Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoge druk reiniger of niet

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mei 2011 16:19

Laten we ook wel even onderscheid maken tussen hogedrukreinigers;

-Dezegen bij de autowasstraat is prima, nog steeds niet op de lagers richten/ op rubber afdichtingen maar echt veel schade richt het niet aan.
-De bv karcher reinigers van de bouwmarkt, die hebben een veel hogere druk en daarmee heb je wel kans op schade.

Overigens wat hier word gezegd, ik zie niet waarom ik mijn racer met een hogedrukspuit zou schoonmaken, dat beetje vuil.

De MTB doe ik vaak wel, maargoed dan doe ik hem thuis vaak nog na met de spons, omdat ie er niet echt "mooi" schoon van word.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mei 2011 20:13

mjdg schreef:Dat ziet er handig uit! Waar heb je dat apparaat gekocht?


De Gardena is te vinden bij tuincentrum of bouwmarkt. Deze is echter redelijk aan de prijs. Een euro of 20 geloof ik. Je ziet vergelijkbare dingen ook wel eens bij Aldi, blokker, Lidl etc voor minder dan een tientje.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 mei 2011 20:42

Op mijn werk hebben we de meest gebruikte brandslang van Nederland ;)
Na iedere regenrit naar mijn werk, sproei ik mijn fiets gewoon schoon met de brandslang (wel in de nevelstand).
Heb je ook minder kans op een "legionellabesmetting".

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 18 mei 2011 20:50

Tijdenlang mijn MTB met de hogedruk schoon gehouden. Afstand houden en niet direct op de lagers, dan is er niets aan de hand.

Aan de andere kant..., hoe smerig moet je racefiets wel niet zijn wil je een hogedrukreiniger pakken....:rolleye:

Als je na iedere "vieze" rit of regelmatig onderhoud doet is dit helemaal niet nodig. Dan is het niet onderhouden wellicht schadelijker voor je fiets en onderdelen dan het gebruik van de hogedruk reiniger ;)

mjdg
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 jun 2010 13:35

mjdg 18 mei 2011 21:00

hanz1963 schreef:
mjdg schreef:Dat ziet er handig uit! Waar heb je dat apparaat gekocht?


De Gardena is te vinden bij tuincentrum of bouwmarkt. Deze is echter redelijk aan de prijs. Een euro of 20 geloof ik. Je ziet vergelijkbare dingen ook wel eens bij Aldi, blokker, Lidl etc voor minder dan een tientje.



Dank, goede tip vond 20 euro ook wat veel voor plantenspuit.
Ruud< schreef:Tijdenlang mijn MTB met de hogedruk schoon gehouden. Afstand houden en niet direct op de lagers, dan is er niets aan de hand.

Aan de andere kant..., hoe smerig moet je racefiets wel niet zijn wil je een hogedrukreiniger pakken....:rolleye:

Als je na iedere "vieze" rit of regelmatig onderhoud doet is dit helemaal niet nodig. Dan is het niet onderhouden wellicht schadelijker voor je fiets en onderdelen dan het gebruik van de hogedruk reiniger ;)


Ik houd mijn fiets altijd keurig schoon maar de laatste weken een beetje laten verslonzen en toen een regenritje gemaakt en ja dan is het vuil wat hardnekkiger. Ben het overigens met je eens dat als je fiets in de basis al schoon is hij ook makkelijker zo te houden is.

siemon
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 apr 2006 15:12

siemon 18 mei 2011 23:47

Ik gebruik ook een grote platenspuit, werkt ideaal.
Gekocht bij de Intratuin voor een euro of 15. Als de fiets erg vies is eerst het ergste vuil en zand eraf spuiten. Daarna schoonmaken met een spons en sop en daarna met de platenspuit de laatste sop resten eraf spuiten.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 19 mei 2011 00:15

Robbebopper schreef:Op mijn werk hebben we de meest gebruikte brandslang van Nederland ;)
Na iedere regenrit naar mijn werk, sproei ik mijn fiets gewoon schoon met de brandslang (wel in de nevelstand).
Heb je ook minder kans op een "legionellabesmetting".


Nevel is net het gevaarlijkste als er legionella in het water zit. Je mag zoveel legionella opdrinken als je wilt, als je het maar niet inademd ;-)

Maar als je hem vaak genoeg en lang genoeg gebruikt krijgt de legionella ook geen kans om te groeien.

Zelf spoel ik thuis altijd mijn fiets af met alleen maar heet water op de tuinslang. Emmertje sop erbij en een borstelset met verschillende bostels en hij is heel snel schoon.
Als hij heel vuil is dan spuit ik hem eerst in met een spuitflacon met verdunde dreft.
Mijn racefiets wordt maar een paar keer per jaar met water schoon gemaakt.
Die poets ik normaalgesproken met speciale carbonreiniger van pedros, even wielen eruit en in de reparatiestandaard ophangen en je kunt overal gemakkelijk bij.

Allemaal leuk en aardig dat prof ploegen de fiets wel schoon spuiten met hogedruk spuiten, maar ik wil graag iets langer doen met mijn fiets en liever zonder mijn lagers regelmatig te moeten vervangen.
Had eerst ook de mtb van een maatje van mij in onderhoud en die spoot hem wel af met een hoge druk spuit. Maar zijn lagers waren een stuk sneller aan gort als die van mij.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

mrbolshoi
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 nov 2010 17:05

mrbolshoi 19 mei 2011 15:32

Ik gebruik amper water. Meestal zijn de stof/zand resten met perslucht weg te blazen en verder met een niet-pluizende doek de boel afvegen wordt hij net zo netjes van.
Alleen wanneer deze echt smerig is gebruik ik water.

mjdg
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 jun 2010 13:35

mjdg 21 mei 2011 20:04

Zojuist bij de intratuin een 6L Plantenspuit gekocht zoals eerder besproken. Was toevallig ook nog in de aanbieding voor 10 Euro. Werk perfect! Nevel om stof ed. eraf te halen en een wat harde straal voor het hardnekkig vuil.

Wat voor schoonmaakspul/ ontvetter gebruiken jullie voor bijvoorbeeld het schoonmaken van de ketting en cassette? Heb wel eens iets bij een fietsenmaken gekocht maar dat is laaiend duur en niet echt veel...

Thnks voor input allemaal.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 21 mei 2011 20:47

Remmenreiniger om de eerste vetlaag van de ketting af te halen als hij nieuw is. En verder gewoon dreft.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

okki83
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jun 2009 13:36

okki83 25 mei 2011 16:15

Wij krijgen nu met ons team een easywasher. Is daar iemand mee bekend? Dit schijnt een lagedrukreiniger te zijn voor fietsen en paarden? Kan ik deze wel gewoon gebruiken om mijn fiets mee af te spuiten?

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 25 mei 2011 18:05

Eens, pas op met de HD-reiniger. Voorkomen is beter dan genezen.
Tip: Behandel je racer/MTB met siliconenspray en het vuil hecht veel minder!
Fiets... ook eens 11 speed!

Plaats reactie