voorbereiding voor komend seizoen.

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
davee
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:41

davee 04 dec 2005 17:56

Dag,
Ik ben nu ongeveer 6 a 7 uur in de week aan het spinnen daarnaast doe ik nog 1 keer per week krachtraining(met gewichten)voor mijn benen. Als het mooi weer is ga ik in de winter ook wel buiten fietsen.
Het volgende is nu het probleem. Als ik echt fantiek met gewichten heb getraind. Heb ik minimaal 3 dagen spierpijn. ik ga dan wel spinnen, maar dat gaat dan wel moeizaam.  Nu is mijn vraag: Moet ik minder gaan spinnen of moet ik de kracht training weg laten.
Ik train overigens ook mijn bovenlichaam, daar onder vind ik een hinder van.
Nu heb ik nog een vraag je. aAls je in der winter gaat spinnen moet je dan vooral duurtrainen of moet ik gewoon met de lessen(de lesstof varieert iedere keer) meedoen.
ik hoop dat jullie me hier antwoord op kunnen geven.
Gr dave
 

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 04 dec 2005 18:43

Quoten: Origineel geplaatst door davee op 04 December 2005


Dag,
Ik ben nu ongeveer 6 a 7 uur in de week aan het spinnen daarnaast doe ik nog 1 keer per week krachtraining(met gewichten)voor mijn benen. Als het mooi weer is ga ik in de winter ook wel buiten fietsen.
Het volgende is nu het probleem. Als ik echt fantiek met gewichten heb getraind. Heb ik minimaal 3 dagen spierpijn. ik ga dan wel spinnen, maar dat gaat dan wel moeizaam.  Nu is mijn vraag: Moet ik minder gaan spinnen of moet ik de kracht training weg laten.
Ik train overigens ook mijn bovenlichaam, daar onder vind ik een hinder van.
Nu heb ik nog een vraag je. aAls je in der winter gaat spinnen moet je dan vooral duurtrainen of moet ik gewoon met de lessen(de lesstof varieert iedere keer) meedoen.
ik hoop dat jullie me hier antwoord op kunnen geven.
Gr dave
 

Ik doe ook krachttraining, als junior.Ik heb nog nooit last van spierpijn gehad na krachttraining.Ik moet zeggen dat ik heel goed begeleid wordt...Ik moet telkens op verschillende "machines" 3 sessie van 10-15 doenEerst moet men goed opgewarmd zijn, daarna strechen, en na elke sessie moet ik ook stretschen(verschillende bewegingen naar gelang de spiere die je hebt getraind). Ik moet zeggen dat ik dan nooit stijf ben nooit spierpijn enzo, maar toch soms zware benen enzo,maar dat is logisch van de inspanning. Na dat ik alles heb gedaan, nog uitfietsen en weer stretchen, en daarna rijdt ik dan nog ies naar huis met de fiets, dus altijd heel soepel, nooit spierpijn gehad!.
Mijn Canyon Ultimate CF

Gebruikersavatar
coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

Gebruikersavatar coulthard 04 dec 2005 19:33

Quoten: Origineel geplaatst door compdiver op 04 December 2005

Ik doe ook krachttraining, als junior.Ik heb nog nooit last van spierpijn gehad na krachttraining.Ik moet zeggen dat ik heel goed begeleid wordt...Ik moet telkens op verschillende "machines" 3 sessie van 10-15 doenEerst moet men goed opgewarmd zijn, daarna strechen, en na elke sessie moet ik ook stretschen(verschillende bewegingen naar gelang de spiere die je hebt getraind). Ik moet zeggen dat ik dan nooit stijf ben nooit spierpijn enzo, maar toch soms zware benen enzo,maar dat is logisch van de inspanning. Na dat ik alles heb gedaan, nog uitfietsen en weer stretchen, en daarna rijdt ik dan nog ies naar huis met de fiets, dus altijd heel soepel, nooit spierpijn gehad!.

10-15 herhalingen. Is erg weinig. Voor duursporters staat minimaal 20. En liefst 25.Ook over stretchen heb ik mijn twijfels. Want je rekt je spieren uit (wat weer scheurtjes kan veroorzaken) terwijl je net je spieren zwaar hebt belast (wat zowiezo scheurtje oplevert.) Maar goed als je goed begeleid wordt zal het wel loslopen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

Gebruikersavatar coulthard 04 dec 2005 19:34

Quoten: Origineel geplaatst door davee op 04 December 2005


Dag,
Ik ben nu ongeveer 6 a 7 uur in de week aan het spinnen daarnaast doe ik nog 1 keer per week krachtraining(met gewichten)voor mijn benen. Als het mooi weer is ga ik in de winter ook wel buiten fietsen.
Het volgende is nu het probleem. Als ik echt fantiek met gewichten heb getraind. Heb ik minimaal 3 dagen spierpijn. ik ga dan wel spinnen, maar dat gaat dan wel moeizaam.  Nu is mijn vraag: Moet ik minder gaan spinnen of moet ik de kracht training weg laten.
Ik train overigens ook mijn bovenlichaam, daar onder vind ik een hinder van.
Nu heb ik nog een vraag je. aAls je in der winter gaat spinnen moet je dan vooral duurtrainen of moet ik gewoon met de lessen(de lesstof varieert iedere keer) meedoen.
ik hoop dat jullie me hier antwoord op kunnen geven.
Gr dave
 


3 dagen spierpijn kan naar mijn mening 2 dingen beteken:
1. je traint veelste hard.2. je spieren hebben mankementen.
Hoe dan ook 3 dagen spierpijn is gewoon teveel. Ik heb altijd 1 dag lichtelijke spierpijn. Het komt voor dat ik er 2 dagen nadien ook nog licht last van heb, maar dat blemmert me niet qua training.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

schmo
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 04 dec 2005 19:52

Coulthard heeft gelijk: als je drie dagen spierpijn hebt train je te hard, het is een teken dat je je spieren beschadigd, het duurt veel langer tot je weer hersteld bent en zal je dus niets opleveren. De krachttraining zal je langzaam moeten opbouwen met een voor jou gemaakt programma, je sportschool kan je daar bij helpen. Verder is het zaak om zoveel mogelijk buiten lange rustige tochten te maken om de basisconditie op peil te brengen/houden.

davee
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:41

davee 04 dec 2005 22:21

Alvast bedankt voor de reacties,
Ik doe de volgende kracht oefenening:
Squaten 4 sets van 20 herhalingen met 50 a 60 kg
Leg press(schuin omhoog) 4 sets van 30 herhalingen 100kg
Verder doe ik nog 1 oefening voor de voorzijde van de benen en nog 1 oefening voor de achterzijde. Bij beide 3 sets van 20 herhalingen.
Kuiten staand 4 sets van 20 herhalingen.
Is dit fout?
gr dave

Gebruikersavatar
_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1158
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

Gebruikersavatar _pfw_ 04 dec 2005 22:33

Hangt er vanaf wat je niveau is. Als je zoveel last hebt van spierpijn is het misschien een idee om lichtere gewichten te gebruiken?

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 04 dec 2005 22:39

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 04 December 2005


Quoten: Origineel geplaatst door compdiver op 04 December 2005

Ik doe ook krachttraining, als junior.Ik heb nog nooit last van spierpijn gehad na krachttraining.Ik moet zeggen dat ik heel goed begeleid wordt...Ik moet telkens op verschillende "machines" 3 sessie van 10-15 doenEerst moet men goed opgewarmd zijn, daarna strechen, en na elke sessie moet ik ook stretschen(verschillende bewegingen naar gelang de spiere die je hebt getraind). Ik moet zeggen dat ik dan nooit stijf ben nooit spierpijn enzo, maar toch soms zware benen enzo,maar dat is logisch van de inspanning. Na dat ik alles heb gedaan, nog uitfietsen en weer stretchen, en daarna rijdt ik dan nog ies naar huis met de fiets, dus altijd heel soepel, nooit spierpijn gehad!.

10-15 herhalingen. Is erg weinig. Voor duursporters staat minimaal 20. En liefst 25.Ook over stretchen heb ik mijn twijfels. Want je rekt je spieren uit (wat weer scheurtjes kan veroorzaken) terwijl je net je spieren zwaar hebt belast (wat zowiezo scheurtje oplevert.) Maar goed als je goed begeleid wordt zal het wel loslopen.

Ik ben ook mag maar 1ste jaars junior, en men mag daar nog zeker niet in overdrijven. Mij is vertelt, dat men beter i p v 3 sessies, er dan 4 of 5 doet met daar tussen een stretching, dan 20-25 keer. Ik ben tot nu toe heel tevreden, nog nooit spierpijn gehad...
Mijn Canyon Ultimate CF

Gebruikersavatar
coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

Gebruikersavatar coulthard 04 dec 2005 22:44

Quoten: Origineel geplaatst door compdiver op 04 December 2005

Ik ben ook mag maar 1ste jaars junior, en men mag daar nog zeker niet in overdrijven. Mij is vertelt, dat men beter i p v 3 sessies, er dan 4 of 5 doet met daar tussen een stretching, dan 20-25 keer. Ik ben tot nu toe heel tevreden, nog nooit spierpijn gehad...


Of je spierpijn hebt boeit toch niet
1-10 = pure kracht10-20 = kracht / uithouding20+ = uithouding
Maak jij nu eens uit wat voor een wielrenner het meest geschikt is.
PS: vraag dit ook maar eens na bij je fitness instructeur. als het een goede is zal hij het beamen
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

koene
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:51

koene 04 dec 2005 23:33

@ compdiver,je bent nog jong dit verklaart waarschijnlijk waarom je nooit spierpijn hebt, je kan zeker ook gelijk volle bak beginnen zonder warm te rijden? Voor mij zijn die tijden helaas voorbij
@davee, Ik denk dat je wat gevarieerder moet trainen, denk aan blokken van ca. 3 weken waarin je een bepaald accent legt in je training, denk aan explosiviteit, kracht,duur enz. Overleg dat eens op je sportschool of ga opzoek naar een leuk schema.

wolter
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mei 2005 18:04

wolter 04 dec 2005 23:58

na mijn krachttraining heb ik meestal de tweede dag de meeste spierpijn!

Bij meer dan 12 herhalingen kan je het volgens mij ook niet echt meer een krachttraining noemen, omdat je dan gewoon bezig met met uithoudingsvermogen.

Houd bij het maken van een klrachttrainingsschema ook goed je jaarplanning in de gaten, dan kan je de bloken beter indelen.

misschien is het een idee om na je training wat beter uit te fietsen/lopen, om het zuur wat meer uit je benen te krijgen.

Over rekken zijn de meningen verdeeld, volgens mij kan dit geen kwaad, zolang je het maar zorgvuldig doet, dwz niet "veren" enzo.

Veel succes!

Gebruikersavatar
chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

Gebruikersavatar chevalier 05 dec 2005 20:04

 
Het is gewoon aan te raden omvoor en na het sporten ,zeker kracht training goed te rekken en strekken . dus een goed warming up en daarna cooling down en niet veren . de spieren op rekken tot het net geen pijn doet en enige seconden vasthouden .
En spierpijn eerst laten herstellen,en zeker als je het niet gewend bent rustig aan doen
Spieren die sporten die verkorten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: synapse