Raleigh projectje

Alles over single speed, fixies en baanfietsen.
Gebruikersavatar
gerwald
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2011 00:28

Gebruikersavatar gerwald 26 apr 2012 13:07

Heb een mooie Raleigh op de kop getikt. Deze ga ik ombouwen naar singlespeed. Geen gekke dingen: frame, wielen etcetera blijven lekker origineel.

Weet iemand hoe ik deze fiets kan dateren? Ben benieuwd hoe oud 'ie is. De vorige eigenaar heeft 'm in ongeveer 1983 in het rood/geel/zwart gekocht en hem over laten spuiten naar deze kleuren.

Afbeelding

De fiets is voorzien van mooie Shimano 600 AX remmen:

Afbeelding

Weet iemand me meer te vertellen over de cassette? Kan ik hier een standaard Shimano (BMX) SS freewheel opzetten?

Afbeelding

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 26 apr 2012 16:39

Is een pignon, dus tandwielen zijn niet te verwisselen. Moet je er bij de fietsenmaker even af laten draaien en dan heb je gewoon schroefdraad. Dan kun je er een vliegwiel op draaien. Let wel op de kettinglijn.

Fiets zal wel rond 1980 zijn (aangezien de oude kleur de Ti raleigh kleur van Joop Zoetemelk en consorten was en die in 1981 (?) de tour wonnen.

Verder erg mooie fiets! Remmen zijn geheel van Shimano AX, dus heb je geld nodig voor dit project, zet de remset op marktplaats/ebay. Dingen zijn goud waard.

Suntour frictie shifters waren toen ongeveer de eerste downtube shifters met klikjes.

Maar volgens mij is het geen reynoldsframe en dus een replicafiets. Wat heel goed zou kunnen, en dan heb je een erg goede basis voor dit project (anders zou het wat zonde zijn)

Gebruikersavatar
gerwald
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2011 00:28

Gebruikersavatar gerwald 26 apr 2012 18:21

Thanks voor je reactie!

Pignon is er inmiddels af, en bij lokale fietsenmaker zojuist een freewheel opgesnord. Kettinglijn komt net goed met het tandwiel vooraan op de binnenste positie.
En die remmen hou ik zelf :) daar heb ik de fiets voor gekocht.

Gebruikersavatar
gerwald
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2011 00:28

Gebruikersavatar gerwald 26 apr 2012 22:39

Heb inmiddels een recht stuurtje gemonteerd. Low budget, voor 6,30 euro klaar :). Stuurpen is origineel.

Afbeelding

Had ook nog een Rolls op de plank liggen, staat beter dan de originele Brooks.

Afbeelding

Gebruikersavatar
gerwald
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2011 00:28

Gebruikersavatar gerwald 27 apr 2012 16:19

Resultaat: low-budget singlespeed. Zo goed als klaar.

Afbeelding

Afbeelding

cis
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 dec 2010 13:46

cis 28 apr 2012 11:47

Die Rolls is mooi, stuur steekt wat af vind ik

Zjoert
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2011 00:06

Zjoert 08 mei 2012 15:02

Kun je mij uitleggen hoe je dat met het achterwiel hebt gedaan?
Ik ben echt een newbie op dit gebied. Ik snap wel dat je bij de iets nieuwere varianten gewoon spacer op het freewheel kunt plaatsen.
Maar hoe zit dat met een schroefpignon??

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 08 mei 2012 16:17

Schroefpignon kun je er in z'n geheel af (laten) draaien. Dan heb je dus tandwielen die aan elkaar zitten.
Wanneer je dit hebt gedaan zie je schroefdraad. Daar kun je een los freewheel opdraaien, die kosten 5-10 euro ofzo.

Dan heb je dus een freewheel dicht op de naaf, maar er zit plaats tussen de dropout en de naaf voor meerdere tandwielen.
Het is dus lastiger de kettinglijn goed te krijgen. En je zult voor moeten spelen met bv. het kettingblad achter de crankarmen plaaten.

Zjoert
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2011 00:06

Zjoert 08 mei 2012 16:33

OK,

Heb je voor de schroefpignon nog een apart afneemstukje nodig om de casette eraf te halen?

Wat ik nog niet snap: Zo'n freewheel is toch vaak vanaf de tijd van 7-speed. Past zo'n freewheel (of eentje die je nu koopt) dan op die schroefdraad?
Is het freewheel niet breder dan de 5-speed casette die erop zat?

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 08 mei 2012 17:16

Volgens mij denk je te lastig.

Bij een schroefpignon (heb je apart gereedschap voor nodig, fietsenmaker doet het graag voor je) heb je gewoon schroefdraad waar je een freewheel opdraait, en nee die is bij lange na niet breder dan een 5 speed casette.

Later kreeg je body's en dan kun je gewoon spacers met 1 tandwiel monteren

Gebruikersavatar
gerwald
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2011 00:28

Gebruikersavatar gerwald 08 mei 2012 20:54

Hoi Zjoert, lees dit eens: http://www.m-gineering.nl/ssfaq.htm#Singlespeed" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.m-gineering.nl/cass2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.m-gineering.nl/cass3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

Om de pignon te demonteren bestaat inderdaad speciaal gereedschap. Er is ook een beun-oplossing voor als je pignon toch de vuilnisbak ingaat. Je kunt met een schroevendraaier (in de twee puntjes op het afdekkapje) de lagerconus open tikken (linkse schroefdraad). Je trekt dan de tandwielkransjes eraf, en hebt dan een heleboel kleine kogeltjes in je hand :) :twisted: . Het onderliggende deel is niet rond, maar heeft twee vlakke kanten. Die kun je dus in de bankschroef zetten, en 'm zo gemakkelijk van je naaf afdraaien.

Voor de duidelijkheid: de schroefdraad op je naaf, waar je pignon op zit geschroeft, ziet er zo uit:
Afbeelding

Daar kun je dus een pignon op schroeven, maar ook een los freewheel met één tandwiel:
Afbeelding

Zjoert
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2011 00:06

Zjoert 10 mei 2012 11:51

Tijd om weer moeilijk te denken:

@Gerwald

Het eerste plaatje: Kun je gewoon het freewheel (in het midden is toch het freewheel?) dat onder de tandwielen zit gebruiken?
Of is het handiger om een nieuwe/aparte te kopen?
En je zit dan toch niet met spacers want je gebruikt dat ene tandwiel ook als sluitring?? Toch?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten