Cervélo

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 03 okt 2018 12:44

Infinito GB schreef:
03 okt 2018 08:23
Ik vraag mij steeds meer af wat nu een voordel zou zijn van zo'n cockpit uit een deel t.o.v. een losse stuurpen en stuurbocht. Je zit nl. altijd vast aan een door de fabrikant geleverd model, en je kunt niets verstellen. Een andere maat proberen is er bijna niet mer bij, en zelfs bij Canyon niet vooraf te kiezen bij aankoop.
Dus enige voordeel dat ik kan bedenken gewicht, en aero (wat ook met een los aero stuur te benaderen is), en een mogelijkheid om alle kabels binnendoor te geleiden (moet volgens mij technisch ook wel mogelijk zijn met losse delen).
Dit alles zou dan inhouden dat voor ons amateurs de voordelen al redelijk wegvallen. Bij een rondje met 30 gemiddeld telt aero eigenlijk al niet meer mee.
Je hebt nog steeds de mogelijkheid om met een normale stuurpen te rijden, indien je de "standard stem adapter" gebruikt.
Voordeel van die V-shape cockpit is wellicht ook dat er minder flex en torsie op zit, doordat het stuur op 2 punten vastzit.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4296
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2018 13:34

Jeff_dh schreef:
03 okt 2018 12:44
Voordeel van die V-shape cockpit is wellicht ook dat er minder flex en torsie op zit, doordat het stuur op 2 punten vastzit.
Ik betwijfel of dat een voordeel is.

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 05 okt 2018 10:58

ypuh schreef:
03 okt 2018 13:34
Jeff_dh schreef:
03 okt 2018 12:44
Voordeel van die V-shape cockpit is wellicht ook dat er minder flex en torsie op zit, doordat het stuur op 2 punten vastzit.
Ik betwijfel of dat een voordeel is.
In principe wil je toch een stijve constructie bij je stuur en stuurpen....?

Ik weet dat één dikke buis (normale stuurpen) een stuk stijver is dan twee kleinere diameter buizen (Cervelo stuurpen), maar het zou stijver kunnen zijn omdat het op 2 punten wordt ingeklemd. De old skool "bullmoose" stuur-stuurpen combi's van Ritchey zijn geloof ik ook stijver dan gemiddeld.

Wellicht is de Cervelo stuur[en niet stijver, het is ook zeker niet de hoofdreden voor dit ontwerp.

Ik vind het in ieder geval goed om te zien en dapper dat men bij Cervelo "out of the box" durft te denken.

kxlight
Forum-lid
Berichten: 3237
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 05 okt 2018 11:28

wat n gedrocht is die S5.

pizzi
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 05 okt 2018 11:55

Moest er even aan wennen, maar vind die S5 er eigenlijk best gaaf uitzien! Alleen die stuurpen, tja.

Overigens ziet dat spuitschema van de teamfiets er dan weer echt níet uit. #manmanman

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4296
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 okt 2018 13:22

pizzi schreef:
05 okt 2018 11:55
Moest er even aan wennen, maar vind die S5 er eigenlijk best gaaf uitzien! Alleen die stuurpen, tja.

Overigens ziet dat spuitschema van de teamfiets er dan weer echt níet uit. #manmanman
Bij mij is het precies andersom. Vind de S5 ook een gedrocht, maar in de Sunweb uitvoering is hij wel weer te pruimen.
Jeff_dh schreef:
05 okt 2018 10:58
In principe wil je toch een stijve constructie bij je stuur en stuurpen....?
Kan mij voorstellen dat bepaalde type profrenners zoals sprinters een voorkeur geven aan stijfheid. Voor tourrijders lijkt het me juist wel weer fijn dat het de trillingen een beetje absorbeerd. Uiteraard moet het stuur niet kunnen flexen of breken, maar als je als amateur regelmatig over de klinkers of slecht asfalt rijdt, is een beetje compliance wel erg fijn. Is voor veel amateurs ook de #1 reden om voor carbon i.p.v. aluminium te kiezen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 05 okt 2018 14:49

staal

anonymous cyclist
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 sep 2018 14:20

anonymous cyclist 05 okt 2018 15:57

Een beetje flex in een stuur is juist erg prettig, breken niet. Zonder flex rijdt een fiets erg beroerd.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4296
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 okt 2018 16:28

Rij zelf ook met een stalen frame, maar een stalen stuur lijkt me dan weer onnodig zwaar. Mijn andere fiets heeft een alu frame en vind ik eigenlijk al te stijf/stuiterig.

Joakim
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2014 16:12

Joakim 07 okt 2018 15:31

Smaken verschillen blijkbaar, want ik vind die nieuwe S5 toch echt een hele vette fiets. Stuurpen-stuur combinatie is eindelijk weer wat anders. Of dat ook lekker rijdt zul je toch zelf moeten ervaren denk ik.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 2236
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 okt 2018 17:02

Shameless plug. Het is nu wel officieel een ouwe, maar 't is toch nog steeds mijn superbike:

Afbeelding

Klaar voor een Trofeo Baracchi morgen met Rapha België...
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9769
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 okt 2018 16:28

Voor elke scheet naar de FM....
Ik zou er niet mee kunnen leven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bome