Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 nov 2018 11:55

@amclassic fan, klopt wat je schrijft. mijn redenering gaat inderdaad mank.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 nov 2018 15:43

ophetkantje schreef: 27 nov 2018 10:47 ....... Verder zou die 2 cm spacers minder ook tot 2 cm minder uitstekende zadelpen leiden, ...................
Hier ben ik even niet mee.
Waarom zou je zadel 2 cm naar beneden kunnen als je 2 cm minder spacers hebt?
Je zadelhoogte heeft echt niets te maken met je stuurhoogte.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 nov 2018 15:49

Hij bedoelt dat het frame dan 2cm hoger moet zijn (zowel de zitbuis als de balhoofdbuis):geek: .
DvanW schreef: 27 nov 2018 10:56 Dit is een veel relaxtere positie dan op mijn racers, dat is dus voor iedereen anders. Een grotere maat is er simpelweg niet en custom vind ik te duur. Dit is een setup die prima past binnen de toleranties. In deze maat vind ik fietsen overigens zelden een schoonheidsprijs winnen, grotere wielen zijn helaas niet zo gangbaar :-)
Grotere wielen zijn juist meer gangbaar dan deze. Ik heb 622 velgen met 47mm banden en pakt een stukje groter uit dan de meeste 584 banden die nog op een gravelracer passen.

De combinatie van de omgekeerde stuurpen (om dat het heurt op een reisfiets?), de zadelpen die zo ver uitsteekt, de spatborden die de wielbasis optisch nog wat verkleinen en de kleine wielen laten het geheel er een beetje uitzien als een koddige kruising tussen een te kleine racefiets en een jaren 90 mountainbike.

Gezien de geometrie zou het frame iemand van 1.96m moeten passen maar de combinatie van lange benen en extreem sloping is niet heel gelukkig gekozen imho. Had je het frame al gezien in deze maat voor de aanschaf? Zo niet, ben je zelf dan ook niet een klein beetje geschrokken van het uiterlijk?

Hoe dan ook: Als je er mooie fietsavonturen op gaat beleven wordt het vanzelf een prachtige zwaan ;) .
Campagnolo Ultra Dork

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 27 nov 2018 16:01

Zeker niet van geschrokken, foto vertekend ook een beetje moet ik zeggen. Mensen die de fiets zien reageren vooral heel positief. Fiets wordt standaard geleverd met stuurpen omhoog maar daar ben ik zelf nog niet over uit. Met grotere wielen bedoel ik natuurlijk groter dan 622, tot 42 mm passen die hier ook gewoon in. Ieder zijn voorkeuren zullen we maar zeggen. De vergelijking met een mountainbike is wel grappig want deze is ook gemaakt met licht MTB gebruik in het achterhoofd.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 27 nov 2018 17:57

Ik vind het wel een mooi apparaat! Wellicht dat een meer horizontaal lopende bovenhuis iets meer balans had gebracht, maar zeker niet lelijk. Kleurtje, wielen en afmontage smoelt wel lekker bij elkaar. Lijkt me ook een aardige fiets voor woon-werk als je een lamp voor en achterop schroeft?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 nov 2018 18:25

"Vorm volgt functie", zoals de functionalisten zeiden.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 28 nov 2018 08:07

sorry maar ik moest hier aan denken, ik snap het hele 650b verhaal nog niet.
waarom bestaat het?... ok misschien op kleinere framematen. maar dit is gigantisch.

wel een lekkere drop dat is toch minstens 20cm?
moet passen voor iemand met kort boven lichaam met lange armen en benen.
Bijlagen
gios-mini.jpg

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 nov 2018 08:32

Die drop valt wel mee. Dat vertekent ook met die gekke kleine wieltjes.

650b is voor echt off road werk best prettig, zeker omdat er heel weinig gravelracers zijn waar smalle 29er banden in passen (ik heb er een andere vork voor moeten kopen) maar op een grote maat gravelracer is het inderdaad niet de fraaiste oplossing.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 nov 2018 10:34

Met 650B wielen kun je in een normaal frame (geschikt voor 700C) ruimte creëren voor spatborden. Als de fiets daarop niet is voorbereid, kun je op die manier improviseren. Het is een gangbare 'marinierstruc' onder randonneurs.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5113
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 nov 2018 11:10

Misschien met speciale banden, maar als je mtb banden gaat monteren op 650b wielen heb ik nou niet echt meer ruimte ?

Mijn gravelbike met 650b (en 2.1" mtb banden) :
Afbeelding

En met 700c (en 38mm banden) :
Afbeelding

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 28 nov 2018 11:43

dat scheelt inderdaad zoveel niet,
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 28 nov 2018 14:00

Wat denken de gravel ervaringsdeskundigen van de Fuji Jari Carbon 1.3?
https://www.bike-discount.de/en/buy/fuj ... 1.3-776525

Ik ben op zoek naar een gravel fiets met een 1x SRAM groep, liefst Rival of Force, met voldoende clearance voor 700x42C, liefst meer.

Ik heb gedacht aan de Topstone, maar vind de kleur van de rival versie niet mooi.
Ik heb veel en lang gekeken naar de Kona Rove, maar die lijken allemaal een mechanische schijfrem te hebben, behalve de duurste variant, die ik dan te duur vind voor wat het is.
Ook de Salsa Warbird ben ik van gecharmeerd, maar die is weer een categorie duurder.

Ben ik een addertje onder het gras aan het missen, of is dit een fiets waar je een redelijk licht carbonnen frame krijgt voor de prijs van een aluminium gravel fiets? Ik heb hem al in bestelling staan, maar nog niet betaald. Ik kan er dus nog onderuit als mensen me op andere gedachten brengen.

Plaats reactie