Canyon

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5320
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mar 2021 09:10

marcus66 schreef:
22 mar 2021 08:19
Bij de aankoop van een Canyon is geen wielerspecialist betrokken, toch? Betekent dat nu dat de eigenaren van een fiets met een te vervangen stuur zelf moeten zoeken naar/ sleutelen voor een tijdelijke oplossing? Ik ben gewoon benieuwd naar hoe zoiets werkt en hoe gedupeerden dat oplossen. Het merk spreekt me wel aan, vandaar...
Maar ik lees 2 posts hierboven dat ze de fiets gewoon niet mogen gebruiken (vandaar ook de stevige compensatie? wachtgeld?) . Dus dan is er ook geen situatie van zelf sleutelen voor een tijdelijke oplossing.

En er zijn 2 issues..,
1) de sturen, op de dure modellen. incl interne routing etc. Dus geen makkelijke vervanging of alternatief ook.
2) de zadelpennen. Zo'n specifieke constructie dat je daar ook geen standaard pen ter vervanging in kan schuiven.

Dus ik denk dat de vraag niet zo valide is.

Maar in general, elke fietsenmaker kan aan een fiets klussen. Er zijn een aantal canyon friends oid.,. (oa. Koers cc in Rotterdam)., Het Canyon service centre. of terug naar canyon zelf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5010
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 mar 2021 09:59

En voor de Belgen onder ons, kan je bij het service center in Leuven terecht.
Afbeelding

marsman
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 mar 2021 11:57

Dit wordt inderdaad een punt. Ik weet zeker dat ongeveer 90% van de eigenaren het vervangen niet even zelf gaat doen. Kan iemand uit de mail die ze gekregen hebben van Canyon opmaken dat in die vergoeding ook de kosten voor het vervangen inbegrepen zijn, i.e. de kosten van een FM op de hoek die bereid is de wissel te doen?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5320
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mar 2021 12:08

marsman schreef:
22 mar 2021 11:57
Dit wordt inderdaad een punt. Ik weet zeker dat ongeveer 90% van de eigenaren het vervangen niet even zelf gaat doen.
Dat is een stevig percentage...

Gast het om de zadelpen? Dat lijkt me een klus die iedere canyonbezitter zelf moet kunnen, boutjes losdraaien, andere pen steken en boutjes vast draaien. Hetzelfde als je zadel afstellen.

Gaat het om 't stuur? Bedenk dan dat het alleen om de dure uitvoeringen gaat, de slx enzo. Dus om fietsen van 4000 euro of nog veel meer. Dat zijn niet meer de instappers die goedkoop een internetfiets bestellen zonder ook maar iets zelf te kunnen.
Ik zeg niet dat iedereen die een dure fiets koopt, ook al het onderhoud zelf kan en wil doen. Maar daar zal toch een grotere groep dan 10% bij zijn die bivne gemiddeld zelf sleutelen aan hun fiets, zeker als je dan bewust voor canyon kiest.

Een stuur met volledig geïntegreerde kabels en leidingen is niet het eenvoudigste, ok, maar ook echt geen rocket science. Als je kunt ontluchten/olie verversen, kan je dit ook.

Maar ik zou bijna denken dat canyon toch de fietsen terug haalt, of de optie aan biedt in ieder geval, om de stuurwissel voor je te doen.

Een stuurwissel nu doen, met een tussenoplossing (als die al bestaat), is natuurlijk op eigen kosten, aangezien canyon je vraagt de fiets niet te gebruiken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4626
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 mar 2021 12:54

Ik denk dat 80% van de mensen die een CFR of SLX hebben met geïntegreerde remkabels zelf geen onderhoud doet aan het frame / stuur of wat ook, en buitenom dat :

Denk je eens in : Je mag niet fietsen op je mooie Canyon. - dan krijg je te horen dat er wat aan gedaan moet worden ( je kijkt en zie MvdP over de finish komen met gebroken stuur ). Wat zou er gebeuren met de garantie als je dan zelf gaat sleutelen ??

* ja tuurlijk meneer - het is onze schuld dat het stuur is afgebroken omdat u de shifters opnieuw gemonteerd heeft

* nee meneertje - ú heeft aan de fiets gesleuteld - shifters te hard aangedraaid dus u bent ook verantwoordelijk.

En dan nog moet je als client zelf je remleidingen loshalen / nieuwe olijfjes plaatsen incl. inserts - gereedschap kopen. Alles op het juiste moment vast zetten, controleren op lekkages want dat gaat zo rottig in de afdaling op de Alpe d'Huez.

Het juiste gereedschap aanschaffen wat ook zeer belangrijk is om te doen. ( want vlgs sommige manuals kan het leiden tot de dood als je niet het juiste gereedschap / aandraai momenten / of manual volgt - Lees ; Campagnolo ) ). Ik denk niet dat veel mensen daar de handen aan vuil gaan maken of het risico nemen.
Life is too short for not riding tubulars..

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 1305
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 22 mar 2021 12:54

Ze kunnen bij Canyon misschien beter bij aliexpress gaan shoppen. Die dingen breken minder snel. :mrgreen:
PB's worden niet meer beantwoord

Vangalo74
Forum-lid
Berichten: 400
Lid geworden op: 09 dec 2015 20:23

Vangalo74 22 mar 2021 13:16

Laten we wel eerlijk wezen als je € 9000,- aftikt en der is iets goed mis met de fiets. Dan ga je toch niet zelf nog de juiste onderdelen erop zetten wanneer die beschikbaar zijn. Ook al kan/wil je dat en zijn de instructies om te installeren duidelijk.

Als consument zijnde zou ik dat onacceptabel vinden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5320
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mar 2021 13:24

Nee, uiteraard niet. En lijkt me dat dat geldt voor een fiets van 1500 euro net zo goed als bij een fiets van 9000 euro.

Maar marsman heeft het over vergoeding voor de kosten voor het vervangen inbegrepen zijn bij de tegemoetkoming.

Dan denk ik, nee dat zit daar niet bij. De kosten voor het vervangen worden door Canyon rechtstreeks gedragen want die zullen je fiets terughalen (of naar service centre). Allemaal gedoe voor jou als klant om te versturen, maar ja, dat is het risico van kopen bij Canyon. De fietsenzaak zit niet op de hoek.

En mocht iemand toch door willen fietsen, tegen het advies van canyon in, en daarom geld investeren om een andere stuur erop te krijgen. Is dat uiteraard geheel voor eigen risico en kosten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5320
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mar 2021 13:28

Maar jullie hebben misschien wel gelijk over de gebruikers in het hoge segment. Als je zoveel geld aan een racefiets uit geeft, zul je het geld er ook niet om laten het onderhoud uit te besteden.

De mensen op de instapfietsen, fietsen weinig, zijn beginnende fietser of zien het onderhoud ook niet als onderdeel van de hobby.
Dus de groep mensen die zelf lekker sleuteld aan de fiets is beperkt tot wat mensen in het middensegment, of een enkele fanatiekeling, die zijn fietsen zelf samenstelt (goedkoop of duur, maakt niet uit).

en met dat in gedachten, is bovenstaande dan onafhankelijk van fietsenmerk. Mensen kopen er kennelijk niet minder makkelijk een canyon om. ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marsman
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 mar 2021 16:50

Als ik Canyon zou zijn, zou ik de nieuwe onderdelen niet opsturen maar iedereen naar het servicecentrum of naar zo'n Canyon friendly zaak laten komen . Wat je nu juridisch niet wilt, is dat mensen zelf gaan sleutelen en dan crashen of zo.

Daarom vind ik die schadevergoeding ook best hoog en eigenlijk ook wel voorbarig. Ik ben (gelukkig) geen jurist, maar volgens mij staat die vergoeding juridisch gezien gelijk aan het toegeven van schuld. Ik dacht altijd dat een leverancier in staat gesteld moet worden om een issue op te lossen / garantie te leveren. Dus in dit geval het leveren van een nieuwe pen en stuur. In sommige garantievoorwaarden staat ook nog wel eens dat uurloon exclusief is. Dat mag je dan nog mooi zelf aftikken.

Dat de oplossing mogelijk een paar maanden op zich laat wachten, heeft er wellicht toe geleid dat ze nu al een vergoeding communiceren. Maar er zal vast en zeker iets in de kleine lettertjes staan van die mail dat je bij het aanvaarden van het geld gelijk afstand doet van het claimen van nog meer (gevolg)schade ed. Dat lijkt me dan trouwens ook niet meer dan normaal. Of misschien gokt Canyon erop dat niet iedereen zijn fiets massaal terugstuurt.

Anyways, dit komt vast goed en geduld is een schone zaak. Die 1000 / 1300 euro moet je gewoon thuis niet melden en dan tzt nog wat mooie spulletjes van kopen :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 mar 2021 20:23

marsman schreef:
22 mar 2021 16:50
Als ik Canyon zou zijn, zou ik de nieuwe onderdelen niet opsturen maar iedereen naar het servicecentrum of naar zo'n Canyon friendly zaak laten komen . Wat je nu juridisch niet wilt, is dat mensen zelf gaan sleutelen en dan crashen of zo.

Daarom vind ik die schadevergoeding ook best hoog en eigenlijk ook wel voorbarig. Ik ben (gelukkig) geen jurist, maar volgens mij staat die vergoeding juridisch gezien gelijk aan het toegeven van schuld. Ik dacht altijd dat een leverancier in staat gesteld moet worden om een issue op te lossen / garantie te leveren. Dus in dit geval het leveren van een nieuwe pen en stuur. In sommige garantievoorwaarden staat ook nog wel eens dat uurloon exclusief is. Dat mag je dan nog mooi zelf aftikken.

Dat de oplossing mogelijk een paar maanden op zich laat wachten, heeft er wellicht toe geleid dat ze nu al een vergoeding communiceren. Maar er zal vast en zeker iets in de kleine lettertjes staan van die mail dat je bij het aanvaarden van het geld gelijk afstand doet van het claimen van nog meer (gevolg)schade ed. Dat lijkt me dan trouwens ook niet meer dan normaal. Of misschien gokt Canyon erop dat niet iedereen zijn fiets massaal terugstuurt.

Anyways, dit komt vast goed en geduld is een schone zaak. Die 1000 / 1300 euro moet je gewoon thuis niet melden en dan tzt nog wat mooie spulletjes van kopen :-)
Centen krijg je na reparatie door Canyon pas.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3152
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 22 mar 2021 20:36

marsman schreef:
22 mar 2021 16:50
Anyways, dit komt vast goed en geduld is een schone zaak. Die 1000 / 1300 euro moet je gewoon thuis niet melden en dan tzt nog wat mooie spulletjes van kopen :-)
Thuis verklaring afleggen over wat je koopt? :roll:
Ik koop wat ik wil en mijn vrouw heeft daar weinig van te vinden. Andersom precies zo.

Ze vindt nieuwe spullen altijd wel vet mooi, wellicht speelt het mee dat ze zelf ook aardig fanatiek aan wielrennen doet :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarkVeenstra