Retro / oudere fietsen
Onderstaande frameset (let even niet op de componenten.....) wil ik op de "markt" gooien, maar ik twijfel even over de datering. Ik wil geen foute info geven.
Misschien kan iemand hier een oordeel vellen ?
Het framenummer begint met 7, en zelf denk ik dat het 1987 is.. maar misschien kan het 1977 zijn ? is een Columbus buizen set.
Misschien kan iemand hier een oordeel vellen ?
Het framenummer begint met 7, en zelf denk ik dat het 1987 is.. maar misschien kan het 1977 zijn ? is een Columbus buizen set.
Naar ik begrijp, was de framenummering na 1984 anders.
https://www.roogbikes.nl/frame-nummers- ... racefiets/
Dan zou het 1977 moeten zijn.
https://www.roogbikes.nl/frame-nummers- ... racefiets/
Dan zou het 1977 moeten zijn.
-
- Moderator
- Berichten: 3087
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
'77 is onmogelijk met de kabelgeleiding onder het bottom bracket, bevestigingspunten voor bidonhouder aan de zitbuis en een aanlas voorderailleur. Op z'n vroegst mid-tachtiger jaren.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Denk ook dat 77 niet kan. Maakt toch ook niet veel uit. Het is niet zo dat er echt veel verschil in zit tussen een 83 of ,87 frame.... ik snap dat je volledig wil zijn, maar zou me er niet te druk over maken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Bedankt voor het meedenken allemaal !!
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 jul 2021 20:29
Beste forum,
Ik heb een paar weken terug een retro Peugeot racefiets gekocht voor woon- werkverkeer. Ik merkte al gauw dat de fietst doortrapt als ik veel kracht zet. Dit is in sommige versnellingen aanzienlijk erger dan in anderen. De ketting is er volgens mij vrij recent nieuw opgezet, dus ik denk dat het probleem bij een versleten cassette ligt. Wat denken jullie? En zijn die onderdelen überhaupt nog wel te krijgen? Daarnaast heb ik het achterwiel er even uitgehaald om de binnenband te vervangen, maar het achterwiel gaat er steeds scheef in. Hebben jullie hier misschien tips voor. Ik ben een leek in het sleutelen aan fietsen, maar wil het graag zoveel mogelijk zelf doen om het een en ander te leren.
Bij voorbaat dank!
Ik heb een paar weken terug een retro Peugeot racefiets gekocht voor woon- werkverkeer. Ik merkte al gauw dat de fietst doortrapt als ik veel kracht zet. Dit is in sommige versnellingen aanzienlijk erger dan in anderen. De ketting is er volgens mij vrij recent nieuw opgezet, dus ik denk dat het probleem bij een versleten cassette ligt. Wat denken jullie? En zijn die onderdelen überhaupt nog wel te krijgen? Daarnaast heb ik het achterwiel er even uitgehaald om de binnenband te vervangen, maar het achterwiel gaat er steeds scheef in. Hebben jullie hier misschien tips voor. Ik ben een leek in het sleutelen aan fietsen, maar wil het graag zoveel mogelijk zelf doen om het een en ander te leren.
Bij voorbaat dank!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Als het een oude peugeot is dan zal het ding een freewheel hebben. Zeker als het 6 versnellingen achter zijn, maar 7 kan ook. Die freewheels zijn gewoon nog te krijgen, maar als het een 7/8 speed cassettes zijn ook gewoon aan te komen. Freewheels kunnen na al die tijd wel onnoemelijk vast zitten en je hebt de juiste freewheel afnemer nodig. Een cassette heeft zijn eigen sleutel en daarbij heb je ook een kettingzweep nodig.
Een oude peugeot heeft waarschijnlijk schuine patten. Daar horen stelschroefjes in te zitten zodat je via de schroefjes het wiel op de juiste plek kan stellen. Dan is het een kwestie van het wiel tegen beide schroefjes trekken. Dit gaat eigenlijk het best met de fiets op de grond. Misschien ontbreken deze, dan wordt het recht zetten moeilijker.
Een oude peugeot heeft waarschijnlijk schuine patten. Daar horen stelschroefjes in te zitten zodat je via de schroefjes het wiel op de juiste plek kan stellen. Dan is het een kwestie van het wiel tegen beide schroefjes trekken. Dit gaat eigenlijk het best met de fiets op de grond. Misschien ontbreken deze, dan wordt het recht zetten moeilijker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Een foto van het freewheel gaat wel helpen.
Er zijn namelijk ook wat Peugeot geleverd met een Helicomatic pion en dan wordt het lastig.
Er zijn namelijk ook wat Peugeot geleverd met een Helicomatic pion en dan wordt het lastig.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 jul 2021 20:29
Met 5 vit zal het geen cassette zijn. Het is ook geen Helicomatic pion want die zijn er volgens mijn alleen in 6 en misschien hoger.
Dus het is een gewone schroef pion.
Alleen ik vind de kransjes helemaal niet zo versleten. Ik rij zelf regelmatig met retro fietsen en hier zou ik nog 1000en km's mee rijden.
Check de volgende dingen. Handig even zowel voor als achter op het kleinste tandwiel te zetten.
A) zit er geen vaste schakel in de ketting. langzaam naar achter draaien en in het midden tussen het voorste tandwiel en en onderste derailleurwieltje je vinger iets tegen de ketting omhoog drukken. Als je dan naar achter draait zie je zo of er een schakel vast zit. Los maken kan door de ketting met twee handen beet te pakken aan weerszijde van de vaste schakel en in de breedte iets wrikken. Niet teveel in 1 keer.
B) de commandeur kan mogelijk iets te los staan waardoor deze iets kan verlopen tijdens het rijden. Simpel iets vastdraaien. Of met het beugeltje/vleugelmoertje wat eraan zit of anders met een schroevendraaier.
C) de kooi waarin de 2 kleine wieltjes zitten moet vrij kunnen kantelen in de richting van de ketting. Als de ketting op de kleine tandwielen ligt kan je dit makkelijk testen. Mogelijk zit daar veel vuil tussen. Met wasbenzine uitwassen en daarna smeren met een beetje olie
Dit kost allemaal niks. Als het dan nog niet helpt zou ik pas een pion kopen. Let wel op dat je dan een afnemer hebt voor de pion die eraf moet! Erop is geen probleem want je trapt hem gewoon vast.
Dus het is een gewone schroef pion.
Alleen ik vind de kransjes helemaal niet zo versleten. Ik rij zelf regelmatig met retro fietsen en hier zou ik nog 1000en km's mee rijden.
Check de volgende dingen. Handig even zowel voor als achter op het kleinste tandwiel te zetten.
A) zit er geen vaste schakel in de ketting. langzaam naar achter draaien en in het midden tussen het voorste tandwiel en en onderste derailleurwieltje je vinger iets tegen de ketting omhoog drukken. Als je dan naar achter draait zie je zo of er een schakel vast zit. Los maken kan door de ketting met twee handen beet te pakken aan weerszijde van de vaste schakel en in de breedte iets wrikken. Niet teveel in 1 keer.
B) de commandeur kan mogelijk iets te los staan waardoor deze iets kan verlopen tijdens het rijden. Simpel iets vastdraaien. Of met het beugeltje/vleugelmoertje wat eraan zit of anders met een schroevendraaier.
C) de kooi waarin de 2 kleine wieltjes zitten moet vrij kunnen kantelen in de richting van de ketting. Als de ketting op de kleine tandwielen ligt kan je dit makkelijk testen. Mogelijk zit daar veel vuil tussen. Met wasbenzine uitwassen en daarna smeren met een beetje olie
Dit kost allemaal niks. Als het dan nog niet helpt zou ik pas een pion kopen. Let wel op dat je dan een afnemer hebt voor de pion die eraf moet! Erop is geen probleem want je trapt hem gewoon vast.
-
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09 dec 2018 23:15