Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Liverbird
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2016 07:58

Liverbird 22 aug 2016 14:23

Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe Giant aan te schaffen, en neig heel erg naar een Propel, rij nu op een Defy maat M. Ik ben 1 meter 74 en heb een binnenbeenlengte van 79 cm. Welke maat Propel zou voor mij het beste zijn een M of een S?

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 22 aug 2016 14:26

Een S

Liverbird
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2016 07:58

Liverbird 22 aug 2016 14:40

Dacht ik ook, maattabel op site van Giant geeft aan een M waardoor ik ging twijfelen...eerst maar eens een proefritje op een S doen!

rinivana
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:48

rinivana 22 aug 2016 15:25

De stack van een Defy maat m is 3 cm hoger dan een Propel maat s. Je moet dus of een stuk dieper gaan zitten of een spacertoren accepteren.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 22 aug 2016 15:40

Volgens mij is het als het volgt;
Ben je een recreatieve fietser, fiets je met name in nederland en wil je comfort dus zo min mogelijk gestuiter dan neem je een defy. (voor de profs de fiets voor parijs-roubaix bv).
Wil je vooral hard en recht vooruit fietsen dan is er de propel (tijd rijd fiets).
Wil je meer racen en klimmen dan is er de TCR.
Ik ben een beginnende toerfietser, fiets vaak alleen rondjes van 75 km en tegen de 30 gemiddeld (zoek wel vaak de klimmetjes op de Veluwe op) en ik ben heel erg tevreden met mn defy. Ben er ook mee de alpen in geweest en voldoet prima.

Musicmaestro
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 jul 2016 15:45

Musicmaestro 27 aug 2016 19:49

Hoi iedereen,
Omdat ik erg geïnteresseerd ben in de aanschaf van een Propel (kleine twijfel nog, maar zal dat niet altijd blijven tenzij de koop definitief is?) heb ik me gisteren een Propel gehuurd om de Alpe d'Huez op te fietsen.
Een advanced (no SL) die met Ultegra Di.
Ik heb geen recente vergelijk met TCR maar die fiets beviel me heel erg goed! Zowel mbt klimmen als ook het dalen.
Ik hou de deur nog op een klein kiertje maar ik ben voor 90% om.
Een hardloper die graag de fiets pakt:
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 aug 2016 20:01

De tcr stuurt veel dynamischer als een propel en is ook war stijver.
De propel is de beste "rechtdoor" fiets en de tcr meer gericht op allround (wat niet wil zeggen dat een propel i

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 27 aug 2016 20:14

sharkman113 schreef:De tcr stuurt veel dynamischer als een propel en is ook war stijver.
De propel is de beste "rechtdoor" fiets en de tcr meer gericht op allround (wat niet wil zeggen dat een propel i
De Propel is en voelt een stuk stijver aan bedoel je?
Ten minste dat is mijn ervaring na de TCR Composite 1 2014 een jaar te hebben gereden ,en hierna de overstap na een Propel genomen te hebben.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 28 aug 2016 09:48

zijn de tcr's bruikbaar als RVV fietsen? (ik ben niet geinteresseert in een defy)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 aug 2016 09:56

Tcr is stijver (tenminste de SL versie) heb ze beide in de ISP versie en kan ze naast elkaar vergelijken (met dezelfde wielen).

TCR is perfect geschikt voor RVV (en Parijs Roubaix), sterker nog de profs hebben er ook op gereden. Er is geen profs die wegkomt met de Defy geometrie dus hebben ze een TCR frame genomen de voorzijde intact gelaten en deze voorzien van alu patten en een bredere Achtervork om bredere tubes te kunnen rijden (het enige "defy" aan de prof frames zijn waarschijnlijk de door de lakker aangebrachten decalls.
Voorwaarde is wel dat je niet breder wil dan 25 mm banden (conti 23)

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 28 aug 2016 10:11

met 25mm zal het idd te doen zijn, ben niet van plan express veel kassei stukken op te zoeken, daarvoor heb ik een goeie mtb. Maar eerder de wellom bekende vlaamse ardennen puisten: paterberg, molenberg, koppenberg,..

dus denk dat ik met 25mm het perfect ga kunnen. Ik zou wel geen SL of PRO aanschaffen omdat ik toch liever niet boven 1700 wil gaan voor eerste koersfiets. Het gene ik zeker naar de toekomst wil is dat ik dus een fiets heb aangeschaft met een kader dat wel lang mee gaat, ik dacht aan de nieuwe tcr advanced 2017 met Advanced Pro-Grade Composite frame en Advanced Grade Composite vork. Wieltjes en stuur enzo zijn mogelijke upgrades in de toekomst dan

(ik vind een isp niet zo interessant, zal natuurlijk gewicht en stijvheid ten goede komen maar je hebt er niet echt meer verstel ruimte mee als je hem bv eens leent of als je hem in de auto wilt steken kan de zadelpen niet weg)

Gebruikersavatar
jerome2710
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 jun 2014 12:39

Gebruikersavatar jerome2710 04 sep 2016 13:29

Ik wilde deze nog graag even met jullie delen.

Afbeelding

En voor wie de volledige resolutie wilt bekijken.

Op dit moment ben ik rustig aan het rondkijken voor een tijdrit/triathlon fiets. Ik zou bij Giant kunnen blijven met de Trinity, heeft er hier iemand ervaring mee? Ze zijn lastig te vinden/verkrijgen in Nederland, Mantel & een Giant Store in Eindhoven wisten mij te vertellen dat er eind dit jaar nieuwe modellen in Nederland beschikbaar zullen zijn. Op de Giant International website zijn er overigens wel modellen van dit jaar zichtbaar, waaronder die van Tim van Berkel.

Plaats reactie