Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
Arko74
- Forum-lid
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
- Locatie: Uden
-
Contact
Arko74
22 jan 2017 09:48
delsol schreef:Ook maar een gravelracertje opgebouwd.

Mooie naam ook!

"Fietsen is mijn medicijn."
-
delsol
- Forum-lid
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31
delsol
22 jan 2017 12:51
@Ric
Is uit Slowakije,ik zocht een een betaalbaar custom frame vandaar.
Setup is een 1X11.

-
ferry1982
- Forum-lid
- Berichten: 1401
- Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53
ferry1982
23 jan 2017 17:33
@desol om welk model gaat het ? en brutale vraag wat kost zo'n frame met vork?
-
ric
- Forum-lid
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
- Locatie: Nieuwkoop
ric
23 jan 2017 17:37
Die bruine bike is ook gaaf!
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
fietsvriend
24 jan 2017 13:36
Die bruine bike ken ik, van meneer Janssen! Mooi plekje ook, daar in Zuid-Limburg, tussen het Eyserbos en Gulpen.
@bospaadje: verschil gravelbike en cyclecrosser verschilt van merk tot merk. Ik heb een Stevens crosser (uit 2011) die volgens het blad Fiets tegenwoordig in de categorie gravelbike valt (qua banddikte, verzet, gewicht). Wat mij betreft zijn het allebei fietsen waar je zowel offroad als op de weg uit de voeten kunt. De naam is slechts bedacht door marketingjongens van fietsmerken.
Michiel
-
Douglas
- Forum-lid
- Berichten: 2338
- Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16
Douglas
24 jan 2017 18:35
ric schreef:Die bruine bike is ook gaaf!
Dat is een Open UP. Zeker leuk!
o'7o
-
Bospaadje
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46
Bospaadje
24 jan 2017 19:26
fietsvriend schreef:Die bruine bike ken ik, van meneer Janssen! Mooi plekje ook, daar in Zuid-Limburg, tussen het Eyserbos en Gulpen.
@bospaadje: verschil gravelbike en cyclecrosser verschilt van merk tot merk. Ik heb een Stevens crosser (uit 2011) die volgens het blad Fiets tegenwoordig in de categorie gravelbike valt (qua banddikte, verzet, gewicht). Wat mij betreft zijn het allebei fietsen waar je zowel offroad als op de weg uit de voeten kunt. De naam is slechts bedacht door marketingjongens van fietsmerken.
Dus mijn eerste redenatie klopt wel. Gravelbike, crosser, blabla, is vooral een goede reden om de N+1 regel te handhaven

-
matthiav
- Forum-lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28
matthiav
25 jan 2017 09:02
Dat klopt inderdaad grotendeels. Wel is het zo dat een cyclocrosser voor competities aan de UCI regels behoort te voldoen. Dat zullen er een hele resem zijn maar de belangrijkste is dat er een max bandbreedte is (ik dacht 33mm). Verschillende gravelracers hebben bredere bandjes, alsook nokjes voor spatborden etc. Misschien is het grootste verschil nog wel de intentie van de rijder: competitie (cyclocross) vs vrijheid/avontuur (gravel)

-
nutsjesmoar
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
nutsjesmoar
25 jan 2017 09:42
Dit is allemaal niet helemaal waar. Er zijn wel degelijk verschillen tussen een crosser en een gravelbike. Het hierboven gestelde klopt deels. Een crosser is met name gemaakt voor wedstrijdgebruik, dit betekent echter niet dat er slechts 33mm banden in passen, dat is aan de eigenaar om te monteren. Veel recreatieve crossers gebruiken gewoon 35mm.
Doordat een crosser mede gemaakt is voor wedstrijden zijn de hoeken iets anders. Steilere balhoofdbuis voor sneller manoeuvreren.
De gravelbike daarentegen heeft een iets hogere balhoofdbuis en kortere bovenbuis voor een comfortabelere zit. Ook zijn de ruimtes tussen band en frame iets groter zodat je eventueel spatborden kan monteren.
Door dit alles is een crosser minder geschikt als all-round fiets dan een gravelbike. Al zou ik geen cross wedstrijden willen rijden op een gravelbike.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 17914
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
25 jan 2017 09:57
Veel te algemeen gesteld. "De Gravelbike" bestaat niet. Gravelracer y kan steilere hoeken hebben dan cyclocrosser X. Het zelfde geldt voor balhoofdbuizen, de wielbasis en de bb hoogte.
Crossers zijn vaak kort gebouwd dus kun je er evengoed een fiets met een comfortabele afstelling van maken alleen moet je dan soms een maatje groter hebben.
Veel Amerikaanse crossers zijn juist weer wat langer en hebben een normale hoogte bb.
Veel gravelracers zijn juist weer wat langer gebouwd en bedoeld om te gebruiken met een kortere stuurpen om ondanks de wat luiere stuurhoek het toch nog wat directer te laten sturen. Anderen zijn gewoon comfortracers met ruimte voor wat bredere banden.
Zo zijn er talloze variaties. Je moet je niet blind staren op het stickertje dat de marketingafdeling erop plakt. zoek gewoon de fiets die het beste bij jou past. Het mooie is juist dat er nu zoveel te krijgen is dat er voor iedereen wel wat bij zit met de juiste geometrie en waar de banden in passen die je wilt gebruiken.
Campagnolo Ultra Dork
-
R3x
- Forum-lid
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 08 feb 2016 13:13
R3x
25 jan 2017 12:06
+1
En dat de gravelracer bedacht is door de marketingafdelingen van de fietsindustrie zoals velen hier altijd roepen klopt ook niet. De gravelracer is In de Verenigde Staten ontstaan uit noodzaak door een gebrek aan fietspaden en omdat de gemiddelde automobilist nog asocialer is dan hier in Nederland.
Aangezien ze wel honderden kilometers aan verkeersluwe/verlaten gravel- en zandwegen hebben zijn fietsers daar naar uitgeweken. De eerste gravelracers waren aangepaste mountainbikes, crossers, comfortracers, tourfietsen en noem alles maar op waar je met wat aanpassingen een beetje comfortabel maar snel mee over onverharde wegen kunt racen. Uiteindelijk is daar een hele scene uit ontstaan en is de en is de fietsindustrie daar handig op ingesprongen (geef ze eens ongelijk).
Voor de geïnteresseerden;
Riding Gravel een goede site met heel veel informatie over de Amerikaanse gravel scene.
Niet lullen maar fietsen!