Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 25 jan 2017 13:04

Sluit me helemaal aan bij wat R3x hierboven zegt. Een andere Amerikaanse site met veel info over gravel racing is http://www.gravelcyclist.com/. Staan ook veel wedstrijd- / tourtochtverslagen op. Als je een paar van hun filmpjes kijkt snap je het verschil tussen Gravel en CX fietsen ook wel: In de kern komt het neer op: Urenlang lange stukken rechtuit buffelen op nog relatief harde maar slechte ondergronden met lange klimmen/afdalingen en weinig bochten (Gravel) versus een uurtje knallen met om de 30 meter een 180 graden bocht, schuine kant, korte stijle heuvel/brug, diepe modder of zand, etc (CX).

Tijdje geleden had ik onderstaande posts geplaatst over de verschillen tussen CX en Gravel fietsen. Het blijft natuurlijk wel allemaal afhankelijk van merk, beoogd gebruik en persoonlijke voorkeur, maar er zijn wel degelijk verschillen:

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 2#p1098052

en

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 7#p1098287 (zie de plaatjes van CX fiets en Gravel fiets van dezelfde fabrikant)
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jan 2017 14:05

Het gaat er dus juist om dat het verschil er niet per definitie is. Juist omdat er in de scene zoveel verschillende opvattingen over zijn, zijn die er ook bij de fabrikanten. Uiteraard krijg je bij een fabrikant die beide types aanbiedt wel de eerder genoemde verschillen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 25 jan 2017 18:37

Over het algemeen ("gemiddeld") is dat verschil in concept tussen CX en Gravel er dus duidelijk echt wel. Dat elk merk er zijn eigen invulling aan geeft, en daarmee soms ook flink afwijkt van 'het gemiddelde", dat is evident. Dat persoonlijke voorkeur en beoogd gebruik nòg véél belangrijker zijn dan hoe een fabrikant het bedoeld heeft, dat is ook evident. Die opmerkingen vermelde men hierboven er ook netjes bij, dus let daar op als je een gravel of CX fiets overweegt. Maar feit blijft dat het conceptuele verschil door (onder andere) R3x hierboven zeer goed is uitgelegd.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Gebruikersavatar
R3x
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13

Gebruikersavatar R3x 25 jan 2017 19:44

Ik had niet zozeer het verschil tussen CX en gravel uitgelegd, maar het ontstaan van de gravelracer. En aangezien die oergravelracers dus bestonden uit aangepaste mountainbike's, CX'en, racers, etc. hadden die niet allemaal één vooraf bepaald concept of geometrie.
Goed voorbeeld; op de site die ik eerder noemde hebben ze een uitgebreid overzicht van fietsen die geschikt zijn als gravelracers. Daar staan fietsen tussen die door fabrikanten als gravelracer in de markt worden gezet, maar ook CX fietsen en andere "allroad" fietsen worden door hen als zijnde gravelracer geschikt geacht. Met andere woorden, zoals Ernie C ook al zei, dé gravelbike bestaat niet.
Niet lullen maar fietsen!

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 26 jan 2017 18:43

"Dè" wegfiets bestaat ook niet, pak de website van de gemiddelde fabrikant er maar bij en je zit zo op een half dozijn wegmodellen per merk ;-) Maar er zijn conceptueel wel degelijk verschillen tussen een wegfiets en een CX fiets en een gravel fiets. Die verschillen stammen voornamelijk uit het terrein en gebruik waar ze voor ontworpen zijn, vandaar dat ik jouw uitleg dus waardevol vond (ik had zelf ooit al eens een aardig gelijkende uitleg gepost)

En natuurlijk… Dat neemt allemaal niet weg dat er CX fietsen zijn die prima als wegfiets geschikt zijn (Ik heb er zelf namelijk zo eentje :D ), en gravelfietsen waar je prima een rondje mee door het bos kunt crossen, of MTBs die ook lekker bollen op de weg. Dat is uitvoerig besproken: Elke fabrikant geeft er zijn eigen invulling aan en elke fietser heeft zijn eigen voorkeuren. Gelukkig maar!
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 jan 2017 15:23

Gravelen is leuker dan gedacht! Na 2 weekeinden op rij glibberen en glijden met de Marathon Supreme's, toch maar een setje 40mm Schwalbe G-One's besteld.

Nog even getwijfeld over de WTB Nano's die hier ook aangeraden werden, maar die zijn toch weer een stukje duurder (€27 vs. €34) en lijken iets te grof voor op het asfalt. Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 29 jan 2017 21:30

WTB Nanos rollen héél goed op asfalt hoor. Er zit een soort "centerline" op, en dat helpt enorm. Zie http://www.tiendaredblue.com/img/p/dadi ... oom_kronan

Goedkoop zijn ze niet inderdaad. Ik vind ze het geld wel waard
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 30 jan 2017 12:11

Waarom koopt men vooral een setje van dezelfde banden?

Als ik de vorige post zo lees. Een Schalbe G-One achter met een G-One allroad voor lijkt me een prima combinatie.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 30 jan 2017 12:59

Ik zou het omgekeerd doen (maar dat is dan gewoon kwestie van smaak). Achteraan allroad voor meer grip bij de aandrijving, vooraan smaller en lager profiel, voor minder weerstand.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 30 jan 2017 13:41

:winkthumb:

Geinig, ik heb liever meer grip in de bochten, het achterwiel drift wel mee.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 30 jan 2017 17:08

Je kan idd beter meer grip hebben aan de voorkant dan de achterkant. Je voorwiel die weg glijd kun je niet opvangen maar je achterwiel wel.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 30 jan 2017 17:14

opperhoofd schreef::winkthumb:

Geinig, ik heb liever meer grip in de bochten, het achterwiel drift wel mee.
+1

Plaats reactie