Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

tommeke15
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:03

tommeke15 17 aug 2012 11:00

zorba schreef:Ff beter je huiswerk doen zeg ik, als je in een fietsenzaak werkt! :lol:
Oeps :oops:

Heb wel een indekker, wij hebben geen crossers van Specialized staan, en ik hou me meer met kleding en onderdelen/accesoires bezig en sta alleen in de werkplaats als het rustig is in de winkel ;)
Ik was er echt van overtuigd dat dat het TriCross frame was, haha.
Voorheen Tommeke14

specialized_mannetje
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:14

specialized_mannetje 20 aug 2012 19:21

floris4 schreef:
tiest schreef:Ze voegen wel degelijk iets toe. Ze nemen de trillingen van ondere af. Als je wil zoek ik de test gegevens erbij dan heb ik ook percentages voor je.
Ik heb ook een roubaix sl3 pro met die dempers erin dus ik heb wel interesse in die test gegevens. :roll: overigens merk ik wel degelijk verbetering op slechte wegdekken t.o.v. mijn oude fiets zonder die dempers. ;)
Ik ben ook Roubaix-rijder en vind dat het anti-shock systeem gevoelsmatig een gelijke werking heeft als een MTB met vastgezette (voor)veering. Bij de MTB vangen de dikke bolle banden de klappen op en bij de Roubaix het inzerts-systeem samen met het frame van carbon.

Afz Vincent

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12702
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 aug 2012 19:27

Nou zijn de huidige racers sowieso veel confortabeler.
Paar jaar geleden was het hard/ stijf wat de klok sloeg.

Dikke zadelpennen en buizen en nu dunne flex zadelpennen.
Mijn 2007 mtb rijd op de weg veel stuiteriger dan mijn 2012 racer. De mtb op 3,5 bar en de racer op 8,0
Het verschil is heel groot, had ik nooit verwacht.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 24 aug 2012 09:29

Ik heb 2 vragen aan jullie ,

vraag 1
Weten jullie ook of er een verschil qua grote zit in een Roubaix frame en mijn eigen Cannondale Caad10 frame?(bij een zelfde maat).
Ik heb nu 60 cm en
zit nu een Roubaix (zo) anders ..zodat je dan in een andere framemaat komt.?
(Specialized heeft wel 61cm ipv 60cm, maar dat zal hem niet doen.)

ben gewoon benieuwd.Ik ben 1.90cm en binnenbeenlengte van 91,5cm.

vraag 2

Zou het mogelijk zijn om mijn Caad10 105 omtebouwen naar een Specialized Roubaix frame?

Ik bedoel dan hoef ik eventueel alleen een (teedehands)frame te kopen van de Roubaix

ben benieuwd naar jullie mogelijke antwoorden,
Laatst gewijzigd door codex op 24 aug 2012 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16271
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2012 09:59

Omdat het normaal is om ook een beetje korter te zitten bij de comfort geometrie lijkt mij een maat 58 misschien ook te passen, die is 8mm korter dan de Caad10 60cm terwijl de 61 1cm langer is. Ik had de keuze tussen een 60cm Colnago Ace en een 58cm Roubaix en die zijn nagenoeg gelijk qua geometrie, uiteindelijk voor de Colnago gekozen. Ik ben 4cm korter dan jij maar mijn binnenbeenlengte is ongeveer gelijk, ik denk dat je met de 61cm met zijn 245mm balhoofdbuis wel heel erg recht op komt te zitten. Het zou ook zomaar kunnen dat vanwege jouw lichaamsverhoudingen (lang met relatief korte benen en een lang bovenlichaam) de Roubaix helemaal niet zo'n geschikte fiets voor je is, je zou dan eventueel naar Cannondale Synapse kunnen kijken. Ik zou in ieder geval eerst eens testen voordat je geld gaat uitgeven.
Campagnolo Ultra Dork

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 24 aug 2012 10:46

@Ernie C. Dat zijn goede opmerkingen.Bedankt daarvoor.
Ik heb (lage)rugproblemen en zit graag wat rechterop. Heb nu ook een stuurpen met een 35 graden hoek.Maakt dat ik net wat rechter zit.(en comfortabeler).
Ik had eerst een verstelbare stuurpen...maar die "vertrouw" ik niet 100 procent(zit wat speling op). Vandaar dat ik nu een stuurpen met vaste 35 graden hoek heb besteld.(is onderweg).

Mijn caad10 bevalt me echt goed. (qua zit/uiterlijk).
Als ik eens wil veranderen, dan is de Roubaix mijn eerste optie ook qua comfort verder.Maar dan zal ik me goed laten opmeten dat is me nu wel duidelijk.
Maar ik vind (inderdaad) een Cannondale Synapse ook een mooie fiets te zien.

Weet jij(of een ander) misschien ook of ik bij een Synapse dezelfde maat(60 cm) zou moeten hebben of kom ik daar misschien ook in een kleiner frame?


Het is me nu duidelijk geworden, (ook via andere topics hier)...
dat eerst je lichaamverhoudingen komen ...en dan pas de fiets( die daar bij past).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16271
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2012 11:57

Bij de Synapse heb je ook 58cm en 61cm, bij deze zou ik zeker voor de 61 gaan. Ik heb even gemeten bij mijn fiets en ik heb een verschil in hoogte van 6cm tussen zadel en stuur. Met het zadel een paar mm lager, een extra spacer en een langere stuurpen kom je dan op 4 a 5cm drop uit. Dit zou gelden voor de Synapse 61 en de roubaix 58 wil je nog hoger zitten kom je toch bij de Roubaix 61 uit. Qua comfort doen beide fietsen niet veel voor elkaar onder(eigen ervaring).
Campagnolo Ultra Dork

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 24 aug 2012 13:04

Das mooi, dat je zelf dat voor me hebt nagemeten. :)

Ik bewaar deze aanwijzingen van je, zodat ik ze later(eventueel) kan gebruiken.Met een drop bedoel je hoogst waarschijnlijk het verschil tussen zadel en stuur(pen) hoogte.
Ik rijd nu met een 0 procent drop zeg maar.Mijn zadel heb ik evenhoog staan als mijn stuur(met 45 graden stuurpen).

Ik wil langzamerhand (met rugoefeningen) naar een lagere/betere drop.
Ik kan nu goed "uit de voeten" ,met deze zit.
Optimaal is het niet helemaal, maar met wat sterkere rug(spieren) moet het wel lukken.

Ik mag graag rekreatief fietsen en het levert me veel plezier op.

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 29 aug 2012 20:30

Afgelopen week mijn black on black Allez 2013 frame binnen gekregen en deze week opgebouwd. Hij is echt stealth. Hopelijk bevalt hij net zo goed als mijn Tarmac.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 29 aug 2012 20:50

nice!!!
Do or Do not.. There is no try

Gebruikersavatar
wpigge
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:31
Locatie: Wierden

Gebruikersavatar wpigge 29 aug 2012 20:58

[quote="bontempi"]Afgelopen week mijn black on black Allez 2013 frame binnen gekregen en deze week opgebouwd. Hij is echt stealth. Hopelijk bevalt hij net zo goed als mijn Tarmac.

Mooie fiets man!

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1272
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 29 aug 2012 23:20

Hoe zit het nu eigenlijk met de korting op Specialized?
Van sommige hoor ik dat de fm's geen korting mogen geven, anderzijds lees ik van andere dat ze wel gewoon 10 a 15% krijgen. Dus gewoon afhankelijk van de winkel waar je gaat?
Hoeveel korting mag je zo verwachten op een fiets van €3000 of iets meer?

Plaats reactie