Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Tweede Singlespeed Project; óók een 'hollandse klassieker'

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 09 mei 2011 11:37

Aangemoedigd door mijn Eerste Singlespeed Project, durf ik nu ook wel een tweede aan. De basis heb ik intussen gevonden op de eindeloze MP. Een sehr schöne Gazelle Champion Mondial 63 cm in en prachtig slagroomwit kleurtje. Ik heb al een paar keer op de fiets gereden, en man, wat rijdt dat geweldig. Echt een zeer soepel lopend fietsje.

Afbeelding

Ik weet nog niet precies hoe ik 'm wil gaan maken, maar ik weet wel dat ik er eerst maar 's technisch een SS van ga maken en dat ik daarna wel met zaag, vijl en spuitbus aan de slag ga.

Heeft iemand een linkje naar die zogenaamde 'spacers' waarmee ik mijn achtertandwiel uit kan lijnen op de body?

wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door henschoten op 01 dec 2011 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 09 mei 2011 11:56

Als je een shimano body hebt, gewoon naar de fietsenwinkel gaan en vragen of ze er geen oude cassettes van shimano gaan weggooien. Die recupereer je dan, maak je los en daar heb je de spacers zitten. Je kunt ook 1 van de 9-10-... tandwielen die op het cassette zitten recupereren, daar maak je dan je kransje van (even oppoetsen met wat staalwol e.d.)

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 09 mei 2011 21:10

Ik gok dat het hier om een schroefpion gaat, dus daar kan je gewoon een enkele krans (met freewheel) opschroeven. Je moet dan wel het wiel ' dishen'.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 12 mei 2011 15:37

ehh... 'dishen' :/ ? c'est quoi?

Verder ben ik mijn verzet aan het uittesten nu ik de nog de vloeiende beschikking heb over 12 mogelijkheden. Ik heb een tijdlang vóór op de 40 gereden omdat ik dacht dat dat het gangbare aantal tandwielen voor vóór zou zijn. Maar toen zag ik een heleboel foto's met vrij grote bladen vóór en zodoende rijd ik deze week nu alles op 52. Dat bevalt eigenlijk heel erg goed. Het lijkt er op dat ik achter dan de 21 prefereer.

Dus het zou dan 52x21 worden. Hoe klinkt dat?

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 12 mei 2011 17:14

Dishen staat uitgelegd op de site van sheldonbrown, neem daar zeker eens een kijkje.

Wat voor naaf zit er in het achterwiel? Als je een oude schroefpion hebt, dan zul je idd moeten dishen om tot een goede kettinguitlijning te komen. Heb je een body waar je cassettes op schuift, dan kun je heel makkelijk uitlijnen door spacers toe te voegen ed.

Moest je nu een schroefpion hebben en achter met het 21tandenkransje fietsen, dan gaat het vrij moeilijk zijn om zo een kransje met vrijwiel te vinden bij de FM (maar op internet vind je er ongetwijfeld). Als je dat niet vindt, kan je nog altijd 42x17 gaan.
52x21: Afstand per omwenteling = 5.190095238095238 m
42x17: Afstand per omwenteling = 5.178352941176471 m


em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 13 mei 2011 09:20

52x21 is een vrij licht verzet voor het vlakke NL. Een kleiner tandje achter zou ik wel doen, maar dat kan je waarschijnlijk niet uittesten omdat die niet in je cassette zit.

Ik reed zelf eerst met 44x17, maar heb dit uiteindelijk aangepast naar 44x16, rijdt veel lekkerder.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 01 dec 2011 21:06

Ja het is even stil geweest. Waarom? Omdat dit fietsje gewoon zo lekker rijdt dat ik er deze zomer en najaar al heel wat mee gependeld heb. Geen tijd om er ook nog 's de zaag in te zetten en nokjes weg te vijlen. Hij heeft een paar keer gefungeerd al slechtweer-racer, dan mocht mijn carbonnen ride in de schuur blijven.

Daarnaast heb ik op de vele tochtjes ook geprobeerd hoe het singlespeeden gaat. Ik vind het wel relaxed maar merk dat ik bij het commuten op lange rechte stukken één verzet soms toch te weinig vind. Ik heb geen zin om bezweet aan te komen, maar ook geen zin om 20 km lang met een te hoog tempo te draaien. Dus eigenlijk gebruikte ik steeds 3 tandjes achter (icm 52 voor) Ik heb intussen dus deze http://thebikeshow.net/fixie-killer-sturmey-archer-s2c/ gekocht en die ga ik er eerst 's in laten spaken. Dan kunnen meteen alle kabels, handels en shifters en nokjes er af want op deze ultramoderne naaf werkt alles draadloos!

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 01 dec 2011 21:52

Ga je in dit frame de zaag zetten :O Nokjes wegveilen is niet nodig bij een SS. Als je aan dit frame gaat veilen krijg je eeuwig spijt!. In mijn opinie zijn extra nokjes niet storend voor het cleane uiterlijk, ze zijn immers erg klein. Een champion mondial als deze zie je de laatste tijd niet zovaak meer, laat hem alsjeblieft zo!

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 01 dec 2011 22:06

Helemaal mee eens. En eigenlijk weet je dat zelf ook. Je vind 'm zo lekker fietsen dat je er een deel van de zomer op hebt doorgebracht. Respecteer die kwaliteit.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 01 dec 2011 22:33

Nu ik het zie, dat radiaal gespaakte voorwiel hoort er niet standaard in toch?
Staat wel vet.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 02 dec 2011 13:27

Tja, altijd een klein dilemma. :? Ik denk toch wel dat ik de kabelnokjes weg ga halen. Wat ik laat zitten zijn de oogjes aan de voor en achtervork voor ooit 's spatbord of een klein bagagedragertje. Zoals gezegd: ik gebruik 'm vaak en voor van alles en ik mis soms wat bergruimte. Verder wordt de fiets singlespeed en dat blijft ie ook. En als er ooit weer handremmen op moeten... Dan alleen maar vóór of zo. Moet ik wel het gat in de vork open laten. Dus nokjes toch maar wel er af. Enne, als je op MP een CM intypt in het zoekveld, komen je er meerdere tegemoet. ZO zeldzaam is ie nou ook weer niet. ;)
edit: net even gekeken; 24 stuks staan er NU te koop op Marktplaats. Sla je slag :)

Dat ie SUPER GOED rijdt is inderdaad de verrassing van de eeuw. Soms denk ik zelfs wel 's dat ie zelfs beter rijdt dan mijn peperdure moderne carbonnen racer. :oops: Maar da's natuurlijk een illusie :roll:

Dat radiaalpatroon in het voorwiel. Geen idee of het standaard is. Het staat wel erg vet. Wat trouwens ook een leuk extraatje is op deze fiets, is het elipsen-voorblad. Draagt er waarschijnlijk ook aan bij dat dit ding rijdt als een zonnetje. 8-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 dec 2011 15:15

farelli schreef:Helemaal mee eens. En eigenlijk weet je dat zelf ook. Je vind 'm zo lekker fietsen dat je er een deel van de zomer op hebt doorgebracht. Respecteer die kwaliteit.
Hallo, het is geen Picasso... Volgens mij rijdt 'ie zonder nokjes net zo lekker. Je moet alleen wel heel erg zeker weten dat je nooit meer terug wil naar 'geared'

(Ik weet waar ik over praat: vorige maand namelijk zelf de slijptol in een jaren '80 Colnago Super gezet ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie