Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 03 jun 2013 19:10

Ernie C. schreef:
Leuk project, niet zozeer de fiets maar wel het lef wat jij toont door met deze fiets gewoon in de alpen te gaan fietsen.

Heb je het frame nog moeten spreiden voor de ombouw naar 9 speed?
Haha, al die jaren dat ik in Noord-Italie en Zuid-Frankrijk fiets doe ik dat op 'projectjes' met maximale funfactor: Eerst op een Gazelle Tour de L'Avenir (gewoon 'n tripple opgezet), toen op de Batavus Professional, de laatste jaren op een Koga Miyata Roadspeed en nu dus met de Giant Superlite. De drie laatstgenoemde fietsen zijn dan wel allemaal minstens 25 jaar oud maar waren destijds wèl topfietsen (Roadspeed is qua frame 't zelfde als de Gents Racer). 't Enige wat ik verander zijn de remhoeven (DuraAce of Exage), remblokken (Koolstop), rvs remkabels binnen 't stuurlint en 't verzet (word toch een dagje ouder hè).
Dat 't frame gespreid moest worden is duidelijk maar da's zo gepiept: Trapas eruit halen (zowiezo een goed idee om die goed te bekijken), bracketpot in de bankschroef en sjorren maar!

Ik geloof best dat een moderne fiets makkelijker fietst met die stuurverstellers enzo maar ik vind 99% van de nieuwe fietsen zo lelijk met die beschuitbussen als framebuizen en qua gewicht maakt 't niet zo heel veel uit: al mijn fietsen zitten onder de 10,5 kg totaal. Bovendien geloof ik niet in plastic fietsen en vind ik aluminium alleen geschikt om derailleurs en remhoeven van te maken 8-)

Tsja, een nieuwe Jaegher, Duell of Tommassini zou wel leuk zijn maar ik heb er gewoon geen € 3000+ voor over.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 03 jun 2013 21:52

chrissiewizzie schreef:
Leuk om een "minder courant" model opgeknapt zien te worden!
Ja man. Waar zijn ze gebleven, al die Giant Peleton Lite's en Superlites, de Nishiki's en Union Sakai en Saporro's? Wat te denken over de Peugeot en Mercier subtoppers? Dat zijn stuk voor stuk fietsen die echt niet slechter zijn dan mijn Bianchi 'Campione del Mondo 1974-1975'
Ik word altijd een beetje moe als ik al die tot nagelnieuw teruggerestaureerde Chesini's. Pinarello's, Masi's en Cinelli's zie staan op retroritjes. Alleen daarom al doe ik hierbij een oproep: Tover ze uit de tuin die budgettoppers!

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 03 jun 2013 22:11

Waarom heet je dan Campagnolo met je achternaam?
ooit allemaal op een Scalpel

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 04 jun 2013 08:13

velolove schreef:Waarom heet je dan Campagnolo met je achternaam?

'Once I was blind, now I can see'

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 jun 2013 21:52

theodorocampagnolo schreef: Ja man. Waar zijn ze gebleven, al die Giant Peleton Lite's ?
Er is er vandaag op mijn werk (Kringloopwinkel) eentje ingeleverd, heeft 30 jaar in een schuur gestaan waarschijnlijk. Is een heel klein maatje, ik pas er precies op. Kortom hij hoeft de winkel niet in :). Ik ben nog niet heel handig met fietssleutelen maar ik beloof hem weer zo mooi mogelijk te maken.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 28 jun 2013 22:01

Mooi project om mee te beginnen.Rustig de tijd er voor nemen en dan zal het best wel weer een nette fiets worden waar je nog veel plezier aan zal beleven.
Al doende leert men.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 30 jun 2013 15:02

velolove schreef:een echte "crisis" fiets ;-)
Effe met de crisisfiets op pad geweest: Weekje Cortemilia, Langa Astesana, Noord-Italië.
Niet echt hoog, max 800 meter maar alles weer lekker stijl dus een prima gelegenheid om de Giant uit te testen.
Welnu, de horrorverhalen die mij ter ore waren gekomen over 't ontbreken van de broodnodige stijfheid van Giant Superlites bleken totale flauwekul; er valt echt meer dan prima met zo'n ding omhoog te fietsen. Afdalen gaat zelfs beter dan met m'n Koga Roadspeed! 't Stuurkarakter van de Giant is nl. een stuk levendiger en dat blijkt een reuzevoordeel: zo kan je veel makkelijker je lijn uitzetten terwijl 't steeds harder omlaag gaat èn kan je veel makkelijker corrigeren als een onoverzichtelijke bocht blijkt te 'knijpen'. Heerlijk allemaal weer. Dit blijft voorlopig mijn vakantiefiets.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Never a dull moment 8-)

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 02 jul 2013 09:42

Ik had hem ook al in het Giant topic gezet, maar hij is uit 1997, dus retro :-P

Afbeelding

Carbon frame, aluminium lugs
Volledig Shimano 600 (tri-color)
Rigida DP18 velgen
Cinelle stuur + stuurpen
Look PP66 pedalen (die zitten er op deze foto nog niet op)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 02 jul 2013 21:40

Jesussss Alex, die voorvork :mrgreen:

Maar wèl goed man dat je dat ding nog hebt en in ere houdt. Geloof me mensen, de wereld houdt niet op bij Pina of Bianchi 8-) Zo heeft mijn fietsmaatje met wie ik altijd in Italië ga fietsen een Giant Peleton Lite: Niks mis mee.....

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 03 jul 2013 17:22

Ga zelf waarschijnlijk deze aanschaffen voor mijn vriendin.

Iemand enig idee uit welk bouwjaar deze fiets komt en wat voor model het is?
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 03 jul 2013 21:28

arjenv schreef: Iemand enig idee uit welk bouwjaar deze fiets komt en wat voor model het is?
Op de liggende buis staat 't model in grote dikke letters alleen is 't op deze foto helaas niet leesbaar.
Aan de patjes te zien geen Peleton Superlite maar Giants kennende vast een fiets waar je sma heul veul skik mee zal kunnen gaan beleven :)

Qua bouwjaar schat ik begin jaren 80

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 03 jul 2013 21:30

Alex Slok schreef:Ik had hem ook al in het Giant topic gezet, maar hij is uit 1997, dus retro :-P

Afbeelding

Carbon frame, aluminium lugs
Volledig Shimano 600 (tri-color)
Rigida DP18 velgen
Cinelle stuur + stuurpen
Look PP66 pedEalen (die zitten er op deze foto nog niet op)
Vette paintjob! En dat tricolore is mooi spul! (Wel wat meer fan van de single pivot remmen overigens)

Wat weegt jouwe nu? Mijn 63cm cadex met chorus 8 speed afmontage zit op 10,75kg (met pedalen) Dat viel me wat tegen, want mijn 63cm Batavus professional met reynolds 531 butted zit op circa 10,4 met Shimano 600 tricolore afmontage (tiagra shifters)

Wat levert de vork ongeveer op qua gewichtswinst?

Plaats reactie