Jans schreef: ↑24 mei 2017 21:44
Weet je Nova, ik heb met de fietsenmaker te doen. Als die man binnenkort een hartverzakking blijkt te hebben, zal me dat niet verbazen.
Als ik kijk naar de hoeveelheid werk die IK moest verzetten, om de nieuwe Santos fiets te betalen, dan vind ik dat ik alle moreel recht heb op eisen stellen aan man en koopwaar.
Als u dat anders ziet, dan denk ik dat u vergeten bent wat economie en samenleving is.
Iets, voor iets evenwaardigs. Geld is, maar een tussenstap naar wat je wilde en waar je moreel recht op heb.
Van bij het begin, heb ik erg duidelijk gemaakt dat de (3) aandrijvingscomponenten de grote motivatie waren voor mijn keuze / koop. Met de ketting als grote nummer 1, omdat die me nog parten speelde (vooral door roest door zout/zuur/? spijts "INOX"). De eerste dag heb ik ook gezegd dat ik een voor mensen overgedimensioneerde ketting zocht.
Slijtage, en eraan verbonden miserie reduceren was de basis voor het verhaal "uit armoe naar single speed".
Als ik dan, na alle beloftes, een blitz goudkleur ketting zie die er in deze/mijn ogen qua dimensies en constructie uitziet als voor een kinderfietsje binnenshuis, dan ZEG ik dat.
Ik, vind dat bij een ruil (economie), beide partijen tevreden weg moeten gaan. Samen daarnaartoe WERKEN, is bijgevolg primair. Dat is wat ik, EN de Santos dealer, doe. Ik heb (in mijn ogen) serieuze toegevingen gedaan. Eigenlijk, is deze Santos fiets op aandrijvings-technisch vlak antiek. 1 tandwiel voor. 1 tandwiel achter. 1 ketting ertussen en trappen maar. Ik betaal dus eigenlijk de tov mijn huidige fietsen 3000 extra euro vooral voor de rest (frame sterkte, frame maat, bagagedrager, wielen, banden, verlichting, enz). Die rest is dus eigenlijk peperduur.
Toen ik dat eens opmerkte tegen de Santos dealer zei hij dat mijn "speciale eisen" ontwikkeling / ingenieurs vergde. Ik antwoordde dat de rudimentaire aandrijving gewoon WERK was, er moest niks uitgevonden worden, enkel gezocht naar benodigde onderdelen.
Het probleem hierbij is Santos noch Santos dealer, maar fabrikanten van onderdelen die liever hebben dat producten verslijten en klanten nopen tot het blijven passeren aan hun kassa's.
En niet enkel in de fietsenmarkt, tegenwoordig is die strategie de heersende geworden.
Vroeger zaten ingenieurs te bestuderen hoe ze hun product beter konden maken / de levensduur verlengen. Nu zitten ze te bestuderen welke truken ze kunnen uithalen om de levensduur te limiteren.
Terug inzake deze Santos fiets, de dealer zei gisteren dat hij ging kijken om een "halve schakel" te steken, om de excenter (trapas) zoveel mogelijk naar achter te kunnen plaatsen, zodat er zoveel mogelijk kettinguitrekking te compenseren zou zijn (ik had vroeger gevraagd of de excenter afstand vergelijkbaar was met deze van de sleuven in mijn huidige fietsen).
Totnogtoe had ik nog geen antwoord gehad. Blijkbaar heeft hij dat intussen bekeken en gemerkt dat het minder was.
Hij zei dit nu uit zichzelf. Wel, dit is positief. Dit is luisteren naar klanten. Er zijn er veel die ja en ja en ja knikken en uiteindelijk iets leveren uit de standaard doos en niks is wat gevraagd was.
Waarom heb ik eisen? Waarom stel ik eisen? Waarom druk ik eisen door? Omdat ik heb GELEERD dat dat NODIG is om geen brol opgesolferd te krijgen. Ik MOET wel. Er is geen SchatIkHebPechKomJeMeEvenOppikken. Ik moet zoveel mogelijk mijn plan kunnen trekken, en daar fiets niet mijn specialiteit is in de economische arbeidsdeling, kan ik dat maar in beperkte mate, en daarom simplificieerde ik mijn fietsen tot een punt dat ik mijn plan VOLDOENDE kan trekken, niet meer gegijzeld door fietsenmakers die je hun Probleemstraat willen insturen, opdat ze elke X weken wat van je geld in hun kassalade zouden kunnen schuiven.
Sinds ik geen versnellingen meer heb, er niks meer af te regelen is, steek ik gewoon een reserve achterwiel erin, en kan dan bij gelegenheid naar de fietsenmaker gaan ermee, en vergemakkelijkt de simpliciteit erg vlugge / directe herstelling.
Alleen de ketting is nog een probleem, en de Santos fiets is bedoeld om dit ook te overkomen. Ik heb gisteren, gebaseerd op
http://thegoldenwrench.blogspot.be/2011 ... hains.html 3 van die KMC Rust Buster kettingen besteld.
Toch nog enig risico, want het is niet omdat dingen 5 jaar geleden zus of zo waren, dat ze dat nu ook nog zijn.