Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Uit armoe naar single speed.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 24 mei 2017 21:08

gede schreef: 22 mei 2017 12:55 Als je nou behalve je versnellingen ook nog je ketting overboord gooit en met je voeten afstoot zoals ze dat met de eerste fietsen deden, dan denk ik dat je weer heel wat slijtage en onderhoud kan vermijden!
Het gebruik van randwaarden / limieten / alles-of-niets, is typerend voor extremisme.
Ik vind dat extremisten zichzelf overboord moeten gooien.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 24 mei 2017 21:33

Ik zit op mijn 2 fietsen nog altijd met aluminium kettingbladen vooraan. Weliswaar dikker, maar aluminium tanden slijten beduidend sneller dan stalen.
En dus begon ik recentelijk te denken om op zoek te gaan naar stalen kettingbladen met 52 tanden.
Aangezien de Santos dealer mogelijk mijn "nieuwe" fietsenmaker wordt, besloot ik om er eens binnen te wippen met deze vraag.
Toen ik de inkom passeerde en langs enkele fietsen liep beseft ik ineens dat er 1 tussen zat die er wel erg uitzag als deze die ik had besteld. En inderdaad, eergisteren toegekomen.
Nader bekeken, naast de zaken die waren zoals ik had gewild, zag ik toch dat de eerder als sterk omschreven (goudkleurige) ketting dat niet was. Ik merkte op dat hij op het zicht al smaller leek dan mijn huidige, en ook fragieler. De Santos dealer zei dat het dezelfde breedte zou moeten zijn. Ik nam hem mee naar buiten naar mijn huidige fiets, en daar moest hij inderdaad toegeven dat de zogenaamd speciaal voor Santos gemaakte ketting smaller was.
En het fragielere uitzicht leek te komen door schakelpennetjes die verzonken zaten in de plaatjes. Mijn huidige KMC Z1X INOX heeft pennetjes die wat uitsteken en geklonken / overgerivetteerd zijn. De Santos ketting leek eerder te zijn bestemd voor een versnellingssysteem, waar breedte beperkt moet zijn.
Uiteindelijk werd ingezien dat de ketting niet is wat het volgens wat we overeenkwamen had moeten geweest zijn.
Enige posts terug verwees ik naar een kettingen test.
1 van de geteste kettingen bleef roestvrij na 2 zoutwateronderdompelngen, de zogenaamde "Rust Buster).
En dus heb ik de beslissing maar naar me toe getrokken, en deze ketting besteld.
En zo zie je. Daarom dat ik een onderdelenlijst wilde. Dat is een referentie, een duidelijkheid.
Door de wat bredere ketting zullen bredere tandwielen ook van doen zijn.
En zo gaat de saga voorlopig verder.
De fiets, zoals ze nu is, aandrijving genegeerd, is zeker beter dan mijn huidige. Maar ze kost dan ook 4 keer zoveel/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8388
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mei 2017 21:44

Weet je Nova, ik heb met de fietsenmaker te doen. Als die man binnenkort een hartverzakking blijkt te hebben, zal me dat niet verbazen.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 mei 2017 07:57

Jans schreef: 24 mei 2017 21:44 Weet je Nova, ik heb met de fietsenmaker te doen. Als die man binnenkort een hartverzakking blijkt te hebben, zal me dat niet verbazen.
Als ik kijk naar de hoeveelheid werk die IK moest verzetten, om de nieuwe Santos fiets te betalen, dan vind ik dat ik alle moreel recht heb op eisen stellen aan man en koopwaar.

Als u dat anders ziet, dan denk ik dat u vergeten bent wat economie en samenleving is.
Iets, voor iets evenwaardigs. Geld is, maar een tussenstap naar wat je wilde en waar je moreel recht op heb.

Van bij het begin, heb ik erg duidelijk gemaakt dat de (3) aandrijvingscomponenten de grote motivatie waren voor mijn keuze / koop. Met de ketting als grote nummer 1, omdat die me nog parten speelde (vooral door roest door zout/zuur/? spijts "INOX"). De eerste dag heb ik ook gezegd dat ik een voor mensen overgedimensioneerde ketting zocht.
Slijtage, en eraan verbonden miserie reduceren was de basis voor het verhaal "uit armoe naar single speed".
Als ik dan, na alle beloftes, een blitz goudkleur ketting zie die er in deze/mijn ogen qua dimensies en constructie uitziet als voor een kinderfietsje binnenshuis, dan ZEG ik dat.

Ik, vind dat bij een ruil (economie), beide partijen tevreden weg moeten gaan. Samen daarnaartoe WERKEN, is bijgevolg primair. Dat is wat ik, EN de Santos dealer, doe. Ik heb (in mijn ogen) serieuze toegevingen gedaan. Eigenlijk, is deze Santos fiets op aandrijvings-technisch vlak antiek. 1 tandwiel voor. 1 tandwiel achter. 1 ketting ertussen en trappen maar. Ik betaal dus eigenlijk de tov mijn huidige fietsen 3000 extra euro vooral voor de rest (frame sterkte, frame maat, bagagedrager, wielen, banden, verlichting, enz). Die rest is dus eigenlijk peperduur.
Toen ik dat eens opmerkte tegen de Santos dealer zei hij dat mijn "speciale eisen" ontwikkeling / ingenieurs vergde. Ik antwoordde dat de rudimentaire aandrijving gewoon WERK was, er moest niks uitgevonden worden, enkel gezocht naar benodigde onderdelen.

Het probleem hierbij is Santos noch Santos dealer, maar fabrikanten van onderdelen die liever hebben dat producten verslijten en klanten nopen tot het blijven passeren aan hun kassa's.
En niet enkel in de fietsenmarkt, tegenwoordig is die strategie de heersende geworden.
Vroeger zaten ingenieurs te bestuderen hoe ze hun product beter konden maken / de levensduur verlengen. Nu zitten ze te bestuderen welke truken ze kunnen uithalen om de levensduur te limiteren.

Terug inzake deze Santos fiets, de dealer zei gisteren dat hij ging kijken om een "halve schakel" te steken, om de excenter (trapas) zoveel mogelijk naar achter te kunnen plaatsen, zodat er zoveel mogelijk kettinguitrekking te compenseren zou zijn (ik had vroeger gevraagd of de excenter afstand vergelijkbaar was met deze van de sleuven in mijn huidige fietsen).
Totnogtoe had ik nog geen antwoord gehad. Blijkbaar heeft hij dat intussen bekeken en gemerkt dat het minder was.
Hij zei dit nu uit zichzelf. Wel, dit is positief. Dit is luisteren naar klanten. Er zijn er veel die ja en ja en ja knikken en uiteindelijk iets leveren uit de standaard doos en niks is wat gevraagd was.

Waarom heb ik eisen? Waarom stel ik eisen? Waarom druk ik eisen door? Omdat ik heb GELEERD dat dat NODIG is om geen brol opgesolferd te krijgen. Ik MOET wel. Er is geen SchatIkHebPechKomJeMeEvenOppikken. Ik moet zoveel mogelijk mijn plan kunnen trekken, en daar fiets niet mijn specialiteit is in de economische arbeidsdeling, kan ik dat maar in beperkte mate, en daarom simplificieerde ik mijn fietsen tot een punt dat ik mijn plan VOLDOENDE kan trekken, niet meer gegijzeld door fietsenmakers die je hun Probleemstraat willen insturen, opdat ze elke X weken wat van je geld in hun kassalade zouden kunnen schuiven.
Sinds ik geen versnellingen meer heb, er niks meer af te regelen is, steek ik gewoon een reserve achterwiel erin, en kan dan bij gelegenheid naar de fietsenmaker gaan ermee, en vergemakkelijkt de simpliciteit erg vlugge / directe herstelling.
Alleen de ketting is nog een probleem, en de Santos fiets is bedoeld om dit ook te overkomen. Ik heb gisteren, gebaseerd op http://thegoldenwrench.blogspot.be/2011 ... hains.html 3 van die KMC Rust Buster kettingen besteld.
Toch nog enig risico, want het is niet omdat dingen 5 jaar geleden zus of zo waren, dat ze dat nu ook nog zijn.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 26 mei 2017 18:28

Ik begrijp intussen waarom er geen 'SchatIkHebPechKomJeMeEvenOppikken' is... Ik vermoed zo'n beetje dat u neigt naar compromisloos perfectionisme. Ach nee, sorry, je wou alleen maar de dingen 'VERBETEREN'. Ik zou me is afvragen of je jezelf niet een heel klein beetje onmogelijk maakt. Het leven is nu eenmaal een aaneenschakeling van compromissen sluiten.

Tussen haakjes: Bij mij is er wel een 'SchatIkHebPechKomJeMeEvenOppikken'. Die is me de afgelopen 60.000 km 2 keer komen oppikken: 1 keer toen ik met 7 gebroken ribben op het asfalt lag en 1 keer toen ik van de politie niet verder mocht omdat ik te laat zonder licht onderweg was. Nooit vanwege materiaalpech dus. En ik rijd zélfs mét versnellingen jongens :-).

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 28 mei 2017 07:45

gede schreef: 26 mei 2017 18:28 Ik begrijp intussen waarom er geen 'SchatIkHebPechKomJeMeEvenOppikken' is... Ik vermoed zo'n beetje dat u neigt naar compromisloos perfectionisme. Ach nee, sorry, je wou alleen maar de dingen 'VERBETEREN'. Ik zou me is afvragen of je jezelf niet een heel klein beetje onmogelijk maakt. Het leven is nu eenmaal een aaneenschakeling van compromissen sluiten.

Tussen haakjes: Bij mij is er wel een 'SchatIkHebPechKomJeMeEvenOppikken'. Die is me de afgelopen 60.000 km 2 keer komen oppikken: 1 keer toen ik met 7 gebroken ribben op het asfalt lag en 1 keer toen ik van de politie niet verder mocht omdat ik te laat zonder licht onderweg was. Nooit vanwege materiaalpech dus. En ik rijd zélfs mét versnellingen jongens :-).
Ik poog miserie zoveel mogelijk te reduceren.
Zoveel.
Mogelijk.
En, ik doe daartoe mijn best.
Er zijn klagers.
En er zijn oplossers.
Ik sta op van het asfalt.
En trek mijn plan.
Nog een geluk dat u uw mond toen niet mee-brak.
Uw SchatIkHebPechKomJeMeEvenOppikken zou gedacht kunnen hebben dat er een soort vreemde hijger op de lijn zat en figuurlijk dichtgegooid hebben. :-)

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 29 mei 2017 09:14

Een laatste goedbedoelde reactie en dan zal ik mij onthouden aangezien ik dan niets meer kan toevoegen:

U doet de uitspraak 'miserie te willen reduceren'. Als we hier uw lange epistels nalezen kom ik eerder tot de omgekeerde conclusie. Ik vrees dat uw streven naar de nauwelijks verslijtbare fiets gaat eindigen in: zeer veel tijdsverlies, een fiets die veel te duur en te zwaar is en weinig flexibiliteit biedt (geen versnellingen). En last but not least: Ik ben helemaal niet overtuigd dat u pech onderweg gaat reduceren omdat u veel te veel bent gaan customizen, puzzelen en samenknutselen.

Ik ben nog steeds van mening dat u dat thema onderhoud aan de fiets veel te groot ziet. Afhankelijk van het aantal kilometer dat u rijdt, moeten een paar kettingwissels en tandwielwissels op een jaar volstaan. Een wissel is in 20 minuten geklaard. Dat brengt ons op een paar uurtjes per jaar.

Verder: De pech onderweg. Indien u wat standaard reservemateriaal meeneemt, kan u 95 % van de gevalletjes oplossen: Een reservebandje, sleutelset, kettingpons en snelsluitertje. Het gaat in 10 jaar 1 keer gebeuren dat u zich daarmee niet u de nood kan helpen. Dat gaat u met uw 'customised' fiets niet beter doen.

U zal er uiteindelijk veel goedkoper en met minder frustratie en gezoek vanaf zijn.

En oh ja: Wees niet te perfectionistisch in dat onderhoud. Soms doe je meer kwaad dan goed: Ik heb nog geen enkele kilometervreter weten vijlen aan tandwielen of met een oliekannetje een druppeltje op elke schakel leggen. Blijf met water van je ketting af. Reinig ze goed met een droge doek (eventueel de doek vooraf met een vetoplosser inspuiten). Zand kan je eventueel met een compressortje wegspuiten. Daarna een dünne teflonolie erop die goed tussen de schakels 'kruipt'. Op het einde even met een doek over de ketting zodat ze niet zo vettig is dat de olie in het rond vliegt.

Zo, ik heb gezegd. Ik ben ervan overtuigd dat u gaat volharden in de boosheid, maar ik zeg u nogmaals: Het gaat van u geen gelukkiger fietser maken.

Succes.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 09 jun 2017 21:51

Uw goedbedoelde reactie verwart perfectionisme met efficientie.
Zo veel mogelijk bereiken met zo weinig mogelijk moeite.
Bramen afvijlen is heel simpel.
De bramen die belang hebben zijn de zijwaarts uitstekende, want die slijten de ketting. Het braamdeel dat niet buiten het draaivlak van het tandwiel komt, niet. Gezien voor dit vlak, zijn spits gesleten tanden net "minder" contact.
Compressor heb ik niet. Te zot om enkel hiervoor te kopen, en voor de rest in de weg te staan.
Compressor blaast vuil trouwens net dieper.
Werkwijze kuisen:
- fiets omdraaien.
- achterwiel eruit.
- emmer met water en zeep op een verhoogje onder fiets, zodat de ketting er deels in kan hangen.
- schrobben, draaien, schrobben, draaien, enz tot de ketting gepasseerd is. Water zwart.
- fiets terug recht.
- achterwiel er weer in.
- goed ronddraaien, water vliegt weg.
- morgen erop: fiets draaien en druppel olie op elke schakel.

Er is echter een nog veel efficientere methode: kettingkast.
Maar nog steeds geen gevonden voor een 52 tanden wiel.
Ik kan bij gevonden hem aanpassen om niet tegen het frame te komen.

Ik heb de Santos dealer gevraagd of hij geen stalen ipv alu 52 tanden kettingblad kan vinden.
Ik zoek zelf ook af en toe, maar is blijkbaar weinig aanbod.
Inzake mijn verhaal: ik ben nu op zoek naar een
Hoe gaat dat bramen afvijlen: fiets omdraaien. Vijl aan 1 zijde tegen het vrije deel van het kettingblad houden, enkele malen draaien.
Andere zijde.
Gedaan.
1 minuut.

Ik koop geen vetoplossers.
Ik gebruik water en de vetoplosser genaamd "zeep".
Goedkoop.
Simpel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16271
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jun 2017 11:18

Een ketting slijt niet overmatig van bramen aan een tandwiel maar van onvoldoende smering tussen de asjes en schalmen. Juist die methode met zeep en water zorgt dat je alle smering weghaalt. Zelfs met op iedere schakel een druppel olie ben je niet gegarandeerd dat je daarna weer voldoende smering aanbrengt.

Beter reinig je de ketting regelmatig met lampolie of diesel (kan op dezelfde manier alleen dan een kleiner bakje). Je houdt de ketting dan altijd vet. Uiteraard wel nog nog even smeren na het reinigen.

Bramen wegvijlen is eigenlijk nodig als je last hebt van chainsuck maar dan moet je het wel heel bont maken met een singlespeed.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3238
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 10 jun 2017 14:00

Zoals Ernie ook al schrijft.
De manier waarop Nova zijn ketting reinigt garandeert dat er nog water en zeep tussen de schakels zit op het moment dat hij de ketting van oliesmering wil voorzien. Aangezien water niet wijkt voor olie 'smeert' hij zijn ketting vooral met water.
Niet vreemd dus dat hij zo extreem veel slijtage en zelfs kettingbreuk rapporteert.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 21 jun 2017 20:58

Nova schreef: 13 mei 2017 23:51
klimmer schreef:Nog een poging (eigenlijk zinloos): waarom ben je zo onbeschoft beledigend, hatelijk tegen andere mensen? Neem je pilletjes toch eens in!
Ik ben een beleefd persoon.
Ik antwoord in de taal waarmee ik word aangesproken.
Pilletjes zijn voor mensen met lichamelijke problemen.
Mijn problemen betreffen het gebruiksvoorwerp bekend als "fiets".
:lol: :lol: :lol:

Ik heb dit topic net ontdekt. Hilarisch gewoon. Dit topic is voer voor de betere psychiater.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 22 jun 2017 10:33

NicoNB schreef: 10 jun 2017 14:00 Zoals Ernie ook al schrijft.
De manier waarop Nova zijn ketting reinigt garandeert dat er nog water en zeep tussen de schakels zit op het moment dat hij de ketting van oliesmering wil voorzien. Aangezien water niet wijkt voor olie 'smeert' hij zijn ketting vooral met water.
Niet vreemd dus dat hij zo extreem veel slijtage en zelfs kettingbreuk rapporteert.
En dan nog alleen oliën als ze er de volgende dag geen regen afgegeven wordt....

Opzienbarend dat Nova geen (overmatige) slijtage accepteert, maar dit ondertussen wel zelf in de hand werkt en dit op geen enkele manier lijkt aan te willen nemen/aan te willen passen.
Voor veel geld allerlei materialen kopen, slecht onderhouden, en vervolgens gaan klagen.


Edit; verder kan ik wel genieten van dit soort topics, bedankt !
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gesloten