@timo2.0 en Vieux chnoque: Merci!
@ SqueeZer:
Kleur wordt iets heel bijzonders !
Mechanische schijfremmen, in bijzonder de TRP Spyre, zijn vooral een persoonlijke keuze van mij. Hydraulische remmen zijn natuurlijk ook mogelijk en monteer ik ook wel eens (maakt voor frame zelf weinig/geen verschil). Tijdens de uitwerking van het frameontwerp wordt dit met de klant besproken en een deel kiest op basis daarvan ook voor mechanisch.
Mijn argumenten voor mechanisch: combineert voordelen van schijfremmen (altijd voldoende remkracht, ook in nattigheid, geen slijtage van velgen, max ruimte voor dikke banden, etc.) met het simpele van velgremmen (montage, afstellen, onderhoud) dus ook makkelijk onderweg even bij te stellen etc. Theoretisch is de absolute remkracht wat minder (maar dat wordt weer voor een groot deel bepaald door hoe hard je kan knijpen), maar is gewoon (meer dan) genoeg voor op de weg en CX/gravel in NL. Hydraulisch is voor mij pas echt een voordeel voor lange afdalingen waar veel en langdurig remmen met hydraulisch minder van je handen vraagt (verkrampen minder snel) en evt voor personen waarbij handkracht een beperkende factor is.
Bijkomend voordeel is dat mechanische schijfremmen zijn te combineren met alle mechanische remschakelgrepen (dus niet gebonden aan specifiek merk/model).
Framegewicht: Een Special Road Disc in maatje M/L zal zo rond de 1700-1900 gram uitkomen, dat is nogal afhankelijk van de details. Full-custom kan het ook nog wel wat lichter, maar is niet altijd wenselijk. En vaak blijken de looks (dikke buizen) uiteindelijk toch belangrijker dan het gewicht …
Wind Cycleworks
-
- Forum-lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
(in het Parijs-Brest-Parijs topic, maar de foto's lijken me hier meer op z'n plaats)
En het zal TL@ plezier doen dat het aantal spacers ook flink is verminderd (mezelf ook natuurlijk). Een 80mm -6º voorbouw ipv 90mm -17º, een rem(kabel)stop die lager gemonteerd kan worden dan de eerste versie en een 15mm diepere zit.
De purist zal de aero bars waarschijnlijk vloeken in de kerk vinden, maar ik vind het een godsgeschenk voor de lange afstand (vooral als je 1000 v/d 1200km wind tegen hebt...)
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Ik had het genoegen een dag met deze Wind mee te fietsen en ik moet zeggen dat het een hele fraaie fiets blijft.
@FryskBloed: Mooie actiefoto's !
Special Allroader met custom poedercoat spikkelmix
Meer info en foto's op de website: https://windcycleworks.nl/post/18820918 ... -allroader
Meer info en foto's op de website: https://windcycleworks.nl/post/18820918 ... -allroader
Bedankt voor de complimenten. Ik vindt 'm zelf ook goed geslaagd als totaalplaatje (soms heeft de klant daar een andere smaak dan ikzelf ...). De spikkelmix poedercoat werkt ook erg goed (en is in het echt natuurlijk nog mooier dan op de foto ).
Maximale banddikte voor de Special Allroader is officieel 40mm (in 28"/622), maar iets dikker zou in dit geval ook nog wel passen.
Maximale banddikte voor de Special Allroader is officieel 40mm (in 28"/622), maar iets dikker zou in dit geval ook nog wel passen.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2202
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Zit naar die voorvork te kijken dat vind ik voor dit soort fiets echt en prachtig exemplaar. Kun je zo ook inderdaad een mooie breedte band in kwijt.
Ach, ik zeg ook maar wat
Is de onderste oog voor je biddonhouder, op de zitbuis, bewust zo laag gezet, dat de klemband er boven moet zitten? Stel dat de eigenaar ooit iets wil proberen met een subcompact bladensetje, kom je dan niet in de problemen aangezien de derailleur dan iets lager moet?
Ik vind verder de eerste foto de mooiste, daar komt de prachtige vork het best naar voren vind ik.
Het totaal plaatje is ook mooi om te zien.
Ik vind verder de eerste foto de mooiste, daar komt de prachtige vork het best naar voren vind ik.
Het totaal plaatje is ook mooi om te zien.