Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 16 jul 2010 20:45

Het verschil tussen de kleinere maten is bij cervelo toch veel groter dan tussen de 58 en 61cm? De 61 is 12mm langer dan een 58. Zo onredelijk is dat toch niet. Het verschil tussen een 54 en 56cm is bijvoorbeeld 20mm.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 16 jul 2010 21:00

Gaat ook niet om onredelijk. Eigenlijk is de discussie of de keuze voor wie deze productiemethode met maar heel weinig maten nu eigenlijk goed is. Antwoord ligt gewoon in het feit dat het voor een leverancier niet interessant is om per cm oplopend (zoals vroeger gebruikelijk was) een frame te leveren.
Een verschil in balhoofdlengte van 2 cm (volgens mij 180 mm t.o.v. 200 mm) is niet eens zo heel erg veel maar de combinatie van een stap van 580 mm naar 592 mm bovenbuis is voor mij (en daar ging het om) gewoon teveel.
Ik wil een frame met een bovenbuis van 58.5-58.7 en een balhoofd van 190 mm tot 195 mm om optimaal te kunnen zitten. Als het ene merk dat niet levert zijn er voldoende merken die dat wel leveren.

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 17 jul 2010 11:00

In zekere zin kan ik sharkman wel volgen. alhoewel het mij lijkt dat een "sprong" van 12mm toch perfect op te vangen is met een stuurpen die 1 tot 1.5 cm langer is (bij het "kleine" frame). Kan me moeilijk voorstellen dat dit verschil in stuurpen zo'n invloed heeft op het sturen van de fiets. Uiteindelijk wordt er toch "gespeeld" met stuurpennen van 100mm tot 140mm per frame-maat.
't is toch ook niet zo dat er vroeger bij de 1cm sprongen-frames, er per frame slechts 1 stuurpenmaat werd geleverd. Ook toen reden verschillende renners met verschillende maten stuurpennen.
Tenslotte betreffende balhoofdbuis en spacers. Mij lijkt een verschil tot max 2 cm perfect op te vangen met spacers zonder van invloed te zijn op stuurgedrag.
Momenteel zijn we nu gekomen tot het verschijnsel dat stuurpennen dienen te worden "geplakt" tegen het frame zonder spacers. Het wordt stilaan taboe om ook maar een spacertje te gebruiken. Als je terugkeert naar de vroegere balhoofdsystemen met expander-stuurpennen, dan was een stuurpen nooit tot tegen het frame, maar staken die gemiddeld toch zeker een 3-tal cm uit het frame.

Kortom : ik heb volledige respect voor je mening, Sharkman, maar toch geloof ik zeker in het opzet van minder frame-maten. Zelf fiets ik toch ruim 25 jaar en kan ik toch wat bogen op opgedane ervaring.
In de tijd van frame-maten die per cm opgingen, reden vele amateurs en profs nog met op maat gemaakte frames omdat de standaard-maten niet pasten. Intussen rijden alle amateurs en profs op gewone confectie-frames en toch zit blijkbaar éénieder toch min of meer perfect op zijn fiets en lijden de behaalde snelheden en resultaten hier toch niet onder. Dan vraag ik me af welke "zeurpietjes" het vroeger waren die een op maat gemaakt frame moesten hebben.

Zoals steeds heb je in ieder discussie voor en tegenstanders en ik kon mij vroeger perfect aansluiten met wat de markt mij aanbood, zoöok ben ik meegeëvolueerd en vindt ik het "nieuwe" systeem zeker niet slechter, integendeel : dankzij dit concept wordt het nu iets eenvoudiger om je fiets na het seizoen te verkopen aangezien er meer potentiele kopers zich nu kunnen aanbieden voor 1 framemaat. Dat was vroeger wel anders. Had je een 58 moesten ze een 57 of 59 hebben en ging de verkoop niet door omdat iedereen toen zo gefixeerd was op "zijn" maat terwijl de toekomst intussen heeft uitgewezen dat dit eigenlijk niet hoefde.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 17 jul 2010 11:19

Je hebt wel gelijk en veel laat zich aanpassen maar in het onderhavige geval moet de compensatie komen uit een kortere stuurpen en het door het lange balhoofd gedwongen minder diep zitten. (het verschil is overigens een verschil in lengte bovenbuis vermenigvuldigd met de extra lengte in het balhoofd dus niet "enkel" 12 mm). Als je van gestrekt zitten houdt is het geen probleem maar dat vindt mijn rug minder prettig. Nogmaals dit geld voor mij maar ik denk dat hele volkstammen het niet eens zouden merken.
En inderdaad ook het klassieke framematensysteem had nadelen (zo heb ik nooit kunnen wennen aan een gazelle, wat ik ook deed, passen deed het nooit).

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 17 jul 2010 15:36

Dit is wat je noemt opbouwende discussie.
Uiteindelijk komt het erop neer dat iedereen moet zoeken naar wat hem juist lijkt.

Tevens ben ik ook overtuigd dat er altijd wel een oplossing bestaat. Volgens mij kun je nooit compromieloos de perfectie nastreven. Zeker bij fietsen. materiaal en hun eigen uitvoeringen, geometrie van zadels , sturen, frames banden, tubes enz... ieder heeft zo zijn eigen perfecte item, maar het heeft althans altijd een invloed op de totale afmetingen/geometrie van een fiets.

Stel de ideale afstelling met vb een Flite zadel en Cinelli stuur. Eigenaar wil veranderen naar Arione zadel en 3T compact stuur. Dan zul je wel het een en het ander moeten aanpassen en blijkt dan misschien ineens dat de fiets beter of slechter aan voelt. Ik bedoel maar : het frame is belangrijk maar niet het enige zaligmakende wat betreft het totale plaatje van een goed fittende fiets.

Ooit had ik een Trek OCLV 120. prachtige fiets en ik reed met een flite zadel. esthetisch zat de zadelpen mooi hoog uit. omwille van omstandigheden veranderde ik van zadel maar dat had een kortere en hogere brug. resultaat : zadelpen omlaag en zadel zover mogelijk achteruit : esthetisch werd het een onding + het zat voor geen meter. Uiteindelijk kwam ik dan uit bij de Arione die mij toen beter zat en terug een lagere brug had. Ik bedoel maar : het vorige zal maar je perfecte zadel zijn...zit je met een "verkeerd" frame....

De conclusie is dus dat je geen algemene deler hebt die opgaat voor iedereen. Dat is nu juist het leuke aan fora : verschillende visie en ervaringen mixen en je eigen waarheid hieruit filteren.....

dolphinman
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 okt 2007 12:43

dolphinman 19 jul 2010 16:05

@trifox, precies. Het gaat mij in de laatste plaats om cervelo, maar wel het ge-mierenneuk m.b.t. maten van frame. Sharkman komt gelukkig al erg terug op z'n 1ste opmerking, wat overigens eerst verzand in het aanhalen hoe en waarom frames in welke oplage gemaakt worden.
Overigens denk ik dat hij het best tot z'n recht op komt op een 58 RS als ik het zo lees.

Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik nogalwat beweert zie worden, dat nergens op gebasseerd is, of niet klopt. In dit geval wordt er tot op halve mm nauwkeurig gesmeten met maten, maar nergens worden de hoeken benoemt, dat bepaalt toch wel de de zit en de uiteindelijk geometrie.
Toevallig is het nu Sharkman, maar het is mij helemaal niet om zijn persoon te doen.
Soms bereikt het een punt dat ik ook eens moet reageren. vandaar mijn bescheiden aantal posts.

En de conclusie van Trifox is een juiste, maar dan moet er wel echt uit eigen ervaring gesproken worden. Als ik het verhaal van sharkman lees, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij (veel) ervaring met cervelo heeft bijvoorbeeld. een blik op de tabellen liet het tegendeel van zijn bewering al blijken namelijk.

Maar genoeg gezever weer..
iemand al een snapshot van de nieuwe kleuren vd kaders gezien ?
Ride like it\'s your last day

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 20 jul 2010 11:41

Dolphinman schreef: Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik nogalwat beweert zie worden, dat nergens op gebasseerd is, of niet klopt. In dit geval wordt er tot op halve mm nauwkeurig gesmeten met maten, maar nergens worden de hoeken benoemt, dat bepaalt toch wel de de zit en de uiteindelijk geometrie.


Je kan daarom veel beter horizontale en verticale vlakken meten:

- afstand hart bracket tot bovenkant zadel (verticaal);
- afstand hart bracket tot punt zadel (horizontaal);
- afstand hart bracket tot bovenkant stuur (verticaal);
- afstand hart bracket tot midden stuur (horizontaal).

Feitelijk doet Cervélo dit met hun framemaat, een maat 58 is 58cm van het hart bracket tot bovenkant balhoofd (verticaal). Bijna alle andere merken meten via de schuine buis, waardoor je rekening moet houden met een hoek.

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 20 jul 2010 11:53

Even wat advies gevraagd. Komende week ga ik mijn nieuwe 2010 RS frame ophalen (de zilver/grijze). Omdat ik hem zelf op wil bouwen (want zo leer je nog eens wat over je fiets) ben ik nu de afmontage bij elkaar aan het rapen. Tot dusver heb ik het volgende bijelkaar gesprokkeld:

-Volledig SRAM Force 2010 groep
-Fulcrum Racing 3 (had ik nog liggen, worden wss op termijn vervangen met 5 cm carbon velgen)
-Look Keo Carbon pedalen
-stock gemonteerde 3T Doric Team carbon zadelpen
-Zwart Specialized Toupe 143 zadel

Twijfelgevalletjes:

-Elite Custom carbon of Tacx Tao carbon, zijn wel mooi grijs :-)) Tacx is blijkbaar nogal breekbaar terwijl het wel goed bij het zilver spuitschema past.

-stuur en stuurpen. In dit forum zie ik veel 3T en Deda spul voorbijkomen. Ik moet alleen bekennen dat ik het niet zo mooi vind passen bij de zadelpen. De zadelpen heeft namelijk een carbon motief, terwijl bijvoorbeeld de 3T Ergonova Team Carbon dat niet heeft. Zelfde geldt overigens voor de stuurpennen van 3T, die zien er in mijn ogen ook nogal aluminiumerig uit.

Duss.. Als alternatief kijk ik naar andere wing sturen met carbon look, idealiter met weggewerkte kabels in het stuur zelf. Iemand nog suggesties wat mooi bij het frame/zadelpen past?

Voor de volledigheid, het frame:
Afbeelding

en zadelpen:
Afbeelding

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 20 jul 2010 13:53

Om het een beetje als geheel te houden zou ik ook van 3t een stuur en pen doen. Maar dat is puur om het een beetje samenhangend te houden.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 jul 2010 14:36

Ik zou juist een andere zadelpen nemen. In de frameset heb je ook nergens een carbonmotief.

bwuk
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 feb 2010 11:51

bwuk 20 jul 2010 15:34

ik heb sinds kort een dorico team met witte streep deze past naar mijn mening veel beter bij het rs frame. op die 3t zadelpennen is dat carbon-motief trouwens maar te zien vanaf sommige hoeken. Ik zou dus gewoon gaan voor de 3t pro stuur- en stuurpen. past allemaal super bij elkaar!

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 20 jul 2010 15:52

Mja, op zich klopt het wel dat die zadelpen nogal verstorend werkt, is namelijk ook het enige met rood erin. Wat me alleen een beetje tegenstaat aan de 3T sturen is dat er geen interne kabelgeleiding is. Hebben jullie hier geen last van?

Plaats reactie