monteren.
Op Youtube is er bijvoorbeeld Zach Gallardo die veel over fixies weet te vertellen, al zit hij natuurlijk in de VS en veel dingen die hij vertelt gelden dan ook vooral voor de VS.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2107
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 10 jan 2017 23:07

Of kijk eens bij M-Gineering of Sheldon Brown. Qua onderdelen kun je met Miche Xpress voor niet te veel geld niets verkeerd doen. Complete groep incl wielen heb je al voor 289€ (carbony.nl) en dan heb je prachtig spul. Surly maakt ook heel mooi materiaal, maar is wat duurder en je moet zelf kunnen spaken. Framepje met horizontale patten, zadel, stuur en scoren en je kunt jarenlang plezier hebben.

Fixie inc. was ooit een aardig merk, maar zijn overgenomen door een dozenschuiver.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie