Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Nieuw project

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 28 nov 2011 17:03

Dus toen ik naar fietswinkel ging had ik mijn fixie op slot tegen een pilaar aangezet. Ik kwam uit de winkel en mijn fiets was weg, verdomme!

Overal advertenties geplaatst dus ik hoop nog steeds.

Maar ik wilde wel weer graag fixed fietsen, dus was maar weer gaan marktplaatsen, toen heb ik een Batavus Course uit ongeveer 1994/5 gekocht.
Van mijn overige onderdelen maar wat op gaan bouwen, ik moet alleen nog een zwart zadel en een achterwiel/hele wielset.

Fotootje van hoe hij er na 1 dag bij staat.
Afbeelding

Ik had nog een headset liggen en heb de originele maar verwisseld. Verder gepoetst en wat oud stuurlint op een leuke riser gedaan.

Het stuur lijkt wat uit verhouding (het staat wat teveel naar voren vind ik)
Als dit nog zo erg lijkt met het zadel erop dan switch ik hem waarschijnlijk voor een dropbar. Maar dit is wat comfortabeler.

Mvgr. Jan

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 29 nov 2011 18:20

Ik zou je nieuwe wielset voor de lente/zomer bewaren, in de winter zijn de weersomstandigheden toch erbarmelijk. gewoon deze winter overleven met de huidige wielen, je kan ze makkelijk "fixen" btw.

Dit zijn al oudere wielen met nog een cassette-body, meen ik. Als je een shimano achternaaf hebt met nog kogellagers, dan kun je de body makkelijk vastlassen, als het toch voor tijdelijk is:
- Cassette verwijderen
- Wielas verwijderen (let op hier kunnen kogels uitvallen, bewaar ze allemaal en maak ze ff proper)
- Body eraf halen mbv 10mm inbussleutel, in achternaaf steken en losdraaien
- Body goed ontvetten en proper maken.
- Achterkant van de body, daar waar het vrijwiel zit, tig-lassen. Als je het materiaal niet hebt om te lassen, kun je altijd naar een garagist in de buurt gaan, dit duurt nog geen minuut om het vast te lassen.
- Achterkant v/d body terug glad maken (schuren/vijlen/slijpschijf/...)
- Alles terug in mekaar steken en alles terug in vers smeervet plaatsen.

Kosten: 0euro
Moeite: nog geen uurtje en een pint of 2/3/4/...

Het is behoorlijk stevig, zo heb ik een lange tijd rond gereden en het is nog altijd niet stuk (1jaar<...). Skidden gaat ook lekker! Wel met voorrem rijden he!! Een echt fixed achterwiel is natuurlijk veel betrouwbaarder en ik zou het ook aanraden, maar als het toch maar voor tijdelijk is en er een lelijke winter tegemoet komt, dan zou ik het zo oplossen en nieuwe wielen in de lente/zomer plaatsen.

(Nu staat er ook eens een how to in het nederlands, kon het nooit op google vinden)
Laatst gewijzigd door marsfiets op 30 nov 2011 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 29 nov 2011 18:22

Leuk project! Columbus tubing?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 29 nov 2011 18:48

Lijkt mij een Reynolds stickertje
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 29 nov 2011 19:00

timo2.0 schreef:Lijkt mij een Reynolds stickertje
531
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 29 nov 2011 19:10

farelli schreef:
timo2.0 schreef:Lijkt mij een Reynolds stickertje
531
;)

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 29 nov 2011 19:49

Verdorie... :lol:
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 29 nov 2011 19:51

501 inderdaad.

Aardig licht frame.
Afbeelding
Had nog wel een zwart zadel liggen, komt tzt een nieuwe/andere.

Wielen worden toch echt vervangen, Deze achtervelg is namelijk dwars door :P Eigenaar zei dat het wiel dubbel was gevouwen. Op eBay al een setje gevonden; weinmann velgen op formula hubs, prima voor dagelijks niet al te ruig gebruik. Maar 120 euro incl. verzenden. Dan zit er iets meer dan 150 euro in deze fiets en dat vind ik prima om de winter mee door te komen.

Oh ja, dit tandwiel is Biopace, ik moet het nog even aanzien, maar als iemand hier nog wat heeft liggen (130bcd) Niet al te versleten en voor niet al teveel geld en tussen de 42 en 48 tanden, pb dan haha.

Plaats reactie