Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Ingefl
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2018 08:17

Ingefl 10 okt 2018 21:26

Ridley Noah flyer schreef: 09 okt 2018 22:13 De topstone heeft wel beter spec. Dan de nuroad.

Alleen de schifters en de klauwen al.
Mis ik iets wat betreft de schakelaars en de remmen?
Ik zie op het eerste oog geen verschil tussen de Nuroad Race en de Topstone 105 behalve misschien de rotors?

Topstone: https://www.cannondale.com/Internationa ... 51f893d6c1
  • Remmen: Shimano 105 7070 hydro disc, 160/160mm RT56 rotors
  • Schakelaars: Shimano 105, 2x11
Nuroad: https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/road/ ... lack-2019/
  • Remmen: Shimano 105 BR-R7070, Hydr. Disc Brake, Flat Mount (160/160)
  • Schakelaars: niet genoemd, maar lijken niet echt op de R505 schakelaars die op de Nuroad 2018 zitten, dus ik dacht dat het hier de nieuwe 105 schakelaars op zitten

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 okt 2018 08:07

We gaan die CaadX zien op zaterdag ophetkantje! ;)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 okt 2018 08:34

Over een week of 2, moet even herstellen van kleine ingreep, maar vanaf begin november ben ik er weer bij scottpch!
Ach, ik zeg ook maar wat

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 11 okt 2018 10:31

SqueeZer schreef: 10 okt 2018 20:24 Door wat geschuif met fietsen en bestelling nieuwe fiets gaat de C3 Disc doorschuiven als vuil weer fiets / gravelracer (al denk ik dat hij net iets te kleine banden hiervoor aankan).

De vraag concreet, volgens ik zie kan de Cervélo C3 max. een breedte van 32 mm bandjes aan, welke band (en indien mogelijk met bruin wangetje maar das een plus geen pre) kan ik dan het beste kiezen voor 70 % asfalt en 30 % de sporadische schelpenroute, gravelweg (echt modder enz. ga ik hem niet aandoen)?

Tweede vraag, voor de wielexperts .. er liggen nog altijd de standaard HED Ardennes GP Plus Disc wielen op.

Volgens ik terugvind op de website qua specs:

- Rim Width: 25mm
- Internal Rim Width: 21mm
- Rim Depth: 24.5mm
- Clincher.

Omdat ik her en der lees dat bepaalde breedtes van banden niet echt een meerwaarde hebben als de velg er eigenlijk niet voor geschikt is .. een 32 mm band gaat op zijn recht komen op deze wielset of beter bij 28 mm blijven?
Je zou de Compass Stampede Pass kunnen overwegen, dat is een snelle band. Ik ben zeer tevreden over de 38mm brede Barlow Pass.
En deze kunnen prima op je wielen lijkt mij. Ik rijd graveltochten met bredere banden op (qua maten) vergelijkbare H+Son Hydra velgen.
Laatst gewijzigd door supermatt op 11 okt 2018 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 11 okt 2018 19:49

hotrod schreef: 10 okt 2018 11:44 Beide fietsen hebben wel een 1x11 SRAM aandrijving.
Een dikke bonus :winkthumb:

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 11 okt 2018 21:07

waaruit bestaat de bonus van een 1x11 setup precies, behalve dat het hip is?

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 12 okt 2018 10:25

Maruss schreef: 11 okt 2018 21:07 waaruit bestaat de bonus van een 1x11 setup precies, behalve dat het hip is?
Op de keper beschouwd is het niet echt vooruitgang, want om een zelfde bereik van je versnellingen te houden, worden de stappen tussen de afzonderlijke vernellingen groter. Verder heb je te maken met scheefstand van je ketting, al valt dat door de gekozen kettinglijn van het systeem wellicht nog wel mee.

Praktisch gezien vind ik het voor een blubberfiets wel een voordeel, dat je geen voorderailleur hebt. Die fungeert in het algemeen toch wel als moddervanger. Daar heb je bij een 1x11 geen last van. Ik heb nu twee fietsen met een 1x aandrijving. Voor gebruik van de fietsen in Nederland bevalt me dat eigenlijk heel goed.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 12 okt 2018 10:41

Met al die normale compact crankstellen op gravel-'racers' denk ik dat heel veel rijders alsnog met een schuine kettinglijn rijden. Er van uit gaande dat je met je gravelracer geen 50+ hoeft te rijden, en in Nederland de variatie ook niet enorm is, kan je volgens mij prima uit met een 1x.

Ik zou wel een 38-28 op zo'n fiets willen zetten. Maar dan kom je denk ik in de problemen met as-breedtes en kettinglijnen? Laat staan derailleurpositie?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 okt 2018 11:03

wouterf schreef: 12 okt 2018 10:41
Ik zou wel een 38-28 op zo'n fiets willen zetten. Maar dan kom je denk ik in de problemen met as-breedtes en kettinglijnen? Laat staan derailleurpositie?
Dat is frame specifiek.
Een MTB crank is best, met al dat niet, een spacer te monteren in de bestaande bb lagers.
Bij een aanlas derialleur bevestiging zou je inderdaad wel eens niet diep genoeg omlaag kunnen om de derialleur goed te monteren. Al is 38-28 denk ik minder een probleem dan bv 36-26.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 12 okt 2018 12:25

Hier een 46-34 op de Gravel racer. 46 is voor mij voldoende op deze fiets icm 12-25 cassette. Als ik wil racen pak ik de racefiets wel
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 okt 2018 13:15

lijkt mij voor een gravelracer ook haast logischer dan een mountainbike, om bij 2 bladen voor te blijven. Mixed gebruik op weg en onverhard. En het onverharde is dan vaak nog "gravel" dus redelijk doorfietsen. Dus relatief kleine stapjes bij het schakelen is dan net zo fijn als op de weg. Dat zegt althans mijn boerenverstand.

Mijn WIND heeft een 1x11 setup, met 11-32 achter. Die fiets is wel een manusje van alles (atb achterkant, race voorkant, ossekop stuurtje... ). gebruik is dan ook vooral in en rond de stad en vaak met kinderkar (momenteel). Dan voldoet het prima, snelheden gaan dan tot een km of 25 in t uur. Dan vallen de gaten in de cassette wel mee. Lange sportieve stukken (200km+ wel mee gereden), merk je wel dat je anders fietst, meer op cadans, en dan heb je op het vlakke liever een compactere cassette. Volgens mij is dat ook eerder een doelgebruik bij gravelracers. Dus een dubbel, met een compatere cassette lijkt me bijna logischer dan een single met een grote gaten cassette.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 okt 2018 15:09

Ik verkies toch ook een dubbel, met DI2 geeft dat toch enkel voordelen.

Mijn fiets staat alweer klaar voor morgen, gravel rijden in Limburg (Gravelseries) en door het goede (droge) weer komen er snellopende bandjes op, op de gewone wielen (had vorige week de 27.5"-wielen met 2"-banden eronder gezet maar dat zal toch niet nodig zijn)
Afbeelding

Plaats reactie