Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Conversie G. CAIMI CASTANO SS Peugeot Avoriaz

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 05 nov 2013 15:40

Geachte forumleden,

Enige tijd geleden heb ik via MP een oude Peugeot Avoriaz gekocht voor een paar tientjes. Ik wil hier graag een Single Speed fietsje van maken. Alle niet noodzakelijke dingen zijn al van de fiets gesloopt.

Afbeelding

Graag wil ik het project zo goedkoop mogelijk houden, daarom wil ik de onderdelen hergebruiken. Zo ook de wielen die eronder zaten. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is. Het is mijn eerst projectje en ook ben ik niet helemaal thuis in de juiste terminologie :) .

In ieder geval: de velg is van Weinmann en op de casette staat G CAIMI - CASTRANO ITALY. Het wiel ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Afbeelding

Kortom: kan de FM de casette verwijderen en kan ik er vervolgens zelf een Single Speed conversie kit opzetten?


Ik hoor graag jullie reacties

Basabc
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:46
Locatie: Maastricht

Basabc 05 nov 2013 16:50

Perez schreef: Kortom: kan de FM de casette verwijderen en kan ik er vervolgens zelf een Single Speed conversie kit opzetten?
Om te beginnen is het helaas een freewheel of te wel als je het blok eraf haalt of sloopt (wat zonde zou zijn) hou je schroefdraad over. Een conversie singlespeed kit zou hier niet op passen omdat naar mijn weten de meeste voor cassette's zijn. Als ik jou was zou ik het achterwiel erin zitten zoals hij er nu bij staat en een ketting opmaat maken en die erop leggen. Kies een tandwiel op het blok waarbij je de meest rechte kettinglijn hebt en je singlespeed is klaar.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 05 nov 2013 16:54

Je kunt ook heel mooi dat schroefblok er af laten draaien bij de fietsenmaker en een simpel freewheel van zo'n 5-10 euro erop draaien. Kettinglijn is dan wel iets af, je zou het wiel dan kunnen respacen of gewoon er mee om leren gaan (heb dit op mijn single speed crosser, waar ik ook geen geld aan uit wilde geven, en fiets er op zonder problemen).

Basabc
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:46
Locatie: Maastricht

Basabc 05 nov 2013 16:57

Wat nutsjesmoar zegt kan natuurlijk ook, maar ik weet niet hoever er single freewheels worden gemaakt met italiaans schroefdraad en als je deze überhaupt kunt vinden zullen de prijzen ietsjes hoger liggen.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 05 nov 2013 17:06

Het is geen italiaanse schroefdraad ;), die heb je alleen op bij trapassen. Een gewoon freewheel past gewoon.

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 05 nov 2013 18:45

Hartelijk dank voor jullie (snelle) reacties. Ik heb het verschil tussen een freewheel en cassette opgezocht op internet :).

@Basabc
Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Zo gepiept en kosteloos.

@nutsjesmoar
Ook even op Google gekeken. Ik denk dat jij zoiets bedoelt: http://singlespeedparts.nl/bhogal-freew ... speed.html

Die oplossing zou dan €5,50 (exclusief verzendkosten) kosten. Dat is te overzien. De ketting loopt over het binnenblad van de crankset. Wat voor invloed heeft zo'n 'scheve' ketting? Slijten je tandwielen en ketting niet erg snel? En loop ik niet het risico dat de ketting er om de haverklap af vliegt?

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 05 nov 2013 19:00

Zo'n freewheel inderdaad, Als je op het binnenblad rijdt zul je er weinig tot geen last van hebben. Zoals je zelf al dacht, dan slijten ketting en tandwiel sneller af. Hij zal er niet aflopen omdat je de ketting op spanning zet. Wat ik trouwens wel zou doen is de snelspanner achter vervangen door een nieuwere, oude snelspanners zijn vaak slecht en als je dan aanzet schiet je wiel naar voren.

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 05 nov 2013 23:32

Is het overigens ook mogelijk om een 'fixed' tandwiel op het schroefdraad te bevestigen? Zo ja, hoe?

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 05 nov 2013 23:39

nee.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 nov 2013 00:56

Het vaste tandwiel moet je kunnen borgen met borgmoer en daarvoor is er geen schroefdraad.

Tip: er zijn wel 10 soorten afhalers voor pignons. Koop een met de Shimano "standaard".
Die Bhogal schroefpignon heeft minieme nokken, waar de specifieke afhaler geen grip op heeft. Dus als die versleten is, en bij die kwaliteit zal dat spoedig zijn, moet je hem slopen en het restant met de bankschroef los draaien. Het kan wel, maar voor een paar euro meer heb je de redelijke kwaliteit van een Shimano schroefpignon, die er (monteren met montagepasta) ook weer met overal te krijgen tool af te halen is.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 nov 2013 01:26

Basabc schreef:Wat nutsjesmoar zegt kan natuurlijk ook, maar ik weet niet hoever er single freewheels worden gemaakt met italiaans schroefdraad en als je deze überhaupt kunt vinden zullen de prijzen ietsjes hoger liggen.
Geen zorgen: alle recente schroefpignons hebben ISO draad: 1.375" x 24 tpi.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 06 nov 2013 10:40

Als je het goedkoop wilt houden zou ik niet voor de shimano optie gaan, tandwiel wat ik bedoelde is inderdaad rond de 5 euro, shimano variant 25 euro. Daarbij komt dat ik met de oude schroefpignon gewoon even langs de fietsenmaker zou gaan, voor een paar euro haalt die hem er ook wel af (wij doen dat vaak gratis..). Zo'n tooltje kost je ook weer 5-15 euro..

Plaats reactie