Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 03 mei 2018 10:48

Bedankt voor je reactie. Voordeel in mijn geval is dat het chroom dan nog nieuw onder de blanke lak vandaan komt.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16278
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mei 2018 11:43

Cromor is sowieso van 88 of later, anders was het Matrix. Dus misschien toch iets dat achteraf is aangebracht?
Campagnolo Ultra Dork

bouncingsoul
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:58

bouncingsoul 14 mei 2018 20:08

Beste vrienden van de fiets. Ik heb een mooie Eddy Merckx Corsa gekregen maar gek genoeg zit er geen bb kabelgeleider op. De kabels zijn al wat in het frame ingesneden :x Na wat rondkijken op het net lijkt het mij een Vitus te moeten zijn. Iemand een idee waar ik deze nog kan vinden? Of is er iets anders wat er ook op zou passen?

https://photos.app.goo.gl/fqCDzsoQ7ap7Eyhv1

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16278
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2018 22:05

Met die oogjes hoeft er niet per se een geleider op te hebben gezeten. een paar stukje buitenkabel blijven meestal ook prima op hun plaats in dit geval.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 14 mei 2018 23:00

Je googlet derailleur kabelgeleider en je vindt van alles

https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... oebehoren/

Succes!
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

RetroRacer
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2016 16:57

RetroRacer 17 mei 2018 23:06

VITUS...
Er kwam gisteren oud mannetje uit mijn wijk naar mij toe met de vraag of ik het leuk vond om oud racefietsje van hem te krijgen. Hij zag mij wel eens met racefietsen bezig namelijk...
Krijg ik oude Vitus. Een frame maat 56 (fraaie kleur blauwe buis) met lugs van aluminium. Lijkt verlijmd?! Erg licht voor die tijd. Het is een 6 versnellingen (buisverstellers) Campagnolo afgemonteerd fietsje. Wielen Mavic G40 met achter (6 versnellingen) Record naaf. Remmen hebben originele blokjes er nog inzitten die amper gebruikt er uit zien.
Remhendels Campagnolo met witte kappen, weliswaar kleine scheurtjes.
Balhoofd Shimano, dat dan weer wel... 8-)
Bernard Hinault wit Zadel. Alleen modernere bandjes gemonteerd,
Reden dat ik dit schrijf is dat ik in dubio zit. Het lijkt me bijzonder fietsje, ga ik dit opknappen of ga ik er een ander blij mee maken? Ik weet überhaupt niet eens waar dit ooit gemaakt is
Foto;s moet ik nog maken en hier zien te plaatsen, maar wie nieuwsgierig is, kan berichtje sturen met mobiel nummer. Kan ik per mail/whatsapp wat sturen

Gebruikersavatar
nonfixie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2015 20:09

Gebruikersavatar nonfixie 18 mei 2018 12:10

Hallo Delange63,

De Vittorio Populair was de 'betaalbare' modellenreeks van Vittorio, naast de (nog) duurdere door Jan en Frank Groot zelf gemaakte Strada-modellen. De Populair-frames werden in België gemaakt. Ik meen door Dija, het hudige Achielle:
https://www.achielle.be/over-achielle/

Ze kwamen in standaardmaten, maar afwijkingen daarvan waren ook op bestelling mogelijk, mits je een langere levertijd accepteerde. 67cm hebben ze vast niet zo uit het rek getrokken, dus daar zal de eerste eigenaar wel even op hebben moeten wachten.

Jaren '80 lijkt me een goede gok. Ik heb zelf drie Populairs, alle drie uit de tweede helft van de jaren '80.

Zoals al aangegeven kun je fiets waarschijnlijk vrij nauwkeurig dateren aan de hand van de datumcodes op de (originele) onderdelen. De "decodeersleutels" voor veel merken onderdelen kun je hier vinden:
http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm

Mocht je die niet inmiddels gevonden hebben, de historie van Vittorio staat o.a. hier:
http://www.vittorio.nl/index.php/historie

Veel plezier met de fiets!
Delange63 schreef: 03 feb 2018 16:27 Zo´n anderhalf jaar geleden heb ik in een opwelling een oude Vittorio gekocht------Iemand enige info wat kan leiden tot een indicatie van de leeftijd?

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 18 mei 2018 18:45

RetroRacer schreef: 17 mei 2018 23:06 VITUS...
Er kwam gisteren oud mannetje uit mijn wijk naar mij toe met de vraag of ik het leuk vond om oud racefietsje van hem te krijgen. Hij zag mij wel eens met racefietsen bezig namelijk...
Krijg ik oude Vitus. Een frame maat 56 (fraaie kleur blauwe buis) met lugs van aluminium. Lijkt verlijmd?! Erg licht voor die tijd. Het is een 6 versnellingen (buisverstellers) Campagnolo afgemonteerd fietsje. Wielen Mavic G40 met achter (6 versnellingen) Record naaf. Remmen hebben originele blokjes er nog inzitten die amper gebruikt er uit zien.
Remhendels Campagnolo met witte kappen, weliswaar kleine scheurtjes.
Balhoofd Shimano, dat dan weer wel... 8-)
Bernard Hinault wit Zadel. Alleen modernere bandjes gemonteerd,
Reden dat ik dit schrijf is dat ik in dubio zit. Het lijkt me bijzonder fietsje, ga ik dit opknappen of ga ik er een ander blij mee maken? Ik weet überhaupt niet eens waar dit ooit gemaakt is
Foto;s moet ik nog maken en hier zien te plaatsen, maar wie nieuwsgierig is, kan berichtje sturen met mobiel nummer. Kan ik per mail/whatsapp wat sturen
Als het frame past gewoon zelf op rijden. Vitus is Frans, maakte ook lichtgewicht stalen buizen à la Reynolds/Columbus.
Sean Kelly won zelfs sprints op Aluminium Vitus fietsen. Voor de rest van de geschiedenis zelf googlen ( grand fainéant😁)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

RetroRacer
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2016 16:57

RetroRacer 19 mei 2018 16:16

De Vitus is iets te groot voor mij. Framemaat 58. Hij is nog wel in heel goede staat en ik denk dat hij in de verkoop gaat. Er staan op dit moment 9 fietsen in (bij)schuur, dus ik ga geen geld in nummer 10 steken denk ik op dit moment...

bramm14
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2018 12:54

bramm14 21 mei 2018 12:57

Hey, ik heb dus deze fiets op het oog weet iemand welk merk dit is? De beheerder wilt er niet meer fotos van maken wat opzich raar klinkt maar zou iemand kunnen helpen welk merk en misschien ook welk model?
3E0A458D-87AB-4716-B3DF-FD5457591B78.jpeg

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 21 mei 2018 15:43

Mooie verzameling onderdelen. Voorwiel is er snel ff ingezet zo te zien ;-)
Ik denk dat je door moet fietsen. Of iemand moet kunnen zien dat dit een heel mooi frame is. Ik zie geen oogjes dus het lijkt wel een racer.
Als het een echt goede fiets is zou de verkoper met alle plezier meer foto's maken en vertellen welk merk het is.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 mei 2018 16:20

Is dit in Nederland of in België ? Beide landen hebben zo hun eigen veel voorkomende merken en daarnaast naamloze frames uit Italië.

Plaats reactie